تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل

۰۹ آذر ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
 تاثیر استفاده از دستگاه تصفیه هوا در منزل

تاثیر استفاده از دستگاه تصفیه هوا در منزل بسیار بالا است. شاید برای شما سوال به وجود آید که چه تاثیری و چه کمکی می‌کند؟ اما بهتر است بدانید طبق آمارهای جهانی هوای داخل منزل و محیط‌های بسته چند برابر میتواند بیشتر از محیط بیرون باشد. زیرا هوای داخل خانه کمتر جریان دارد و آلودگی‌هایی که وارد میشود به سختی خارج میشود. با باز کردن درب و پنجره شاید بتوانیم به جریان هوا کمک کنیم اما این کار باعث می‌شود آلودگی‌های موجود در هوای بیرون به داخل نیز سرایت کند.
تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل چیست؟ مثال می‌زنیم. هوای خانه از بوی غذا پیچیده شده، فردی سیگار میکشد، یکی از اعضای خانواده سرما خورده است، از بیرون خانه هوای آلوده وارد میشود و ... . اگر در داخل خانه دستگاه تصفیه هوا وجود داشته باشد، مخصوصا برای فصول سرد سال، در شهرهای پرجمعیت که میزان آلودگی هوا نیز بیشتر میشود، کمک میکند تا هوای خانه پاک شود، از سرایت مریضی و سرما خوردگی افراد خانه جلوگیری کند. خواب راحتی داشته باشید. بوی غذا و هواهای آلوده را جذب خود کند و در نهایت برای کودکان یا افراد به بیماری‌های تنفسی و آسمی بسیار مفید است.
بنابراین استفاده از دستگاه تصفیه کننده هوا در منزل مانند دیگر دستگاه‌ها از قبیل دستگاه تصفیه آب، کولر و ... برای هر منزلی لازم و ضروری است. خوشبختانه می‌توان میزان آلودگی هوا در فضاهای بسته را به لطف انواع دستگاه تصفیه هوا، کاهش داد.
راهنمای خرید تصفیه هوا ال جی و جی پلاس

تاثیر آلودگی هوا بر بدن انسان

بیماری های ناشی از استنشاق هوای آلوده می توان آسم، فشار خون، آلرژی، تنگی نفس و حملات قلبی، مغزی و انواع سرطان ها و غیره را نام برد، همچنین چشم ها جزء اندام های حساس بدن می باشند که در تماس مستقیم با ذرات آلاینده دچار سوزش و آبریزش می شوند. سرب موجود در هوا نیز از عوامل بروز بیماری های پوستی نظیر حساسیت و اگزما است.
بیماری های فوق ارتباط مستقیم با آلودگی و آلاینده های موجود در هوا دارند، این آلاینده ها شامل انواع گاز های سمی همچون منو اکسید کربن، سرب، دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، ذرات جامد معلق، مواد آلی، هیدروکربن ها و غیره می باشند. تصور بعضی از افراد، این است که با در خانه ماندن دیگر آلودگی هوا ما را تهدید نمی کند که این یک تصور اشتباه است. کنترل هوای بیرون برای ما غیر ممکن است، ولی توجه به این نکته ضروری است که انسان ها حدود 80 درصد زمان خود را در محیط های بسته می گذرانند، در نتیجه می توانیم هوای محیط بسته را با استفاده از دستگاه تصفیه هوا و تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل حس کنیم.

عوامل آلودگی هوای داخل خانه ها کدامند؟
تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل

بی شک یکی از مهم ترین عوامل آسیب رسان به سلامت بدن انسان، هوای آلوده ایست که تنفس می کنیم. هوای آلوده خانه سلامت تمامی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد که میتواند شامل موارد زیر نیز باشد.

منابع آلودگی هوای خانه

ذرات معلق و گرد و خاک ورودی از پنجره ها، دود سیگار، بوی مواد ضدعفونی مانند وایتکس، محصولات خانگی و آفت کش ها، کرک و مواد موجود در فرش و موکت و ...

1. دود سیگار

تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل

یکی از منابع آلودگی هوای خانه، دود سیگار است. اگر حتی تنها یک فرد سیگاری در خانه زندگی کند، میتواند مضرات سیگار کشیدن را به افراد غیر سیگاری داخل منزل نیز منتقل سازد. دود سیگار در محیط خانه میتواند موجب مشکلات ریوی، آسم و ... را برای افراد خانه به وجود آورد. به همین دلیل می بایست هوای خانه را به کمک دستگاه‌های تصفیه هوا پاکیزه و تمیز نگه داشت تا اهل خانه از تنفس هرگونه آلاینده ای در امان باشند.

