روش افزایش عمر تلویزیون و نحوه صحیح نگهداری از آن

۲۹ خرداد ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از سوالاتی که خیلی از سوی خریداران تلویزیون‌ها مطرح می‌شود، این است که عمر مفید تلویزیون چقدر است؟! در نظر داشته باشید عمر تلویزیون‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد و به همین سادگی نمی‌توان اعلام کرد که یک تلویزیون با یک مدل خاص و ویژگی‌هایی که دارد، تا چند سال قابل استفاده است؛ البته در این مورد می‌توانید مطلب «طول عمر یک تلویزیون چقدر است؟» را بخوانید؛ در این راهنما نیز ما راهکارهای نگهداری صحیح و افزایش عمر تلویزیون را برای شما گفته‌ایم تا با اطلاع از تمامی نکات مهم و ضروری، بتوانید از دستگاه تلویزیون خود بهینه‌تر استفاده کنید.

تنظیم روشنایی و کنتراست تلویزیون


 یکی از روش‌های افزایش طول عمر تلویزیون این است، زمانی که قصد دارید فقط به صدای تلویزیون گوش دهید و نیازی نیست تصویر تلویزیون با روشنایی بالا و وضوح کامل پخش شود، می‌توانید با تغییر گزینه صرفه جویی در مصرف برق، میزان نور صفحه تلویزیون را کمتر کنید و یا حتی حالت «نمایشگر خاموش» را انتخاب کنید.
همانطور که می‌دانید بیشتر تلویزیون‌هایی که این سال‌ها استفاده می‌شود و در واقع همان LED هستند، دارای نور پس زمینه است؛ البته در برخی مدل‌ها نیازی به نور پس زمینه نیست و پیکسل‌های تلویزیون هریک به صورت جداگانه روشن می‌شود، بنابراین در صورتی که نور تلویزیون کمتر باشد، بر روی عمر آن تاثیر زیادی خواهد داشت.
در نظر داشته باشید بکلایت تلویزیون یا همان نور پس زمینه یکی از قسمت‌هایی است که ممکن است زودتر از باقی قطعات دچار خرابی شود، زیرا بخشی از تلویزیون است که نسبتا آسیب‌پذیرتر است.
تنظیم صحیح کنتراست تلویزیون نیز مهم است و با تنظیم صحیح آن می‌توانید عمر تلویزیون را افزایش دهید؛ زمانی که کنتراست تلویزیون را در بالاترین حد قرار می‌دهید، چراغ‌های LED دستگاه با بیشترین میزان نور روشن می‌شود و امکان دارد خیلی سریع‌تر کم‌نور شود و بسوزد. بهتر است کنتراست تلویزیون در یک سطح متعادل و استاندارد تنظیم شود.



برخی از تلویزیون‌ها تنظیمات پیشرفته‌ای دارد که این امکان را فراهم می‌کند «حالت روشنایی در اتاق روشن» و یا «روشنایی در اتاق تاریک» را انتخاب کنید و میزان نور تلویزیون بر اساس میزان نور محیط تنظیم شود.
برخی مدل‌ تلویزیون‌ها دارای گزینه‌هایی است که با روشن کردن آن، میزان نور صفحه تلویزیون با توجه به میزان نور اتاق به صورت دائمی و خودکار تغییر می‌کند. این گزینه در تلویزیون‌های رده‌ بالای برند ال جی وجود دارد و به نام Comfort eye است. همچنین ممکن است در برخی از مدل‌های رده ‌بالای تلویزیون ال جی در سال‌های اخیر، گزینه‌ی Motion eye care در منوی تصویر قرار داشته باشد که با روشن کردن آن، در صورت نمایش تصاویر با سرعت بالا، نور صفحه کمتر خواهد شد؛ گزینه‌ی Comfort eye و Motion eye care بیشتر برای مراقبت از چشم است اما با توجه به اینکه در برخی بازه‌های زمانی نور صفحه تلویزیون کم می‌شود، در طول عمر تلویزیون نیز تاثیر خواهد داشت.

رفع ماندگاری تصویر در تلویزیون های پلاسما ال جی


در تلویزیون‌های پلاسما به دلیل ساختاری که برای نمایش تصویر وجود دارد و پنل دستگاه از پیکسل‌هایی شامل گاز خنثی تشکیل شده است، ممکن است جاماندگی تصویر ایجاد شود و هاله‌هایی از تصویر بر روی صفحه تلویزیون باقی بماند؛ در این حالت وقتی برنامه‌ی دیگری هم مشاهده می‌کنید و یا اینکه کانال را عوض می‌کنید، تصویر قبلی همچنان بر روی صفحه تلویزیون نمایش داده می‌شود. بر روی تلویزیون‌های پلاسمای برند ال جی لازم است در منوی گزینه، حذف ماندگاری تصویر بر روی حالت «دایره‌ای» قرار گیرد و گزینه «سفید شویی» یا «شستشوی رنگی» را هر چند مدت یکبار برای چند دقیقه فعال نمایید تا تصاویری که بر روی تلویزیون جا مانده است، حذف شود. این نکته نیز در ارتباط با طول عمر تلویزیون موثر است.

