تلویزیون اندروید و کاربردهای متفاوت آن

۲۲ خرداد ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

تلویزیون جعبه‌‌ای جادویی که از زمان تولید و گسترش در تمام دنیا، رویای آدم‌ها را در یک قاب به تصویر کشیده، امروز جزو جدانشدنی خانه‌ها است و در هر خانه معمولا حداقل یک تلویزیون قرار دارد. خیلی از افراد طوری به آن عادت کرده‌اند که وقتی وارد منزل می‌شوند، خیلی زود آن را روشن کرده و کنترل را به دست می‌گیرند؛ اصلا اینکه کنترل تلویزیون دست چه کسی باشد، مشخص می‌کند که کدام کانال و برنامه برای تماشا انتخاب شود. حتی کودکان هم به نوعی به تلویزیون عادت کرده و گاهی پس از ساعت‌ها تماشای کارتون و برنامه، پای تلویزیون خوابشان می‌برد. امروز در این مقاله مختصری به تاریخچه ساخت تلویزیون و تلویزیون‌های اندروید پرداختیم که بسیار پرطرفدار است و امکانات زیادی را برای تماشاگر فراهم می‌کند.

کامل‌ترین راهنمای خرید تلویزیون

تاریخچه اختراع و تولید تلویزیون


معمولا نام مخترعین برایمان جذاب است و دوست داریم بدانیم چه کسی و با چه ایده اولیه‌ای دستگاه یا وسیله‌ای که از آن استفاده می‌کنیم را ساخته و به بازار روانه کرده است. تلویزیون هم از آن دستگاه‌هایی است که وقتی به تاریخچه‌ی تولید آن نگاه می‌کنیم، فراز و نشیب‌های زیادی را می‌بینیم. مخترع تلویزیون شخصی به نام جان برد (John Logie Baird) است که برای اولین بار مفهوم تلویزیون را در سال 1926 به جهان معرفی کرد و بعدها فیلو فارنزورث و ولادیمیر زورکین آن را توسعه دادند و بعد از آن، سال‌ها گذشت و این دستگاه‌ها به تلویزیون کاملا الکترونیکی تبدیل شدند.
اولین کارخانه تلویزیون در ایران نیز سال 1341 تاسیس شد و دستگاه‌هایی که تولید می‌شد، تلویزیون‌هایی بسیار ساده بودند. در سال 1348، حدود 8 تولیدکننده در ایران به تولید تلویزیون پرداختند که این تلویزیون‌ها سیاه و سفید بودند. اولین تلویزیون رنگی سال 1355 تولید و به بازار عرضه شد. سال‌ها بعد تلویزیون‌های پلاسما، LCD و LED وارد بازار شد. از اولین تلویزیونی که تولید شده است، تلویزیون‌ها تاکنون آنقدر پیشرفته و هوشمند شده‌اند که می‌توان گفت هر چند ماه یکبار تلویزیون‌های جدیدی به بازار می‌رسد و امکانات و قابلیت‌های جدیدی فراهم می‌کند. اولین تلویزیون‌های هوشمند دارای قابلیت‌هایی مانند نمایش سه بعدی، برخی امکانات اشتراک‌گذاری به صورت محدود و استفاده ابتدایی از اینترنت بودند، اما امروز می‌توان خیلی از کارهایی که بر روی کامپیوترها انجام می‌شود را بر روی تلویزیون انجام داد.
روند جایگزین شدن تلویزیون‌های هوشمند به جای تلویزیون‌های معمولی و غیرهوشمند موجب شد که میزان استفاده از تلویزیون بیشتر شود زیرا خیلی از برنامه‌ها و امکان تماشای فیلم و سریال به صورت آنلاین، نیاز به بستر مناسب و اتصال اینترنت دارد و تلویزیون‌های هوشمند این امکان را فراهم می‌کند.

