۵ سیستم گرمایشی برتر با توجه به میزان انرژی مصرفی

۱۶ شهريور ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
بهترین و به صرفه ترین سیستم گرمایشی برای محیط شما کدام است؟

همه ساختمان ها باید مجهز به یک نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی باشند تا بتوان در این مکان با آرامش زندگی و کار کنید. سیستم گرمایشی مناسب، سیستمی است که، در حین کیفیت و کارایی بالا مصرف انرژی مناسبی دارد و طبق استاندارد های جهانی ساخته شده است. 
تصمیم‌گیری درست در انتخاب سیستم گرمایشی اهمیت بالایی دارد. چه بسا هزینه زیادی بکنید اما آن سیستم گرمایی مناسب ساختمان شما نباشد و هر کار کنید منزل آن ‌طور که باید گرم نشود. یا از طرفی دیگر در هزینه اولیه صرفه‌جویی کنید، اما مصرف بالای انرژی در سال‌های استفاده از آن سیستم هزینه‌ بسیار بیشتری روی دستتان بگذارد.
انتخاب بهترین نوع سیستم گرمایش مناسب برای منزل، محل کار و شرکت یکی از مهمترین اقدامات برای فصل سرد می باشد.  با ما همراه باشید تا انواع سیستم گرمایشی و مزایا و معایب آن ها را بشناسید و بهترین سیستم گرمایشی را برای منزل و محل کار خود انتخاب نمایید. 

بهترین سیستم گرمایشی برای فصل سرد کدام است؟

در ادامه قصد داریم تمام سیستم‌های گرمایشی کاربردی را برایتان به طور کامل توضیح دهیم و درباره اینکه کدامیک از آن‌ها به صرفه‌ترین سیستم گرمایشی برای محیط شما هستند و بسته به شرایطتان بتوانید مناسبترین سیستم گرمایشی را انتخاب کنید برایتان بیان کردیم.

انواع سیستم‌ های گرمایشی با ذکر معایب و مزایا به شرح زیر است:

بهترین سیستم گرمایشی برای فصل سرد کدام است؟

1. سیستم گرمایشی انواع آبگرمکن ها

آیا آبگرمکن ها به صرفه ترین سیستم گرمایشی هستند؟ آبگرمکن های قدیمی انرژی زیادی مصرف می‌کردند و در عین حال گرمای ثابتی نداشتن و احتمال سرد و گرم شدن آب همیشه وجود داشت. اما امروزه با ورود آبگرمکن‌های نسل جدید هم مصرف انرژی کاهش چشمگیری پیدا کرده و هم دمای آب ثابت است و دیگر مشکل سرد و گرم شدن آب وجود ندارد.

آبگرمکن نفتی

بررسی سیستم گرمایشی انواع آبگرمکن ها

 

منبع تولید انرژی در این نوع نفت است.. این نوع آبگرمکن دودکش داشته و گازهای ناشی از سوختن نفت باید از طریق دودکش خارج شوند. مصرف نفت در این آبگرمکن زیاد است و طبعا وسیله مقرون به صرفه ای نخواهد بود.

آبگرمکن گازی

آبگرمکن گازی

در این نوع دستگاه منبع سوخت و تولید انرژی گاز است و این گاز می تواند گاز شهری و یا کپسول باشد. شیر پیلوت در آبگرمکن گازی باعث روشن ماندن شعله کوچک شده و اگر این شیر نباشد فضای داخل آبگرمکن با گاز پر می شود و احتمال انفجار داخل آن وجود خواهد داشت. در هر صورت به علت گازی بودن این آبگرمکن، مصرف گاز در آن زیاد است. 

آبگرمکن الکتریکی

آبگرمکن الکتریکی

 در این مدل دستگاه آلودگی های ناشی از مصرف گاز و یا نفت وجود نداشته و بسیار تمیز کار میکنند. در این دستگاه وقتی دما به اندازه تعیین شده رسید، ترموستات جریان برق را قطع خواهد کرد. در دستگاه مذکور کنترل دما بر عهده ترموستات است و اگر دما از حد معین شده و مناسب بالاتر برود، المنت خاموش شده و اگر دما پایین تر از میزان تعیین شده شود، المنت روشن می شود. مصرف برق در این دستگاه بالا است ولی نسبت به آبگرمکن نفتی و گازی مقرون به صرفه تر است.

