بهترین روش‌ شستن پرده در خانه تکانی عید

۰۱ اسفند ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
بهترین روش‌ شستن پرده در خانه تکانی عید

روش‌های زیادی برای شستن پرده وجود دارد. از شتسشوی پرده با دست گرفته تا شستن با ماشین لباسشویی یا خشک‌شویی‌ها. اما برای اینکه پرده منزل شما به بهترین شکل تمیز شود، نیاز است که با توجه به نوع پرده و جنس آن، شیوه‌های مناسب و بهترین راه آن را شناسایی و بعد برای شستشو دست به کار شوید. برای این آموزش، مخصوصا در هنگام خانه تکانی عید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
با بهترین روش شستشوی پتو در خانه آشنا شوید!

 نکات مهم نظافت پرده

شستن پرده

اینکه شما در چه شهر و منطقه‌ای زندگی می‌کنید در شستشوی پرده‌های شما تاثیر گذار خواهد بود. چرا که شهرها و محدوده‌هایی از شهرها دارای آلودگی هوای بیشتری نسبت به سایر محله‌ها هست و به همین علت پرده‌ها گرد و غبار بیشتری را به خود جذب می‌کنند و نیاز است که پرده را در فواصل زمانی کم شستشو دهید. تاخیر در زمان شستشوی پرده‌ها سبب می‌شود که پرده‌ها کدر شوند و با شستشو هم به خوبی تمیز نشوند. به همین دلیل در ادامه تمام فوت و فن‌های شسشتو را دنبال کنید.
 

 بهترین برنامه شسشتو برای پرده در لباسشویی

شستن  پرده با ماشین

یکی از برنامه‌هایی که مختص شستن پرده در ماشین لباسشویی‌های ال جی می‌باشد برنامه‌ی DELICATE است که مناسب برای لباس‌های ظریف و حساس نیز هست. اگر دستگاه شما این برنامه را نداشت، می‌توانید از برنامه جایگزینی مثل EASY CARE برای این کار استفاده کنید. برنامه EASY CARE سنسور تشخیص وزن لباس هم دارد و زمان این برنامه نسبتا طولانیست.
درصورتیکه قصد دارید از برنامه EASY CARE استفاده کنید و نمی‌خواهید که پرده‌ها چروک شود، نیاز است که از دور خشک کن‌ پایین‌تر استفاده کنید. دور خشک کن 800 نرمال و دور خشک کن 400 کمترین میزان دور می‌باشد. در نهایت اگر تصمیم دارید اصلا از دور خشک کن استفاده نکنید، می‌توانید با دکمه SPIN دور خشک کن را بسته به مدل دستگاهتان روی یکی از گزینه‌های NO SPIN، NO و 0 قرار دهید.
یکی از نکاتی که بهتر است از آن اطلاع داشته باشید این است که در برنامه EASY CARE برای اینکه شستشو پرده تمیزتر و بهتر انجام شود، می‌توانید از برنامه تکمیلی PRE WASH  استفاده کنید، که استفاده از این برنامه به جنس البسه شما نیز بستگی دارد. برنامه تکمیلی PRE WASH  در  DELICATE تعریف نشده است.
به طور کلی DELICATE برای پرده و توری و لباس‌هایی که حساس و ظریف‌اند توصیه می‌شود. ولی برنامه EASY CARE برای لباس‌های مقاوم‌تر مثل رویی‌ها، تخته، کناره و والان پرده‌ها پیشنهاد می‌شود.
 

