روش صرفه جویی در مصرف انرژی لباسشویی

۲۹ تير ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
روش های صرفه جویی در مصرف انرژی لباسشویی
چگونه هنگام استفاده از لباسشویی در میزان مصرف برق صرفه‌جویی کنیم؟ چطور در مصرف آب ماشین لباسشویی صرفه‌جویی کنیم؟ ماشین لباسشویی یکی از پرمصرف‌ترین لوازم منزل است که برای هر بار شستشو مقدار زیادی آب و برق استفاده می‌کند. به کار بردن ترفندهای صرفه جویی در مصرف آب و برق ماشین لباسشویی به شما کمک می‌کند تا به شیوه صحیح‌تری از این وسیله ضروری استفاده کنید و مقدار مصرف انرژی ماشین لباسشویی را کاهش دهید. اما بهترین روش کاهش مصرف آب در ماشین لباسشویی چیست؟ آیا می‌دانید مقدار مصرف آب ماشین لباسشویی به چه عواملی بستگی دارد؟ احتمالا این سوال برای خیلی افراد پیش آمده باشد. موضوعی که همواره در صرفه‌جویی انرژی مطرح است این است که در ساعات اوج مصرف، وسایل برقی پرمصرف را نباید روشن کرد.
روش صرفه جویی در مصرف انرژی لباسشویی و جهت اطلاع از راه‌های صرفه ‌جویی در مصرف انرژی لباسشویی همراه ما باشید تا برخی نکات مفید را ارائه دهیم.

سیر تا پیاز علامت های روی ماشین لباسشویی

برچسب انرژی ماشین لباسشویی چیست؟

برچسب انرژی ماشین لباسشویی چیست؟

برچسب انرژی یکی از فاکتورهایی است که در خرید ماشین لباسشویی مورد توجه قرار می گیرد و نیاز به دقت در هنگام تصمیم گیری برای خرید را دارد، زیرا یک انتخاب آگاهانه در هنگام خرید دستگاه سبب می‌شود تا دراز مدت هزینه‌های را کاهش پیدا کنند.
به دلیل اینکه این روزها استفاده از لباسشویی در هر خانه‌ای افزایش پیدا کرده است نیاز است تا مصرف انرژی آن کنترل گردد، در نتیجه وجود برچسب انرژی در ماشین لباسشویی ضروری است. ساخت ماشین لباسشویی‌ هایی که دارای مصرف انرژی کمی هستند از دستور کارهایی است که سازندگان این دستگاه باید در نظر داشته باشند.
لباسشویی هایی که برچسب انرژی +A++ ،A و +++A دارند در دسته ماشین لباسشویی بسیار کم مصرف قرار می‌گیرند.

7 نکته صرفه جویی در استفاده از ماشین لباسشویی

  1. از آب سرد استفاده کنید

امروزه بیشتر ماشین لباسشویی‌ها دارای قابلیت گرم کردن آب می‌باشند. با توجه به اینکه این ویژگی مصرف برق ماشین لباسشویی را بالا می‌برد لذا جهت صرفه جویی در مصرف برق برای شستشوی روزانه بهتر است کمتر از این ویژگی استفاده کنید.
به طور تقریبی میتوان گفت که 1.5 برابر مصرف انرژی با آب گرم بیشتر از شستشوی با دمای آب پایین سرد است. بنابراین در صورت امکان بهتر است برای صرفه جویی در مصرف انرژی لباسشویی از آب سرد استفاده کنید.
  1. کاهش تعداد دفعات شستشو

    7 نکته صرفه جویی در استفاده از ماشین لباسشویی

بهتر است منتظر بمانید تا لباس های کثیف را به اندازه کافی را جمع آوری کنید تا ماشین لباسشویی خود را باتوجه به وزن آن پر کنید. یعنی نه خیلی لباسشویی را سنگین کنید نه میزان لباس هایی که داخل لباسشویی می‌اندازید خیلی کم باشد. این کار تعداد دفعات استفاده از ماشین لباسشویی را کاهش می‌دهد و در نتیجه در قبض برق صرفه جویی می‌کند.
به یاد داشته باشید که ماشین لباسشویی شما بدون توجه به اندازه بار، تقریباً همان مقدار انرژی مصرف می‌کند، بنابراین هر بار که از آن استفاده می‌کنید آن را بسته به ظرفیت لباسشویی پر کنید.
  1. از حالت های مختلف شستشو استفاده کنید

ماشین لباسشویی‌های جدید مانند لباسشویی ال جی دارای برنامه متنوع شستشو هستند. به طور کلی در اکثر لباسشویی‌های جدید برای هر نوع جنس پارچه مختلف، حالت های شستشو متناسب با آن را نیز دارند، اما اکثرا از یک برنامه شستشوی تکراری و یا روزانه برای تمیز کردن انواع جنس لباس ها استفاده می‌کنیم.
بهتر است متناسب با برند لباسشویی و با استفاده از دفترچه راهنما بهترین برنامه را برای شستشو را انتخاب کنید، به این ترتیب تمیز کردن بهتر و مصرف برق کمتری خواهید داشت.
  1. در صورت ضرورت از شستشوی سریع استفاده کنید

