چرا یخچال یکسره کار می‌کند و علت اتومات نکردن آن چیست؟

۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
علت یکسره کار یخچال

یخچال‌ها دستگاه‌های بسیار مهم و ضروری خانه‌های ما هستند و آنقدر اهمیت دارند که حتی خرابی این دستگاه برای یک روز نیز می‌تواند موجب خسارت و فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال شود. به دلیل همین اهمیت، بهتر است نسبت به کارکرد یخچال و نشانه‌هایی مانند اتومات کردن کمپرسور یخچال، مدت زمان اتومات یخچال و ... توجه داشته باشیم.
طبق روال عادی، پس از مدتی کارکرد، یخچال نیاز دارد مدتی استراحت کند و به این زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال، اصطلاحا اتوماتیک کردن یخچال می‌گویند. گاهی ممکن است احساس کنیم موتور یخچال مدت زمان بیشتری کار می‌کند و یکسره کار کردن یخچال کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد؛ به دنبال یکسره کار کردن یخچال ممکن است در برخی مدل‌ها برفک ایجاد شود و در برخی نیز بر روی بدنه‌ی یخچال، قطرات آب مشاهده کنید. در حالت عادی موتور یخچال مدتی کار می‌کند و پس از طی مدت زمان کارکرد یخچال اتومات می‌کند؛ در صورتی که اتومات کردن یخچال به تعویق بیافتد و غیرعادی به نظر برسد، امکان دارد به دلایل متفاوتی باشد؛ در این راهنما این دلایل را تا حدودی بررسی کرده‌ایم.

چرا موتور یخچال یکسره کار می‌کند؟

اگر موتور یخچال به صورت یکسره کار کند، حتما علتی دارد و بهتر است دلیل کارکرد طولانی‌مدت موتور یخچال مشخص شده تا موجب ایرادات‌ جدی‌تر قطعات دستگاه نشود. در ادامه برخی ایرادات که ممکن است موجب یکسره کار کردن یخچال شود را شرح داده‌ایم:

تشخیص ایراد کمپرسور یخچال

تشخیص ایراد کمپرسور یخچال

گاهی دلیل اینکه موتور یخچال به صورت یکسره کار می‌کند، می‌تواند خرابی کمپرسور یخچال باشد. کمپرسور گاز یخچال را برای روند برودت‌دهی فشرده می‌کند و دما و فشار آن را بالا می‌برد. اگر کمپرسور یخچال به شکل صحیح کار نکند، سنسور تشخیص می‌دهد که دمای سیکل یخچال به سرمای استاندارد نرسیده است و به همین علت کمپرسور مدت طولاتی‌تری کار می‌کند.

عملکرد سنسور و یا ترموستات یخچال

عملکرد سنسور یخچال


ممکن است به دلیل مشکل ترموستات و یا سنسور در یخچال‌های جدید و هر عاملی که موجب شود سرمای مورد نیاز تامین نشده و یا سرمای ایجاد شده تشخیص داده نشود، باعث کار کردن بیشتر کمپرسور یخچال خواهد شد. در صورتی که یخچال شما یکسره کار می‌کند. سنسور وظیفه‌ی تشخیص دما را دارد و پس از تشخیص دما، از طرف برد دستگاه فرمان مربوط برای لغو عملکرد موتور صادر خواهد شد. در صورتی که سنسور دچار مشکل شده باشد و تشخیص ندهد که دمای مورد نیاز تامین شده است، فرمان قطع کارکرد کمپرسور را نمی‌دهد و دستگاه به طور دائم کار می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش عمر یخچال،7 راهکار افزایش عمر یخچال در تابستان را مطالعه نمایید.

تشخیص نشتی گاز و کمبود گاز یخچال

علت اتومات نکردن یخچال

اگر یخچال به هر علتی نشتی و کمبود گاز داشته باشد، با توجه به میزان کمبود گاز به صورت یکسره و یا مدت زمان بیشتری کار می‌کند؛ این روند به علت آن است که در صورت کمبود گاز، میزان سرمایی که دستگاه تولید می‌کند، سرمای کابین را تا حد استاندارد تامین نکرده و به همین علت موتور یخچال دائم کار می‌کند. به همین علت توصیه می‌شود هنگام تمیز کردن و جا به جایی یخچال دقت کافی داشته باشید تا به لوله‌های انتقال گاز یخچال صدمه‌ای وارد نشود.

بهترین روش مقابله با سوختن لوازم برقی: استفاده از محافظ برق

آیا یخچال به تازگی راه اندازی شده است؟

زمانی که یخچال را برای بار اول نصب و راه‌اندازی می‌کنید و یا اینکه دستگاه برای مدتی به دلیل قطعی برق و یا تمیز کردن خاموش بوده است، سرمای قسمت یخچال و فریزر از بین رفته و نیاز است مجدد دستگاه سرمای زیادی را تامین کند. وقتی دستگاه راه‌اندازی می‌شود، معمولا حدود 24 و گاهی حتی تا 72 ساعت زمان می‌برد تا کابین به طور کامل خنک شده و دستگاه اتومات کند.

