ترفندهای شستشوی شال و روسری در لباسشویی

۰۶ بهمن ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
ترفندهای شستشوی شال و روسری در لباسشویی

نگهداری شال و روسری برای برخی از خانم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، زیرا نگهداری نادرست از شال و روسری ها باعث می شود، خیلی زود کهنه شوند و لطافت و زیبایی خود را از دست بدهند. معمولا شال و روسری ها دارای بر چسبی هستند که اطلاعات مهم از قبیل جنس، حرارت آب، درصد نخ و نایلون، حرارت اتو و اطلاعات دیگری در آن مشخص شده است که حتما باید آن ها را در نظر بگیرید. روسری و شال ها از ظریف ترین پوشش های بانوان هستند که برخلاف تصور عموم به توجه و نگهداری دقیقی نیازمند هستند. شستشوی شال و روسری به شکل صحیح، اتو کردن آن و نحوه نگهداری از آن، مواردی است که باید به آن دقت کنید.

چرا نحوه شستن شال و روسری با لباس متفاوت است؟

برای شستشوی شال و روسری باید به دنبال بهترین روش بود تا از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کرد. به همین دلیل نحوه شستشوی لباس با شال و روسری متفاوت است. نحوه صحیح تمیز کردن شال و روسری باعث حفظ دوام و زیبایی آن‌ها می‌شود. اگر شستشو، آبکشی و اتوکشی شال و روسری اشتباه انجام شود، آن‌ها با از دست دادن زیبایی و لطافت، ظاهری کهنه به خود می‌گیرند. همه ما به ماندگاری لباس، شال و روسری اهمیت می‌دهیم. به ویژه اگر هزینه زیادی برای آن پرداخته باشیم.

راهکارهایی برای افزایش عمر شال و روسری

نکات مهم در شستشوی شال و روسری

اما ابتدایی ترین نکته‌ا‌ی که باید بدانید این است که به دلیل ظرافت و بافت آسیب پذیری که شال و روسری ها دارند نباید آن ها را با سایر لباس ها در ماشین لباس شویی شست چون هم ممکن است رنگ بگیرند و هم ممکن است به دلیل گره خوردن به لباس های دیگر بافت آن‌ها آسیب ببیند و از بین برود، بلکه باید مثل قدیمی ها از شست و شو با دست استفاده کرد (به صورت تکان دادن های متوالی در آب و نه مچاله کردن و فشار دادن) تا صدمه به آن‌ها وارد نشود.

راهکارهای مراقبت از شال و روسری

راهکارهای مراقبت از شال و روسری

توجه به لیبل روی روسری

قبل از شروع به شستن، ضروری است که معنی علامت های روی لباس ها، شال و روسری‌تان را مطالعه کنید و از اطلاعات آن آگاه شوید تا بدانید جنس آن چیست؟ درصد الیاف تشکیل دهنده‌ی آن مثل نخ یا پلاستیک چه قدر است؟ و همچنین به چه نوع آب (سرد یا گرم)، حرارت، مواد شوینده و … نیاز دارند و یا حساس هستند.

تنظیم مناسب حرارت آب

از آنجایی که تاکید بسیاری بر ظرافت روسری ها کردیم باید بدانید که آب مورد استفاده در شستشوی شال و روسری هرگز نباید گرم باشد چون میزان آسیب به شال و روسری را افزایش می دهد و عمر آن را کم می کند؛ بهتر است دمای آب، معمولی باشد مثل آب شیر و حتی‌الامکان اگر کمی سرد هم بود، چه بهتر!

استفاده از مواد شوینده مناسب

استفاده از مواد شوینده مناسب

حتماً از مواد شوینده‌ای که مقدار آنزیم های آن کم است استفاده کنید مثل انواع شامپوها و مخصوصاً شامپو بچه، ولی اگر احساس کردید که این مواد شوینده رنگ شال و روسری‌تان را از بین می‌برند، بهتر است با آب خالی شست و شو را انجام دهید.

نحوه صحیح آب کشی کردن روسری و شال

یک نکته مهمی که باید رعایت کنید نچلاندن یا مچاله نکردن روسری برای آب گیری ا‌ست. بهتر است بعد از شست و شو با مواد شویند ظرف را خالی کنید و این بار فقط آب خالی در آن بریزید و فقط با تکان های متوالی سعی در آب کشی شال و روسری داشته باشد، سپس شال و روسری‌تان را در یک سبد قرار بدهید تا آب آن‌ها به بیرون بریزد و گرفته شود.

خشک کردن درست روسری و شال

خیلی مهم است که بدانید شال و روسری از هر نوع جنسی که باشد بهتر است بجای آویزان کردن در مقابل نور خورشید، آن‌ها را روی یک سطح صاف پهن کنید و یک حوله روی‌شان بذارید تا رطوبت آن‌ها را بگیرد و در مجاورت هوا خشک شوند، نه در مقابل نور خورشید، چون باعث آسیب دیدگی آن‌ها می‌شود و همچنین آویزان کردن آن‌ها برای خشک شدن باعث کج و چروکیده شدنشان می‌شود.

