علت نچرخیدن ماشین لباسشویی و روش رفع آن

۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

مشکل نچرخیدن ماشین لباسشویی از آن دسته مشکلات دستگاه‌هاست که هر چند معمولا فنی و تعمیراتی است، اما از طرف مشتری به سادگی قابل تشخیص است که مربوط به نحوه استفاده از دستگاه و انتخاب برنامه‌ها بوده و یا اینکه نیاز به تعمیرات فنی از طرف تعمیرکار وجود دارد.
البته این ایراد به هر دلیلی که باشد، لازم است هر چه سریع‌تر به آن رسیدگی شود تا بتوانید زودتر از آن استفاده کنید و ناچار نباشید لباس‌هایتان را با دست بشویید. در این راهنما علل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی را بررسی کرده و راه‌حل‌های رفع این مشکل را به شما خواهیم گفت.

چرا دیگ ماشین لباسشویی نمی‌چرخد؟

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌تواند ایراد فنی باشد و یا ممکن است به دلیل نحوه‌ی استفاده از دستگاه این مشکل ایجاد شده باشد که معمولا یکی از موارد زیر است:

بروز کد خطا و نمایش ارور بر روی دیسپلی لباسشویی

ممکن است دستگاه را روشن کرده و برنامه مورد نظر و متناسب با لباس‌ها را انتخاب کنید و کلید استارت را بزنید، سپس متوجه شوید دستگاه حرکت نمی‌کند و وارد برنامه نمی‌شود. در این صورت معمولا دستگاه شما با نمایش کدهای انگلیسی و یا عدد، علت ایراد را به شما نمایش خواهد داد. اگر بر روی دستگاهتان کد خطا مشاهده می‌کنید و دستگاهتان وارد برنامه نمی‌شود، لطفا راهنمای ارورها و پیغام‌های ماشین لباسشویی LG و یا راهکارهای رفع کد خطای ماشین لباسشویی GPlus را مطالعه نمایید.

نچرخیدن ماشین لباسشویی به دلیل عدم تعادل دیگ

گاهی علت نچرخیدن و متوقف شدن ماشین لباسشویی، عدم تعادل و ارور مربوط به عدم بالانس بودن لباس‌ها در دیگ ماشین لباسشویی است. البته در چنین شرایطی دستگاه با نمایش ارور به شما اعلام می‌کند که می‌بایست دیگ دستگاه از نظر میزان و نوع لباس بالانس شود.
دقت داشته باشید که قواره‌های لباسی که از نظر وزن و اندازه خیلی با هم متفاوت هستند، نباید با هم در ماشین لباسشویی قرار گیرند زیرا موجب عدم تعادل دستگاه خواهد شد. علاوه بر این میزان لباس‎ها باید متناسب بوده و خیلی زیاد یا خیلی کم نباشد؛ حالت استاندارد این است که به اندازه‌ی نیمی از ظرفیت ماشین لباسشویی و تا خطی که بر روی درب آن قرار دارد، داخل ماشین لباسشویی لباس بریزید.
چقدر لباس می‌توانیم در ماشین لباسشویی بریزیم؟

عدم چرخش ماشین لباسشویی به دلیل تراز نبودن


ماشین لباسشویی
می‌بایست در محلی قرار گیرد که کاملا تراز باشد، تا هنگام حرکت دیگ توازن برقرار شود. اگر ترازبندی دستگاه بیش از اندازه خارج از حد استاندارد باشد، امکان دارد موتور برای جلوگیری از لرزش و صدای شدید، وارد مدار نشود و دیگ ماشین لباسشویی حرکت نکند. ترازبندی صحیح و کاملا استاندارد بهتر است از طرف کارشناس تعمیرات انجام شود.

دلایل فنی و ایراد قطعات داخلی ماشین لباسشویی

در برخی موارد عدم چرخش و حرکت دیگ ماشین لباسشویی به دلیل این است که یکی از قطعات فنی دستگاه دچار ایرادی جدی شده است. علت نچرخیدن دیگ لباسشویی از نظر فنی می‌تواند مشکلاتی از قبیل موارد زیر باشد:
  • ایرادات بلبرینگ ماشین لباسشویی؛ کارکرد بلبرینگ به این شکل است که چرخیدن دیگ دستگاه را روان‌ می‌کند و اگر به هر دلیلی دچار مشکل شده باشد، ممکن است دیگ حرکت نکند و یا اینکه به آرامی بچرخد. البته خرابی این قطعه در ابتدا احتمالا باعث ایجاد صدا و لرزش غیرطبیعی دستگاه می‌شود.
  • مشکلات موتور ماشین لباسشویی؛ اگر موتور ماشین لباسشویی و یا قطعات اصلی آن دچار مشکل شده باشد، طبیعی است که دیگ ماشین لباسشویی حرکت نخواهد کرد. البته ممکن است موتور دستگاه نسوخته و به دلایل دیگر مسیر حرکت آن قفل شده باشد. البته گاهی موتور به طور کامل آسیب ندیده و فقط قطعات متصل به آن دچار آسیب جزئی شده است که تشخیص آن نیاز به بررسی از سوی کارشناس دارد.

