علت نشت و خارج شدن آب از لباسشویی چیست؟ عیب یابی و تعمیر

۲۲ شهريور ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
خارج شدن آب از ماشین لباسشویی

نشتی آب در ماشین لباسشویی می‌تواند به چند دلیل فنی یا غیرفنی پیش بیاید و در این مقاله سعی کردیم تمامی این دلایل را بررسی کنیم. در نظر داشته باشید اگر دستگاه شما دچار این مشکل شده است، برای رفع ایراد و حتی سرویس‌های دوره‌ای دستگاه می‌توانید درخواست تعمیرات و سرویس دوره‌ای ماشین لباسشویی خود را ثبت نمایید.

نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی

علت آبریزی لباس شویی

اگر ماشین لباسشویی شما از قسمت جاپودری نشتی آب دارد، لطفا موارد و نکات زیر را بررسی بفرمایید:
  • گاهی به دلیل اینکه فشار آب منزل زیاد است و آب بیش از حد نیاز وارد دیگ ماشین لباسشویی می‌شود، نشتی آب از جاپودری ایجاد می‌شود.
  • نکته مهمی که می‌بایست در مورد شستشو در دستگاه مد نظر قرار گیرد این است که می‌بایست میزان پودر یا مایع شوینده متناسب با برنامه‌ی شستشو و همچنین حجم و میزان لباس استفاده شود؛ به طور کلی توصیه می‌شود میزان پودر یا مایع بیشتر از نصف ظرفیت جاپودری استفاده نشود.
    معرفی انواع شوینده لباسشویی، مزایا و معایب آنها
  • اگر داخل دستگاه پرده و یا پارچه‌هایی مشابه آن را برای شستشو قرار داده و میزان مواد شوینده نیز بیش از میزان استاندارد باشد، معمولا نشتی کف و آب ایجاد می‌شود و توصیه می‌شود برای شستشوی این نوع پارچه‌ها پودر کمتری استفاده کنید.
  • اگر میان لاستیک و درب ماشین لباسشویی نخ یا مو باقی مانده باشد، موجب نشتی آب از زیر درب دستگاه خواهد شد؛ لطفا بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی لاستیک دور درب و درب ماشین لباسشویی را تمیز کنید.
  • در نظر داشته باشید که تمیز بودن جاپودری اهمیت زیادی دارد و معمولا بعد از مدتی استفاده از دستگاه متوجه خواهید شد که جاپودری کثیف شده است؛ بهتر است با توجه به میزان استفاده تقریبا هر دو هفته یا ماهی یکبار جاپودری را بشویید و پس از اینکه خشک شد، آن را در محل مربوط قرار دهید.

    در این مورد می‌توانید راهنمای تمیز کردن جاپودری لباسشویی ال جی را مطالعه فرمایید.

  • ممکن است نشتی آب به دلیل پارگی یا دفرمه شدن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی باشد که در این صورت لازم است لاستیک دور درب تعویض گردد.
  • اگر می‌خواهید برای شستشوی لباس فقط از برنامه‌ی اصلی استفاده کنید و قصد انتخاب گزینه‌ی پیش‌شستشو را ندارید، فقط در قسمت اصلی جاپودری مواد شوینده بریزید؛ تنها زمانی که می‌خواهید از پیش‌شستشو یا همان Pre wash استفاده کنید، در قسمت سمت راست جاپودری پودر اضافه کنید. استفاده بیشتر از حد نیاز از مواد شوینده موجب نشتی خواهد شد.
در نهایت اگر نشتی آب از جاپودری در تمامی برنامه‌ها و در حین شستشوی انواع لباس‌ها با میزان شوینده متناسب نیز ایجاد می‌شود، لازم است دستگاه از سوی کارشناس ماهر مورد بررسی و رفع ایراد قرار گیرد.

علت نشت آب از زیر ماشین لباسشویی

علت آبریزی لباسشویی

اگر از قسمت زیر ماشین لباسشویی آب نشت می‌کند، لطفا نکات زیر را بررسی کنید:

  • گاهی نشتی آب از زیر دستگاه مشاهده می‌شود، اما دلیل اصلی آن مشکل دستگاه ماشین لباسشویی نیست و ممکن است مربوط به دستگاه‌های دیگری که در کنار آن قرار گرفته باشد.
  • اگر نشتی آب همان ابتدای ورود به برنامه و شروع کار دستگاه اتفاق می‌افتد، ممکن است به دلیل فشار زیاد آب و یا بالا بودن میزان پودر یا مواد شوینده مورد استفاده باشد. لطفا جاپودری را بررسی نمایید و به تمیز کردن مداوم آن نیز توجه داشته باشید.
  • شلنگ و محل تخلیه را بررسی کنید. ممکن است به دلیل مشکل محل تخلیه و انسداد آن و یا خارج شدن لوله از محل تخلیه این مشکل ایجاد شده باشد. گاهی هم به دلیل جدا شدن محل اتصال شلنگ ورودی به شیر آب ورودی و یا اتصال به فاضلاب، آب نشت می‌کند.
  • مورد دیگر که باعث نشتی آب می‌شود، سوراخ شدن و پارگی لوله دستگاه است و می‌بایست لوله تعویض شود.
اگر مواد گفته شده را بررسی کرده و متوجه شدید ایراد فنی وجود دارد و لازم است که دستگاه از نظر فنی مورد بررسی قرار گیرد، ممکن است دچار یکی از ایراداتی باشد که در ادامه خواهیم گفت.

دلایل آبریزش و نشتی آب در ماشین لباسشویی

نشت آب از زیر لباس شویی

اگر آبریزی و نشت آب از زیر لباسشویی مربوط به مواردی که پیشتر گفتیم نبوده و به نظر می‌رسد دلیل فنی دارد، دلیل آن می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:
  • ایراد پمپ تخلیه ماشین لباسشویی؛ اگر پمپ تخلیه‌ی ماشین لباسشویی دچار مشکل شود و دستگاه نتواند در انتهای برنامه وارد مرحله تخلیه آب شود، از قسمت فیلتر پمپ تخلیه آب نشتی ایجاد می‌شود؛ در نظر داشته باشید فیلتر پمپ تخلیه آب نیز باید به طور مداوم باز و تمیز شود.
  • ایراد سنسور تشخیص سطح آب ماشین لباسشویی؛ این قطعه (هیدروستات) وظیفه‌ی تنظیم سطح آب ماشین لباسشویی را دارد و در حین برنامه با تشخیص سطح آب وارد یا خارج شده دیگ، فرمان مربوط را به برد صادر می‌کند. هیدروستات دارای شلنگی است که از طریق آن بالا یا پایین بودن سطح آب تشخیص داده می‌شود. اگر شلنگ یا هیدروستات دچار مشکل شده باشد، سطح آب تشخیص داده نشده و در نهایت آب نشت می‌کند.
  • ایراد لاستیک دور درب ماشین لباسشویی؛ همانطور که قبل هم گفتیم خرابی و دفرمه شدن لاستیک دور درب باعث خروج آب شده و ممکن است به لحاظ فیزیکی نیز ایراد آن مشخص نباشد.
  • مشکل کاسه نمد ماشین لباسشویی؛ کاسه نمد قطعه‌ای است که میان خشکی و آب داخل دستگاه قرار گرفته و از نفوذ آب به بلبرینگ‌ها جلوگیری می‌کند و طبیعی است که خرابی این قطعه موجب نشتی آب می‌شود.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...