اصول مراقبت از نوزاد

۰۷ شهريور ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
اصول مراقبت از نوزاد

طبق گزارش سازمان ملل به طور میانگین در هر دقیقه 250 نفر به جمعیت این جهان اضافه می‌شود و این بدین معناست که در هر سال بیش از 130 میلیون نوزاد متولد می‌شوند. با تولد هر نوزاد این جهان میزبان یک انسان دیگر با بسیاری از آرزوها و امیدها خواهد بود. تولد یک نوزاد تکثیری از مفهوم زندگی است که با خود انرژی امیدبخش به همراه دارد. تولد یک فرزند مجدد به ما می‌گوید که زندگی سرشار از خلق و شگفتی است و هر لحظه حتی اگر مایوس‌کننده به نظر برسد، می‌تواند در نقطه‌ی دیگری یک تولد و آغاز یک زندگی باشد. جدا از مفهوم عمیق تولد و ولادت، تقریبا همگی از تولد یک نوزاد خوشحال می‌شویم و وقتی از میان بستگان و آشنایان، شخصی صاحب فرزند می‌شود به همان اندازه شوق داریم که او را در آغوش بگیریم. شاید اگر دقت کنیم این شوق در هر سنی برای ما تازه است و هیچ‌وقت شکفتن لبخند یک نوزاد برای ما عادی نمی‌شود، زیرا که سرشار از مفهوم زندگی است.
تا امروز سعی کردیم برای آموزش کار با دستگاه‌های خانگی، رفع مشکلات دستگاه‌ها و برخی مطالب تکمیلی دیگر در کنار شما عزیزان باشیم؛ امروز تصمیم گرفتیم به نکات نگهداری نوزاد که سوال بسیار مهم تعداد زیادی از خانم‌ها و آقایان می‌باشد، بپردازیم تا در این مورد نیز کنار شما عزیزان بوده و این موضوع بسیار دوست‌داشتنی را با هم بررسی کنیم. در ادامه به نکات مهمی پیرامون این مسئله پرداخته‌ایم:

مراقبت های اولیه نوزاد

وقتی صاحب نوزاد می‌شوید، ممکن است از همان دقایق ابتدایی برخی سوالات برای شما پیش بیاید و برای خیلی از موارد سعی کنید پاسخ سوال خود را جستجو کرده و یا از افرادی که تجربه‌ی بیشتری داشته‌اند بپرسید؛ و یا در موقع مناسبی کتاب و مقالات مرتبط را بخوانید تا بتوانید به بهترین شکل مراقب نوزاد خود باشید و او را پرورش دهید. در روزهای اول برخی سوال‌ها ممکن است بیش از دیگر سوالات برای شما پیش بیاید.
گاهی ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چرا نوزاد در حین تنفس بیشتر مکث می‌کند و پس از آن خیلی سریع نفس می‌کشد. تنفس نوزاد به سیستم عصبی و توسعه دیافراگم وابسته بوده و ممکن است تا زمانی که نوزاد به 6 ماهگی برسد، گاهی در حین تنفس مکث بیشتری داشته باشد که این غیرطبیعی نیست. پس در مورد آن نگران نباشید.
روزهای اول ممکن است نوزاد شما بیشتر به غذا نیاز داشته باشد و فکر کنید که کودکتان زیاد شیر می‌خورد. باید بگوییم این مورد هم طبیعی است. معمولا نوزادان به دو دلیل زیاد شیر می‌خورند؛ اول اینکه نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، تمایل بیشتری به شیر خوردن دارند زیرا شیر مادر سریع‌تر جذب و هضم می‌شود. مورد بعدی اینکه به دلیل اینکه نوزاد تا 6 ماهگی نیاز به غذای بیشتری دارد، بیشتر شیر می‌خورد زیرا تا این زمان به رشد دو برابری می‌رسد.
ممکن است به نظر برسد که سر نوزاد شما کمی متفاوت است و به شکل مخروطی است و یا اینکه بر روی پوست او کبودی‌های مختصری وجود داشته و یا اینکه چشم‌هایش متورم باشد. این موارد پس از مدتی بهبود می‌یابد و کاملا طبیعی است و نوزاد شما به زودی زیباتر هم خواهد شد.

جدول مراقبت نوزاد

جدول مراقبت از نوزاد

برای والدینی که می‌خواهند پیگیر تمامی مراحل رشد نوزاد خود باشند، جدول مراقبت از نوزاد خیلی کاربردی است. حرکت طبق این جدول تکامل نوزاد می‌تواند برای والدین هیجان‌انگیز و لذت‌بخش باشد، زیرا تمامی مراحل وابستگی و پیش رفتن به سوی مهارت‌های فیزیکی و حرکتی را در نوزاد خود با دقت بیشتری شاهد خواهید بود. قطعا برای شما جالب است وقتی دقیقا به این نکته توجه می‌کنید که کودک شما تفاوت بوی شیر مادر و شیرخشک را در ماه اول تشخیص می‌دهد. در واکنش به تحریک، دست و پاهایش را جمع می‌کند که به آن رفلکس مورو گفته می‌شود و یا اینکه رفته رفته می‌تواند مزه‌ها را تشخیص دهد. این جدول می‌تواند به شما کمک کند که جزئیاتی را در مورد کودک خود متوجه شوید که بسیار آنها را دوست خواهید داشت.