 اگر لباس‌هایی دارید که باید به صورت اضطراری شستشو دهید در این صورت بهتر است جهت صرفه جویی در مصرف انرژی لباسشویی، اگر در ماشین لباسشویی موجود است از ویژگی شستشوی سریع ترین زمان دستگاه مثلا زمان های 30دقیقه‌ای برای کاهش زمان شستشو استفاده کنید.
  1. لکه های سخت را با لکه بر پاک کنید

    لکه های سخت را با لکه بر پاک کنید

اگر لکه های سختی روی لباس وجود دارد، لباس را از قبل به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید و قبل از قرار دادن آن در ماشین لباسشویی از مقداری لکه بر استفاده کنید تا لکه ها را پاک کنید. این باعث تمیز کردن بهتر، کاهش تعداد چرخه شستشو و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
  1. از مواد شوینده مناسب استفاده کنید

اگر از مواد شوینده ای که بیش از حد کف تولید می‌کنند استفاده کنید، ماشین لباسشویی شما مجبور است از تعداد دفعات آبکشی بیشتری استفاده کند درنتیجه آب و برق را هدر دهد. بنابراین بهتر است با مراجعه به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود ، توصیه ها را در این زمینه بررسی کنید و مناسب‌ترین ماده شوینده را انتخاب کنید.
  1. خرید لباسشویی با مصرف انرژی بهینه

 اگر لباسشویی شما قدیمی شده و یا به هر دلیلی قصد تعویض آن را دارید بهتر است دستگاهی تهیه کنید که مصرف انرژی بهینه ای داشته باشد.

با تمدید مجدد گارانتی محصولاتتان، هزینه تعمیرات را رایگان کنید.

چگونه میتوان مصرف انرژی لباسشویی را کاهش داد؟

چگونه میتوان مصرف انرژی لباسشویی را کاهش داد؟

علاوه بر توجه به برچسب انرژی و انتخاب دستگاهی با مصرف پایین، با رعایت کردن نکاتی می توان تا حد زیادی از مصرف انرژی بیش از حد در دستگاه جلوگیری کرد که در ادامه به تعدادی از این نکات اشاره شده است.
  • ساعت هایی در شبانه روز وجود دارند که در این ساعات مصرف انرژی بالاتر می باشد و به این زمان ها ساعات اوج مصرف گفته می شود. بهتر است که ماشین لباسشویی خود را در این ساعت ها روشن نکنید تا از این طریق گامی بزرگ در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی برداشته باشید. ساعت های اوج مصرف در بازه زمانی 12-4 و 8-11 شب می باشد.
  • ماشین های لباسشویی دارای ظرفیت های مختلفی می باشند که از آن میان می توان به ماشین های لباسشویی 7 کیلویی، 8 کیلویی، 9 کیلویی، 10 کیلویی و … اشاره کرد. بهتر است با توجه به تعداد نفرات خانواده ظرفیت متناسب را انتخاب نمایید. در صورتیکه تعداد نفرات کم باشد و میزان زیادی لباس در هر بار شست و شو جمع نگردد و حجم لباس ها کمتر از ظرفیت دستگاه باشد انرژی بیشتری مصرف می گردد.
هرآنچه باید درباره ماشین لباسشویی خود بدانید!
  • بهتر است تا در دوره های زمانی معین اقدام به نظافت و تمیز کردن ماشین لباسشویی نمایید. در صورتی که فیلترهای لباسشویی کثیف شوند و یا لاستیک دور درب دستگاه و لگن لباسشویی تمیز نباشد امکان فشار بیشتر به دستگاه و مصرف بیشتر انرژی توسط آن وجود دارد. تمیز کردن ماشین لباسشویی می تواند مصرف انرژی را کاهش داده و عمر دستگاه را زیاد کند. پس تمیز نگه داشتن جاپوردی، فیلتر و داخل مخزن را هر از گاهی تمیز کنید. بهتیرن روش آن سرویس دوره‌ای است که با روش اصولی توسط تکنسین‌های مجرب کمک به جلوگیری از خرابی دستگاه و طول عمر محصول شما خواهد کرد.

هرآنچه باید درباره ماشین لباسشویی خود بدانید!

جمع بندی گلدیران

ترفندهای صرفه جویی در استفاده بهینه از ماشین لباسشویی

پس حتما به روش صرفه جویی در مصرف انرژی لباسشویی دقت کنید و هنگام خرید حتما به برچسب انرژی ماشین لباسشویی خود دقت کنید و از شستشوی لباس در ساعات اوج مصرف خودداری کنید تا میزان مصرف برق شما کم شود و هزینه های زیادی رو دستتان باقی نگذارد. برای صرفه جویی در استفاده از ماشین ظرفشویی مقاله استفاده بهینه از آن به شما کمک بسزایی خواهد کرد.
اگر سوالی باقی مانده است میتوانید آن را در قسمت نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

درصورت نیاز به تعمیر لباسشویی از متخصصان راهنمایی بگیرید

 

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...