سوالات رایج در مورد کولرگازی LG

۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
سرمایش کولر گازی


هر سال با شروع فصل گرما برای آماده سازی مجدد سیستم‌های تهویه مطبوع ممکن است با سوالاتی در مورد دستگاه کولر گازی مواجه شویم که هر چند ساده اما اطلاعاتی است که برای راه‌اندازی و استفاده از کولر گازی ضروری می‌باشد. از این رو در این راهنما به بررسی سوالات پرتکراری پرداختیم که معمولا از سوی مشتریان دستگاه‌های کولر گازی در ابتدای فصل گرما مطرح می‌شود.

نحوه تنظیم حالت سرمایش کولر گازی چگونه است؟

شاید اولین سوال در مورد کولرگازی در ابتدای فصل گرما، نحوه‌ی تنظیم کولر گازی بر روی حالت سرمایش و تنظیم درجه‌ی آن باشد.
برای تنظیم دستگاه لطفا با کلید Mode که ممکن است با همین عنوان و یا با علامت‌های فن، دانه‌ی برف، خورشید و ... بر روی کنترل قرار گرفته باشد، گزینه‌ی سرمایش یا همان دانه‌ی برف را انتخاب کنید. سپس با کلید Temp از بین کلیدهای کنترل کولر گازی ال جی دمای مورد نظر را تعیین نمایید (برای آشنایی بیشتر می‌توانید به مقاله راهنمای کنترل کولر گازی ال جی مراجعه کنید) هر چه عدد پایین‌تری انتخاب کنید، میزان سرمادهی کولر گازی بیشتر است.

کدام کولر گازی بهتر است؟

تنظیم حالت سرمایش کولر گازی


ممکن است قصد خرید کولرگازی داشته باشید و برای شما این سوال پیش بیاید که کدام کولر گازی برای محیط شما مناسب‌تر است.
برای انتخاب یک کولرگازی که برای محیط شما مناسب بوده و بهترین تهویه‌ی هوا را انجام دهد، لازم است به برخی نکات توجه نمایید؛ به طور کلی توصیه می‌شود کارشناس کولر گازی ابتدا محیط را کارشناسی کرده و دستگاه مناسب را به شما پیشنهاد دهند. در مورد انتخاب کولر گازی متناسب با محیط می‌توانید به راهنمای محاسبه ظرفیت کولر گازی و ضرورت انجام ظرفیت سنجی مراجعه نمایید.

روشن کردن کولر گازی بدون ریموت کنترل

روشن کردن کولر گازی

در صورتی که به کنترل کولر گازی دسترسی ندارید و می‌خواهید دستگاه را روشن کنید، با انتخاب کلید Power پنل کولر گازی دستگاه را روشن کنید. با باز کردن قاب دستگاه می‌توانید به این دکمه دسترسی داشته باشید؛ کلید پاور برخی از کولرهای گازی سمت راست دمپر کولر گازی و زیر محل قرارگیری دمپر قرار دارد. با روشن کردن کولرگازی از طریق این کلید دستگاه به شکل زیر عمل خواهد کرد:
در صورتی که دمای محیط زیر 21 درجه سانتی گراد باشد، دستگاه بر روی حالت گرمایش و در دمای 24 درجه سانتی گراد عمل می‌کند. در صورتی که دمای محیط بین 21 تا 24 درجه سانتی گراد باشد، دما بر روی 22 درجه قرار می‌گیرد و دستگاه عملکرد رطوبت زدایی خواهد داشت.
در صورتی که دمای محیط بالای 24 درجه باشد، دستگاه طی عملکرد سرمایش بر روی 22 درجه عمل می‌کند. برای مدل‌هایی که تنها عملکرد سرمایش دارند، دما تا 22 درجه سانتی گراد تنظیم می‌شود.