  • پاره شدن و خرابی تسمه‌ی دستگاه لباسشویی؛ تسمه قطعه‌ای است که دقیقا حرکت دادن موتور را انجام می‌دهد. اگر فشار زیادی به تسمه وارد شود، دچار سایش شده و یا اینکه به دلایلی مانند بارگیری بیش از حد دیگ دستگاه، تسمه کشیده شود، ممکن است پاره شود و همین روند حرکت دیگ را متوقف خواهد کرد. اگر می‌خواهید سالم بودن تسمه‌ی ماشین لباسشویی را خودتان خیلی ساده تست کنید، زمانی که دستگاه خالی و خاموش است، دیگ را با دست بچرخانید؛ اگر دیگ خیلی روان و مانند حالت خلاصی بچرخد، احتمال دارد تسمه دچار مشکل شده باشد.
  • مشکل برد ماشین لباسشویی؛ برد دستگاه تمامی فرمان‌ها از جمله حرکت، ورود به برنامه، آبکشی و ... را به قطعات متفاوت صادر می‌کند. این قطعه اطلاعات تمامی قطعات کنترلی مانند سنسورها را نیز به طور دائم کنترل می‌کند؛ اگر این قطعه دچار مشکل شده و یا آن بخشی که فرمان لازم برای حرکت دیگ را ارسال می‌کند آسیب دیده باشد، دیگ متوقف خواهد شد. این قطعه نقش تامین انرژی موتور را نیز دارد و در صورت بروز ایراد، برای شروع برنامه برق به قطعات اصلی دستگاه نمی‌رسد.
  • ایراد خازن ماشین لباسشویی؛ در بعضی مدل‌های ماشین لباسشویی، ایراد خازن هم ممکن است چرخش موتور را متوقف کند. این قطعه به شروع حرکت موتور کمک می‌کند، البته همانطور که گفتیم در همه‌ی مدل دستگاه‌ها استفاده نمی‌شود و بستگی به موتور ماشین لباسشویی دارد. بنابراین طبیعی است که در صورت خرابی آن، موتور و دیگ حرکت نمی‌کند.

  • ایراد پمپ تخلیه ماشین لباسشویی؛ اگر پمپ تخلیه‌ی ماشین لباسشویی مسدود شده و اجازه خروج آب را ندهد، دیگ ماشین لباسشویی متوقف می‌شود؛ البته با توجه به اروری که بر روی ماشین لباسشویی نمایش داده می‌شود، معمولا می‌توان متوجه این ایراد شد. دستگاه در این حالت معمولا ارور عدم تخلیه را نشان می‌دهد که در دستگاه‌ها با برند و مارک متفاوت، این ارور تفاوت دارد. در این مورد می‌توانید راهنمای روش تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی را مطالعه کنید.
  • مشکل میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی؛ ایراد و خرابی میکروسوئیچ درب دستگاه نیز باعث عدم چرخش دیگ ماشین لباسشویی خواهد شد. با توجه به اینکه برای شروع به کار دستگاه لازم است درب دستگاه درست بسته شود، اگر درب به خوبی بسته نشود و مانعی برای بسته شدن آن وجود داشته باشد، حرکت دستگاه شروع نخواهد شد. هر چند که ایراد این قطعه ممکن است جزئی به نظر برسد، اما نیاز به بررسی و تعمیرات از سوی کارشناس فنی دارد.
علاوه بر قطعاتی که گفتیم، ایراد نچرخیدن ماشین لباسشویی می‌تواند مربوط به قطعاتی مانند کوپلینگ، فولی، شفت، کلاچ و ... باشد. این قطعات وظیفه‌ی انجام حرکت صحیح دیگ با سرعت متناسب و انتقال و تنظیم نیرو برای حرکت آن را برعهده دارند.

روش‌های رفع مشکل عدم چرخش دیگ ماشین لباسشویی


اگر مشکل دستگاه شما مربوط به نحوه استفاده از آن باشد، طبق مواردی که در این راهنما گفته شد، می‌توانید مشکل را برطرف نمایید اما در ارتباط با دلایل فنی که موجب ایراد دستگاه شده است، برای دستگاه ماشین لباسشویی ال جی و جی پلاس، درخواست تعمیرات لباسشویی خود را ثبت نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...