مروری بر جدیدترین تکنولوژی های تصویر تلویزیون

حدود ده سالی است که تلویزیون‌های هوشمند به شکل گسترده تولید و به بازار عرضه شده است. تلویزیون‌های هوشمندی که در ابتدا تولید می‌شد، منوی ساده‌ و امکانات محدودتری داشتند. این تلویزیون‌ها از نظر سیستم عامل، سیستم عاملی ساده داشتند و مانند تلویزیون‌های امروز پیچیده و پر از آیکون‌های زیاد نبودند.


چند سالی گذشت و با توجه به برنامه‌های کاربردی بیشتر که بر روی تلویزیون‌ها استفاده می‌شد، لزوم تغییر منو و سیستم عامل تلویزیون‌ها مورد توجه قرار گرفت. اکنون تلویزیون‌ها با سیستم عامل متفاوت مانند Webos که در مدل های تلویزیون ال جی استفاده شد، Tizen، Roku، Vidda و اندروید تولید می‌شود و در این راهنما بیشتر به بررسی تلویزیون‌های اندروید پرداختیم. تلویزیون برند جی پلاس ساخت گلدیران است که در مدل‌های هوشمند آن از سیستم عامل اندروید استفاده شده است.

اتصال به اینترنت تلویزیون های اندرویدی


یکی از امکانات تلویزیون‌های اندروید، اتصال به اینترنت برای استفاده از فضای آنلاین است. این اتصال معمولا در تلویزیون‌های برندهای متفاوت هم به صورت سیمی و هم بی سیم انجام می‌شود. روش اتصال به اینترنت در تلویزیون‌های متفاوت ساده است و معمولا به راحتی انجام می‌شود. در تلویزیون‌های هوشمند جی پلاس نیز روش اتصال اینترنت ساده است و می‌توانید در راهنمای اتصال تلویزیون جی پلاس به اینترنت روش آن را مطالعه کنید.
معمولا برای تلویزیون‌های اندروید به‌روز‌رسانی‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری ارائه می‌شود. به روز رسانی تلویزیون‌های اندروید به صورت آنلاین و به سادگی قابل انجام است.

نصب اپلیکیشن و استفاده از برنامه در تلویزیون اندروید


یکی دیگر از کاربردهای تلویزیون‌های هوشمند و به صورت نامحدودتر در تلویزیون‌های اندروید، نصب و استفاده از اپلیکیشن‌هاست. همانطور که می‌دانید اپلیکیشن‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید بر روی تلویزیون استفاده کنید و از آن لذت ببرید. تلویزیون‌های هوشمند غیراندرویدی، فضایی برای نصب و اجرای اپلیکیشن دارند که ممکن است تاحدی محدود باشد، زیرا اپلیکیشن‌هایی که ارائه می‌شود از سوی کارخانه تولید محصول انتخاب شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در تلویزیون‌های اندروید به دلیل اینکه در فضای Google Play Store می‌توان برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها را دانلود و نصب کرد، امکان استفاده از اپلیکیشن‌های بیشتری وجود دارد. در تلویزیون‌های جی پلاس با انتخاب کلید Home کنترل تلویزیون می‌توان به صفحه اصلی دستگاه وارد شد و سپس با ورود به Google Play Store برنامه مورد نظر را استفاده کرد. البته در نظر داشته باشید، اپلیکیشن‌هایی که بر روی تلویزیون‌ها قابل استفاده است آن دسته از برنامه‌هاست که نیازی به سنسور موقعیت‌یابی و تشخیص لوکیشن و همینطور سنسور صوتی و ... ندارد و به طور کلی با تلویزیون همخوانی دارد.

