بهترین روش تمیز کردن کتری در ۳ سوت

۰۱ آذر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
تمیز کردن کتری
کتری‌ها از وسایل ثابت و لازم در آشپزخانه‌ها هستند و معمولاً همه ما به طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما در عین حال اغلب در تمیز کردن آن نیز غفلت می‌کنیم و شاید این را ندانیم که اگر به طور مرتب کتری را تمیز نکنیم، سلامتی‌مان ممکن است به خطر بیفتد! بنابراین اطلاع از نحوه تمیز کردن کتری و از بین بردن رسوب کتری و از بین بردن جرم آن امری ضروری است. 

چرا باید کتری خود را تمیز کنید؟

غفلت از تمیز کردن کتری برای مدت طولانی می‌تواند باعث تجمع رسوب آهکی شود، که هم باعث مصرف بیشتر برق می‌شود، وهم گرم کردن آب زمان بیشتری می‌برد، علاوه بر آن رسوبات آهک بر کیفیت آب نیز تاثیرمنفی می‌گذارند، و هر چه مدت طولانی‌ تری کتری تمیز نشود، این تاثیرات نمود بیشتری پیدا خواهند کرد. 
رسوب آهک پس از جوشیدن آب، در آن ر‌ها ومعلق می‌شوندو درنهایت به صورت لایه لایه روی هم جمع شده و کم کم در کتری به چشم خواهندآمد. بهترین راه برای جلوگیری از بروزاین مشکل، این است که مرتب کتری خود را تمیز کنید. دفعات تمیز کردن، عمدتاً به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و کیفیت آب منطقه بستگی دارد. بهتر است کتری خود را هر هفته بررسی کنید و اگر متوجه رسوبات سفید سفت شدید، فوراً دست به کار شده و برای از بین بردن رسوب کتری خود اقدام کنید. 

پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر اجاق گاز ال جی از متخصصین گلدیران کمک بگیرید.

از بین بردن جرم کتری

چگونه کتری خود را تمیز کنیم؟ (راهنمای گام به گام)

باور کنید یا نه، تمیز کردن یک کتری چای فقط با ریختن مقداری آب و سرکه در آن و جوشاندن آن انجام می‌شود. سرکه رسوبات آب سخت در داخل کتری را تمیز کرده و آن را ضد عفونی نیزمی‌کند. اما روش‌های کلی تمیز کردن و از بین بردن جرم کتری در ادامه آورده شده است: 

تمیز کردن کتری با سرکه

اسید یک پاک‌کننده سخت است، به همین دلیل است که سرکه سفید جزء مواد مهمی است که باید دربین رسوب زدا‌های خانگی خود بگنجانید. با استفاده از این روش ساده می‌توان به طور منظم برای تمیز کردن کتری برقی استفاده کنید، چه کتری شما از فولاد ضد زنگ، چه پلاستیک، شیشه یا مواد دیگر ساخته شده باشد.

پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره پاک کردن آدامس از روی لباس را بخوانید.

تمیز کردن کتری با سرکه
برای این کار، سرکه سفید و آب را به مقدار مساوی مخلوط کنید. در داخل کتری بریزید و اجازه دهید محلول بدست آمده بجوشد و بعد از آن به مدت 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و بعد کتری شما به آسانی تمیز می‌شود. 
به این صورت که یک مسواک بردارید و شروع به تمیز کردن فضای داخلی کتری کنید. البته قبل از اینکه کتری را خشک کنیدباید حداقل 2-3 بار آن را آبکشی کنید.

پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر ساید بای ساید ال جی از خدمات گلدیران استفاده کنید.

ازبین بردن رسوب کتری


تمیز کردن کتری با لیمو و آب

تمیز کردن کتری با محلول لیمو و آب یک گزینه طبیعی و ایمن در مقایسه با سایر مواد شیمیایی است. لیمو‌ترش نه تنها رسوبات آهک را از بین می‌برد، که فضای داخلی کتری را نیز درخشان می‌کنند و بوی مطبوعی به آن می‌دهند. 
برای ین کار، یک لیمو ترش را به دو قسمت تقسیم کنیدو بعد لیمو را به قسمت‌های داخلی کتری بمالید تا لکه‌های سخت، نرم شوند سپس لیمو را به قطعات کوچک برش دهید در کتری بگذارید. تقریباً 500 میلی لیتر آب به مخلوط اضافه کنید. نیازی نیست کتری را کاملاً پر کنید، فقط مطمئن شوید آنقدرپر شود که رسوبات زیرین را بپوشاند. 
کتری را روشن کنید و بگذارید محلول بجوشد. حدود 15 دقیقه بگذارید بجوشد. سپس کتری را برای چند ساعت بگذارید تا کاملاً خنک شود. 

پیشنهاد می شود در صورت خرابی یا نیاز به تعمیر ماکروفر ال جی از خدمات گلدیران استفاده نمایید.


