راهکار رفع مشکلات متداول دستگاه های صوتی چیست؟

۲۸ شهريور ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

دستگاه‌های صوتی و دستگاه‌های پخش دارای انواع متفاوتی می‌باشد که هر یک نیز روش اتصال و استفاده‌ی مخصوص خود را دارد؛ حین استفاده از این دستگاه‌ها ممکن است در مورد روش اتصال و یا مشکلات رایجی که گاهی پیش می‌آید سوال داشته باشید. به همین علت در این راهنما به تعدادی از مشکلات احتمالی که در مقالات قبلی به آنها اشاره نکرده بودیم پرداخته‌ایم تا ساده‌تر بتوانید دلایلی که ممکن است موجب بروز ایراد در دستگاه صوتی شود را رفع نمایید و از دستگاه استفاده کنید.
با توجه به اینکه دستگاه شما سینما خانگی، سیستم صوتی، بلندگو، ساندبار، دستگاه پخش DVD یا ... باشد، ممکن است در حین اتصال دچار مشکلاتی شود که خیلی هم جدی نیستند و مربوط به تنظیمات دستگاه است. البته برخی موارد نیز نیاز به بررسی و رفع ایراد از سوی کارشناس دارد و بهتر است برای تشخیص عیب و تعمیر DVD در منزل، آن را به کارشناس تعمیرات تحویل دهید. در این راهنما ایراداتی که ممکن است برای دستگاه‌های پخش و صوتی ایجاد شود را به طور کلی بررسی خواهیم کرد.

ویژگی‌های یک سیستم صوتی خوبی کدام است؟

چرا DVD Player و یا دستگاه صوتی روشن نمی‌شود؟



یکی از ایراداتی که ممکن است باعث شود به طور کلی نتوانید از دستگاه استفاده کنید، این است که اصلا دستگاه روشن نمی‌شود. در این حالت ابتدا بهتر است برق ورودی دستگاه را بررسی کنید؛ در صورتی که دستگاه به سه‌راهی یا محافظ برق متصل شده ، ممکن است سه‌راهی برق یا محافظ برق دچار مشکل شده باشد؛ برای اینکه متوجه ایراد بشوید می‌توانید دستگاه را برای مدت کوتاهی به صورت مستقیم به پریز متصل کنید.
اگر به طور کلی برق وارد دستگاه شما نمی‌شود ممکن است ایراد از برق ورودی، دوشاخه، پریز و .. باشد و اگر برق بدون مشکل وارد دستگاه شده اما سیستم شما روشن نمی‌شود، ممکن است قطعاتی مانند برد پاور و یا اتصالات مربوط به آن در دستگاه دچار مشکل شده باشد و علت روشن نشدن DVD مشکل قطعات آن باشد.
با توجه به اینکه دستگاه DVD نوعی دستگاه است که معمولا کمتر استفاده می‌شود، ممکن است برخی روزها از دستگاه صوتی و یا دستگاه پخش استفاده نکنید؛ بنابراین بهتر است آن را از برق جدا کنید زیرا در صورت اتصال به برق، دستگاه در حالت استندبای باقی می‌ماند و علاوه بر اینکه برخی از قطعات در حالت فعال یا نیمه‌فعال باقی می‌ماند، عمر این قطعات کاهش پیدا خواهد کرد. نوسانات ولتاژ برق نیز می‌تواند بر روی دستگاه تاثیر داشته باشد. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم زمانی که از دستگاه استفاده نمی‌کنید، برق آن را قطع کنید. گاهی ممکن است دلیل روشن نشدن یا عدم کارکرد سیستم صوتی و DVD ایرادی باشد که از طریق پیغام بر روی دستگاه نمایش داده می‌شود؛ در ادامه پیغام‌های دستگاه‌های صوتی را نیز بررسی خواهیم کرد.