نکاتی که در هنگام شستن پرده با ماشین باید رعایت شود

WASH

  1. زمانیکه برای شستن پرده از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، امکان دارد ماشین دچار نشتیِ کف و آب شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای پیشگیری از نشتیِ کف و مشکل عدم تعادل، از پودر کمتری استفاده کنید تا دستگاه دچار عدم تعادل هم نشود.
  2. دقت داشته باشید که شستن کوسن، متکا و عروسک در لباسشویی، موجب می‌شود که دستگاه دچار عدم تعادل شود و خطا و ارورهایی با علامت UE روی دستگاه ظاهر شود.
  3. برای اینکه دستگاه با این مشکلات رو به رو نشود، نیاز است که لباس‌های داخل درام بیش از حد سنگین نباشد. یعنی مقدار لباس‌ها نباید بیشتر از دو سوم ظرفیت دیگ باشد. اما دقت داشته باشید که در صورتی که حجم لباس‌ها کم باشد نیز امکان بروز این مشکل وجود دارد.
  4. شستشوی پتو، روفرشی، ملحفه، پرده، توری، حوله بزرگ، عروسک و لباس‌هایی با وزن سنگین، موجب می‌شود که دستگاه حین کار متوقف شود و یا پیغام عدم تعادل روی نمایشگر ظاهر شود. البته شستن پتوهای مسافرتی و بهاره که خیلی سبک‌اند و هم جنس پتوهای گلبافت سنگین نیستند، مانعی ندارد.
برای اینکه اطلاعاتی کامل در این زمینه داشته باشید توصیه می‌کنیم که صفحه زمان شستشو لباسشویی حین کار متوقف می شود را مطالعه کنید
 

نکات مهم نظافت پرده با توجه به جنس‌ و مدل آنها

شستشوی پرده های نخی:

YARN

برای اینکه پرده‌های نخی را به خوبی تمیز و براق کنید می‌توانید از شیوه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم استفاده کنید. پرده‌های نخی اگر برای زمان طولانی شسته نشود، سبب می‌شود که گرد و غبار در آن ها بماند. پس بهتر است که برای شسشتوی آن، جهت زدودن گرد و غبار،  به مدت 10 تا 15 دقیقه آن‌ها را در آب سرد و یا ولرم خیس کنید، تا گرد و غبار آن گرفته شود. سپس پرده را از آب خارج کنید، آب کثیف را بیرون بریزید و مجددا پرده را در محلول کف صابون ولرم و غلیظ بشویید. توجه داشته باشید که پرده نخی را اصلا نچلانید و برای تمیز شدن کامل آن کافیست که سه بار پرده را با آب ولرم آبکشی و شستشو دهید. و در نهایت پرده نخی را قبل از اینکه کامل خشک شود، زمانیکه هنوز کمی نم‌دار است اتو بزنید. اتو را باید از پشت به موازات الیاف طولی آن بکشید.
 

 شستن پرده های تور

NET

پرده‌های تور از آن دسته پرده‌هایی هستند که می‌توانند در ماشین لباسشویی نیز حسابی تمیز شوند، اما باید نکاتی که در زمینه شستشو در ماشین را بیان کردیم رعایت کنید. اما در صورتیکه تمایل دارید آنها را با فنون خاصی برق بیندازید و آهار آن را باز گردانید، باید دقت داشته باشید که چون به مرور زمان و در اثر چندین بار شستشو ممکن است آهار خود را از دست بدهد و بی حالت شوند، برای آهار دادن مجدد آن ها، می‌توانید یک لیوان نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل کنید و بعد آن را کمی گرم کرده تا لعاب دهد. سپس آن را در لگن آب سرد حل کرده و تور شسته شده را به مدت نیم ساعت در آن خیس دهید، سپس آن را آویزان کنید تا خشک شود.
 

 شست و شوی پرده های مخمل، ساتن و ابریشم

VALVET

پرده‌هایی با جنس مخمل، ساتن و ابریشم از آن دسته پرده‌هایی هستن که ممکن است در اثر شستشو با آب، به مرور زمان خراب و بی حالت شوند؛ به همین دلیل بهتر است که آن‌ها را به خشک‌شویی تحویل دهید. بعد از شتسشوی این پرده‌ها می‌توانید آن را اتو کنید. درجه حرارت اتو باید با جنس پارچه تطابق داشته باشد. برای اتو کردن پارچه‌های نایلونی باید درجه حرارت کمتر و برای اتو کردن پارچه‌های نخی و کتانی از درجه حرارت بیشتر استفاده کرد.