حذف نویز پنل در تلویزیون OLED

تلویزیون OLED که مخفف Organic Light Emmiting Diode است، دستگاهی است که بدون بکلایت بوده و تصویر آن به واسطه‌ی دیودهای ساطع کننده‌ی نور به صورت ارگانیک تشکیل می‌شود. این دیودها هریک جداگانه روشن می‌شود و همین ساختار باعث کیفیت بسیار بالای تلویزیون و نمایش رنگ‌های بسیار واقعی به ویژه رنگ مشکی مطلق شده است.
در برخی تلویزیون‌های OLED ال جی به دلیل ساختار پنل تلویزیون گاهی بر روی آن نویز ایجاد می‌شود و یا دچار حک شدگی یا اصطلاحا سوختگی تصویر می‌شود و این مورد کاملا طبیعی است. در برخی مدل‌های OLED ال جی که بعد از سال 2016 تولید و روانه‌ی بازار شده است، گزینه‌ای به نام حذف نویز پنل قرار گرفته که در صورت مشاهده‌ی این مشکل می‌توانید آن را فعال کنید تا ماندگاری تصویر از بین برود. البته انتخاب این گزینه شرایط خاصی دارد و می‌بایست فقط یکبار انجام شود؛ لطفا در این مورد به راهنمای علت نویز در تصویر تلویزیون ال جی در صورت عدم رفع حک شدگی تصویر لازم است کارشناس برای بررسی و رفع ایراد تلویزیون OLED مراجعه نمایند. برای افزایش عمر تلویزیون لازم است به این نکته توجه داشته باشید.

ضرورت استفاده از محافظ برق برای تلویزیون


همانطور که می‌دانید برای تمامی دستگاه‌های خانگی نیاز است که محافظ برق استفاده شود. در صورت نیاز به اطلاع بیشتر می‌توانید به مقاله‌ی آیا محافظ برق لازم است مراجعه کنید. دستگاه محافظ برق در مقابل نوسانات ولتاژ برق از تلویزیون و دیگر دستگاه‌های متصل به آن محافظت کرده و از سوختن تلویزیون به دلیل نوسان برق جلوگیری می‌کند. در صورتی که نوسان ولتاژ برق در منطقه‌ی شما زیاد است، نه تنها برای تلویزیون بلکه برای تمامی دستگاه‌های مورد استفاده نیاز است برق با ولتاژ استاندارد تنظیم شود، بنابراین بهتر است دستگاه جلوگیری از نوسان برق بر سر راه برق ورودی قرار دهید.

رعایت استانداردهای نصب تلویزیون و قرارگیری تلویزیون در محل مناسب

برای اینکه تلویزیون شما در طول مدت استفاده آسیب نبیند، لازم است برخی موارد از همان ابتدای نصب دستگاه تلویزیون رعایت شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:


  • تلویزیون را در محلی قرار دهید که به سادگی در دسترس کودکان و در محل عبور و مرور نباشد.
  • از بخاری یا شوفاژ به اندازه 1.5 متر فاصله داشته باشد.
  • از زمین 80 تا 120 سانتی متر فاصله داشته باشد.

    راهنمای انتخاب بهترین سایز تلویزیون
    + استاندارد فاصله و زاویه دید


روش صحیح نگهداری از تلویزیون

  • بهتر است در روز بیشتر از 8 ساعت از تلویزیون استفاده نکنید تا دستگاه برای سال‌های بیشتری قابل استفاده باشد. در نظر داشته باشید نمایشگرهای خانگی و غیرتجاری امکان استفاده‌ی 24 ساعته را ندارند و می‌بایست پس از مدتی حدود چند ساعت استفاده، مدتی هم خاموش باشد.
  • اگر برای مدت طولانی حدود چند روز از تلویزیون استفاده نمی‌کنید، دوشاخه برق را از محافظ جدا کنید، زیرا بهتر است دستگاه برای مدت طولانی در حالت آماده به کار نباشد.
  • نصب تلویزیون زیر دریچه کولر آبی و کولرگازی استاندارد نیست، زیرا ممکن است نشتی آب ایجاد شده و به دستگاه شما آسیب برساند.
  • تلویزیون باید در محلی قرار گیرد که به خوبی تهویه شود تا باعث داغ شدن دستگاه نشود؛ استاندارد فاصله از طرفین و پشت دستگاه می‌بایست رعایت شود. لازم است دستگاه از طرفین حداقل 15 سانتی متر فضای آزاد و از پشت هم فاصله مناسبی تا دیوار داشته باشد.

چگونه صفحه نمایش تلویزیون را تمیز کنیم؟


  • هنگام تمیز کردن تلویزیون از دستمال مخصوص پاک کننده تلویزیون‌های LCD استفاده کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید از اسپری تمیزکننده‌ی تلویزیون استفاده کنید، آن را به طور مستقیم بر روی تلویزیون اسپری نکنید.
  • کمی از آن را بر روی دستمال اسپری کنید و سپس با حرکات به سمت راست و چپ نمایشگر را تمیز کنید.
  • دقت داشته باشید میزان اسپری خیلی کم باشد که به دستگاه نفوذ نکند؛
  • در حین تمیز کردن دستگاه اگر انگشتر دارید آن را خارج کنید تا باعث ایجاد خط و خش بر روی تلویزیون نشود.

توصیه ما به شما: تمدید گارانتی تلویزیون

شاید بتوان گفت یکی از بهترین راهکارها برای اینکه خرابی‌های تلویزیون با سرعت رفع شود، تمدید گارانتی است. برای اینکه پس از اتمام مدت زمان گارانتی همچنان بتوانید خدمات تعمیر و رفع ایراد تلویزیون را آن هم با شرایط گارانتی دریافت کنید، گارانتی تلویزیون خود را تمدید کنید؛ مطمئن باشید هزینه‌ای که برای تمدید گارانتی خواهید پرداخت، ارزشش را دارد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...