مشکلات سینی دیسک و درب دستگاه DVD Player



دستگاه‌های پخش دیسک و DVD Player برای خواندن اطلاعات دیسک و اجرای آن، به دیسک اشعه می‌تاباند و بازتاب آن را دریافت می‌کند و در نهایت محتوا را پخش می‌کند. هر یک از دستگاه‌هایی که قابلیت پخش CD را دارد، ممکن است به دلایل متفاوتی نتواند دیسک را اجرا کند. در نظر داشته باشید برخی از دستگاه‌های صوتی قابلیت پخش دیسک را ندارند و DVD، سینمای خانگی و برخی سیستم‌های صوتی قابلیت پخش دیسک را دارند.
یکی از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید مشکلات مکانیکی سینی دیسک است. امکان دارد سینی دیسک به دلیل مشکلات مربوط به اتصالات و چرخدنده‌ای که دارد باز نشود. باز نشدن درب و مشکلات سینی دیسک می‌تواند به دلیل مکانیزم دستگاه صوتی و مدار مربوط به تغذیه و کنترل عملکرد بخش مکانیکی و اصطلاحا آسانسور دستگاه صوتی نیز باشد. گاهی ممکن است مدت زیادی هم از دستگاه استفاده نکرده باشید اما برای شما سوال پیش بیاید که چرا درب سینی دیسک باز نمی‌شود؛ در نظر داشته باشید موتورهای بخش مکانیزم سیستم صوتی و یا تسمه‌ی آن اگر مدتی کار نکند، کیفیت خود را از دست می‌دهد و دیگر به خوبی کار نخواهد کرد.
گاهی ممکن است درب دستگاه بسته شده و مجدد باز شود. علت باز و بسته شدن درب دی وی دی معمولا این است که دستگاه دیسک را شناسایی نکرده و به همین علت آن را بیرون می‌فرستد. علت این مشکل می‌تواند مشکل در خواندن و اجرای دیسک باشد و در مواردی هم ایراد قطعات و یا سنسورهای بخش مکانیزم دیسک است.

قطعات جانبی دستگاه صوتی خود را با قیمت مناسب
از فروشگاه گلدیران تهیه کنید.

چرا دیسک در دستگاه صوتی و یا DVD اجرا نمی‌شود؟


انواع دیسک‌ ها

یکی از دلایل که ممکن است باعث عدم اجرای دیسک شود، این است که دستگاه نوع دیسکی که در آن قرار دادید را پشتیبانی نمی‌کند؛ ممکن است دستگاه شما قابلیت پخش دیسک‌های Blu-ray را نداشته اما CD که برای پخش در دستگاه قرار داده‌اید دیسک بلوری بوده باشد. این مورد بر روی دیسک درج شده و می‌توانید به سادگی متوجه شوید. دستگاه‌هایی که قابلیت پخش دیسک بلوری را دارند، می‌توانند دیسک DVD را نیز اجرا کنند اما دستگاه‌هایی که فقط امکان اجرای DVD را دارند، دیسک‌های DVD و VCD را اجرا می‌کنند. دیسک‌های بلوری کیفیت بالاتری دارند و حجم داده‌ی بیشتری را می‌توان بر روی دیسک‌های بلوری ذخیره کرد؛ معمولا حجم اطلاعات حدود 5DVD را می‌توان بر روی دیسک بلوری ذخیره نمود؛ در واقع اگر دیسک تک‌لایه (SL) باشد حدود 25GB و اگر دیسک دولایه (DL) باشد، حدود 50GB اطلاعات را می‌توان بر روی آن ذخیره کرد. حجم دیسک‌های DVD در صورتی که تک‌لایه باشند حدود 4.7GB و اگر دولایه باشند حدود 8.5GB است.

چگونه کد منطقه‌ای DVD و Blu-ray را تشخیص دهیم؟


هر یک از دیسک‌های دی وی دی یا بلوری کد منطقه‌ای مربوط به خود را دارند. در نظر داشته باشید در صورتی که دیسک شما از نوع DVD است، دیسک‌های DVD طبق قانون کد منطقه‌ای و قانون کپی رایت تقسیم‌بندی شده و بر اساس اینکه دیسک در کدام منطقه ارائه می‌شود، بر روی آن علامت یک کره‌ی زمین و به همراه یک عدد درج شده است. این علامت نشان می‌دهد که دیسک در دستگاه‌های کدامیک از مناطق قابل اجراست. دیسک‌های DVD منطقه‌ی ایران با کد عدد 2 شناسایی می‌شود. دیسک‌های بلوری این منطقه نیز می‌بایست کد حرف B داشته باشد. برای مثال اگر کد DVD عدد 1 یا 3 و ... داشته باشد و یا دیسک بلوری دارای کد حرف A یا C باشد، دستگاهی که طبق قوانین کد منطقه‌ای و کپی رایت طراحی شده است و در منطقه‌ی ایران استفاده می‌شود، این دیسک را اجرا نمی‌کند.