تمیز کردن کتری با لیمو و آب


نحوه تمیز کردن قسمت بیرونی کتری برقی

برای تمیز کردن قسمت‌های بیرون کتری‌های برقی، محلولی از آب گرم و صابون تهیه کنید. قسمت بیرونی کتری را با استفاده از یک اسفنج نرم بشویید. سپس با استفاده از یک پاچه نرم با احتیاط آن را خشک کنید. مراقب باشید که آب صابون داخل کتری نریزد. حداقل هر دو هفته یکبار بیرون کتری را تمیز کنید.

پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره شستن لباس چرمی را بخوانید.

نحوه تمیز کردن قسمت بیرونی کتری برقی

چگونه زنگ را از کتری پاک کنیم؟

کتری‌ها دائماً در معرض آب هستند، اگر رطوبت در کتری باقی بماند، ممکن است زنگ بزند. برای جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی در کتری، کافی است بعد از هر بار استفاده، کتری را خشک کنید. اگر روی کتری چدنی شما زنگ زدگی وجود دارد، می‌توانید با تمیز کردن لکه‌های زنگ به آرامی با یک برس سیمی، آن را از بین ببریدو باقی مانده را با آب سرد بشویید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره تمیز کردن ظروف مسی را بخوانید.

هر چند وقت یکبار باید کتری خود را تمیز کنید؟ 

در حالت ایده‌آل، شما باید بعد از هر بار استفاده، کتری خود را تمیز کنید. اگر نمی‌توانید، حداقل یک تا دو بار در هفته آن را ضدعفونی کنید. اگر مدتی است از کتری خود استفاده نکرده‌اید و می‌خواهید دوباره از آن استفاده کنید، قبل از این کار آن را کاملاً تمیز کنید. پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر صدا و جرقه زدن مایکروویو ال جی از خدمات گلدیران استفاده نمایید.

هر چند وقت یکبار باید کتری خود را تمیز کنید؟ 

آیا می‌توانید کتری را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟ 

همه چیز به موادی بستگی دارد که کتری شما از آن ساخته شده است. اگر کتری فولادی ضد زنگ دارید، می‌توانید آن را بدون هیچ مشکلی در ماشین ظرفشویی قرار دهید. کتری‌هایی که از چینی، مینای سخت آنودایز شده ساخته شده‌اند، یا دارای مواد ویژه هستند، هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داده شوند، زیرا شستن آن‌ها به این شکل کتری شما را نابود کند. پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی ال جی یا جی پلاس از متخصصین گلدیران کمک بگیرید.

پرسش‌های متداول
در ادامه مطلب به پاسخ پرسش‌هایی می‌پردازیم که توسط خیلی از افراد پرسیده شده است.

چگونه کتری برقی را می‌توان تمیز کرد؟ 
ترکیب مساوی آب و سرکه را در کتری قرار دهید. بگذارید 20 دقیقه بجوشد. سپس، آن را خاموش کنید و اجازه دهید محلول به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن باقی بماندو در نهایت کتری را بشویید. اگر در قسمت بیرونی کتری چربی وجود دارد، آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. 

آیا گذاشتن آب در کتری اشکالی ندارد؟ 
چند ساعت بیشتر نه! ماندن آب (گرم یا سرد) در یک کتری برای مدت طولانی باعث می‌شود که رسوب آهک با سرعت بیشتری افزایش یابد. برای جلوگیری از تجمع رسوبات و سخت ترتمیز شدن آن، سعی کنید به مدت طولانی آب را درون کتری نگه ندارید. 

آیا آهک موجود در کتری برای سلامتی شما مضر است؟ 
آهک و جرم درکتری سوای اینکه ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند، تهدیدی برای سلامتی شما نیزخواهد بود. خصوصاً اگر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستید، بیشتر مراقب این موضوع باشید؛ زیرا این مشکل به دلیل تجمع بیش از حداملاح در کلیه‌ها ایجاد می‌شود. 

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۵

کتری و قوری من شیشه ای هست و البته برقی. میزان اهک و رسوب اب منطقه ما هم زیاده بد از هر بار جوش اومدن اب دیواره های کتری من حالت سفیدک میگیره و من واقعا کلافم از اینکه بخوام هر بار بد جوش اومدن اب داخل کتری و تمیز کنم چون گفتم کتری من شیشه ای و روی اپن. داخلش معلومه دائم ایا راه حل برای این موضوع دارین؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۱:۳۷

سلام و وقت به خیر؛ معمولا در هر بار جوش آمدن آب نباید این میزان املاح در کتری جمع بشه. به نظر میرسه بهتره حتما فیلتر تصفیه آب داشته باشید تا این میزان املاح برای سلامتی شما هم ضرر نداشته باشه. در صورتی که کتری شما رسوب بگیره به روش‌هایی که در همین مقاله در این صفحه گفته شده میتونید کتری رو تمیز کنید. موفق باشید

در حال ثبت...