بهترین روش تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون

۰۷ آذر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
the-best-way-to-convert-mobile-to-tv-control

گاهی ممکن است کنترل تلویزیون شما دچار مشکل شده و یا به دلیل دسترسی آسان‌تر بخواهید از گوشی به عنوان کنترل تلویزیون استفاده کنید. در این راهنما روش‌هایی برای استفاده از گوشی به عنوان کنترل تلویزیون توضیح داده می‌شود، تا در صورت نیاز به سادگی بتوانید تلویزیون را با موبایل کنترل نمایید. همانطور که موبایل خیلی از کارها را برای ما آسان‌تر کرده، کاربری‌های آن و اتصال آن به باقی دستگاه‌ها نیز در بسیاری از موارد می‌تواند مفید و کاربردی باشد. در ادامه روش تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون از طریق مادون قرمز

همانطور که می‌دانید کنترل‌های معمولی تلویزیون‌ها از طریق سیگنال مادون قرمز IR با استفاده از فرمانی که به چشمی تلویزیون‌ها ارسال می‌کند، تلویزیون را کنترل می‌کند و شما می‌توانید از این طریق وارد منوهای دستگاه شده و عملکرد دلخواه را بر روی دستگاه انجام دهید.


البته این اتصال می‌تواند از طریق اتصال مادون قرمز و یا بدون اتصال مادون قرمز انجام شود. قابلیت مادون قرمز تحت عنوان Infrared بر روی گوشی‌های موبایل وجود دارد و یک پورت یا اصطلاحا چشمی برای استفاده از این اشعه بر روی موبایل قرار گرفته است. امروزه بر روی برخی موبایل‌ها با برندهای متفاوت این ویژگی وجود دارد. سال‌ها پیش اولین موبایل‌هایی که امکان اشتراک‌گذاری اطلاعات را داشتند، دارای مادون قرمز بودند و با نزدیک کردن دو موبایل به هم می‌توانستید تعدادی فایل را اشتراک‌گذاری نمایید؛ این ویژگی موبایل برای کنترل کردن تلویزیون در واقع همان مادون قرمزی است که از سیگنال آن برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها استفاده می‌شده است. با بررسی مدل گوشی متوجه خواهید شد که آیا موبایل شما قابلیت IR دارد یا خیر. در صورتی که موبایل قابلیت IR Blaster را داشته باشد، می‌توانید با استفاده از برخی برنامه‌ها که با برند تلویزیون شما همخوانی دارد، اتصال را انجام دهید و از این ویژگی استفاده نمایید. برخی از گوشی‌ها این برنامه را به صورت پیش‌فرض دارند و ممکن است آن را با همین نام IR Blaster در منوی موبایل یافته و بتوانید از آن استفاده کنید.


در صورتی که موبایل شما این برنامه را ندارد و نیاز است برنامه را بر روی گوشی نصب کنید، ابتدا قوانین برنامه مورد نظر را مطالعه نمایید و مطمئن شوید که این برنامه با موبایل و تلویزیون شما همخوانی لازم را دارد. بسیاری از این نوع برنامه‌ها برای کنترل کردن بیشتر دستگاه‌های خانگی می‌باشند و در این مورد محدودیتی برای نوع دستگاه وجود ندارد.
یکی از اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید به این منظور استفاده کنید، IR Remote است. می‌توانید این برنامه را نصب کنید، و سپس دستگاه و برند ان را انتخاب نمایید. در واقع بر روی صفحه‌ی موبایل راهنمایی لازم به شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید مرحله به مرحله آن را انجام دهید. پس از اتصال می‌توانید تلویزیون را با استفاده از برنامه کنترل کنید. در نظر داشته باشید بیشتر اپلیکیشن‌ها برای استفاده بر روی گوشی اندروید است.

با اندروید باکس جی پلاس تلویزیون خود را

 به تلویزیونی هوشمند تبدیل کنید.

تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون از طریق وای فای

در صورتی که موبایل شما قابلیت مادون قرمز ندارد، برای تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون می‌توانید از وای فای استفاده کنید. ابتدا توجه داشته باشید می‌بایست تلویزیون شما هوشمند باشد، زیرا باید هر دو دستگاه به یک مودم متصل شود. می‌توانید از اپلیکیشن Sure و یا AnyMote Smart Remote استفاده کنید؛ اگر تلویزیون شما برند LG و یا G Plus است، می‌توانید با استفاده از برنامه‌ای که برای تلویزیون شما ارائه شده است، اتصال را انجام دهید.

