نحوه استفاده از فر اجاق گاز

۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
نحوه استفاده از فر اجاق گاز

همانطور که می‌دانید فر اجاق گاز بسیار کاربردی است و با استفاده از آن می‌توانیم غذاهای بسیار لذیذ طبخ کنیم؛ حتی گاهی بیشتر از مایکروویو می‌تواند برای ما کاربرد داشته باشد، زیرا هم فضای بزرگ‌تری برای پخت میزان بیشتری از غذا در اختیار ما قرار داده و هم اینکه غذا را به خوبی حرارت می‌دهد. اینکه چرا در برخی از آَشپزخانه‌ها فر اجاق گاز به عنوان محل قرارگیری ظروف استفاده می‌شود و به نوعی نقش کابینت را دارد، شاید به دلیل تنظیمات آن باشد؛ البته این تنظیمات ساده هستند و شاید کمی راهنمایی در مورد تنظیمات آن کمک کند تا بهینه‌تر از از فر اجاق گاز استفاده شود. در ادامه طرز استفاده از فر اجاق  گاز که معمولا در بیشتر اجاق‌گازهای برندهای متفاوت مشترک می‌باشد را بررسی می‌کنیم.
اگر در مورد اجاق گاز ال جی سوالی دارید و همچنین برای اطلاع از مشکلات رایج اجاق گاز می‌توانید به پرتکرارترین سوالات در مورد اجاق گاز ال جی مراجعه کنید.

نحوه روشن کردن فر اجاق گاز و تنظیم برنامه پخت


برای راه اندازی فر  اجاق گاز بر روی اجاق گازهای دارای فر، سلکتور یا کلید ولومی مربوط به ترموستات قرار دارد و برخی نیز پنل تنظیمات با کلیدهای لمسی و ... دارند؛ طریقه روشن کردن فر گاز در اجاق‌های متفاوت کمی تفاوت دارد. برای روشن کردن فر اجاق گاز و مشعل فر، فندک یا جرقه‌زن را فشار دهید و همزمان گردانه‌ی ترموستات را بچرخانید. با این کلید ولومی و یا کلیدهای مربوط به تنظیم دما که به شکل فلش و یا عدد هستند، می‌توانید بر اساس دستور پخت غذای مورد نظر خود، دما را تعیین نمایید. در صورتی که فر شما دارای پنل تنظیمات و کلید پخت (Bake) است، با انتخاب آن و وارد کردن دمای مورد نظر تنظیمات پخت انجام می‌شود؛ این برنامه برای پخت ساده است. مدتی صبر کنید تا فضای داخلی فر کمی گرم شود؛ برای پخت بیشتر غذاها نیاز به پیش گرمایش است و بهتر است فضای فر به درجه‌ی مناسبی برسد. برخی از فرها با چشمک زدن چراغ نشان می‌دهند که دمای فر به حد کافی رسیده است. در مورد این تنظیمات می‌توانید دفترچه راهنمای اجاق گاز را نیز مرور کنید.

استفاده از تایمر فر اجاق گاز و تنظیمات زمان سنج

استفاده از تایمر فر اجاق گاز و تنظیمات زمان سنج

زمان‌سنج یا تایمر فر گاز را می‌توانید بر اساس مدت زمان پخت غذا تنظیم کنید؛ برخی از اجاق‌ها ممکن است دو تایمر داشته باشند، که یک تایمر برای تعیین زمان پخت است و فقط زمانی که حالت پخت انتخاب شده باشد عمل می‌کند و دیگری تایمری عادی است و در باقی حالت‌ها نیز عمل می‌کند. بهتر است از تایمر مربوط به پخت استفاده کنید. عملکرد تایمر اجاق گاز به این شکل است که پس از اتمام زمان تعیین شده، دستگاه هشدار می‌دهد و بوق می‌زند. پس از تنظیم زمان پخت از طریق تایمر، با انتخاب کلید شروع می‌توانید فر را راه‌اندازی کنید. در صورتی که دستگاه شما گزینه‌ی شروع ندارد، لطفا دوباره کلید تایمر را فشار دهید تا پخت آغاز شود. پس از اتمام کار، برای لغو عملکرد تایمر فر گاز، کلید Clear/Off را فشار دهید.

تنظیم برنامه گریل در فر اجاق گاز


این برنامه با توجه به پنل تنظیمات دستگاه می‌توانی با عنوان Broil/Grilling و یا با علامت گریل که علامتی دندانه دندانه است، بر روسی دستگاه قابل دسترسی باشد. با توجه به دستور پخت هر نوع غذا ممکن است برای برشته و سرخ کردن غذاها نیاز به برنامه گریل باشد؛ برای مثال ممکن است برای پخت مرغ گریل شده، برخی کیک‌ها، کباب‌ها و ... نیاز باشد مدت زمان معینی با برنامه گریل پخت انجام شود. در نظر داشته باشید در این برنامه المنت‌های حرارتی بالای فر فعال می‌شود و فقط قسمت روی غذا گریل خواهد شد و ممکن است لازم باشد پس از مدتی غذا را برگردانید. در برخی از مدل دستگاه‌ها می‌توانید دمای دقیق حالت گریل را تنظیم کنید و در برخی دستگاه‌ها نیز فقط می‌توانید دما را کم یا زیاد کنید. هنگام استفاده از برنامه گریل فر اجاق گاز مراقب باشید غذا نسوزد و حتی می‌توانید طبقات پایین‌تر را انتخاب کنید و غذا را قرار دهید تا فاصله مواد غذایی با المنت‌ها بیشتر شود.

