۰ تا ۱۰۰ مایکروویو چیست + معایب اشعه ماکروفر

۱۹ آذر ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
تاثیر اشعه مایکروویو

همانطور که بهتر میدانید مایکروفر، ماکروفر و مایکروویو سه کلمه تلفظی مختلف که برای یک دستگاه به کار میرود با اصطلاح درست مایکروویو، این روزها در همه خانه‌ها جای خود را پیدا کرده است.
جالب است بدانید که ماکروویو اختراع بزرگ قرن بیستم بوده است و یکی از لوازم خانگی به حساب می‌آید که انقلابی در آشپزخانه‌ها به پا کرده است. در زندگی‌های امروزی که همه برای انجام کارهایشان عجله دارند، زمان کمی دارند و نمیتوانند زمان زیادی را برای طبخ غذای دلخواهشان اختصاص بدهند. به همین دلیل مایکروفر محبوب قرن شده است.
ماکروفر به شکلی طراحی شده تا غذا را با استفاده از پرتوهای الکترومغناطیسی که اشیا را از درون گرم میکنند، بپزد. مایکروویو برای کارهای زمان بر مانند ذوب کردن مواد غذایی یخ زده، گرم کردن و پخت سریع غذا بسیار کاربرد دارد و برعکس فرهای قدیمی، مایکروویو غذا را از درون می پزد. بهتر است برای شناخت بیشتر با این وسیله کاربردی وقت را تلف نکنید و به سراغ اصل مطلب بروید.

مایکروویو چیست؟ مخترع مایکروویو کیست؟ تاریخچه و اساس کار مایکروفر

تاریخچه و اساس کار مایکروفر

نخستین بار دکتر پرسی لی بارون اسپنسر در طول پروژه تحقیقاتی درباره رادار در سال 1946 که بر روی یک لوله خلاء جدید به نام مگنترون را آزمایش میکرد، متوجه شد که شکلات درون جیبش آب شده است. پس از این اتفاق تصمیم گرفت آزمایش دیگری انجام بدهد.
این بار دانه های ذرت را نزدیک لوله گذاشت و دید که ذرت‌های خشک می‌ترکند و تبدیل به پاپ کورن می‌شوند. او نتیجه گرفت آب شدن شکلات و پخته شدن ذرت ها هر دو ناشی از بودن در معرض انرژی کم چگالی ماکروویو است . دکتر اسپنسر آزمایش با سایر مواد غذایی را بر همین اساس ادامه داد چون فکر می کرد اگر ذرت این قدر زود پخته می شود چرا سایر مواد غذایی این طور نباشند.
او جعبه‌ای فلز ی همراه با درب درست کرد که نیرو مایکروفر از آن داخل شود. انرژی که وارد جعبه می شد نمی توانست خارج شود و میدان الکترو مغناطیس با چگالی بالاتر ایجاد میکرد. هنگامی که غذا را در جعبه می گذاشت و انرژی ماکروفر را به آن میتاباند دمای ماده غذایی سریع بالا میرفت. دکتر اسپنسر چیزی را اختراع کرد که بعدها آن را  مایکروویو نامیدند.
امواج مایکروویو بوسیله قطعه‌ای به نام مگنترون باسرعت 2450 مگا هرتز متساعد میشوند یعنی میتوانند در یک ثانیه دو میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون بار حرکت تناوبی در یک ملکول انجام دهد که این حرکت سریع، موجب گرم شدن ملکولهای آب در ماده میشوند.
راهنمای کامل استفاده از برنامه‌های مایکروویو

انواع مختلف مایکروویو

مایکروویو رو میزی اولین مایکروویوی بود که به بازار وارد شد. سپس، مایکروویوهای بالای گاز و مایکروویوهای کابینتی به بازار ارائه شد.
معمولا مایکرویووهای رومیزی ارزان قیمت‌تر بوده و حمل راحتی دارند. مزیت این مایکروویوهای این است که می توانید هنگام عوض کردن خانه خود آن ها را با خود ببرید. مایکروویوهای بالای گاز و کابینتی قیمت بالاتری دارند و گاهی قابل جابجایی نیستند.