علت خروج سرمای یخچال چیست؟

علت خروج سرمای یخچال

اگر سرمای یخچال خارج شود، برای تامین دوباره‌ی سرما، موتور دستگاه مدت زمان بیشتری کار می‌کند و یا ممکن است میزان سرمایی که هدر می‌رود به حدی برسد که لازم باشد موتور یخچال به صورت یکسره کار کند. به دلایل زیر ممکن است سرمای یخچال خارج شود:

  • درب یخچال زیاد باز و بسته شود.
  • لاستیک دور درب یخچال دفرمه شده باشد.
  • درب دستگاه خوب بسته نشود.
  • وجود وسایل گرمازا در اطراف یخچال تا حدی سرمای دستگاه را کاهش می‌دهد.
  • قرار دادن غذای خیلی گرم در یخچال باعث کاهش سرمای یخچال خواهد شد.

اگر درب یخچال شما مشکل دارد، برای بررسی و رفع مشکل از طرف کارشناس، اقدام نمایید.

برای رفع ایراد یخچال ال جی و یا جی پلاس،
از متخصصان گلدیران کمک بگیرید.

عیب یابی و رفع ایراد فن اواپراتور یخچال

فن اواپراتور یخچال

اواپراتور به لوله‌هایی گفته می‌شود که پشت یا اطراف کابین یخچال است و گاز خنک برای خنک سازی یخچال از اواپراتور عبور می‌کند. اواپراتور دارای فن است و از طریق این فن، هوا در این محدوده گردش می‌کند. پس از اینکه گاز خنک شود، در لوله‌های یخچال جریان یافته و وارد اواپراتور می‌شود. در این قسمت به دلیل کارکرد فن اواپراتور هوا به گردش در می‌آید و از طریق سرمای اواپراتور، هوای کابین خنک می‌شود. در صورتی که فن اواپراتور دچار مشکل شود این روند به درستی انجام نشده و در نهایت کابین به سرمای استاندارد نمی‌رسد. در این حالت سنسور یخچال تشخیص می‌دهد که سرمای لازم تامین نشده و همین موضوع باعث کارکرد طولانی‌تر کمپرسور یخچال می‌شود.

علت گرفتگی لوله‌ های یخچال

گرفتگی لوله‌ های یخچال

اگر لوله‌های کندانسور یخچال کثیف شده و یا دچار گرفتگی شده باشد، ممکن است باعث شود موتور یخچال به طور دائم و یا مدت زمان بیشتری کار کند. گاز خارج شده از کمپرسور یخچال در قسمت کندانسور خنک می‌شود و تا حدی به دمای مطلوب برای خنک‌سازی کابین می‌رسد؛ اگر کندانسور یخچال کثیف شده باشد، تبادل دمایی با هوای محیط برای کاهش دمای گاز داخل لوله‌ها به کندی انجام می‌شود و در نهایت چون دمای کابین به حد استاندارد سرما نمی‌رسد، موجب می‌شود که کمپرسور یخچال مدت زمان بیشتری کار کند.
کندانسور یک فن نیز دارد و با حرکت این فن، تبادل دمایی هوای محیط و کندانسور یخچال انجام می‌شود و کندانسور تا حد زیادی دمای گاز را کاهش می‌دهد؛ خرابی موتور فن کندانسور یخچال نیز باعث عدم تعادل دمای یخچال شده و در نهایت کمپرسور یخچال برای مدت طولانی‌تری کار می‌کند.

دیفراست یخچال چیست؟

طی کارکرد یخچال پس از مدتی معمولا حدود 8 ساعت بر روی لوله‌های اواپراتور میزانی برفک ایجاد می‌شود؛ برای یخ زدایی و ذوب این برفک‌ها، یخچال وارد مرحله‌ی دیفراست شده و طی مدتی حدود 20 دقیقه الی 30 دقیقه عملیات یخ‌زدایی یخچال انجام خواهد شد. سنسور و هیتر دیفراست عملیات یخ‌زدایی یخچال را انجام می‌دهد و در صورتی که یخ‌زدایی یخچال به درستی انجام نشود، برفک روی لوله‌ها باعث می‌شود که یخچال اتومات نکند و مدت زمانی طولانی کار کند.

چرا سرویس دوره‌ ای یخچال اهمیت دارد؟

دو مزیت مهم سرویس‌های دوره‌ای و بررسی یخچال، افزایش عمر یخچال و جلوگیری از ایرادات آن است. پیشنهاد می‌کنیم راهنمای ضرورت سرویس دوره‌ای یخچال را در این مورد مطالعه نمایید و سوالات خود را در مورد سرویس یخچال در انتهای همین مقاله مطرح نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...