نحوه باز کردن پنل کولر گازی ال جی

نحوه باز کردن پنل کولر گازی ال جی


قاب پنل بیشتر مدل‌های کولر گازی ال جی باز می‌شود اما در تعدادی از مدل‌ها قاب باز نمی‌شود و پنل به طور کلی یک تکه است؛ در این مدل‌ها حتی دسترسی به فیلتر دستگاه نیز تفاوت دارد، و فیلتر در واقع سقف دستگاه است که  در قسمت بالای پنل کولر گازی قرار دارد.
برای باز کردن پنل کولر گازی ال جی، در آن دسته از مدل‌هایی که قاب دستگاه باز می‌شود، لطفا دو طرف قاب را از گوشه‌های پنل بگیرید و قاب را به سمت جلو بکشید، سپس قاب را به سمت بالا باز کنید. در بعضی از مدل‌های قدیمی کولر گازی ال جی نیز زبانه‌ای کوچک در دو طرف دستگاه برای باز کردن پنل کولر گازی ال جی وجود دارد. باز کردن پنل کولرگازی برای تعمیرات نیز در هر مدل تفاوت دارد و در صورت نیاز از سوی کارشناس تعمیرات کولر گازی ال جی انجام خواهد شد.

چگونه دمپر کولر گازی را تنظیم کنیم؟

برای تنظیم دمپر کولر گازی ال جی به صورت ثابت یا متحرک، با چند بار انتخاب کلید Swing و تعیین زاویه‌ی مورد نظر برای حرکت دریچه، دمپر تنظیم خواهد شد و در زاویه‌ی معین حرکت می‌کند. ممکن است بخواهید دریچه به صورت ثابت قرار گیرد، که با همین کلید قابل تنظیم است.
در برخی مدل‌های کولرگازی، کلید Swing برای دمپر افقی نیز وجود دارد و با این کلید می‌توانید تنظیم نمایید که دمپر افقی به سمت راست و چپ حرکت کند و یا اینکه به صورت ثابت باقی بماند. در تعدادی از مدل‌ها دمپر افقی به صورت اتوماتیک حرکت نمی‌کند و فقط می‌توانید دریچه را با دست در زاویه‌ی مورد نظر خود قرار دهید.

آیا می‌توان جهت حرکت دمپر کولر گازی ال جی را تغییر داد؟

تغییر جهت حرکت دمپر کولر گازی

برخی از مصرف کنندگان کولر گازی در مورد تغییر زاویه‌ی حرکت دریچه‌ی کولر گازی ال جی سوال دارند و ترجیح می‌دهند کولرگازی طوری تنظیم شود که دمپر دستگاه در زاویه‌ی مخالف حرکت کند. دریچه‌ی بعضی از کولرهای گازی از سمت بالا به سمت پایین حرکت می‌کند و در زاویه‌ی پایین بسته می‌شود.
دمپر تعدادی کولر گازی دیگر نیز از قسمت پایین باز می‌شود، به سمت بالا حرکت می‌کند و در قسمت بالا بسته می‌شود. برخی ترجیح می‌دهند دمپر از قسمت پایین باز شود و به سمت بالا بسته شود؛ در این صورت می‌توان در صورتی که دمپر در وضعیت ثابت است، آن را در زاویه‌ی بالاتری قرار داد تا باد در سطح بالاتری پرتاب شود.

بهترین دما برای کولر گازی ال جی چند است؟

بهترین درجه برای کولر گازی در حالت سرمایش و گرمایش و در مناطق مختلف با توجه به دمای دلخواه افراد می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی بهترین دما برای سرمایش کولر گازی می‌تواند درجه‌ای بین 22 تا 26 درجه‌ی سانتی گراد باشد و دمای 25 یا 26 درجه‌ی سانتی‌گراد درجه‌ای مناسب برای انسان است.
به طور کلی محدودیتی برای انتخاب دما در بازه‌ی تعیین شده‌ی دستگاه وجود ندارد و شما می‌توانید برای حالت سرمایش در بیشتر مدل‌های کولر گازی دمایی بین 18 تا 30 درجه انتخاب کنید؛ دمای 18 خنک‌تر و 30 گرم‌تر است. برای حالت گرمایش نیز دما از درجه‌ی 16 تا 30 درجه قابل انتخاب است. در برخی از مدل‌های کولر گازی، بازه‌ی انتخابی برای حالت سرمایش نیز 16 تا 30 درجه است، که 16 سردترین و 30 گرم‌ترین درجه خواهد بود.