اتصال موبایل به تلویزیون اندروید

تلویزیون‌های اندروید مانند دیگر تلویزیون‌های هوشمند معمولا امکان اتصال موبایل را به روش‌های ساده دارند و می‌توانید به سادگی موبایل را برای استفاده از برنامه‌ها، اشتراک‌گذاری فیلم، عکس و موسیقی و یا گاهی کنترل کردن تلویزیون از طریق موبایل به تلویزیون متصل کنید. گاهی نیازی به نصب برنامه بر روی موبایل نیز وجود ندارد زیرا به صورت پیش فرض بر روی موبایل، قابلیت اتصال به تلویزیون قرار گرفته است. معمولا در منوی تلویزیون گزینه‌ی مربوط به مانیتور کردن صفحه‌‎ی موبایل می‌تواند به نام Screen Share، Air Screen و ... نامی مشابه این موارد باشد. بر روی موبایل نیز گزینه‌ی مربوط به اتصال به تلویزیون ممکن است Screen Mirrorin، Mirror Share و ... باشد. در این مورد می‌توانید روش اتصال موبایل به تلویزیون ال جی و آموزش تصویری اتصال گوشی به تلویزیون جی پلاس را مطالعه نمایید.

روش اتصال گوشی آیفون به تلویزیون LG و GPlus

بازی های اندرویدی در تلویزیون اندروید


یکی دیگر از امکانات خیلی خوب تلویزیون‌های اندروید، امکان بازی است. شما می‌توانید بازی‌های اندرویدی را دانلود کنید و بر روی تلویزیون اجرا کنید. این امکان بر روی تلویزیون‌های هوشمند غیراندروید نیز وجود دارد اما بر روی تلویزیون‌های اندروید محدودیت انتخاب بازی کمتر است و می‌توانید بازی‌‌های متنوع‌تری را بر روی تلویزیون نصب کنید. در صورتی که می‌خواهید از دسته مخصوص بازی استفاده کنید، لازم است دسته بازی مناسب بازی‌های اندرویدی باشد.

بهترین تلویزیون برای گیمینگ

قابلیت بلوتوث در تلویزیون اندروید

بیشتر تلویزیون‌های اندرویدی برای اتصال هدفون بلوتوث و یا اسپیکر بلوتوثی دارای بلوتوث است و می‌توانید به سادگی صدای دستگاه را از طریق بلوتوث به دستگاه صوتی جانبی منتقل نمایید. البته این ویژگی فقط برای تلویزیون‌های اندروید نیست و ممکن است تلویزیون‌ها با سیستم عامل دیگری نیز این ویژگی را داشته باشند. در نظر داشته باشید این قابلیت بلوتوث برای اتصال موبایل نیست و یکی از روش‌های خروجی صدا است.

امکان دانلود و اشتراک گذاری و انتقال فایل ها

در تلویزیون‌های اندروید امکان دیگری نیز وجود دارد که امکان دانلود فایل است. فایل‌هایی که دستگاه می‌تواند پشتیبانی کند، مانند فیلم، عکس و موسیقی و برخی فایل‌های دیگر را می‌توانید دانلود کنید و در فضای تلویزیون به صورت ذخیره داشته باشید؛ هر زمان هم نیاز داشتید آنها را اجرا کنید. البته در نظر داشته باشید فضای داخلی تلویزیون‌ها زیاد نیست و محدود است. بخشی از این فضا نیز برای ذخیره‌ سازی دیتای اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هاست. در صورتی که فضای داخل تلویزیون در حد زیادی اشغال شده باشد، حذف فایل‌ها هم کار سختی نخواهد بود. در بسیاری از تلویزیون‌های غیر اندروید به دلیل اینکه دستگاه محل ذخیره سازی ندارد، امکان دانلود فایل وجود ندارد.

خرید تلویزیون‌های اندروید جی پلاس از فروشگاه گلدیران پلاس

تلویزیون‌های برند جی پلاس محصولی ساخت گلدیران است که از زمان تولید و عرضه، با استقبال خیلی خوبی از سوی مشتریان عزیز روبرو شده است. تلویزیون‌های مارک جی پلاس در مدل‌های هوشمند دارای سیستم عامل اندروید است و امکاناتی که پیشتر گفتیم را در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورتی که بخواهید در مورد این تلویزیون‌ها اطلاعات کاملی به دست آورید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی گلدیران پلاس مراجعه نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...