راهنمای جامع تغییر حالت تابستانی به زمستانی در پکیج شوفاژ دیواری

2. سیستم گرمایشی کولر گازی ها

آیا کولرگازی ها انتخاب خوبی برای به صرفه ترین سیستم گرمایشی محیط شما هستند؟
کولر گازی ها از نظر صرفه جویی در آب از به صرفه ترین محصولات گرمایشی و سرمایشی هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید. این محصول بدون استفاده از آب میتواند گرما ایجاد کند و مانند شوفاژ حجم بسیار زیادی آب به هدر نخواهد رفت.
کولر گازی اسپیلت از این جهت که هم سیستم گرمایشی و هم سرمایشی دارند مقرون به صرفه تر هستند و به جای خرید دو محصول میتوانید تنها یک اسپیلت خریداری کنید.
اگر یک محصول با صرفه اقتصادی میخواهید که مصرف انرژی کمی داشته باشد در کولر گازی ال جی و کولرگازی جی پلاس برخی از مدل‌های آن انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

بررسی استفاده از سیستم گرمایشی کولر گازی ها

برخی از مدل های کولر گازی جی پلاس با قبلیت گرمایشی سرمایشی

 GAC-HV12MN1 ،GAC-HF12MN1 ،GAC-HF24MN3 و GAC-TE30LN1

برخی از مدل های کولر گازی ال جی با قبلیت گرمایشی سرمایشی

NF129SQ1 ،NT249SQ1 ،NF098ST1 ،NA188SK3،NP127SK1 ،NT247SK3
برای خرید کولر گازی جی پلاس میتوانید از طریق فروشگاه های آنلاین گلدیران پلاس و یا فروشگاه های حضوری گلدیران پلاس آن اقدام به خرید کنید و مدل مورد نظر خود را با توجه به توانایی گرمایشی مورد نیاز محیط خود آن خریداری کنید.

3. آیا گرمایش با شومینه به صرفه ترین سیستم گرمایشی است؟

 آیا گرمایش با شومینه به صرفه ترین سیستم گرمایشی است؟

شومینه جزو قدیمی ترین و در عین حال مدرن ترین سیستم های گرایشی است که نسبت به سایر وسایل گرما زا شکل و شمایلی لوکس تری دارد. این روش عمدتا برای گرم کردن خانه های مسکونی و یا ویلاها مورد استفاده قرار می گیرد.

از معایب گرمایش با شومینه

گرمایش ساختمان تنها توسط شومینه مجاز نبوده و معمولاً با سایر سیستم های گرمایشی ساختمان همراه بود و بیشتر در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار میگیرد. 
این روش یکی از روش های فانتزی بوده و نمی تواند توزیع مناسب گرما را انجام دهد. هر شومینه نیاز به لوله کشی گاز طبیعی، دودکش مجزا و تامین هوای احتراق مناسب دارد، مانند بخاری و پکیج در ساختمان های با تعداد آپارتمان های زیاد، تعداد دودکش ها نیز زیاد خواهد شد و محدودیت های اجرایی را به دنبال خواهد داشت.
خطر نشت گاز خام و نشت گاز منو اکسید کربن (CO) به داخل فضا، همچنین خطر کمبود اکسیژن محل نصب وجود دارد ضمناً به دلیل اینکه بخشی از شعله مستقیماً به داخل محیط وارد می شود کثیف شدن سطوح داخلی ساختمان، دیوارها، پرده ها و غیره را به دنبال دارد.
به طور کلی استفاده از شومینه خاصیت گرمایشی آن نسبت به سایر سیستم ها کم  تر است.

4. گرمایش از کف

مقرون به صرفه ترین گرمایش ساختمان گرمایش از کف

گرمایش از کف، امروزه یکی از مدرن ترین و لوکس ترین روش های گرمایش می باشد که به آن گرمایش از کف تابشی نیز گفته می شود. گرمایش از کف یکی از بهترین روش های گرمایش خانه است. این روش گرما را به طور یکسان از سطح زمین به تمام نقاط خانه می رساند در نتیجه تمام بخش‌های محیط از دمای یکسانی برخوردار هستند، چون که گرما در کل اتاق از سمت پایین به بالا منتقل می‌شود.

