دانستنی ها و توصیه هایی در مورد لامپ های کم مصرف

۰۸ مهر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
دانستنی ها و توصیه هایی در مورد لامپ های کم مصرف

همانطور که می‌دانید سال‌های گذشته برای روشنایی محیط از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌شد و در واقع اولین لامپ‌های مورد استفاده، همین لامپ‌های رشته‌ای بودند. پس از آن لامپ‌های مهتابی، فلورسنت یا همان فلوئورسنت رواج پیدا کرد. مدتی پس از آن، نسل پیشرفته‌ی لامپ‌های فلوئورسنت فشرده که همان CFL (Fluorescent lamp) هستند، مورد استفاده قرار گرفت، یعنی همان لامپ‌هایی که آنها را با نام لامپ کم‌مصرف می‌شناسیم.

دانستنی ها و توصیه هایی در مورد لامپ های کم مصرف

لامپ‌های کم‌مصرف در پی داغ شدن سریع، مصرف انرژی بالا و خرابی زودهنگام لامپ‌های رشته‌ای قدیمی تولید شده و با این رویکرد ساخته شده‌اند که میزان بیشتری از انرژی الکتریکی را به انرژی روشنایی تبدیل کنند. یکی از دلایلی که باعث سوختن لامپ‌های رشته‌ای قدیمی می‌شده، داغ شدن زیاد لامپ در مدت زمان کوتاه بوده است. اما آیا استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف بهتر است؟ یا اینکه آنطور که می‌گویند صرف نظر از میزان مصرف پایین‌تر انرژی آیا برای سلامتی انسان زیان‌بار است؟ در این راهنما به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

قطعات جانبی لوازم خانگی خود را با قیمت مناسب
از فروشگاه اینترنتی گلدیران خریداری کنید.

لامپ کم مصرف چگونه کار می‌کند

لامپ کم مصرف چگونه کار می کند؟

لامپ‌های کم‌مصرف با یونیزه شدن گاز داخل فضای لامپ روشن می‌شود. از این جهت به این لامپ‌ها فلورسنت فشرده گفته می‌شود که حجم آنها کوچکتر از لامپ‌های فلورسنت است. این لامپ‌ها بازدهی بالا و مصرف پایینی دارند و به همین علت به لامپ‌های کم‌مصرف معروف شده‌اند.

لامپ کم مصرف

نحوه انتشار روشنایی در این نوع لامپ‌ها به این شکل است که مانند دیگر لامپ‌ها دارای دو قسمت تیوب شیشه‌ای و مدار الکتریکی است. داخل لامپ‌های کم‌مصرف بخار جیوه و گاز آرگون وجود دارد. نور فرابنفش حاصل از بخار جیوه در لامپ به لایه‌ای از جنس فسفر که شیشه را پوشانده می‌تابد و به این شکل روشنایی ایجاد می‌شود.

16 ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق!

مزیت های لامپ های کم مصرف


  • همانطور که از نام این نوع لامپ‌ها مشخص است، به راحتی می‌توان متوجه مزیت این نوع لامپ‌ها شد. لامپ‌های کم‌مصرف تقریبا حدود %20 لامپ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کنند.
  • لامپ‌های کم‌مصرف نسبت به لامپ‌های رشته‌ای طول عمر حدود 10 برابری دارند.
  • این نوع لامپ‌ها نور یکنواختی دارند به علت اینکه نور این لامپ‌ها لرزش ندارد، موجب خستگی چشم نخواهد شد.
  • مزیت دیگر لامپ‌های کم‌مصرف تولید گرمای کمتر است و موجب گرم شدن فضا نخواهد شد؛ همین موضوع از کارکرد بیشتر سیستم‌های سرمایشی محیط جلوگیری می‌کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی

آیا لامپ های کم مصرف خطرناک هستند؟

لامپ‌های کم‌مصرف دارای مقادیری جیوه می‌باشد؛ جیوه ماده‌ای شیمیایی طبیعی است که برای انسان و حیوان سمی و خطرناک است. میزان جیوه‌ای که در این لامپ‌ها موجود است نیز برای انسان خطرناک بوده و پس از شکستن لامپ به اطراف منتشر می‌شود؛ این جیوه می‌تواند باعث مسمومیت نیز بشود. البته در نظر داشته باشید زمانی که لامپ کم‌مصرف روشن است و منفذی برای نفوذ جیوه به بیرون وجود ندارد، خطرساز نیست و مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که مقدار ناچیزی از آن به شکل بخار به بیرون نفوذ کند، می‌تواند سلامتی انسان را به مخاطره بیاندازد.
دقت داشته باشید اگر تیرگی و سیاهی بر روی لامپ مشاهده کردید و یا اینکه از داخل لامپ صدای وز وز شنیدید، لامپ را تعویض کنید زیرا عمر آن در حال اتمام است و ممکن است بشکند.

در چه مکان هایی از لامپ کم‌مصرف استفاده نکنیم؟

توصیه می‌کنیم در فضاهای کوچک و محیط‌های مرطوب از لامپ کم‌مصرف استفاده نکنید؛ ساختار لامپ به گونه‌ای است که در مقابل رطوبت مقاومت ندارد و حتی ممکن است رطوبت محیط موجب شکستگی آن شود.


در صورت شکستگی لامپ چه اقدامی انجام دهیم؟

با توجه به اینکه جیوه‌ و گاز داخل لامپ در صورت شکستگی و نفوذ به بیرون برای سلامتی انسان زیان‌بار است، حال این سوال پیش می‌آید که در صورت شکستگی لامپ چه اقدامی انجام دهیم و چگونه آن را جمع‌آوری کنیم.
در صورتی که لامپ کم‌مصرف شما شکست، دستگاه تهویه و یا کولر را خاموش کرده، محل را به مدت 15 دقیقه ترک کنید و پس از 15 دقیقه اقدام به جمع‌آوری شکسته‌های لامپ نمایید. بهتر است هنگام جمع‌آوری لامپ از ماسک و دستکش استفاده کنید. استفاده از جاروبرقی برای جمع‌آوری لامپ کم‌مصرف صحیح نیست زیرا آلودگی و مواد در آن انباشته شده و هنگام جاروکشیدن به قسمت‌های دیگر خانه منتقل می‌شود؛ لطفا از جاروی دستی به این منظور استفاده کنید. سپس تکه‌ها را در یک پلاستیک یا پاکت جمع کنید و آن را ببندید و از خانه خارج نمایید.
در نهایت اگر جاروبرقی شما به این علت و یا به طور کلی نیاز به سرویس دارد، کارشناسان ما برای سرویس جاروبرقی ال جی و یا جی پلاس آماده‌ی ارائه‌ی خدمات هستند.

نیاز به خدمات تعمیرات جارو برقی دارید؟
از متخصصان گلدیران کمک بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...