مصرف انرژی مایکروویو
Everything about microwaves and microwave radiation

نرخ مصرف انرژی مایکروویو به طور معمول بین 750 تا 1100 وات است. این مقدار پایین تر از اتو می باشد. مصرف در واحد کیلووات بر ساعت حدود kWh 200 است که کمتر از یک فر برقیست. گرم کردن دوباره غذا در مایکروویو 80% انرژی کمتری نسبت به گرم کردن آن با اجاق گاز معمولی مصرف میکند. این مسئله نشان دهنده این است که اولین مزیت مایکروویو در گرم کردن دوباره غذا و پخت مقدار کم غذا میباشد.

مزیت مایکروویو نسب به فر معمولی چیست؟

ماکروویو مواد را از داخل شروع به داغ کردن میکند. توضیحاتی که در ادامه بیان میشود کمک میکند که طریقه پخت با ماکروفر لمس کردنی شود .
فرض کنید می خواهید در یک فر معمولی کیک بپزید. معمولاً کیک را در حدود 180 درجه سانتیگراد می پزند اما اگر دمای فر را به جای 180 روی 350 درجه سانتیگراد تنظیم کنید چه می شود؟ سطح کیک می سوزد در حالی که لایه های درونی آن حتی گرم هم نشده است. در فرهای معمولی گرما به روش رسانش از سطح بیرونی غذا به داخلش منتقل میشود. همچنین هوای داخل فر داغ و خشک میشود و رطوبت ماده غذایی را بخار میکند. به این ترتیب معمولاً سطح بیرونی غذا یا کیکی که در فر معمولی پخته میشود ترد در حالی که درون کیک مرطوب و نرم است.
ماکروفر یا همان مایکروویو برای یخ زدایی مواد غذایی منجمد مثل گوشت، مرغ یا سبزیجات مطلوب است که در عرض چند دقیقه انجام میشود و یکی از ایمن‌ترین روش‌های یخ زدایی است.  مایکروفر غذا را در زمان کوتاه بدون افزودن آب یا چربی میپزد بنابراین ویتامین بیشتری در آن حفظ میشود و چربی موجود در آن کم میشود یا به کلی از بین میرود.
همه انرژی مایکروویو صرف پخت و پز میشود و صرف گرم کردن ظرف یا طبقات فر هدر نمیرود. بنابراین ماکروفر وسیله ای سازگار با مصرف بهینه انرژی است. حالا امکان دارد برایتان سوال پیش بیاید تفاوت مایکروفت و سولاردام چیست که پیشنهاد میکنیم برای پاسخ سوالتان مقاله " تفاوت سولاردام و مایکروویو در چیست؟ " را مطالعه نمایید.

طرز کار مایکروویو، مایکروویو چگونه کار میکند؟

مایکروفر چگونه کار میکند؟


طرز کار مایکروویو

در مایکروویو برق 220 ولت توسط یک مبدل ولتاژ به برق 3000 الی 4000 ولت تبدیل می‌شود، سپس مگنترون با دریافت این ولتاژ، امواج مایکروویو را با فرکانس 2450 مگاهرتز تولید میکند.
بعد از تولید فرکانس 2450 MHz توسط مگنترون، این امواج توسط آنتن به داخل کوره هدایت میشود و به در و دیواره‌های فر برخورد می‌کند.
موج انعکاس یافته از سطوح داخلی فر و موج ارسال شده به داخل فر، وارد غذا میشوند و روی مولکول‌های آب درون غذا تاثیر می‌گذارد یا اینکه دوباره به دیواره‌ها برخورد میکند و منعکس می‎شوند تا نهایتا جذب شوند.
هر مولکول آب به یک مولکول قطبی تبدیل میشود و در یک ثانیه 2450 Mega بار جای قطب‌های آن عوض میشود. با این جا به جایی گرمایی درون غذا تولید شده و ماده شروع به گرم شدن می‌کند.

