تاثیر نظافت محیط کار در روحیه و عملکرد کارکنان

۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

شاید شنیده باشید که افراد خلاق میز شلوغی دارند و شلوغ بودن میزکار می‌تواند حتی موجب خلاقیت بیشتر فرد نیز بشود. اما آیا این دیدگاه واقعا صحیح است؟ برخی نیز عقیده دارند که میزکار مرتب موجب می‌شود این تصور ایجاد شود که خیلی فرد پرکاری نیستند و به اصطلاح سرشان شلوغ نیست. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم تا بتوانیم بهترین شرایط را در محیط کار برای خود و همکارانمان ایجاد نماییم.

در چه محیط کاری خلاقیت بیشتر و روحیه بهتری خواهیم داشت؟



شاید برای شما هم پیش آمده در محیطی که شلوغ است، کمی آشفته شده و یا نتوانید به خوبی تمرکز داشته باشید. در بیشتر موارد مشاهده شده است که افراد در محیط منظم و مرتب خلاق‌تر هستند؛ اگر کار شما نیاز به خلاقیت دارد، بهتر است در مورد نظم و ترتیب و نظافت محیط کاری خود، دقت لازم را داشته باشید. نظم و تمیزی محیط کار حتی باعث انگیزه‌ی بیشتر نیز خواهد شد.

کولرهای گازی جدید جی پلاس و سوالات رایج در مورد آن

نظافت محیط کار


 نظم و توجه به نظافت تا حد متعادل می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روحیه‎ی شما داشته باشد و قدرت تمرکز شما را افزایش دهد. البته ممکن است مرتب کردن اتاق با توجه به مشغله‌هایی که دارید جزو اولویت‌های شما نباشد. این امر که پاکیزگی و مرتب بودن محیط کار در افزایش روحیه و شادابی کارکنان تاثیر دارد، موضوعی تقریبا اثبات شده است و مدیران می‌توانند با رعایت آن، در این مورد نیز بر روی کارمندان تاثیرگذار باشند.

نحوه صحیح مدیریت درآمد و هزینه‌ های زندگی


در صورتی که محل کار شما به گونه‌ای است که مشتریان به صورت حضوری مراجعه می‌کنند، این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند بخشی از دیدگاه مشتریان شما در مورد برندتان را شکل دهد. این موضوع در مورد کارمندان جدید نیز صدق می‌کند و باعث می‌شود کارمندانی که وارد سازمان شما می‌شوند، حس بهتری داشته باشند. تمیزی هوای محیط کار نیز تاثیر زیادی در سلامت و روحیه‌ی مثبت کارکنان دارد؛ در نظر داشته باشید فضای محیط کار بسته است و موجب می‌شود افراد خیلی بیشتر از فضای بیرون در معرض آلاینده‌ها قرار گیرند؛ بنابراین بهتر است در محیط‌های بسته که تعداد افراد نیز زیاد است، از دستگاه‌های تصفیه هوا متناسب با محیط استفاده نمایید. برای اطلاع از ویژگی دستگاه تصفیه هوا به مقاله‌ی مربوطه مراجعه نمایید. 

