ساده ترین روش تهیه دونات خانگی خوشمزه

۱۵ اسفند ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

دونات و یا پیراشکی یکی از خوراکی‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار برای کودکان و بسیاری از افراد می‌باشد. جالب است بدانید دونات اولین بار در قرن 19 از سوی مهاجران هلندی در آمریکا پخته شد و برخی نیز می‌گویند یک قناد جوان 16 ساله‌ی آمریکایی دونات را به شکل امروزی و حلقه‌ای مانند در سال 1847 بر روی عرشه‌ی یک کشتی تجاری با تکنیک‌هایی که از مادرش آموخته، پخته است.


این روزها دونات‌های رنگارنگ و با ظاهر بسیار جذاب و خوشرنگ پخته می‌شود و بسیار محبوب است. گفته می‌شود که محبوبیت دونات در آمریکا به قدری است که اولین جمعه‌ی ماه June را روز جهانی دونات نام‌گذاری کرده‌اند. به دلیل محبوبیت دونات برای بیشتر افراد، تصمیم گرفتیم در این مقاله طرز تهیه دونات خانگی را برای شما توضیح دهیم. در ادامه مواد لازم و مراحل تهیه یک دونات خوشمزه خانگی برای 4 یا 5 نفر را به شما آموزش خواهیم داد.

برنامه‌های کاربردی در سولاردام ال جی 

مواد لازم برای تهیه دونات:


  • شکر به اندازه نصف پیمانه
  • تخم مرغ 2 عدد
  • آرد سفید به میزان 4 الی 5 پیمانه
  • شیر نصف پیمانه
  • کره 80 گرم
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک به میزان لازم
  • آب ولرم به اندازه نصف پیمانه
  • خمیر مایه به میزان 2 قاشق سوپ‌خوری

    آموزش تهیه خوشمزه‌ترین دسرها را

    در قسمت ویدئوهای آموزش آشپزی گلدیران، مشاهده نمایید.

طرز تهیه خمیر مایه


خمیر مایه
یکی از انواع مخمر است که برای پخت برخی پیراشکی و نان‌ها استفاده می‌شود. روش تهیه‌ی خمیر مایه بدین صورت است:
ابتدا میزانی آرد و به همان اندازه آب را با هم ترکیب کنید و آن را به خوبی به هم بزنید. پس از اینکه آب و آرد را با هم ترکیب کردید، بر روی آن یک حوله‌ی نازک و یا یک دستمال قرار دهید و در دمای محیط قرار دهید؛ البته در دمایی که خیلی گرم هم نباشد. پس از آن، روزی دو بار به ظرف خمیرمایه‌ یک یا دو قاشق غذاخوری آب و آرد اضافه کنید. بعد از 3 تا 5 روز بر روی خمیرمایه حباب ایجاد می‌شود و به این معنی است که خمیر به خوبی پف خواهد کرد.
تهیه‌ی خمیرمایه یکی از مراحل بسیار مهم برای پخت پیراشکی می‌باشد و می‌بایست به اندازه‌ی کافی برای پف کردن به خمیرمایه زمان بدهید. شما می‌توانید خمیر مایه فوری نیز تهیه و یا خریداری نمایید.

طرز تهیه 5 شیرینی خوشمزه برای عید

روش پخت دونات بدون فر

آماده کردن خمیر دونات


در مرحله‌ی اول آب ولرم، خمیرمایه و یک قاشق چای‌خوری شکر را در یک ظرف مناسب با هم مخلوط کنید و درب ظرف را ببندید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه در یک جای گرم قرار دهید تا خمیرمایه حباب بزند.
سپس کره را که در دمای بیرون یخچال قرار داده‌اید و کمی نرم شده را با شکر به خوبی هم بزنید و پس از اینکه کاملا ترکیب شد، تخم‌مرغ و وانیل را هم به آن اضافه کنید و به مدت 1 دقیقه این ترکیب را به هم بزنید.


در مرحله‌ی بعد شیر ولرم را به خمیرمایه اضافه کنید و پس از آن آرد را دو بار الک کنید و پس از اینکه به آن مقداری نمک افزودید، 4 پیمانه آرد را کم کم به مواد اضافه کنید و مخلوط کنید.
در این مرحله خمیر را بر روی یک سطح صاف قرار دهید و آن را ورز دهید و این مرحله را تا جایی ادامه دهید که خمیر دیگر حالت چسبندگی نداشته باشد. خمیر را حدود 100 بار می‌بایست ورز دهید و مجدد بر روی سینی بکوبید تا به خمیری لطیف تبدیل شود.
در مرحله‌ی بعد کاسه‌ای با ظرفیت دوبرابر خمیر را چرب کنید و خمیر را در آن قرار دهید و بر روی آن یک برش مانند علامت به علاوه بزنید.
سپس کاسه را با سلفون بپوشانید و بر روی آن حوله قرار دهید و آن را در محلی گرم بگذارید تا خمیر به مدت 45 دقیقه استراحت کند.
پس از آن خمیر را از کاسه خارج کنید و بر روی سینی قرار دهید؛ کمی آن را ورز دهید. روی سینی کمی آرد بپاشید؛ در نهایت خمیر را با وردنه بر روی سینی به قطر 1 سانتی‌متر پهن کنید.


پس از آن با قالب دونات خمیر را قالب بزنید و آنها را روی یک تکه کاغذ روغنی قرار داده و روی آنها پارچه‌ای بیندازید و صبر کنید تا حدود 30 دقیقه به همین وضعیت باقی بماند.

آموزش 3 غذای ساده برای (صبحانه، نهار، شام) با سولاردام ال جی

روش پخت دونات در روغن


در یک ظرف به میزانی روغن بریزید که وقتی دونات‌ها را در آن قرار می‌دهید، در روغن شناور باقی بماند و ظرف روغن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود.
دونات‌ها را بدون دخالت دست و با گرفتن کاغذ زیر آن، داخل روغن بیندازید و بر روی آن با قاشق روغن داغ بریزید.
در آخر دونات‌ها را که به رنگ طلایی درآمد، بر روی سبد فلزی و یا دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج شود.
کمی صبر کنید تا دونات‌ها خنک شود؛ سپس می‌توانید آنها را در ظرف بچینید و آن را با شکر، شکلات داغ، پودر پسته و ... تزئین کنید و نوش جان نمایید.

بهترین غذاها برای کودکان!


دونات و پیراشکی‌ها و انواع شیرینی‌های خوشمزه‌ی دیگر هر چند که برای کودکان دوست‌داشتنی هستند اما باید به میزان کم مصرف شود و توجه داشته باشید که کودکان در مصرف این نوع خوراکی‌های شیرین و چرب زیاده‌روی نکنند. برای اطلاع از بهترین غذاها برای کودک می‌توانید راهنمای غذاهای مقوی برای کودکان را مطالعه نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...