راهنمای انتخاب بهترین کابل کولر گازی

۲۰ خرداد ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

انتخاب کابل استاندارد کولرگازی بسیار مهم است و می‌تواند عملکرد دستگاه و حتی کارکرد آن از ابتدای روشن کردن آن را تحت‌تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، انتخاب صحیح کابل‌های کولرگازی با ایمنی کارکرد دستگاه نیز مرتبط است؛ اگر کابل اشتباه انتخاب و استفاده شود، ممکن است عواملی مانند افت ولتاژ برق، کاهش کارایی دستگاه و گاهی مواردی مانند آتش‌سوزی را در پی داشته باشد.
این روزها فصل شروع استفاده از کولرگازی است و ممکن است بخواهید کولرگازی را مجدد راه‌اندازی کرده و یا اینکه دستگاه جدیدی خریداری و نصب کنید. در هر دو صورت لازم است کابل برق کولرگازی را طبق استاندارد وصل کنید؛ در واقع بهترین کابل برق کولر گازی، کابلی است که برای دستگاه شما مناسب بوده و استانداردهای لازم را داشته باشد. در این مقاله استانداردهای اتصال کابل کولرگازی را بررسی خواهیم کرد.
راهنمای نصب کولر گازی در 8 مرحله + عکس

کابل تغذیه و کابل ارتباطی کولرهای گازی


برای کولرهای گازی، معمولا از کابل‌های مسی استفاده می‌شود. کابل‌های مسی به دلیل هدایت الکتریکی بالا و مقاومت کمتر نسبت به کابل‌های آلومینیومی، گزینه بهتری هستند.
شاید به نظر برسد کابل برق کولرگازی فقط همان کابلی است که احتمالا از پریز برق را به کولر می‌رساند تا دستگاه روشن شود؛ اما در کولرهای گازی، کابل‌کشی متفاوت بوده و برق تغذیه از فیوز مینیاتوری که می‌تواند کنار پنل کولرگازی و یا موتور آن قرار گیرد به دستگاه متصل می‌شود.
کابل ارتباطی نیز برای انتقال برق و فرمان مورد نظر کارکرد قطعات بین دو دستگاه متصل می‌شود و معمولا همراه با لوله‌های مسی انتقال مبرد، در پرایمر قرار می‌گیرد. برای اتصال کابل برق ارتباطی کولرهای گازی اینورتر کابل شیلد هم متصل می‌شود که اتصال آن ضروری بوده و از ایجاد نویز بر روی کابل نیز جلوگیری می‌کند.
اگر می‌خواهید بدانید برق دستگاه شما باید به کدام بخش از دستگاه وصل شود، برای بیشتر مدل‌های کولرهای گازی اینورتر، برق تغذیه به یونیت بیرونی متصل شده و در مدل‌های کولرگازی غیراینورتر، برق تغذیه وارد پنل می‌شود.
فیوز مینیاتوری می‌بایست متناسب با ظرفیت کولرگازی باشد و برای کولرهایی با ظرفیت 9000 و 12000 Btu/h، فیوز با ظرفیت 15 آمپر، برای کولرگازی با ظرفیت 18000 و 24000 Btu/h نیز فیوز مینیاتوری با ظرفیت 25 آمپر استفاده می‌شود. برای کولر با ظرفیت‌های بالاتر نیز بهتر است کارشناس کولرگازی شرایط را بررسی کرده و فیوز مینیاتوری مناسب را استفاده نمایند.
فیوز مینیاتوری وسیله‌ای است که مدار الکتریکی دستگاه را در مقابل جریان برق غیراستاندارد محافظت می‌کند و اگر جریان برق بیش از جریان نامی فیوز مینیاتوری باشد، فیوز می‌سوزد و جریان برق قطع خواهد شد.
هر آنچه باید در مورد مصرف برق کولرگازی بدانید

کابل برق تغذیه مناسب کولرگازی


همانطور که گفتیم برق تغذیه‌ی کولرگازی با کابل‌های ارتباطی کولرگازی تفاوت دارد. برق تغذیه و کابل مربوط به آن، منبع اصلی تامین برق دستگاه است. اگر کولرگازی سه‌‌فاز باشد، نیاز به 3 کابل برق است که شامل فاز، نول و سیم ارت خواهد بود. اگر کولرگازی از نوع سه‌فاز باشد، دارای 5 کابل و شامل 3 فاز، یک نول و یک کابل ارت است.
کابل‌کشی برق تغذیه و کابل ارتباطی می‌بایست از سوی متخصص برق صورت گیرد، اما اگر می‌خواهید در مورد آن اطلاعات داشته باشید، همانطور که گفتیم برای کولرهای گازی تکفاز نیاز به 3 کابل برق تغذیه وجود دارد. سایز کابل‌ها نیز با توجه به ظرفیت کولرگازی استفاده می‌شود و معمولا برای کولرهای گازی با ظرفیت 9000 تا 24000Btu/h کابل سایز 2.5 میلی‌متر مربع و برای کولرهای گازی ظرفیت 30000  Btu/h کابل با سایز 4 میلی‌متر مربع استفاده خواهد شد. این سطح مقطع با توجه به توان مصرفی کولرگازی و همچنین طول کابل‌کشی تعیین می‌شود.
این سایز برای کابل‌کشی تا متراژ 20 متر است و اگر کابل‌کشی بیش از 20 متر باشد، نیاز است کابل یک سایز بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد. برای کولرهای گازی با ظرفیت بالاتر، کابل با سایز بالاتر نیز مورد نیاز است و کارشناس باید در مورد کابل‌کشی صحیح دستگاه نظر بدهند.

کابل برق ارتباطی مناسب کولرگازی


بین دو یونیت کولرگازی، کابل‌های ارتباطی متصل می‌شود و این کابل‌ها هم برق و هم فرمان را به قطعات قرارگرفته در یونیت دیگر انتقال می‌دهد. در مدل‌های کولرگازی غیراینورتر کابل ارتباطی شامل فاز، نول، ارت و دو یا سه کابل برای فرمان است که می‌تواند با توجه به مدل کولر متفاوت باشد. در مورد سایز کابل نیز معمولا مانند کابل تغذیه که قبل‌تر گفتیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در مدل‌های کولر گازی اینورتر نیز کابل ارتباطی می‌بایست مورد استفاده قرار گیرد و کابل فرمان این نوع دستگاه‌ها کابل از نوع شیلددار است. این نوع کابل از به‌وجود آمدن میدان الکتریکی و نویز بر روی مدار دستگاه جلوگیری می‌کند.

ویژگی بهترین کابل برق کولر گازی

نمی‌توان گفت بهترین کابل کولرگازی از نوع افشان و یا مفتولی است و یا اینکه کدام سایز کابل کولرهای گازی بهتر است؛ این موارد به مدل و برند کولرگازی مربوط می‌‎شود و می‌بایست با توجه به آنها انتخاب شود.

انتخاب کابل مناسب برای کولرگازی نیازمند دقت و توجه به جزئیات فنی است. با رعایت نکات گفته‌شده و مشورت با کارشناسان مجرب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کابل مورد استفاده‌ی شما هم عملکرد مناسبی دارد و هم ایمنی دستگاه را تضمین می‌کند. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی داشته و یا نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید سوال خود را زیر همین مقاله برای ما بنویسید و یا از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...