سولاردام چگونه کار می کند؟

شیوه عملکرد سولاردام چگونه است؟

این نوع از مایکروویو‌ها یا همان سولاردام علاوه بر دارا بودن سیستم مایکروویو دارای نوع خاصی هیتر با نام هیتر هالوژنی بوده که نوری مانند نور خورشید از خود ساطع می کند. انتقال انرژی با سرعت بالا و قدرت نفوذ پذیری از مزایای سولاردام است.
بر اثر این امواج سرعت پخت تا 4 برابر افزایش و 50 % کاهش در هزینه مصرف انرزی بدست می آید .

با برخورد پرتو مایکروویو به ظروف چه حالتی به وجود می آید؟

با برخورد پرتو مایکروویو با مواد سه حالت زیر ممکن است رخ دهد :
  1. امواج منعکس شوند ( فلزات با لعاب مناسب مانند : استیل یا کروم )
  2. امواج توسط ماده جذب شود ( موادی که دارای آب در بافت باشند )
  3. امواج از ماده عبور کنند ( شیشه‌های پیرکس یا پلاستیک‌های مخصوص )
با توجه به اینکه موادغذایی هنگام طبخ دارای بافت‌های مرطوب همراه با آب هستند، لذا با شروع به کار دستگاه، امواج توسط آب موجود در بافت‌ها جذب شده، غذا گرم و پخته میشود.
  • امواج مایکروویو از طریق شکاف‌های داخل فر وارد محیط پخت می‌شوند. یک صفحه دوار یا سینی در مرکز فر قرار دارد.
  • مایکروویو‌ها نمی توانند از دیواره‌های فلزی عبور کنند اما می‌توانند در موادی مثل : شیشه، سرامیک و کاغذ نفوذ کنند.
    مایکروویو‌ها ظرف غذا را حرارت نمی‌دهند و ظرف بخاطر حرارت ایجاد شده توسط غذا داغ می‌شود.

مزایای استفاده از مایکروویو

Everything about microwaves and microwave radiation

  1. حفظ عطر طبیعی غذا با پخت در مایکروویو
  2. حفظ ویژگی‌های مغذی مواد غذایی در پخت غذا
  3. مطلوب بودن یخ زدایی مواد غذایی منجمد مانند گوشت، مرغ یا سبزیجات
  4. همه انرژی در ماکروفر صرف پخت و پز میشود و بر ای گرم کردن ظرف یا طبقات فر هدر نمیرود.
  5. وجود برنامه‌های پیش فرض در سولاردام برای پخت انواع کیک، شیرین، غذاهای فست فودی و ایرانی

تفاوت طبخ و پخت غذا بین روش سنتی با مایکروویو در چیست؟

در روش های سنتی، گرما به صورت ”همرفت“ به درون ماده می‌رسد. به این صورت که ابتدا سطح غذا گرم شده و سپس گرما به سطوح بعدی میرسد، اما در روش طبخ با مایکروویو امواج به درون ماده رسوخ کرده و باعث طبخ غذا به طور همزمان در تمامی سطوح میشود.