تبدیل گوشی اندروید و اپل به کنترل تلویزیون ال جی

همانطور که گفتیم برای تبدیل موبایل به ریموت تلویزیون برای برخی از تلویزیون‌ها از سوی کارخانه برنامه‌های مجزا ارائه شده است و شما با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید به راحتی این کاربرد را فعال کرده، علاوه بر آن از قابلیت‌های دیگری که برنامه در اختیار شما قرار می‌دهد نیز استفاده نمایید. 


در ارتباط با تلویزیون‌های برند ال جی تعدادی از مدل‌های ارائه شده پس از سال 2016 این امکان را دارند که شما با استفاده از برنامه‌ی LG TV Plus، موبایل را به کنترل تلویزیون تبدیل کنید؛ البته با استفاده از این برنامه می‌توانید اشتراک‌گذاری فایل بر روی تلویزیون را هم انجام دهید؛ در ارتباط با اشتراک‌گذاری فایل با تلویزیون از طریق برنامه LG TV Plus می‌توانید به راهنمای روش‌های اتصال موبایل به تلویزیون ال جی مراجعه نمایید و بر اساس راهنمای این مقاله اتصال را انجام دهید. به طور کلی مختصری در مورد نحوه اتصال این برنامه در این قسمت توضیح خواهیم داد. در نظر داشته باشید تلویزیون شما می‌بایست یکی از مدل‌های هوشمند Webos ال جی سری LH، UH، LJ، UJ، SJ، LK، UK، SK و یا OLED‌های LG بعد از سال 2016 می‌باشد. تعدادی مدل تلویزیون جدیدتر نیز از سوی کمپانی ال جی عرضه شده اما به دلیل اینکه با ضمانت گلدیران ارائه نشده و در مورد آنها اطلاعات کافی در دسترس نیست، نمی‌توان در مورد روش اتصال آن به طور قطعی اعلام نظر کرد اما می‌توان گفت در صورتی که قابلیت Magic Mobile Connection داشته باشد، معمولا می‌توان از طریق این برنامه یا برنامه‌ی مشابه دیگری که ال جی معرفی می‌کند، اتصال را انجام داد.
برای این اتصال لازم است موبایل و تلویزیون از طریق اتصال شبکه هر دو به یک مودم متصل شود.
سپس برنامه را در موبایل باز کنید و از قسمت علامت‌های کنترل و موس پد، تلویزیون را کنترل نمایید.

تبدیل موبایل اپل و اندروید به کنترل تلویزیون جی پلاس

برای کنترل تلویزیون‌های جی پلاس از طریق موبایل، برای برخی از مدل‌های تلویزیون جی پلاس برنامه ارائه شده است. همانطور که در مورد تلویزیون‌های ال جی گفتیم، در مورد تلویزیون‌های جی پلاس نیز با استفاده از برنامه، می‌توانید هم تلویزیون را با گوشی کنترل کنید و هم فایل‌های موبایل را بر روی تلویزیون مانیتور کرده یا اشتراک‌گذاری کنید. در برخی مدل‌ها نیز این امکان وجود دارد که تصویر تلویزیون را نیز بر روی موبایل مشاهده نمایید.

برای این اتصال می‌توانید طبق مدل دستگاه خود که به شرح زیر است، برنامه مورد نظر را بر روی موبایل نصب کنید:

  • برای اتصال تلویزیون جی پلاس سری JU می‌توانید از برنامه I Smart استفاده کنید.
  • برای تلویزیون‌های جی پلاس سری KH، KD، MH، LH، LD می‌توانید از برنامه E Share Server استفاده نمایید.
  • برای تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون‌های جی پلاس سری KU، KE، LU، MU، LQ برنامه‌ی E Share را بر روی گوشی نصب کنید.

برای اتصال گوشی از طریق این برنامه‌ها به تلویزیون نیز می‌توانید به شکل زیر اقدام نمایید:

موبایل و تلویزیون را از طریق تنظیمات شبکه به یک مودم متصل نمایید.

برنامه را در موبایل باز کنید و از قسمت ریموت آن تلویزیون را کنترل نمایید.

در مورد اتصال موبایل به تلویزیون جی پلاس و استفاده از باقی کاربردهای این برنامه‌ها می‌توانید به راهنمای اتصال موبایل به تلویزیون‌های GPlus و آموزش استفاده از eshare برای تلویزیون جی پلاس مراجعه نمایید.

تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون با استفاده از WiFi Direct

در صورتی که هم موبایل و هم تلویزیون شما قابلیت WiFi Direct را دارد، می‌توانید اتصال را انجام دهید و از این روش تلویزیون خود را با گوشی کنترل نمایید. برای استفاده از این قابلیت لازم است برنامه‌ای را دانلود و نصب کنید که با WiFi Direct همخوانی داشته باشد. معمولا این اپلیکیشن‌ها بر روی سایت کمپانی سازنده‌ی محصول ارائه می‌شود. پس از دانلود و نصب برنامه، وای فای و همچنین WiFi Direct  را فعال کنید و موبایل را از طریق وای فای به وای فای دایرکت تلویزیون متصل نمایید. در نهایت با باز کردن برنامه بر روی موبایل می‌توانید از آن به عنوان کنترل تلویزیون استفاده نمایید.

جدیدترین گوشی جی پلاس چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر قصد خرید موبایل دارید و به دنبال گوشی خوب و با قیمتی مناسب همچنین با ضمانت عالی هستید، به فروشگاه اینترنتی گلدیران پلاس هم سری بزنید و مشخصات موبایل‌های جدید جی پلاس را مشاهده نمایید!

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

آقا حسنی
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۰۶:۴۹

سلام میشه لطف کنید راهنمایی کنید از چه نرم افزار اندرویدی و با چه برند مشابهی می تونم به عنوان کنترل تلویزیون درگاه اینفرورد تلویزیون نکسار هوشمند 50 اینچ استفاده کنم ؟ ممنونم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۷/۲۲ ۱۰:۰۵

سلام و وقت به خیر؛ طی پیگیری و مشورت با کارشناسان فنی گلدیران در این مورد لازم هست نرم‌افزارهای مختلف رو تست کنید و پیشنهادی برای ارئه وجود نداره. موفق باشید

۱۴۰۲/۰۶/۱۵ ۲۳:۲۳

سلام ای جی مدل 50uq75 به ایفون وصل میشه؟ چون از طریق مایرورینگ سرچ میکنم تلویزیون پیدا نمیکنه

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۶/۱۸ ۱۰:۲۰

سلام و وقت به خیر؛ این مدل از تلویزیون‌های جدید ال جی هست و گلدیرانی نیست و ما نمیتونیم به طور قطعی در موردش نظر بدیم اما اونطور که در موردش اعلام شده با Apple Airplay2 یا Homekit اتصال انجام میشه. معمولا اگر با گوشی دیگه‌ای هم اتصال بررسی بشه و انجام نشه بهتره یکبار بازنشانی به تنظیمات کارخانه انجام بشه و بعد دستگاه بررسی بشه. موفق باشید

۱۴۰۲/۰۲/۲۱ ۱۸:۴۲

سلام چرا جی پلاس یه برنامه کنترل IR برای تلویزیون هاش نمیسازه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ۱۳:۴۱

سلام و وقت به خیر؛ تا کنون در این مورد از سوی کارخانه تصمیم گرفته نشده اما در صورت امکان اجرا میشه. موفق باشید

عشقی
۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ۲۱:۰۱

سلام و وقت بخیر، بعضی از برنامه ها مثلا mi remote شیائومی اصلا برند جی پلاس نداره برای کنترل روی گوشی اینطور مواقع ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چیکار کنیم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۱/۲۴ ۱۱:۳۷

سلام و وقت شما به خیر دوست گرامی؛ این مورد پیگیری میشه و نتیجه رو به شما اطلاع میدیم. موفق باشید

کاظم باقری
۱۴۰۱/۱۱/۲۲ ۱۳:۴۰

با سلام میخواستم بدونم. فقط و فقط سری های هوشمند جی پلاس با ریموت کنترل گوشی قابل کنترل هست یا سری های غیر هوشمند جی پلاس مثل 43JH412N هم قابل کنترل با گوشی هست؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ۱۱:۰۸

سلام و وقت به خیر؛ اگر منظور شما ریموت کنترل موسی هست بله لازم هست دستگاه هوشمند باشه. اگر فقط بخواهید کلید روشن و خاموش و برخی تنظیمات ابتدایی مثل تعویض ولوم و تعویض کانال رو انجام بدید، برخی برنامه‌ها با مادون قرمز کار میکنه و فقط با چشمی دستگاه ارتباط میگیره، مثل کنترل‌های معمولی که باید تست کنید و ببینید کدوم برنامه جواب میده؛ البته لازم هست گوشی شما هم مادون قرمز داشته باشه. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۱

ایا با استفاده از ای شیر میشه توی گوشی اپل این کار و انجام داد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۱:۳۰

سلام و وقت به خیر؛ بله. در این مورد میتونید به راهنمای لینک زیر مراجعه کنید: csgl.ir/aae موفق باشید

در حال ثبت...