2. مواد موجود در فرش و موکت

راه رفتن روی فرش و جنب و جوش روی آن سبب می شود تا ذرات درون فرش به هوا بلند شوند. این ذرات به راحتی وارد سیستم تنفسی افراد خانه می شوند و درون ریه ی آن ها می نشیند. از سویی خیس شدن سطح رویی فرش و موکت ها باعث رویش کپک و قارچ روی آنها می شود. این امر می تواند موجب افزایش ابتلا به بیماری های تنفسی درخانه گردد.

3. ذرات معلق بسیار ریز

ذرات معلق از آن جایی که بسیار ریز هستند و وزن کمی دارند، به سادگی می‌توانند در هوا حرکت کنند. این ذرات به صورت گرد و غبار هستند که از فعالیت‌های ساختمانی و شیمیایی به وجود می‌آیند. این آلاینده‌ها قدرت این را دارند که از طریق لباس یا منافذ موجود در درب و پنجره به هوای داخل منزل شما وارد شوند.

3. بوی مواد شوینده و آفت کش ها

تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اسپری ها، برخی از مواد شوینده و آفت کش ها هم علاوه بر هوای آلوده ورودی به منزل، هوای خانه را آلوده می سازند. برخی از این مواد شیمیایی، حین استفاده گازهای سمی را از خود ساطع می کنند که برای سلامتی بسیار خطرناک است. اغلب دستگاه های تصفیه کننده هوا قادرند که این آلاینده ها را به طور کامل از بین ببرند و محیط را پاک سازند.

4. آلاینده ‌های شیمیایی

آلاینده‌های شیمیایی از جمله منابع آلوده‌کننده هوای خانه، مواد شوینده، چسب، رنگ، حتی خوشبو کننده‌های هوا و… هستند. اینها باعث تولید گازهای شیمیایی و همچنین آلودگی هوای محیط بسته مانند منزل می‌شوند. تنفس این گازها معمولا باعث بروز علائمی از قبیل سردرد، تنگی نفس، آسم و حتی در برخی موارد به صورت شدیدتر باعث بروز سرطان می‌شوند.

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا، با استفاده از فیلترهای مختلف، آلاینده های موجود در هوا را از بین می برد و هوای محیط را تمیز می کند. دستگاه های تصفیه هوا در اندازه های مختلف روانه بازار میشوند. از مدل داخل خودرو گرفته تا دستگاه های بزرگ برای مصارف خانگی و صنعتی، همگی تحت نام تصفیه هوا تولید می شوند.
این دستگاه ها همان طور که از نام آن ها مشخص است، تنها می توانند هوا را در یک فضای بسته مانند اتاق، تصفیه کنند تا هوای محیط از مواد حساسیت زا، برخی میکروب ها، گرد و غبار، پرز فرش، مبل و موی حیوانات پاکیزه شود.
در مقاله تفاوت تصفیه هوا با تهویه هوا در چیست؟ به طور کامل درباره تصفیه هوا، فواید، انواع آن و فرق با تهویه هوا و حسن استفاده از دستگاه تصفیه هوا در هر محیطی به طور کامل صحبت کرده‌ایم.

تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل

تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل

متخصصان بر این باورند که استفاده از دستگاه های تصفیه هوا برای کلیه کسانی که در مناطق و شهرهای آلوده مانند تهران زندگی می کنند، ضرورت دارد و همچنین برای کودکان، نوجوانان، افراد مسن، بیماران قلبی و بانوانی که باردار هستند، استفاده از دستگاه های تصفیه هوا بسیار سودمند است. با توجه به اینکه انسان حدود 90 % عمر خود را در فضای بسته سپری می کند، اهمیت استفاده از هوای پاکیزه دو چندان می شود.

مزایای دستگاه تصفیه هوا برای منزل

1. کاهش و تسکین علائم آسم

هنگامی که از دستگاه تصفیه هوای خانگی استفاده می‌کنید، این دستگاه با فیلترهایی که درون خود دارد آلاینده‌ها را برطرف کرده و در نتیجه افرادی که آسم دارند می‌توانند راحت‌تر نفس بکشند. در مقاله مقابله با آلرژی و حساسیت های فصلی راهکارهای آن را به طور کامل برای شما بیان کرده‌ایم.