طبخ غذاهای ملل با دستورالعمل‌های کتاب آشپزی با سولاردام ال جی

گرم کن فر اجاق گاز


گرم کن اجاق گاز با عنوان Warm می‌تواند بر روی پنل فر اجاق گاز شما باشد؛ این عملکرد همانطور که از نام آن مشخص است با تنظیم فر در کمترین دما، غذا را گرم کرده و گرم نگه می‌دارد. ممکن است گاهی پخت غذا به اتمام رسیده و فقط می‌خواهید غذا تا زمان سرو گرم بماند؛ در این شرایط نیاز به استفاده از گرم‌کن وجود ندارد، زیرا گرمای فر همچنان پس از اتمام برنامه موجب گرم ماندن غذا خواهد شد. اما اگر مدت زمانی گذشته است و دمای فضای داخلی فر پایین آمده و یا اینکه به طور کلی پخت غذا چند ساعت پیش به اتمام رسیده است، برای گرم ماندن و یا گرم کردن غذا در فر گاز می‌توانید از گرم‌کن استفاده کنید.

استفاده از جوجه‌گردان فر اجاق گاز


در صورتی که فر شما دارای جوجه‌گردان است، با انتخاب کلید مربوط به جوجه‌گردان می‌توانید آن را فعال کنید؛ این گزینه تنظیمات خاص دیگری ندارد و استفاده از آن ساده است. در تنظیمات فر اجاق گاز ال جی این گزینه با تنظیم گردانه‌ای فعال می‌شود که امکان انتخاب فعال‌سازی جوجه‌گردان و یا روشن کردن چراغ داخل فر را دارد؛ برای بررسی غذا گاهی می‌توانید گزینه مربوط به روشن کردن چراغ داخل فر را فعال کنید.

با مراجعه به فروشگاه آنلاین گلدیران می‌توانید لوازم جانبی اجاق گاز ال جی خود را تهیه کنید. 

تمیز کردن فر اجاق گاز (Clean)

تمیز کردن فر اجاق گاز

برخی از دستگاه‌ها در برندهای متفاوت دارای برنامه تمیز کردن خودکار هستند و فعال‌ساری آن تا حدی به شما کمک می‌کند که دستگاه را تمیز کنید. وقتی این گزینه را فعال می‌کنید، فر با بالاترین درجه، حرارت منتشر می‌کند تا ذرات غذای باقی‌مانده داخل فر بسوزد و پودر شود؛ در این حالت درب دستگاه قفل می‌شود. زمان فعال‌سازی این گزینه معمولا بوی سوختگی غذا داخل منزل می‌پیچد. این عملکرد ممکن است تا حدود 3 ساعت زمان ببرد. پس از اتمام کار صبر کنید تا فر سرد شود و پس از آن با دستمال مرطوب داخل فر را تمیز کنید. برای مدتی حدود چند ساعت نیز درب فر را باز بگذارید و در صورت نیاز پس از گذشت این مدت زمان از فر استفاده کنید. برای تمیز کردن اجاق گاز پیشنهاد می‌کنیم کامل‌ترین راهنمای برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز را مطالعه کنید.

نکته پایانی: هزینه‌های لوازم خانگی خود را کاهش دهید!

این روزها گارانتی و خدمات پس از فروش تا حدی نگرانی‌ها را در مورد ایراداتی که ممکن است برای هر دستگاهی پیش بیاید کاهش داده است. اما گارانتی مدت زمان محدودی دارد و پس از آن تمامی تعمیرات، تعویض قطعه و ... شامل هزینه آزاد و غیرگارانتی خواهد شد. شرکت گلدیران طی خدمات تمدید گارانتی مدت زمان گارانتی دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد تا شما مشتریان گرامی همچنان آسوده خاطر از دستگاه‌های خود استفاده کنید؛ لطفا سوالات خود را در مورد شرایط تمدید گارانتی در انتهای همین مقاله برای ما بنویسید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

احمدی
۱۴۰۲/۰۵/۱۶ ۰۷:۰۰

این مطلب اشتباه است نباید غذا را برگرداند مخصوصا غذا هایی مانند کیک

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۵/۱۶ ۰۸:۴۳

سلام و وقت به خیر؛ در این مطلب عنوان نشده کیک را برگردانید و نحوه پخت کاملا به دستور پخت مرتبط است. این موضوع در مورد برشته و سرخ شدن غذا است و اعلام شده ممکن است لازم باشد و این موضوع قطعی نیست. مطلب بدین شکل عنوان شده: با توجه به دستور پخت هر نوع غذا ممکن است برای برشته و سرخ کردن غذاها نیاز به برنامه گریل باشد؛ برای مثال ممکن است برای پخت مرغ گریل شده، برخی کیک‌ها، کباب‌ها و ... نیاز باشد مدت زمان معینی با برنامه گریل پخت انجام شود. در نظر داشته باشید در این برنامه المنت‌های حرارتی بالای فر فعال می‌شود و فقط قسمت روی غذا گریل خواهد شد و ممکن است لازم باشد پس از مدتی غذا را برگردانید.

در حال ثبت...