روش درست اتو کردن

راهکارهای مراقبت از شال و روسری

با توجه به ظرافت و حساسیت بافت شال و روسری‌ها، برای اتو کردن باید با توجه به اطلاعات درج شده در برچسب و لیبل، درجه حرارت اتو را در مقدار کم آن تنظیم کنید و استفاده کنید و همچنین وقتی شال و روسری کاملاً خشک بود اتو نکنید چون بهتر است یک مقداری رطوبت داشته باشد. علاوه بر این ها هیچ‌وقت نباید اتو مستقیماً با شال و روسری در تماس باشد بلکه یک فاصله‌ای می‌بایستد بین‌شان قرار داشته باشد، حالا می‌توانید یک پارچه بین آن‌ها قرار دهید یا از محافظ های اتو که در بازار موجود است، استفاده کنید.

دقت در پاک کردن لکه

اگر بر روی شال و روسری‌تان لکه‌ای مشاهده کردید، بهتر است قبل از آن مقاله‌ی از بین بردن لکه لباس در لباسشویی را مطالعه کنید اما به طور کلی بهترین ماده برای پاک کردن آن لکه از روی شال و روسری، جوش شیرین است.

به درستی آویزان کردن

به درستی آویزان کردن

نکته آخر و مهم دیگر این است که برای جلوگیری از چروکیدگی شال و روسری‌تان و مرتب و منظم شدن آن‌ها باید از چوب لباسی و انواع آویزهای مخصوص شال و روسری استفاده کنید.

نحوه شستشوی شال و روسری در ماشین لباسشویی

برای شستشوی شال و روسری در لباسشویی قبل از هرچیز حتما به برچسب روی آن، یا همان تگ روی لباس دقت کنید که قابلیت شستشو در لباسشویی را دارد یا خیر. درصورتیکه قابل شستشو در لباسشویی بود، در لباسشویی ال جی میتوانید از برنامه‌های Gentle care،  Hand wash و Wool از برنامه‌های ملایم شور استفاده کنید.
اگر جنس شال و روسری بسیار حساس بود، دور خشک کن و دمای آب را پایین را انتخاب کنید. مثلا اگر یکی از برنامه‌هایی که در بالا بیان کردیم را انتخاب کردید و دور خشک کن را، 800 پیشنهاد داد، میتوانید آن را به 400 کاهش دهید.
در لباسشویی ال جی میتوانید گزینه No Spine را انتخاب کنید تا اصلا شال و روسری شما در لباسشویی ال جی خشک نشود و فقط شستشو داده شود.
در ماشین لباسشویی جی پلاس میتوانید از برنامه‌های Delicate، Gentle care، Wool استفاده کنید. مثلا برنامه Wool مناسب شال های زمستانی میباشد. در ماشین لباسشویی جی پلاس نیز میتوانید دور خشک کن را پایین بیاورید و در برخی از مدل‌های جدید میتوانید حالت خشک کن را مثل لباسشویی ال جی حذف کنید.

بهترین ترفندهای از بین بردن الکتریسیته شال و روسری ها

در زیر روش های جالب و ساده و راحت برای از بین بردن الکتریسته ساکن لباس آورده شده است با ما همراه باشید :
  • شی فلزی :همراه داشتن یک شی فلزی در داخل لباس از تجمع الکتریسیته جلوگیری میکند.
  • چوب لباس چوبی:استفاده از چوب لباسی فلزی برای لباس در کاهش و تخلیه و از بین بردن الکتریسیته ساکن موثر است.
  • مرطوب کردن لباس: پاشیدن آب به وسیله اسپری آب پاش تا میزان بالایی به کاهش آن کمک می کند.همچنینی مرطوب کردن دست ها و مالیدن بر روی لباس نیز موثر است.

نحوه شستن شال ‌های مختلف به چه صورت است؟

نحوه شستن شال ‌های مختلف به چه صورت است؟

نحوه شستن روسری ساتن

شستن روسری ساتن با ماشین لباسشویی

برای شستن روسری ساتن با ماشین لباسشویی ، ماشین لباس شویی را روی چرخه آهسته تنظیم کنید. از مایع شویند ملایم استفاده کنید. دمای آب را هم اگر روسری خیلی کثیف نیست روی آب سرد تنظیم کنید.

 شستن روسری ساتن با دست

بهتر است قبل از شستن روسری ساتن مدت زمانی در آب و مایع شوینده خیسانده شود تا مایع خوب به خورد پارچه برود؛ این کار باعث می شود تا هنگام شسته شدن توسط شما، نیاز چندانی به چنگ زدن نداشته باشند.