اهمیت نظم و انضباط در محیط کار


نظم و ترتیب در کارهای روزمره و در محیط کار، تاثیر مثبت فراوانی خواهد داشت ؛ برای رعایت نظم در تمامی ابعاد زندگی، ابتدا می‌بایست از موارد کوچکتر که شاید همان رعایت نظم و ترتیب قرارگیری لوازم، وسایل شخصی و میزکار باشد، شروع شود. امروزه با توجه به اینکه در طول روز با تعداد زیادی فایل و ... بر روی سیستم خود سروکار داریم، نظم در ذخیره سازی آنها نیز می‌تواند سرعت کار را افزایش دهد و در نهایت تمرکز بیشتری بر روی کارهای خود و ارائه آنها داشته باشیم. برخی از تاثیرات رعایت نظم می‌تواند نکات زیر باشد:
  • یکی از فایده‌های رعایت نظم، آرامش بیشتر و کاهش استرس می‌باشد که در نهایت به تمرکز بیشتر منتهی خواهد شد.
  • زمانی که هم در چیدمان محیط کار و هم در انجام کارهای روزمره نظم را رعایت می‌کنیم، بهتر می‌توانیم کارها را برنامه ریزی کنیم، و امور را در زمان کوتاهتر انجام داده و آنها را کنترل نماییم.
  • در نظر داشته باشید رعایت نظم و انضباط انسان را به فردی الگو تبدیل می‌کند.
  • رعایت نظم به دلیل آگاهی دقیق از تمامی لوازمی که در اختیار است و استفاده‌‌ی صحیح و به موقع از آنها، باعث صرفه جویی بیشتر نیز خواهد شد.
  • شاید مهم ترین تاثیری که رعایت نظم در زندگی خواهد داشت، پیشرفت و موفقیت باشد؛ زیرا هنگامی که مسیر در نظر گرفته شده تا رسیدن به هدف را با نظم طی می‌کنیم، وقت خود را برای کارهای غیرضروری صرف نخواهیم کرد.

نظام آراستگی در محیط کار


نظام آراستگی ابتدا در غرب پایه گذاری شده و سپس در ژاپن تکمیل گردید و بعد از آن در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفت؛ این نظام از سوی بیشتر فرهنگ‌ها پذیرفته شد؛ در فرهنگ ایران زمین از قدیم خانه تکانی قبل از عید مرسوم بوده است و مرتب کردن خانه و ... نشان می‌دهد که این موضوع برای ایرانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نظام 5s یکی از موثرترین راهکارها برای بهبود بهره وری، افزایش کارایی و اثربخشی و سرعت انجام کارها و استفاده‌ی بهینه از توانمندی‌ است. استفاده از نظام آراستگی در نهایت با تاثیر بر ضمیر ناخودآگاه، افراد را به سوی اهداف سازمان سوق می‌دهد و فرهنگ سازمانی را به سوی یک فرهنگ ایده‌آل پیش می‌برد.

هدف نظام آراستگی 5s

هدف اصلی نظام آراستگی محیط کار، حذف اتلاف وقت و بهبود فرآیندهای سازمان می‌باشد. در پی این اهداف اصلی بهبود کیفیت، افزایش بهره‌وری، ایجاد انگیزه و روحیه مثبت در کارکنان، افزایش کارایی، ایجاد امنیت و ایمنی بالاتر، افزایش رضایت مشتریان و کاهش خرابی‌های دستگاه‌های مورد استفاده می‌باشد.

مراحل اجرای نظام 5s


  • پاکسازی و ساماندهی (Seiri): در این مرحله اقلام ضروری شناسایی شده و اقلام غیرضروری دور ریخته می‌شود.
  • نظم و ترتیب (Seiton): اشیاء باقی مانده در محل مناسب خود قرار می‌گیرد.
  • نظافت (Seiso): محیط و هرآنچه در آن می‎باشد تمیز شده و همواره به صورت پاکیزه نگاه داشته می‌‎شود.
  • حفظ و نگهداری (استانداردسازی) (Seiketsu): اجرای مداوم اصول برای حفظ شرایط مطلوب انجام می‌گیرد. استانداردها و دستورالعمل لازم برای حفظ و تداوم آراستگی تدوین می‌شود.
  • انضباط (Shitsuke): فرهنگ سازی برای اجرای صحیح مراحل و انجام عادات افراد

در نهایت لازم است در نظر داشته باشیم که عوامل داخل و خارج سازمان، ویژگی‌های شخصیتی افراد، فرآیندهای کاری، عوامل سیستمی در اجرای این نظام تاثیر دارند و می‌بایست مد نظر قرار داده شوند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...