  شستن پرده های پلیسه 

PILISE

شاید به نظر شما تمیز کردن پرده‌هایی که به شکل پلیسه می‌باشند در خانه سخت و غیر ممکن باشد و به همین خاطر آن‌ها را به دست خشک‌شویی‌ها بسپارید. اما ما برای شما روش بهتر و بدون هزینه‌ای را در نظر داریم. برای تمیز کردن این نوع پرده‌ها می‌توانید از اسفنج مرطوب با آب و محلول شسشتو استفاده کنید  و آن را به تمام قسمت‌های پرده بکشید تا کاملا تمیز شود یا از جاروبرقی با سری مخصوص تمیز کردن مبل و رخت خواب استفاده کنید . دقت کنید که پرده را درحالتیکه آویزان است، جارو کنید تا بهتر گرد و غبار آن گرفته شود. این پرده‌ها را اگر برای شستن در آب بیندازید همه‌ی زیبایی چین و واچین آن‌ها به هم میخورد و زیبایی خودرا از دست میدهند. برای تمیز کردن چوب پرده که محل جمع شدن میکروب و گرد و غبار می‌باشد از اسفنج یا یک برس مرطوب استفاده کنید.

 شست و شوی پرده های چوبی

WOOD

برای تمیز کردن پرده‌های چوبی از کم‌ترین میزان آب استفاده کنید، چرا که آب به چوب‌های آن آسیب می‌زند و پرده‌ را به مرور خراب می‌کند. به همین خاطر تمیز کردن این نوع پرده‌ها نیاز به احتیاط بیشتری دارد.
می‌توانید از برس نرم و آب خیلی کم روی این پرده‌ها برای تمیز کردن استفاده کنید و اجازه دهید در نور آفتاب کاملا خشک شود. در شستن این پرده‌ها زیاده روی نکنید چون با زیاده روی در تمیز کردن این نوع پرده‌ها رنگ براق آن‌ها، از بین می‌رود.
 

 شستن پرده های آلومینیومی

ALMINIUM

بهترین روش برای تمیز کردن پرده‌هایی از جنس آلومینیوم، روش اسپری کردن مواد تمیز کننده بر روی سطوح آن می‌باشد.
بعد از اینکه همه‌ی قسمت‌های آن را با مواد شوینده اسپری کردید، سپس با یک دستمال تمیز پرده را کاملا پاک کنید. مجدد همین عمل را انجام دهید تا هیچ لکه‌ای روی پرده باقی نماند.
دقت کنید که اصلا از  اسکاچ‌ها و برس‌های زبر، برای تمیز کردن این پرده‌ها استفاده نکنید. چون روی این پرده‌ها خش می‌افتد و روی نمای ظاهری آنها تاثیر می‌گذارد و زیبایی خود را از دست می‌دهند. 
 

چند قدم مانده به عید:

خانه تکانی‌های نزدیک عید، هرچقدر خسته کننده و وقت‌گیر باشد اما لذت خاص خودش را دارد. چرا که به ما نوید دهنده‌ی شروع یک سال جدید و فصل بهار می‌باشد. یکی از کارهایی مثل شستن پرده‌های خانه ،کاملا نشان دهنده شروع یک خانه تکانی اساسی می‌باشد. ما در این مقاله تمام سعیمان را کردیم که تمام نکات لازم را، برای شستشن پرده با دست و ماشین را به شما آموزش دهیم. در نهایت اگر سوال یا نظری در این باره‌ داشتید خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
با راهکارهای ما به راحتی سرتا پای خانه را برق بیندازید

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

عباس حسینی زاده
۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ۱۲:۵۹

در خصوص ماشین های جی پلاس موضوع طرح کنید

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۴:۰۰

سلام و وقت بخیر، خیلی ممنون از نظرتون، قراره این دست مقالات بیشتری رو در زمینه محصولات جی پلاس ادامه بدیم و امیدواریم که ادامه‌اش را هم دوست داشته باشید. موفق باشید

1 1
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۱۵:۵۷

برنامه‌ی DELICATE رو امتحان کردم خوب بود پرده هام تمیز شد.

1 1
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۵:۲۰

سلام روش شستشوی پرده در لباسشویی تایتان رو میفرمایید؟ البته با این روش ها پردم تمیز شد اما باز میخوام خیالم راحتشه

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۶:۰۵

سلام و وقت به خیر؛ میتونید در برنامه‌ی Easy care شستشو رو انجام بدید. موفق باشید

در حال ثبت...