زبان بدن و حرکات نوزاد

نوزاد شما با اینکه نمی‌تواند حرف بزند و چیزی از شما درخواست کند، اما از طریق حرکات و زبان بدن می‌تواند خواسته‌های خود را به شما انتقال دهد. البته زبان بدن نوزادان زبان متفاوتی است و اگر در مورد آن اطلاعات کاملی نداشته باشید، ممکن است نتوانید درخواست نوزاد را حدس بزنید.
اگر نوزاد پاهای خود را جمع می‌کند و یا اینکه کمر خود را کش و قوس می‌دهد، ممکن است واکنش او نسبت به دل‌درد باشد که البته ممکن است این دل‌درد خفیف باشد و گاهی هم بدون علت است.
زمانی که نوزاد دست خود را به سمت گوش‌هایش می‌برد و گوش خود را در دستش می‌گیرد، شاید نگران‌کننده به نظر برسد اما در واقع به این دلیل است که نوزاد شما به تازگی متوجه عضوی به نام گوش شده است و احتمالا در این مورد کنجکاو است. این حرکت معمولا ارتباطی به گوش‌درد و یا عفونت گوش ندارد.

زبان بدن حرکت نوزاد

زمانی که نوزاد دست‌هایش را تکان می‌دهد، ممکن است شگفت‌زده شده باشد و یا اینکه در آن لحظه واکنش خود را در مقابل احساسی همانند عدم حمایت مثل ترس افتادن از بلندی و ... نشان دهد. گره کردن مشت گاهی نشان‌دهنده‌ی آن است که نوزاد گرسنه بوده و یا اینکه استرس دارد. اگر کودک نازنین شما لگد می‌زند و پاهایش را تکان می‌دهد، شاید خوشحال است و یا دلش می‌خواهد بازی کند. لگد زدن کودک باعث می‌شود که برای چهار دست و پا راه رفتن آماده شود. در نهایت اگر نوزادتان چشم‌هایش را می‌مالد، احتمالا خوابش می‌آید و یا ممکن است دلش برای بازی کردن تنگ شده باشد. پس اگر در این شرایط تلاش شما برای خواباندن کوچولوی دوست داشتنی بی‌نتیجه ماند، پس نیاز به بازی کردن دارد.

خواب نوزاد و نکاتی در مورد استراحت نوزاد

خواب نوزاد و نکاتی در مورد استراحت

نوزاد در روزهایی ابتدایی بدو تولد تا 2 ماهگی بیش از آنکه به خواب نیاز داشته باشد، به غذا احتیاج دارد. یک نوزاد ممکن است از 3، 4 ساعت تا حتی 10 الی 18 ساعت در روز بخوابد و با توجه به اینکه نمی‌تواند تفاوت روز و شب را تشخیص دهد، اینکه چه ساعتی می‌خوابد می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید پس از 6 تا 8 هفتگی نوزاد تلاش کنید تا خواب او را منظم سازید. می‌توانید از طریق روش‌های زیر خواب کودک خود را تنظیم نمایید:
می‌توانید در طول روز با کودک خود بازی کنید. البته بهتر است بازی‌های هیجان‌انگیز در طول روز انجام شود و بازی‌های آرام‌تر را قبل از خواب انجام دهید. توصیه می‌شود این رفتار را دائم طی روزها ادامه دهید. گاهی استحمام کودک قبل از خواب می‌تواند به خواب بهتر او کمک کند. گاهی انجام فعالیت و بازی مورد علاقه کودک در ساعات قبل از خواب آن هم در اتاق خواب کودک می‌تواند او را به ساعت خواب و اتاق خواب خود علاقه‌مند کند.

دکوراسیون اتاق نوزاد

دکوراسیون اتاق نوزاد

یکی از مواردی که برای هر پدر و مادری اهمیت دارد، اتاق کودک است. البته ممکن است گاهی به زیبایی اتاق بیشتر اهمیت داده شود ولی بهتر است در کنار آن به آرامش فضای اتاق کودک نیز توجه کنید. یکی از نکات مهم، رنگ دیوارها و فضای اتاق است. توصیه می‌شود برای تمامی دیوارها و فضا از رنگ‌های گرم استفاده نکنید، زیرا ممکن است به دلیل افزایش هیجان نوزاد، موجب بی‌خوابی و کلافه شدن و یا حتی گریه کردن او شود. رنگ‌های خنثی، رنگ‌های سرد و یا رنگ‌های پاستلی می‌تواند مناسب‌تر باشد اما در این حالت بهتر است اجزای اتاق و وسایل متمایل به رنگ‌های گرم باشند. در مورد تختخواب نوزاد بهتر است دقت داشته باشید که فاصله‌ی بین نرده‌های تخت بیش از 6 سانتی‌متر نباشد. همچنین اتصالات و بست‌های آن تیز نباشد. بهتر است نرده‌ها ثابت بوده و متحرک نباشد. توصیه می‌شود تخت کودک را نزدیک پنجره و یا زیر آویز و لوستر قرار ندهید و در نهایت بهتر است برای اتاق کودک تم خاصی در نظر بگیرید که می‌تواند شخصیت‌های کارتونی، طبیعت، آسمان، ستاره و ... باشد.