همچنین راه رفتن روی زمین را بسیار لذت بخش می کند. در سیستم گرمایش از کف با حذف رادیاتورها فضای بیشتری در اختیار شماست که این موضوع در فضاهای کوچک بسیار مهم و کاربردی است.
به طور کلی دو نوع سیستم گرمایش از کف وجود دارد:

الکتریکی (انتقال گرما از طریق سیم‌های برقی)

هیدرونیک (انتقال گرما از طریق آب گرم)

هر دوی این سیستم‌ها گرما را از کف یک اتاق به سمت بالا هدایت می‌کنند.
  1. در سیستم گرمایشی مبتنی بر آب گرم، آب گرم از طریق لوله‌ها هدایت می‌شود و در گرمایش از کف برقی، از نوعی کابل‌های حرارتی استفاده می‌شود که دارای خاصیت گرمایی هستند و پس از عبور الکتریسیته از آن گرم می‌شوند.
  2. سیستم‌های گرمایش از کف برقی هم از یک شبکه المنت و یک منبع برق (معمولاً شهری) تشکیل شده است. تنظیم دما در این نوع از سیستم گرمایش برقی معمولاً توسط یک سویچ که روی دیوار نصب است، انجام می‌شود و می‌توان آن را برای هر اتاق یا منطقه از ساختمان به دلخواه تغییر داد.
از نقاط قوت این سیستم می توان به کاهش مصرف انرژی و افزایش فضا اشاره کرد و همچنین با مخفی کردن رادیاتور ظاهر خانه نیز دلپذیرتر می شود و تقریبا این روش با تمامی سطوح اعم از سرامیک، سنگ، پارکت و فرش سازگار می باشد.
سیستم گرمایش از کف نیز به علت دسترسی سخت به هنگام تعمیر، از معایب آن به شمار میرود.

5. گرمایش از طریق رادیاتور قرنیزی

گرمایش از طریق رادیاتور قرنیزی

 رادیاتورهای قرنیزی جایگزین بسیار مناسبی برای رادیاتورهای شوفاژ و گرمایش از کف هستند.

همواره رادیاتورهای دیواری به دلیل سادگی نصب و هزینه کم به عنوان یک سیستم گرمایشی رایج در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفتند، اما اشکال بزرگ این سیستم گرمایشی عدم همخوانی رادیاتورها با دکوراسیون های متنوع امروزی و اشغال فضای با ارزش اتاق ها توسط این رادیاتورها است.
این رادیاتور ها می توانند با انرژی های تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی (آبگرمکن های خورشیدی) کار کنند. استفاده از انرژی گرمایی منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی زمین گرمایی، پمپ های حرارتی خورشیدی و آبگرمکن های خورشیدی نیازمند استفاده از رادیاتورهای با سطح حرارتی بزرگ می باشد رادیاتورهای قرنیزی به نحوی طراحی شده اند که بتوانند با این منابع انرژی در بهترین نقطه راندمان کار کنند.
رادیاتورهای قرنیزی با ارتفاع  20cm با افزایش بیشتر سطح تبادل حرارتی امکان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با دمای پایین را در منزل شما نیز فراهم می آورد که این روش برای مناطق سردسیر و کم آفتاب بسیار مناسب است.
به همین منظور سیستم گرمایش از طریق قرنیز دیوار سیستمی است که سادگی و قابلیت کنترل سریع رادیاتورهای دیواری را با راحتی و پخش یکنواخت گرمای اتاق توسط سیستم گرمایش از کف در یک سیستم فراهم آورده و معایب هر دو سیستم را رفع کرده است.

به صرفه ترین و مناسب ‌ترین سیستم گرمایشی برای محیط شما کدام است؟

به صرفه ترین و مناسب ‌ترین سیستم گرمایشی برای محیط شما کدام است؟

کدام سیستم گرمایشی را انتخاب کنیم؟
انتخاب بهترین نوع سیستم گرمایش مناسب برای منزل، محل کار و شرکت یکی از مهمترین اقدامات در فصل سرما می‌باشد.
مطمئنا در انتخاب سیستم گرمایشی عوامل زیادی دخالت دارند. اینکه تا چه میزان می‌توانید برای راه‌اندازی سیستم هزینه کنید تاثیر زیادی در انتخابتان دارد. اما این نکته را از یاد نبرید که هزینه‌ اولیه بالا یا پایین به تنهایی نشانه خوب یا بد بودن یک سیستم نیست. سیستم گرمایشی خانه چیزی نیست که بخواهید هر سال یا حتی هر ده سال یک بار تعویضش کنید به همین دلیل مهم است که بدانید در طول دوره استفاده چه مقدار هزینه (از جمله هزینه مصرف انرژی و تعمیر و نگهداری) روی دستتان می‌گذارد.
در انتخاب سیستم گرمایشی به گرمای موردنیاز خانه‌تان نیز توجه کنید. مراقب باشید که بیش از نیازتان هزینه نکنید. برای اطلاع از راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب  نیز کافیست سری به مقالات آن بزنید.

هرآنچه باید درباره سیستم های گرمایشی بدانید!

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...