دلایل روشن نشدن آبگرمکن دیواری و بررسی راه حل رفع مشکل

۰۸ شهريور ۱۴۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

هرچند که این سالها دستگاه‌های پکیج شوفاژ دیواری در خیلی از منازل جایگزین آبگرمکن‌های دیواری شده اما هنوز افرادی هستند که از آبگرمکن دیواری استفاده می‌کنند و مانند هر دستگاه دیگری گاهی با مشکلات رایج آن روبرو هستند. مهم‌ترین ایرادی که می‌تواند تا مدتی عملکرد دستگاه آبگرمکن را با مشکل مواجه کند، روشن نشدن آبگرمکن است.
ممکن است این مشکل در دستگاه‌های آبگرمکن دیواری به دلایل متفاوتی رخ دهد که در این مقاله دلایل و راه‌حل‌های آن را بررسی خواهیم کرد.
تنظیمات آبگرمکن دیواری چگونه انجام می‌شود؟

دلایل اصلی بروز مشکل روشن نشدن آبگرمکن دیواری


مهم‌ترین دلایلی که باعث این مشکل می‌شود، موارد زیر است:
  • قطعی گاز و یا مشکلات ورود گاز به دستگاه؛ عدم ورود گاز به دستگاه و یا هر مشکلی که برای ورود گاز ایجاد شود، طبیعی است که مانع روشن شدن دستگاه خواهد شد. البته ممکن است به دلیل کاهش یا افت فشار گاز شهری این مشکل ایجاد شود. گاهی نیز ایراد مربوط به قطعات فنی دستگاه در مسیر ورودی گاز است. اگر فکر می‌کنید ورودی گاز دستگاه دچار مشکل شده است، لازم است با کمک یک کارشناس تعمیرات برای رفع آن اقدام و پیگیری نمایید.
  • ایراد سنسور حرارتی آبگرمکن؛ سنسور حرارتی که در واقع همان ترموکوپل دستگاه است بر دمای آب نظارت کرده و اگر این سنسور دچار مشکل شود، به دلیل اینکه امکان تشخیص دمای آب وجود نخواهد داشت، احتمال دارد آبگرمکن روشن نشود. در چنین شرایطی معمولا نیاز است سنسور تعویض شود.
  • مشکل در مدار برق آبگرمکن؛ بعضی از آبگرمکن‌ها که برقی هستند و قطعات الکترونیکی مانند برد و ترانسفورماتور و ... دارند و در صورتی که این قطعات الکترونیکی در دستگاه دچار مشکل شود، طبیعی است که روشن شدن دستگاه با اختلال مواجه خواهد شد. البته ممکن است برق تغذیه و یا کابل برق نیز دچار مشکل شده باشد و علت ایراد قطعات فنی داخل دستگاه نباشد.

  • مشکلات مربوط به فلوسوئیچ آبگرمکن؛ دستگاه‌هایی مانند پکیج و آبگرمکن از طریق قطعه‌ای که وارد شدن و جریان آب را تشخیص می‌دهد، روشن شده و آب را گرم می‌کند؛ شاید زیاد شنیده باشید که به دلیل افت یا نوسان فشار آب دستگاه آبگرمکن یا پکیج شوفاژ دیواری منزل شما نمی‌تواند آب را گرم کند. این روند طبیعی است زیرا قطعه‌ای که عنوان کردیم به نام فلوسوئیچ (Flow Switch) بر سر راه ورودی آب دستگاه قرار دارد و با ورود آب فرمان روشن شدن برای گرمایش را شروع می‌کند. یکی از دلایل روشن نشدن آبگرمکن این است که به دلیل خرابی فلوسوئیچ تشخیص ورود آب را نمی‌دهد و برای گرم کردن آب روشن نمی‌شود.
  • مشکل جرقه‌زن یا پیلوت در آبگرمکن؛ همانطور که می‌دانید جرقه‌زن یا همان پیلوت قطعه‌ای بسیار کلیدی در آبگرمکن‌ها و پکیج‌هاست و در صورت خرابی آن، مشعل روشن نمی‌شود. البته ممکن است دلیل جرقه نزدن مشعل ایراد پیلوت نباشد و مشکل اصلی مربوط به اتصالات آن باشد که باید از سوی یک کارشناس ماهر مورد بررسی و رفع ایراد قرار گیرد.
علت کم بودن شعله شمعک آبگرمکن
  • وجود هوا در لوله‌های گاز آبگرمکن؛ شاید به نظر برسد وجود هوا داخل لوله‌‌ی گاز آبگرمکن شاید خیلی هم مشکل‌ساز نباشد، اما درواقع می‌تواند روند رسیدن گاز به مشعل را با مانع مواجه کند. برای رفع این مشکل بهتر است قبل از روشن کردن دستگاه کمی شیر را باز کنید تا هوا خارج شود؛ البته برای انجام این کار می‌بایست حتما کارشناس بررسی لازم و هواگیری لوله گاز را انجام دهند و تاکید می‌کنیم به دلیل خطری که دارد، خودتان از انجام آن خودداری نمایید.

  • مسدود شدن مسیر دودکش آبگرمکن؛ همانطور که می‌دانید دودکش در هر دستگاه گازسوزی وظیفه‌ی هدایت دود حاصل از احتراق به بیرون را دارد؛ اگر دودکش مسدود بوده و به طور کلی مشکلی برای خروج دود پیش آمده باشد، دود به داخل دستگاه نشت کرده و مانع از روشن شدن و عملکرد صحیح دستگاه خواهد شد. البته بهتر است خودتان خروجی دودکش و نحوه‌ی قرارگیری آن را بررسی کنید. ممکن است گاهی رفع مانع دودکش به سادگی امکان‌پذیر باشد.

  • افت و نوسان فشار آّب؛ همانطور که گفتیم قطعه‌ای به نام فلوسوئیچ می‌بایست ورود و جریان آب را تشخیص دهد و سپس فرمان روشن شدن مشعل برای گرم کردن آب را صادر کند؛ زمانی که فشار آب منطقه پایین است و یا اینکه فشار آب کم و زیاد می‌شود، طبیعی است که آب دائم سرد و گرم خواهد شد و آن میزان گرمایش که یک دستگاه استاندارد ایجاد می‌کند را نخواهد داشت.

تعمیرات تخصصی آبگرمکن دیواری


همانطور که مطالعه کردید، روشن نشدن آبگرمکن دیواری می‌تواند به دلایل متفاوتی مانند مشکلات گاز، خرابی قطعات و یا کاهش فشار آب رخ دهد. با بررسی این عوامل و انجام راه‌حل‌ مناسب مشکل به‌سادگی رفع خواهد شد اما توصیه ما این است که در صورت بروز مشکل در آبگرمکن یا هر دستگاه دیگری بهتر است از یک تعمیرکار حرفه‌ای برای بررسی و تعمیرات دستگاه کمک بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...