علت گریه‌ی نوزاد

شاید برای شما جالب باشد که بدانید نوزاد در روزهای اول ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی گریه کند. البته اگر گریه دائمی است بهتر است با پزشک کودکتان مشورت کنید. حواستان باشد که نوزادتان همیشه عشق، علاقه و توجه را از شما دریافت می‌کند و هرچند که بسیار کوچک است اما می‌تواند توجه همراه با عشق و مهربانی شما را متوجه شود. پس اگر کودک شما گریه می‌کند اما فکر می‌کنید همه چیز هم مرتب است، با محبت به او توجه کنید.
اگر کودک به دلیل گرسنگی گریه کند، معمولا آرام گریه خواهد کرد. تا دو ماهگی ممکن است کودک هر 2 ساعت یکبار به غذا نیاز داشته باشد. به طور کلی گریه کردن نوزاد می‌تواند به دلیل گرسنگی، قولنج، خستگی، نیاز به تعویض پوشک، احساس گرما یا سرما، احساس ناراحتی و یا نیاز به در آغوش کشیده شدن باشد.

نکاتی در مورد لباس نوزاد

نکات لباس نوزاد

معمولا خرید لباس‌های رنگارنگ بامزه برای نوزاد خیلی دلچسب است و پدر و مادرها دوست دارند انواع لباس‌های فانتزی و یا معمولی را در رنگ‌های متفاوت برای نوزادشان خریداری کنند. اما بهتر است در مورد لباس‌ نوزاد برخی نکات را مد نظر قرار دهید. به شما پیشنهاد می‌کنیم تعداد زیادی لباس نخرید زیرا کودک شما به سرعت رشد کرده و دیگر نمی‌تواند از تمامی این لباس‌ها استفاده کند. به جنس لباس و اینکه آیا ممکن است موجب حساسیت شود یا خیر، توجه داشته باشید. بهتر است لباس‌هایی خریداری کنید که راحت‌تر می‌توانید به تن نوزاد خود بپوشانید و هنگام انتخاب لباس به دکمه‌ها و زیپ‌ها و عوض کردن پوشک هم دقت داشته باشید. برای شستشوی لباس‌ها و از بین بردن لکه‌های لباس نوزاد می‌توانید راهنمای از بین بردن لکه لباس در لباسشویی را مطالعه کنید. اگر در مورد سایز لباس نوزاد شک دارید، بهتر است لباس بزرگ‌تر را انتخاب کنید تا بعدها برای کودک شما قابل استفاده باشد. حتما برای کودک خود شلوارهای راحت خریداری کنید تا پوشاندن به تن کودک و قسمت کمر آن برای کودک راحت باشد. در نهایت خاطرتان باشد به دلیل مواد شیمیایی که ممکن است برای زیباتر به نظر رسیدن لباس‌ها استفاده شده باشد، قبل از استفاده آنها را شستشو دهید. در این مورد می‌توانید به راهنمای دکمه های ماشین لباسشویی ال جی و یا برنامه ماشین لباسشویی ال جی مراجعه کنید.

اصول مراقبت از نوزاد

خرید بهترین شوینده‌ها از فروشگاه اینترنتی گلدیران

برای شما و فرزندتان بهترین آرزوها را داریم...

پدر و مادرها برای پرورش فرزندشان تمام تلاش خود را می‌کنند و در سختی‌های زندگی بسیاری از اولویت‌های زندگی‌شان را با توجه به حضور فرزند خود در نظر می‌گیرند، تا فرزندی نیک‌نام و سربلند پرورش دهند و سهمی موثر و مفید در جهان پیرامون خود داشته باشند. تمامی والدین آنقدر که مهربان و فداکارند، مفاهیم عمیقی همانند ازخود گذشتگی، مهربانی و عشق را تحقق می‌بخشند و در تمامی لحظات زندگی خود همینقدر که بدانند حال فرزندشان خوب است و سعادتمند است، آنها هم خوشحال خواهند بود. در پایان این مقاله از پدران و مادران عزیز که سرشار از عشق و مهربانی هستند سپاسگزاریم و برای ایشان آرزوی سلامتی داریم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۱۲:۴۴

خیلی جالب. لذت بردم

در حال ثبت...