علل ایجاد خط و حک شدگی تصویر در OLED ال جی و راهنمای حذف نویز پنل OLED


گاهی به دلیل ساختار فنی تلویزیون‌های OLED، ممکن است شاهد میزان کمی حک شدگی و جاماندگی تصویر بر روی تلویزیون باشید؛ به این حک شدگی تصویر گاهی سوختگی تصویر و یا ماندگاری تصویر هم گفته می‌شود. برخی از مدل‎‌های تلویزیون OLED ال جی در منو گزینه‌ای برای رفع این حک شدگی دارد؛ این مدل‌ها OLEDهای بعد از سال 2016 است که شامل مدل‌‎های زیر می‌شود:

OLEDE7 OLEDG7 OLEDW7 OLEDC8 OLEDE8
OLEDB6 OLEDE6 OLEDG6 OLEDB7 OLEDC7

برای رفع مشکل تصویر در باقی OLEDها، نیاز به بررسی و رفع عیب از سوی کارشناس ماهر وجود دارد.

رفع حک شدگی تصویر LG OLED

برای رفع خطوط سفید که به صورت لحظه‌ای بر روی دستگاه نمایش داده می‌شود و برطرف کردن حک شدگی تصویر بر روی تلویزیون OLED ال جی، راهکار ارائه شده از سوی کارخانه برای حذف نویز تصویر و برطرف کردن حک شدگی تصویر در OLED طبق مراحل زیر است:

  • با انتخاب کلید Home و یا Setting  وارد تنظیمات دستگاه شده و سپس «همه تنظیمات» یا «تنظیمات پیشرفته» را انتخاب کنید.
  • وارد منوی تصویر شوید.
  • گزینه «OLED Panel Setting» «تنظیمات پنل OLED» را انتخاب کنید.
  • در این قسمت ممکن است گزینه «حذف نویز پنل» «Clear Noise Panel» و یا «بازیابی پیکسل» «Refresh Pixel» را داشته باشید که بسته به مدل دستگاه متفاوت است.
  • سپس گزینه «Start now» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه پروسه بازیابی پیکسل شروع خواهد شد. این بازیابی طی یک ساعت انجام می‌شود و در این مدت صفحه تلویزیون خاموش بوده و در حالت Standby قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید طی این روند تلویزیون OLED ال جی را خاموش نکنید.

لطفا به نکات زیر هم در مورد حک شدگی تصویر در تلویزیون OLED توجه داشته باشید:

  • زمانی که قصد خاموش کردن تلویزبون OLED را دارید، اتصال برق دستگاه را قطع نکنید زیرا پس از هر بار خاموشی، تلویزیون OLED در حالت آماده به کار بازیابی پیکسل انجام می‌دهد، که برای دستگاه ضروری است. می‌توانید پس از مدت 20 دقیقه بعد از خاموشی تلویزیون، برق را قطع کنید.
  • پس از هر 2500 ساعت استفاده از OLED الجی، دستگاه یک پروسه بازیابی پیکسل به طور خودکار انجام می‌دهد، اما لازم است پیغام آن را بر روی صفحه تلویزیون تایید کنید. این مورد نیز از حک شدگی تصویر OLED جلوگیری می‌کند.
  • پروسه بازیابی پیکسل از طریق منو را زمانی انجام دهید که حک شدگی تصویر وجود دارد و ترجیحا بیشتر از یک بار انجام ندهید. در صورتی که مجدد بر روی تصویر حک شدگی مشاهده می‌کنید، بهتر است درخواست تعمیرات برای بررسی و رفع ایراد تلویزیون ثبت نمایید.

    آموزش تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون!
    برای استفاده از برنامه کاربردی LG TV Plus،
    این ویدئو را تماشا کنید.


در صورتی که خطوط سفید لحظه ای و یا حک شدگی بر روی تصویر OLED مشاهده می کنید می توانید برای رفع مشکل تقریبا همان مراحل را انجام دهید که به شرح زیر است.
توجه داشته باشید این راهکار برای OLED های بعد از سال 2016 ال جی می باشد و اگر برای OLED های قبل از سال 2016 این ایراد را مشاهده کردید لازم است برای بررسی و تعمیر آن از سوی متخصص اقدام نمایید.
  • کلید Setting را انتخاب کنید و سپس وارد تنظیمات پیشرفته یا همه‌ی تنظیمات شوید.
  • در منوی تصویر گزینه‌ی تنظیمات پنل OLED یا  OLED Panel Setting  را انتخاب کنید.
  • سپس گزینه ی Clear panel Noise ( حذف نویز پنل ) و یا بازیابی پیکسل refresh pixel را انتخاب نمایید. (با توجه به مدل، دستگاه ممکن است یکی از این دو گزینه را داشته باشد.)
  • گزینه ی  start now را  تایید کنید تا پروسه ی رفع نویز به مدت یک ساعت و در حالت استندبای انجام شود.
  • در حین انجام پروسه دستگاه را خاموش نکنید. در صورت عدم رفع ایراد بعد از انجام این پروسه، دستگاه شما نیاز به بررسی دارد.
بازیابی پیکسل
جلوگیری از حک تصویر در تلویزیون OLED
در حال ثبت...