دلیل کار نکردن پورت HDMI تلویزیون LG چیست؟

۲۷ آذر ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
تلویزیون ال جی

پورت HDMI یکی از پورت‌های مهم تلویزیون است که طی چندین سال اخیر معمولا برای انتقال صدا و تصویر از دستگاه جانبی به تلویزیون استفاده می‌شود و تصویر و صدا را به بهترین شکل انتقال می‌دهد. انتقال تصویر با رزولوشن بالا که همان فیلم‌های 4K هستند از دستگاه‌های جانبی به تلویزیون از طریق کابل HDMI آن هم از نوع مخصوص آن که کابل 2A به بالا است، امکان پذیر بوده و تصویر HDR نیز که با آنالیز تصویر دقیق و پیشرفته‌ای تولید و یا ذخیره شده است، از طریق پورت و کابل HDMI قابل انتقال است.

چگونه صدای تلویزیون ال جی را از سینما خانگی بشنویم؟

گاهی ممکن است پورت HDMI دچار مشکل شده و صدا یا تصویر را پخش نکند و یا به طور کلی کار نکند. در این مقاله دلایل خرابی پورت HDMI تلویزیون ال جی و تنظیمات HDMI تلویزیون ال جی را به طور کامل توضیح خواهیم داد. در ابتدا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که HDMI چگونه کار می‌کند.

نحوه کارکرد پورت HDMI تلویزیون چگونه است؟


HDMI که مخفف High Definition Multimedia Interface بوده با عنوان رابط چندرسانه‌ای HD یا رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا بر روی تلویزیون‌ها، کامپیوترها، سیستم‌های صوتی و تصویری و ... قرار گرفته است و امکان انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا را فراهم می‌آورد. این اتصال می‌تواند اتصال دستگاه جانبی به تلویزیون، اتصال لپتاپ و کامپیوتر به تلویزیون، اتصال نمایشگرهای تجاری، وصل کردن سینما خانگی و سیستم‌های صوتی و ... باشد. یکی از دلایلی که موجب می‌شود کیفیت داده‌های منتقل شده از طریق این کابل بسیار بالا باشد، این است که محتوا را به صورت غیرفشرده منتقل می‌کند؛ البته می‌بایست دستگاه فرستنده و گیرنده‌ی محتوا هر دو این امکان را داشته باشند. استفاده از این روش انتقال محتوا تنها نیاز به یک کابل دارد و محتوا را به صورت دیجیتال منتقل و پخش می‌کند.

تفاوت کابل اپتیکال و HDMI

از مشخصات مهم این پورت این است که تصاویری با کیفیت بالاتر از HD را فراهم می‌کند و صدا را از طریق 8 کانال 192 کیلوهرتزی منتقل می‌کند که دارای وضوح بسیار بالایی است و می‌تواند فرمت‌های زیادی را پشتیبانی کند. داخل این کابل 19 سیم که به 19پین منتهی می‌شود، قرار دارد و داده‌ها را انتقال می‌دهد.


پورت‌های تلویزیون بخش مهمی از مدار الکترونیکی تلویزیون بر روی برد مین یا همان برد اصلی تلویزیون است. برد مین تلویزیون مانند مغز دستگاه است و تمامی فرمان‌ها را به قطعات متفاوت می‌دهد و همه‌ی عملکردهای تلویزیون را کنترل می‌کند. مهم‌ترین بخش‌های تلویزیون و پردازنده‌ی اصلی آن بر روی برد مین است؛ تمامی پورت‌ها و ورودی‌ها و خروجی‌ها، پردازشگر، تیونر دیجیتال، پردازش فرمان کنترل و ارسال دستور مربوط به بخش‌های متفاوت بر روی برد مین انجام می‌شود.

دلیل کار نکردن پورت HDMI تلویزیون

گاهی ممکن است پورت HDMI شناسایی نشود و با پیغامی مانند NO Signal بر روی صفحه‌ی تلویزیون مواجه شوید. عدم کارکرد پورت HDMI تلویزیون می‌تواند مربوط به موارد زیر باشد:

  • فرمت فایل منتقل شده به تلویزیون برای پخش باید تحت پشتیبانی تلویزیون باشد تا از طریق کابل منتقل شده و پخش گردد.
  • فایل ویدئویی باید از نظر رزولوشن استاندارد باشد. اگر در مورد رزولوشن قابل پخش تلویزیون اطلاعی ندارید، با انتخاب کلید Home بر روی کنترل تلویزیونWebos  ال جی، از منوی پایین صفحه وارد قسمت «راهنمای کاربر» شوید و رزولوشن قابل پخش تلویزیون را مشاهده نمایید.
  • سرعت تصویر فایل ویدئویی باید استاندارد و قابل پخش از سوی دستگاه باشد.
  • اگر تصویر ورودی تلویزیون 4K یا HDR است، کابل HDMI می‌بایست از نوع 2A به بالا باشد؛ به همین دلیل اگر کابلی با ورژن پایین‌تر استفاده نمایید، تصویر پخش نخواهد شد.
  • اگر فیلم HDR و 4K است و تلویزیون شما ال جی است، در برخی مدل‌های جدید تلویزیون‌های ال جی لازم است تنظیمات HDMI تلویزیون ال جی را انجام دهید و از منوی «عمومی» گزینه‌ی «HDMI Ultra HD Deep Color» را روشن کنید تا ویدئو پخش شود.
  • اگر بر روی ورودی تصویر کابل بر صفحه نمایش تلویزیون نقاط سفید و یا برفک مشاهده می‌کنید، صدا یا تصویر قطع شده است و یا قطع و وصل می‌شود، ممکن است کابل دچار ایراد شده باشد.
  • اگر پین‌های کابل که همانطور که قبل‌تر گفتیم 19 عدد است دچار آسیب فیزیکی شده باشد و به لحاظ ظاهری مشخص باشد که کابل آسیب دیده، واضح است که علت خرابی و عدم کارکرد آن آسیب رسیدن به کابل بوده است.
  • اگر کنسول بازی از نوع HDR را به تلویزیون وصل کرده‌اید اما تصویری پخش نمی‌شود، این مورد به دلیل عدم همخوانی دو دستگاه است. برای رفع این مشکل لازم است کلید Power را چند ثانیه نگه دارید، سپس در منویی که ظاهر می‌شود گزینه‌ی HDCP Mode را انتخاب کرده و آن را روی حالت 1.4 قرار دهید تا مشکل رفع شود.
  • اگر از کابل HDMI به منظور سیمپلینک و همگام سازی سینما خانگی با تلویزیون استفاده می‌کنید، در صورت روشن بودن دستگاه جانبی مانند گیرنده و رسیور ممکن است دچار اختلال شود، بنابراین لطفا دستگاه گیرنده جانبی را جدا کنید و سپس عملکرد سیمپلینک را تست نمایید.
  • گاهی با خاموش و روشن کردن و به برق زدن مجدد تلویزیون ممکن است مشکل رفع شود. بهتر است یکبار دستگاه‌ها را به صورت معکوس روشن کرده و آن را امتحان کنید. اگر تا الان ابتدا تلویزیون را روشن کرده و سپس دستگاه جانبی را روشن می‌کرده‌اید، یکبار ابتدا دستگاه جانبی را روشن کرده و بعد تلویزیون را روشن کنید.
    پورت ها و ورودی های تلویزیون مربوط به چیست؟

خرابی پورت HDMI تلویزیون ال جی


اگر از سالم بودن کابل مطمئن هستید و آن را با دستگاه دیگر نیز تست کرده‌اید و همچنین تنظیمات تلویزیون را به شکل صحیح انجام داده‌اید، احتمالا ایراد مربوط به پورت HDMI تلویزیون است که می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • یکی از ایراداتی که ممکن است برای پورت ایجاد شده باشد، شکستگی آن است. هر گونه مشکل فیزیکی که برای پورت ایجاد شود، ممکن است موجب عدم کارکرد آن شده باشد.
  • نوسان و یا بالا رفتن ولتاژ برق ممکن است کارکرد پورت HDMI را تحت الشعاع قرار دهد و برای آن مشکل ایجاد کند.
  • وجود مشکل در نرم افزارهای تلویزیون و باگ‌های نرم‌افزاری ممکن است باعث از کار افتادن پورت شود؛ در چنین شرایطی اگر شرکت تولید کننده‌ی دستگاه، نسخه‌ی جدید نرم‌افزاری ارائه کرده باشد، می‌بایست آپدیت را به صورت آنلاین انجام دهید تا مشکل رفع شود.
  • گاهی ممکن است نیاز باشد بازنشانی به تنظیمات کارخانه «Reset Factory» انجام دهید. معمولا با ریست شدن بخش مربوط به ورودی‌ها و خروجی‌ها، ممکن است مشکل رفع شود.
  • اگر از تبدیل‌های متفاوت مانند DVI به HDMI و RGB به HDMI استفاده می‌کنید، احتمال دارد عدم کارکرد پورت به دلیل استفاده از تبدیل باشد و بهتر است با دستگاهی که پورت HDMI را دارد به صورت مستقیم اتصال را انجام داده و تلویزیون را تست نمایید.
  • در نهایت اگر مشخص شد که تلویزیون به طور کلی ایراد داشته و پورت شناسایی نمی‌شود، احتمال دارد بخشی از برد مین که مربوط به ورودی‌ها و خروجی‌ها است دچار مشکل شده و یا برد مین به طور کلی دچار ایراد شده باشد.

برای رفع خرابی پورت HDMI تلویزیون ال جی به کجا مراجعه کنیم؟

نمایندگی ال جی در تهران و نمایندگی ال جی در کرج و در تمامی شهرهای ایران مشکل ایجاد شده برای تلویزیون شما را در سریع‌ترین زمان و به صورت تخصصی رفع خواهند نمود. در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شده‌اید لطفا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...