چرا درجه‌ی کولر گازی ال جی بالا رفته است؟

بالا رفتن درجه‌ی کولر گازی ال جی

ممکن است بر روی نمایشگر پنل کولر گازی درجه‌ای متفاوت از دمایی که انتخاب کرده‌اید، مشاهده نموده و از اینکه دما تا این حد بالا رفته است، تعجب کنید. برخی از کولرهای گازی ال جی می‌تواند دما را هم به درجه‌ی سانتی گراد و هم به درجه‌ی فارنهایت نمایش دهد.
اگر با دمای بسیار بالاتر بر روی پنل کولرگازی مواجه شدید، ممکن است دما به دلیل تغییر واحد نمایش درجه به این شکل نمایش داده می‌شود. معمولا با نگه داشتن کلید Room Temp کنترل کولر گازی دما به فارنهایت و یا بالعکس تغییر پیدا می‌کند. ممکن است کلید مربوط به این عملکرد در برخی دستگاه‌ها متفاوت باشد.

اینورتر در کولر گازی به چه معناست؟

اینورتر در کولر گازی ال جی

آنچه معمولا در مورد کولرهای گازی اینورتر گفته می‌شود، این است که کولرهای گازی اینورتر کم مصرف هستند. کولرهای گازی از نوع اینورتر از نظر برد، نوع موتور و مدار برق دستگاه تفاوت دارند؛ این مدل دستگاه‌ها دارای موتور دور متغیر هستند و با توجه به میزان سرمایش مورد نیاز، دور موتور و همچنین میزان سرمادهی دستگاه تغییر خواهد کرد و به این شکل میزان مصرف برق دستگاه کاهش پیدا می‌کند.
در کولرهای گازی غیراینورتر زمانی که دمای محیط به حد دمای انتخابی می‌رسد، موتور خاموش شده و مجدد پس از اینکه دما حدود نیم درجه گرم‌تر شد، دستگاه مجدد روشن می‌شود.

آیا می‌توان کولر گازی معمولی را به اینورتر تبدیل کرد؟

برخی از مشتریان کولرهای گازی ال جی در مورد نحوه تبدیل کولر گازی معمولی به اینورتر سوال دارند. بهتر است در این مورد به مجموعه تغییراتی که می‌بایست در ساختار کولر گازی ایجاد شود تا کولرگازی به اینورتر تغییر پیدا کند، اشاره کنیم؛ برای تبدیل یک کولرگازی معمولی به اینورتر، می‌بایست موتور دستگاه از نوع دورمتغیر باشد، برد اصلی دستگاه تغییر پیدا کند و موتور اینورتر نیز به دستگاه اضافه شود.
شیر انبساط و ... تغییر پیدا کند و در نهایت نیز نمی‌توان در مورد عملکرد کولرگازی مطمئن بود؛ در واقع چنین تغییراتی به معنای تغییر کل ساختار کولر گازی به لحاظ فنی خواهد بود و نمی‌توان هیچ راهکار مناسبی به این منظور ارائه داد. بنابراین تبدیل کولر گازی معمولی به اینورتر روش استانداری ندارد و به صورت استاندارد امکان پذیر نیست.

چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟

کاهش مصرف برق کولر گازی

برای کاهش مصرف برق کولر گازی برخی نکات توصیه می‌شود که با رعایت آن می‌توانید میزان مصرف انرژی کولر گازی را تا حد زیادی کنترل کرده و کاهش دهید. برای کاهش مصرف انرژی کولر توصیه می‌کنیم نکات زیر را در نظر داشته باشید:
  • کولر گازی را زیاد خاموش و روشن نکنید و سعی کنید دمایی متعادل انتخاب نمایید تا نیازی به خاموش و روشن کردن متوالی دستگاه نباشد.
  • در صورتی که قصد دارید دمای کولرگازی را کاهش دهید، 1 درجه 1 درجه دما را پایین بیاورید زیرا با افزایش اختلاف دمایی محیط و کولر گازی، میزان مصرف برق کولرگازی افزایش پیدا می‌کند.
  • زمانی که کولر گازی را روشن می‌‌کنید، لطفا از همان ابتدا دمای خیلی پایین انتخاب نکنید، زیرا همین اختلاف دمایی بالا باعث مصرف برق بالای کولر گازی خواهد شد. در صورتی که دمای بسیار خنک انتخاب کنید، پس از گذشت مدتی به دلیل اینکه احساس سرما خواهید کرد،  ممکن است درجه‌ی دستگاه را تغییر دهید و بعد با احساس گرما دوباره دما را کاهش دهید؛ در نهایت این روند باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد. بنابراین توصیه می‌کنیم دما را 1 درجه 1 درجه تغییر دهید.
  • ساعات اوج گرما و اوج مصرف برق، میزان مصرف انرژی کولر گازی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین بهتر است در این ساعات از دستگاه کمتر استفاده کنید و در حالت سرمایش درجه‌ی گرم‌تری انتخاب کنید.
  • در صورتی که کولر گازی شما دارای قابلیت Energy Saving است می‌توانید با فعال سازی این قابلیت، میزان مصرف انرژی دستگاه را کاهش دهید.
  • فضای اطراف محیط کولرگازی را خنک‌تر کنید. هرچقدر دمای یونیت بیرونی کولر گازی خنک‌تر باشد، میزان دمای کمپرسور کمتر خواهد بود؛ بنابراین مصرف برق دستگاه کمتر می‌شود. می‌توانید بر روی یونیت بیرونی سایه‌بان قرار دهید. بهتر است با شستشوی فیلتر کولر گازی، امکان گردش هوای بهتر را در پنل ایجاد کنید.

از ایرادات احتمالی کولر گازی جلوگیری کنید.

همانطور که می‌دانید در صورتی که دستگاه کولرگازی دچار مشکل شود، تشخیص ایراد و رفع عیب دستگاه، معمولا هزینه‌ی بالایی دارد. علاوه بر آن هزینه‌ی مصرف برق کولرگازی نیز بالاست و توصیه می‌کنیم در بازه‌های 6 ماهه یا یکساله متناسب با میزان استفاده از کولر، برای سرویس دوره‌ای کولرگازی اقدام نمایید و به این شکل مراقب دستگاه خود باشید.
طی سرویس دوره‌ ای کولر گازی ال جی، علاوه بر اینکه فیلترها، سیم پیچ‌ها و دستگاه تمیز می‌شود، شارژ گاز کولرگازی نیز بررسی خواهد شد. در صورت خرابی دستگاه کولرگازی لطفا ایراد آن را برای ما بنویسید تا کارشناسان ما موضوع را پیگیری کرده و پاسخگوی شما باشند.

7 نکته بسیار مهم برای سرویس دوره‌ای کولرگازی

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۰:۱۳

سلام تبدیل کولر گازی معمولی به اینورتر بیشتر می ارزه یا خرید یه کولرگازی اینورتر جدید؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۰:۳۶

سلام و وقت به خیر؛ تبدیل کولرگازی معمولی به اینورتر به طور کلی امکان‌پذیر نیست چون لازمه تقریبا بیشتر قطعات دستگاه تعویض بشه. لازم هست کولرگازی اینورتر تهیه کنید تا دستگاه عملکرد اینورتر رو داشته در غیر اینصورت واقعا این مورد امکان‌پذیر نیست. موفق باشید

در حال ثبت...