فرمت فایل ها

یکی از محدودیت‌ها برای پخش فایل‌ها فرمت آن است. در نظر داشته باشید اگر فایلی بر روی فلش یا CD دارید و در دستگاه شما اجرا نمی‌شود، ممکن است دستگاه صوتی شما قادر به پشتیبانی از این فرمت نباشد. بنابراین به این مورد توجه داشته باشید و محتوایی با فرمت قابل پشتیبانی دستگاه را برای اجرا در آن قرار دهید. شما می‌توانید فرمت‌های قابل پخش دستگاه را در دفترچه راهنمای دستگاه و اگر دستگاه شما برند ال جی است در دفترچه راهنمای سینما خانگی ال جی مشاهده نمایید.

علت قطع شدن صدای سیستم صوتی

اگر دستگاه شما سینما خانگی یا ساندبار است، ممکن است صدای دستگاه شما قطع شده باشد و یا اینکه بخواهید دستگاه را مجدد راه‌اندازی کنید. بسته به اینکه باندهای دستگاه از نوع باسیم و یا بی‌سیم است، روش اتصال و دریافت صدا در آن تفاوت دارد و می‌توانید با مراجعه به راهنمای مراحل نصب سینما خانگی ال جی در مورد آن اطلاعات کاملی کسب کنید؛ اگر هم دستگاه شما ساندبار است و صدای ساب ووفر بی‌سیم ساندبار قطع شده است، اگر دستگاه شما ال جی یا جی پلاس است، تنظیمات اتصال ساب ووفر بی سیم ال جی و یا اتصال ساب ووفر بی‌سیم ساندبار جی پلاس را انجام دهید. علت قطع شدن صدای دی وی دی نیز ممکن است کابلی که از دستگاه به تلویزیون متصل شده و یا نحوه‌ی اتصال دو دستگاه باشد.

روش انتقال صدا از تلویزیون به سینما خانگی

پیغام‌ها یا ارورهای دستگاه‌های صوتی

گاهی ممکن است دستگاه صوتی شما پیغام بدهد و برای اجرای دیسک با مشکل مواجه شوید. این ارورها ممکن است به دلیل ایرادات متفاوتی باشد. یکی از پیغام‌هایی که بیشتر اتفاق می‌افتد، نمایش پیغام NO Disc بر روی نمایشگر سینمای خانگی و یا DVD Player شماست؛ در برخی برندها به جای این پیغام، Can not play نمایش داده می‌شود که اگر در مورد تمامی دیسک‌ها به این شکل باشد، نیاز است دستگاه از سوی کارشناس بررسی شود. ابتدا ممکن است دستگاه در حین تلاش برای اجرای دیسک پیغام Reading و Loading نمایش دهد و در نهایت اگر اطلاعات دیسک برای دستگاه ناخوانا باشد، پیغام No Disc و یا Can Not Play را نمایش می‌دهد.
ارور Protection، Push power protect و یا S Protection اروری می‌باشد که در تمامی برندها نیاز به بررسی از سوی کارشناس دارد. این ارور زمانی بر روی صفحه نمایش داده می‌شود که یک قطعه به گونه‌ای آسیب دیده که ممکن است موجب بروز ایراد در باقی قطعات شود. در چنین شرایطی معمولا کارشناس بخش آمپلی فایر دستگاه صوتی، برد پاور سیستم صوتی و فن دستگاه را بررسی کرده و رفع ایراد می‌نمایند. بنابراین اگر دستگاه چنین پیغامی نمایش می‌دهد، برای تعمیر دی وی دی در منزل اقدام نمایید.
پیغام Please wait در دستگاه صوتی نیز در صورتی که تکرار می‌شود و امکان اجرای دیسک در دستگاه وجود ندارد، نیاز به بررسی از سوی کارشناس می‌باشد و ممکن است مربوط به بخش آمپلی فایر دستگاه صوتی و یا آی سی‌های آن باشد.
پیغام Cinavia مربوط به قوانین کپی رایت و و عدم استفاده از دیسک‌های قانونی و Original است و در صورتی که دیسک شما نسخه‌برداری شده و تقلبی بوده و با قوانین کپی رایت مغایرت داشته باشد، دستگاه این پیغام را می‌دهد و صدا و تصویر به ترتیب قطع خواهد شد.

