ساده‌ترین روش تعویض ژیگلور اجاق گاز

۰۵ بهمن ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

اجاق گاز وسیله‌ی پرکاربرد همیشگی خانه‌ها در هر زمان و هر شرایط است که اهمیت بسیار زیادی برای تمامی اعضای خانه دارد؛ افراد حتی اگر زمان زیادی برای پختن غذا نداشته باشند و یا ترجیح دهند غذاهای ساده‌ای تهیه نمایند، به این وسیله نیاز خواهند داشت. این وسیله آنقدر مهم است که اگر در آشپزخانه نباشد و دچار مشکل شود، بدون آن نمی‌شود حتی یک نیمرو درست کرد. البته اجاق گازها معمولا عمر زیادی دارند و خیلی خراب نمی‌شوند؛ بنابراین نگرانی هم در این مورد وجود ندارد و کمتر پیش می‌آید که نیاز به خدمات تعمیرات اجاق گاز داشته باشیم. اما به هر حال این وسیله نیز دارای قطعاتی است که ممکن است نیاز به سرویس داشته باشد و یا گاهی دچار مشکل شود. یکی از این قطعات بسیار مهم ژیگلور است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.


 ژیگلور اجاق گاز چیست؟

می‌توان گفت ژیگلور اجاق گاز با اینکه قطعه‌ای بسیار کوچک است اما نقش بسیار مهمی در روشن شدن شعله و ایجاد حرارت دارد. این قطعه از جنس آلیاژ برنج است و در واقع قطعه‌ای است که گاز را به قسمت شعله هدایت می‌کند. گاز از طریق مسیر لوله به داخل دستگاه وارد شده و سپس از طریق ژیگلور برای روشن شدن شعله وارد قسمت شعله می‌شود، بنابراین محل قرارگیری ژیگلور در بیشتر انواع اجاق گاز در قسمت کنار مشعل است. در برخی مدل‌ها نیز در جایی قرار می‌گیرد که انتهای لوله‌ی گاز از داخل دستگاه بوده و بعد از قسمت کلیدهای سلکتوری تنظیم شعله است.

کامل‌ترین راهنمای برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز

ژیگلور اجاق گاز چه عملکردی دارد؟


تا اینجا مشخص شد که ژیگلور گاز را به شعله هدایت می‌کند و موجب تشکیل شعله می‌شود. علاوه بر این، زمانی که شما برای طبخ غذا نیاز به میزان حرارت کمتر یا بیشتر دارید و شعله را کم یا زیاد می‌کنید، ژیگلور اجاق گاز میزان گاز ورودی را کم یا زیاد می‌کند و در واقع درجه‌ی شعله‌ی اجاق گاز را تنظیم می‌کند. حال این سوال پیش می‌آید که تعویض این قطعه چه دلیلی می‌تواند داشته باشد و چه زمانی باید آن را تعویض کرد.

 ویژگی‌های یک اجاق گاز خوب چیست؟

چه زمانی باید ژیگلور اجاق گاز را تعویض کرد؟


ژیگلور اجاق گاز و حفره‌ای که از آن گاز را به سمت شعله هدایت می‌کند بسیار کوچک است و ممکن است به سادگی با کمترین میزان غذایی که ممکن است روی شعله بریزد، مسدود شود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که غذا بر روی اجاق سرریز شده و پس از آن شعله‌ی اجاق گاز شما خوب روشن نشده و یا اصلا روشن نشود. در چنین حالتی احتمال دارد غذایی که بر روی اجاق ریخته، وارد ژیگلور شده و مسیر گاز را مسدود کرده است. گاهی نیز با کم شدن میزان شعله، به مشکل ژیگلور پی می‌برید و نیاز است آن را بررسی بفرمایید.


تمیز کردن ژیگلور اجاق گاز

اگر می‌خواهید اجاق گاز همیشه به خوبی کار کند و شعله‌های آن همیشه به شکل صحیح و استاندارد روشن شود، سعی کنید همیشه اجاق گاز را تمیز نگه دارید. مواد غذایی پس از چند مرتبه پخت غذا موجب کثیف شدن و گرفتگی قسمت‌های متفاوت اجاق خواهد شد و همین موضوع باعث می‌شود شعله به خوبی روشن نشود. برای تمیز کردن صحیح اجاق گاز و اطلاع از تجهیزات استاندارد برای تمیز کردن آن می‌توانید راهنمای 11 قدم تمیز کردن گاز استیل + لیست وسایل مورد نیاز را مطالعه فرمایید. پیشنهاد می‌شود فر دستگاه را هم در بازه‌های کوتاه مدت تمیز کنید که در راهنمای قدم به قدم تمیز کردن سینی فر در 16 دقیقه می‌توانید اطلاعات کاملی در این مورد کسب نمایید. برای تمیز کردن ژیگلورها طبق راهنمایی که در ادامه گفته شده است عمل کنید:


  • برای تمیز کردن ژیگلورها لازم است ابتدا اجاق گاز را تمیز کنید.
  • بعد از خاموش کردن اجاق و قطع کردن گاز، سرشعله‌ها را جدا کنید و آنها را در آب گرم قرار دهید.
  • سپس با اسفنج و مواد شوینده سرشعله‌ها را بشویید.
  • ژیگلورها را با سوزن ته گرد و یا خلال دندان تمیز کنید.
  • سرشعله‌ها را خشک کنید و سپس در محل مربوط قرار دهید.

روش تعویض ژیگلور اجاق گاز


  • اجاق گاز را خاموش کرده و شیر گاز را ببندید.
  • سرشعله‌ها را بردارید.
  • کلاهک‌های زیر شعله را بردارید.
  • با پیچ‌گوشی صفحه‌ی زیر کلاهک‌ها را باز کنید و آن را بردارید.
  • زیر صفحه ژیگلورها قرار دارد و به صورت پیچی می‌توانید آنها را باز کنید.
  • ژیگلورهای جدید را به جای آن ببندید. دقت داشته باشید که محکم بسته شود.
  • سپس صفحه اجاق را قرار دهید و پیچ‌ها را ببندید.
  • کلاهک‌ها و سرشعله‌ها را در جای خود قرار دهید به طوری که صحیح در محل خود قرار گیرد و توجه داشته باشید فندک و ترموکوپل نیز در محل صحیح قرار گیرد.

چگونه ژیگلور اجاق گاز را تنظیم کنیم؟

پس از اینکه ژیگلورها را در محل مربوط قرار دادید، قطعات را بستید و گاز را روشن کردید، می‌بایست شعله به رنگ آبی بسوزد. اگر مشاهده کردید که رنگ شعله تفاوت دارد و اصطلاحا خوب نمی‌سوزد، ژیگلور را به شکل زیر با آچار تنظیم کنید:

  • اگر لازم است جریان گاز افزایش یابد، آچار را در جهت موافق عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  • اگر می‌بایست فشار گاز را کمتر کنید، آچار را در جهت مخالف عقربه‌های ساعت بچرخانید.

سوالات خود را در مورد دستگاه‌های خانگی از ما بپرسید!

گاهی پیش می‌آید که در مورد لوازم خانگی به ویژه دستگاه‌هایی که دارای دکمه‌های زیادی هستند و کارکردهای متفاوتی دارند، سوالاتی داشته باشید. در این صورت می‌توانید با مراجعه به بخش سوالات متداول مشتریان در همین سایت، به سادگی پاسخ سوال خود را بیابید. اگر هر سوال دیگری در این زمینه نیز داشتید، می‌توانید زیر همین مقاله از کارشناسان ما بپرسید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...