آشنایی با اشعه ماکروفر و نکات ایمنی حفاظت در برابر اشعه و اقدامات احتیاطی

آیا اشعه مایکروویو زیان بار است؟

Everything about microwaves and microwave radiation

خطرات مایکروویو

اشعه مایکروویو چیست؟

باید بدانید که مایکروویو یکی از وسایل خانگیِ خطر ناک برای تعمیر محسوب شود. برای جلوگیری از خطرات مایکروویو توصیه‌های ایمنی مایکرو را به دقت مطالعه نمایید و در صورت متوجه شدن ایراد در دستگاه، خود آچار به دست نشوید بلکه تعمیر این وسیله را حتما به متخصص ماهر آن بسپارید.
  • مایکروویو و سولاردام را هیچگاه خالی روشن نکنید.
  • در صورتیکه درب مایکروویو خراب است و یا به طور درست و ایمن بسته نمیشود، هرگز نباید آن را روشن کنید.
  • بهتر است در هنگام گرم کردن مایعات در مایکروویو با احتیاط عمل کنید و در هنگام بیرون آوردن از مایکروویو از دستکش آشپزی استفاده کنید.
  • در صورتیکه درب باز و یا وقتیکه در فر کاملا بسته نمی شود روشن میشود و کار میکند هرگز از آن استفاده نکنید و حتما جهت تعمیر مایکروویو ال جی و فر خود اقدام کنید..
  • از قرار دادن ظروف فلزی، چوبی، کاغذی، همچنین ظروف حاشیه‌دار فلزی و حاشیه‌دار در هنگام کارکرد دستگاه در حالت مایکروویو خودداری کنید اما استفاده از ظروف مخصوص مایکروویو بلامانع است.
  • از وسایل جانبی مثل ظروف بخارپز، سه پایه‌ها، سیخ‌های جوجه گردان و ... فقط در قسمت‌هایی که دفترچه راهنما به شما اجازه داده استفاده کنید. در غیر این صورت دستگاه شما آسیب خواهد دید.

توصیه های ایمنی برای استفاده از مایکروویو

نکات ایمنی و مهم ، ظروف مخصوص مایکروویو

Everything about microwaves and microwave radiation

البته که مایکروویو به دلیل محاسن بسیار زیاد، یکی از بهترین لوازم خانگی جدید قرن است. بهتر است بدانید وقتی درب آن باز است به طور اتوماتیک تولید امواج را متوقف میکند. انرژی آن وقتی وارد غذا میشود، تماماً تبدیل به حرارت میشود و وقتی آن را مصرف می‌کنید هیچگونه آسیبی به بدن شما نمی‌رسد.
  • مواد غذایی یخ زده را حتما قبل از استفاده، ”یخ زدایی“ کنید. برای این کار به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
  • هنگام استفاده از دستگاه برای غذاهای پر چرب حتما از درپوش‌های مخصوص مایکروویو استفاده کنید. دقت داشته باشید برای غذاهای چرب زمان پخت غذا افزایش خواهد یافت.
  • از قرار دادن پارچه، دستمال و ... روی مایکروویو هنگام کارکرد آن خودداری کنید.
  • برای استفاده از دستگاه حتما از پریز مستقل و در ساعات اوج مصرف برق، ترجیحا بهتر است از مایکروویو استفاده نکنید.
  • بعد از هر بار استفاده داخل دستگاه را با دستمال تمیز مرطوب پاک کنید.
  • از نصب مایکرو و سولاردام روی ماشین لباسشویی اکیدا ً خودداری نمائید.
  • مایکروویو را باید به طور منظم تمیز کنید و نباید در حالی که خالی است، روشن شود.
در نهایت سرویس دوره‌ای مایکروویو را در هر 6ماه جدی بگیرید که علاوه بر جرم زدایی داخل دستگاه عملکرد دستگاه شما به طور چک میشود تا از وقوع مشکلات و خرابی‌ها جلوگیری شود.

سرویس دوره ای مایکروویو، رمز عمری طولانی ...

مایکروویو هم مانند هر وسیله دیگری بعد از مدتی استفاده، ممکن است کارایی آن نسبت به قبل کاهش پیدا کند. به همین دلیل توصیه ما به شما سرویس مایکروویو است. شما که دلتان نمی‌خواهد به جای پرداخت هزینه اندک سرویس سولاردام و مایکروویو، مجبور به پرداخت هزینه برای خرید مایکروویو دیگری شوید؟ این کار جدا از مزیت‌های اساسی که برای دستگاه شما دارد از هزینه‌های هنگفت تعمیر نیز جلوگیری میکند.
در نهایت اگر سوالی در این زمینه داشتید خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۳۹۹/۱۰/۰۷ ۱۰:۱۵

همیشه از مضر بودن اشعه مایکرو و سولار میترسیدم مرسی که این مطالب و بیان کردین

در حال ثبت...