رفع مشکل عدم همزمانی صدا و تصویر در دستگاه صوتی


یکی از ایراداتی که ممکن است برای دستگاه پیش بیاید، این است که صدا و تصویر دستگاه همزمان پخش نشود و صدا کمی زودتر و یا دیرتر پخش شود. برای رفع ناهماهنگی صدا و تصویر دستگاه‌های صوتی، معمولا گزینه‌ای در منوی صوتی دستگاه شما وجود دارد که می‌تواند HD AV Sync، همزمانی صدا و تصویر و یا گزینه‌ای مانند این باشد و با تنظیم ثانیه در این قسمت می‌توانید فاصله بین پخش صدا و تصویر را حذف کنید. البته در نظر داشته باشید تلویزیون‌ها نیز چنین گزینه‌ای دارند و در صورتی که ایراد مربوط به تنظیمات صدای تلویزیون باشد، مشکل با تنظیمات دستگاه صوتی رفع نخواهد شد و می‌بایست گزینه‌ی مشابه آن را در منوی تلویزیون تنظیم نمایید.

تنظیمات ابعاد و اندازه تصویر تلویزیون


اگر اندازه‌ی صفحه‌ی تصویر دستگاه پخش بر روی تلویزیون استاندارد نیست و کوچکتر و یا بزرگتر از صفحه‌ی تلویزیون است، لازم است تنظیمات مربوط به نسبت ابعاد تلویزیون Aspect Ratio را ابتدا از منوی تصویر تلویزیون تغییر دهید؛ معمولا بر روی گزینه‌ی 16:9 تصویر به شکل صحیح پخش خواهد شد. اگر با تنظیم منوی تصویر تلویزیون این مشکل رفع نشد، این تنظیمات را در منوی صوتی دستگاه پخش خود نیز تغییر دهید و سپس تصویر را بررسی نمایید.

رفع مشکل عدم نمایش زیرنویس فارسی دیسک

یکی از مشکلات دیگری که ممکن است در دستگاه‌های صوتی ایجاد شود این است که زیرنویس دستگاه به شکل ناخوانا و برعکس نمایش داده شود. برای رفع این مشکل برخی موارد را لازم است در نظر بگیرید. دقت داشته باشید پسوند فایل شما باید از طرف دستگاه قابل پشتیبانی باشد. برخی تنظیمات دیگر نیز می‌تواند در این مورد موثر باشد و بهتر است در این مورد به راهنمای رفع مشکل زیرنویس دستگاه‌های صوتی مراجعه کنید تا بتوانید مشکل نمایش زیرنویس را به سادگی رفع نمایید.

کدامیک از ایرادات دستگاه صوتی، قابل تعمیر است؟

یکی از دستگاه‌هایی که شاید در صورت خرابی به نظر برسد راه حلی وجود ندارد و در برخی موارد حتی دستگاه‌ کنار گذاشته شده و دستگاه جدیدی خریداری می‌شود، محصولات صوتی است. اما باید بگوییم بسیاری از ایرادات دستگاه‌های صوتی قابل رفع می‌باشد و با تعویض یا تعمیر قطعات می‌توانید مثل قبل از دستگاه خود استفاده کنید. کارشناسان گلدیران می‌توانند بهترین روش را برای رفع ایراد دستگاه صوتی شما یافته و آن را تعمیر کنند.

نیاز به خدمات تعمیر دستگاه‌های صوتی دارید؟
از متخصصان گلدیران کمک بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...