مزایای دستگاه تصفیه هوا برای منزل-کاهش و تکسین علائم آسم

2. نابود کننده مواد شیمیایی مضر درون هوای خانه

دستگاه تصفیه هوا میتواند در منزل گازهایی مانند مونو اکسید کربن و ... را، در هوای منزل از بین ببرد. این گازها بیشتر در مناطق شهرنشین وجود دارند. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض این گازها موجب به وجود آمدن بیماری مختلفی برای سلامت انسان شوند.

3. از بین بردن گرد و غبار موجود در هوا

گرد وغبار آلودگی در هوای ایران همیشگی شده است، زیرا بیشتر مساحت ایران را کویر تشکیل داده است. این گرد و غبارها گاهی آنقدر ریز هستند که با چشم به سادگی نمی‌توان آنها را تشخیص داد. اما دستگاه‌ تصفیه هوای خانگی میتواند این گرد و غبارها را از بین ببرد. در نتیجه می‌توانید خواب بهتر داشته باشید و همچنین از حساسیت‌های رایج در امان بمانید.

مزایای دستگاه تصفیه هوا برای منزل-از بین بردن گرد و غبار موجود در خوا

4. برطرف کننده بوهای نامطبوع محیط خانه

برخی از مواد شیمیایی، بوی پخت و پز غذاهای مختلف و استشمام بوهای نامطبوع مختلف کمک به از بین بردن و تصفیه هوای داخل خانه میکند. پس از دیگر تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل می توان به برطرف کنندگی این بوهای نامطبوع و بد در محیط منزل اشاره کرد.

5. کاهش احتمال انتقال بیماری های مسری از طریق هوا

سرماخوردگی، آنفولانزا از بیماری‌های مسری است به راحتی سرایت خواهد کرد. دستگاه تصفیه کننده هوای خانگی برای محیط منزل به این صورت است که ویروس و باکتری‌ها را در دام می‌اندازد. در نتیجه هوای فضای منزل و اتاق به خوبی تصفیه شده و هیچ آلودگی در آنجا وجود نخواهد داشت.

6. بهبود کیفیت خواب

مواد حساسیت زا مانند باکتری ها، قارچ ها و ریزگردها می توانند باعث ایجاد آلرژی یا ... شوند. عطسه های مکرر، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش چشم یا گلو درد از علائم آلرژیک رایج است که خواب شما را مختل می کند. برای جلوگیری از این اختلالات خواب، بهتر است از دستگاه تصفیه هوا برای منزل استفاده کنید زیرا هواهای اتاق شما را فیلتر میکند. هوای تمیزتر خواب راحت تری را برای شما فراهم می کند.

مزایای دستگاه تصفیه هوا برای منزل-بهبود کیفیت خواب

نکات مهم در هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا مناسب

حقیقت این است که این دستگاه می تواند به شما کمک کند که بهتر تنفس کنید. برای این که بدانید چه دستگاهی مناسب منزل شما است بهتر است قبل از خرید به چند نکته توجه کنید. به دنبال دستگاهی باشید که در فیلتر کردن آلاینده های خاص منزل شما یا نیازهای بهداشتی شما (به عنوان مثال از بین بردن اثرات مربوط به حیوان خانگی یا دود سیگار) مناسب باشد. دستگاهی را انتخاب کنید که از فیلتر HEPA استفاده کند. برای یک خرید مطمئن می توانید به فروشگاه اینترنتی گلدیران پلاس مراجعه کنید.

دستگاه تصفیه هوا را مناسب با اندازه محیط انتخاب کنید

یکی از نکاتی که هنگام خرید دستگاه مناسب باید مد نظر داشته باشید تناسب قدرت و عملکرد دستگاه با اندازه فضای مورد نظر شما است. هنگام خرید برای اینکه تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل به خوبی باشد باید فروشندگان و یا در راهنمای خرید دستگاه به متناسب بودن آن با چه متراژ محیطی دقت داشته باشید تا بتوجه به انتخاب مناسبتان به خوبی نیز تصفیه هوا عملکرد پاکیزگی محیط شما را انجام دهد.

نکات مهم در هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا مناسب

تاثیر استفاده از دستگاه تصفیه هوا در منزل را دستِ کم نگیرید...

بنابر مطالب و توضیحاتی که در بالا بیان کردیم نقش دستگاه تصفیه هوا برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف، خواب راحت، تنفس راحت و ... در شرایط کنونی کشور را دستِ کم نگیریم و با استفاده از این دستگاه ارزشمند به حفظ سلامتی خود و افراد خانواده خود بیشتر توجه داشته باشیم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...