نحوه شستن شال ابریشم

طرز شستن روسری ابریشم

شستشوی روسری ابریشم با دست

بهترین روش برای شستن روسری ابریشمی شستشوی دستی آن می باشد.
برای شستشو تا جای ممکن از آب سرد استفاده کنید. حتی استفاده از آب ولرم می تواند در دراز مدت عمر روسری ابریشمی تان را کمتر کند. مایع شوینده ملایم را کاملا در آب پخش کنید.
پیشنهاد می کنیم برای شستن روسری ابریشم از شامپو بچه استفاده کند. فقط باید موقع آبکشی روسری دقت کنید تا ابریشم کاملا تمیز شود و مایع شوینده روی آن باقی نماند. موقع شستشو به هیچ عنوان روسری ابریشمی را در آب چنگ نزنید

نحو شستن روسری نخی

در هنگام شست و شوی روسری نخی باید دقت زیادی به خرج بدهید. چون اگر رنگ و روی روسری تان را از بین ببرید دیگر قایل استفاده نخواهد بود. گاهی استفاده از برخی مواد شوینده شیمیایی برای شستن موجب خرابی بافت های پارچه های نخی و کم رنگ شدن نقش و طرح آن می شود. هرگز از آب خیلی داغ برای شستن روسری نخی استفاده نکنید. بهترین کار شستن روسری نخی با آب سرد است. فرایند شستشو را هم سریع شروع و تمام کنید. یعنی روسری را در محلول آب و مایع شوینده برای مدت طولانی رها نکنید. سعی کنید طوری روسری نخی را آبگیری و خشک کنید که چروک نشود چون اتو کردن روسری به مرور موجب آسیب بافت روسری می شود.

نحوه شستن شال موهر

نحوه شستن شال موهر

شال موهر را فقط با آب سرد بشورید. استفاده از آب داغ و حتی گرم موجب خراب شدن شال موهر و شل شدن بافت آن می شود.
استفاده از ماشین لباسشویی اکیدا ممنوع می باشد. شال موهر مخصوص فصل پاییز است و در طول پاییز شاید نهایتا دو یا سه بار نیاز به شستن شال تان داشته باشید. پس ارزشش را دارد که برای این کار وقت بگذارید و آن را با دست بشورید.
در نحوه‌ شستن شال و روسری موهر شوینده ها باید بسیار ملایم و بدون مواد خشن باشند. پیشنهاد ما به شما باز هم شستن شال موهر با شامپو بچه است.
از چلاندن و فشار دادن حتما پرهیز کنید. اینکه شال موهر دیرتر از انواع دیگر خشک شود کاملا طبیعی است. صبور باشید و بگذارید این کار به آرامی انجام شود.

نحو شستن شال پلیسه

نحوه شستن شال چروک

در هنگام شست و شوی شال و روسری پلیسه باید دقت بیشتری به خرج بدهید. گاهی استفاده از برخی مواد شیمیایی برای شستن موجب خرابی پلیسه های پارچه می شود. در صورتی که شال یا روسری برچسب مراقبت دارد حتما آن را طبق دستورالعمل روی برچسب تمیز و خشک کنید. هرگز از آب خیلی داغ برای شستن شال پلیسه استفاده نکنید. شال و روسری های پلیسه دار را با فشار نچلانید. برای خشک کردن هم آن را طوری روی بند قرار دهید که پلیسه های اش عمود به زمین باشد. همچنین روی بند آن را پهن نکنید و اجازه دهید همان طور که پلیسه ها جمع هستند خشک شود. برای حفظ ظاهر و کیفیت پارچه بهتر است شستشو با دست و به آرامی انجام شود.

نحو شستن شال لمه

نحو شستن شال لمه

شال لمه قابلیت شستشو با لباسشویی را دارند ولی باید توجه داشت که دمایی که برای شستشو در نظر گرفته می‌شود کم یا ملایم باشد. آب داغ حالت کشی لمه را از بین می‌برد و به بافت پارچه آسیب می‌رساند. در نحوه‌ی شستوشوی شال لمه دقت کرده و برای شستشو از مایع سفید کننده استفاده نکنید؛ چرا که زر‌ها و رشته های لمه را از فرم عادی خارج کرده براقیتشان را کم شده و حالتی بی روح به خود می گیرند.

تجارب خود را برای ما بنویسید

بدون شک یکی از‌ مهم ترین لوازم مورد استفاده خانم‌ها در پوشش، شال و روسری است. به همین دلیل خانم‌ها همواره توجه ویژه ای به آن دارند. اما یکی از اصلی ترین دغدغه های هر خانم، شستشوی شال و روسری است. ما در این مطلب روش شستشوی انواع جنس شال و روسری را برای شما توضیح دادیم. شما نیز می‌توانید تجارب خود در این خصوص را برای ما بنویسید و به اشتراک بگذارید.

ترفندهایی برای تمیزتر شدن لباس در لباسشویی

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...