شایع ترین ایرادات پکیج شوفاژ دیواری + روش رفع ایراد

۱۱ آبان ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

پکیج شوفاژ دیواری یکی از آن دستگاه‌هایی است که اگر در مورد آن حداقل اطلاعاتی هم داشته باشید، ممکن است یک روز به دردتان بخورد؛ مثلا زمانی که به خاطر مشکل پکیج اهالی خانه نمی‌توانند به آسانی کارها را انجام دهند، مادر خانواده به دلیل عدم وجود آب گرم نتوانسته ظرف‌ها را بشوید و بقیه اعضا هم تقریبا از سرما می‌لرزند، شما مثل یک مهندس حرفه‌ای پیش قدم شده و مشکل را رفع می‌کنید. در ادامه ایرادات رایج پکیج‌ها را بررسی خواهیم کرد.

علت گرم نشدن رادیاتورها


یکی از مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید و شما را آزرده کند، گرم نشدن رادیاتورهاست. در صورتی که رادیاتورهای منزل شما گرم نمی‌شود، لطفا مراحل زیر را انجام دهید:
دقت داشته باشید تنظیمات پکیج بر روی حالت زمستانی قرار گرفته باشد. مد کاری پکیج با کلید سلکتوری دستگاه تنظیم می‌شود. برای گرم شدن رادیاتورها می‌بایست مد کاری پکیج را بر روی گزینه‌ی دانه‌ی برف قرار دهید.
پیشنهاد می‌شود دمای رادیاتورها را بر روی دمای 75 الی 80 انتخاب کنید. نحوه تنظیمات دمای دستگاه‌ها با هم تفاوت دارد. معمولا در پکیج‌هایی که کلید سلکتوری برای تنظیم دما دارند، تنظیمات دما به سادگی انجام می‌شود و کافی است کلید سلکتوری را به سمت علامت مثبت ببرید. اگر دستگاه از نوع دیجیتالی (مانند مدل پرستیژ گلدیران) باشد، با قرار دادن کلید سلکتوری سمت راست بر روی گزینه‌ی Func و انتخاب کلید SET، SET00 را انتخاب کنید و با کلید مثبت دما را به عدد مورد نظر برسانید و سپس سلکتور سمت راست را مجدد بر روی علامت دانه‌ی برف قرار دهید. در مورد باقی برندها لطفا به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید.
زیر پکیج شوفاژ دیواری 4 لوله مربوط به آب و یک لوله ورودی گاز وجود دارد. دو لوله‌ی آب مربوط به ورودی آب شهری و خروجی آب گرم مصرفی شیرها است. اولین لوله سمت راست و اولین لوله سمت چپ زیر پکیج مربوط به رفت و برگشت آب رادیاتور است. معمولا بر سر راه یکی از این لوله‌ها شیر قرار دارد که می‌بایست این شیر را در وضعیت باز قرار دهید.

تنظیم صحیح شیر رادیاتورها

توجه کنید که شیرهای رادیاتوها باز باشد و شیر هر یک از رادیاتورها را به شکل زیر تنظیم کنید:
شیر اولین رادیاتور که به پکیج نزدیک‌تر است را به صورت نیمه باز  کنید. شیر رادیاتور بعدی را کمی بیشتر باز کنید و به ترتیب شیر رادیاتورهای بعدی را بیشتر و در نهایت شیر رادیاتور آخری را به طور کامل در وضعیت باز قرار دهید.
برای انتشار یکنواخت گرما و جلوگیری از صدای غیر طبیعی رادیاتورها را هواگیری کنید.

فشار استاندارد پکیج چه عددی است؟

توجه داشته باشید فشار بار پکیج باید روی 1.5 بار تنظیم باشد. در صورتی که فشار دستگاه پایین‌تر و یا بالاتر از این بازه قرار دارد، تنظیمات فشار بار دستگاه را انجام دهید. در صورتی که فشار پکیج تنظیم نباشد، عملکرد دستگاه با اختلال مواجه خواهد شد.
لازم به ذکر است زمانی که شما از آب گرم مصرفی استفاده می‌کنید، آب گرم دیگر به سمت رادیاتورها نمی‌رود و رادیاتورها کم کم سرد می‌شود. اگر شیر آب گرم مصرفی برای مدت طولانی باز باشد، محیط شما سرد خواهد شد بنابراین سعی کنید پس از مدتی استفاده از آب گرم مصرفی، برای چند دقیقه آب گرم را ببندید تا مجدد آب گرم وارد رادیاتوها شود.

درجه دلتاتی پکیج یا اختلاف دمای رفت و برگشت رادیاتورها  


درجه دلتاتی نیز در سرد شدن رادیاتورها موثر است. سیستم عملکرد پکیج به این شکل است که آب رادیاتورها را گرم می‌کند. زمانی که دمای آب رادیاتورها به دمای انتخابی شما می‌رسد، شعله‌ی پکیج خاموش می‌شود و زمانی که دما به اندازه‌ای که در تنظیمات دلتاتی تعیین شده است پایین بیاید، مجدد شعله روشن می‌شود. برای مثال اگر شما دمای 80 درجه را برای رادیاتورها انتخاب کرده باشید، شعله دستگاه زمانی که دما به 80 درجه برسد خاموش می‌شود. اگر دمای دلتاتی 10 درجه انتخاب شده باشد شعله مجدد زمانی که دما به 70 درجه برسد روشن می‌شود و رادیاتورها را گرم می‌کند. نحوه تنظیم درجه دلتاتی پکیج‌های گلدیران به شکل زیر است:
در مدل پرستیژ می‌بایست کلید سلکتوری سمت راست را بر روی گزینه‌ی Func قرار دهید و سپس با کلید SET، SET14 را انتخاب کنید. در SET14 دمای دلتاتی را بین 5 تا 30 درجه انتخاب کنید. دمای پیشنهادی 10 درجه است. سپس کلید سلکتوری را بر روی گزینه‌ی دانه برف قرار دهید.
در مدل پایونیر، تنها تعدادی از مدل‌های این دسته امکان تنظیم درجه دلتاتی را دارند و باقی بر روی 15 درجه تنظیم شده‌اند. در صورتی که سمت چپ پکیج پایونیر شما دکمه دلتاتی وجود دارد، دکمه را فشار داده و با سلکتور تنظیم دمای رادیاتور، دما را بر روی عدد 10، 15، 20 یا 25 قرار دهید. دمای پیشنهادی 10 درجه است. پس از رها کردن کلید دلتاتی، مجدد دمای رادیاتورها را تنظیم کنید.


در نهایت اگر با رعایت تمامی موارد گفته شده، همچنان رادیاتورها گرم نمی‌شود، لطفا برای تعمیرات پکیج اقدام نموده و از کارشناس کمک بگیرید.

نیاز به خدمات تعمیر پکیج دارید؟
از متخصصان گلدیران کمک بگیرید.

یخ زدگی پکیج در فصل زمستان


با توجه به اینکه در حال حاضر در خیلی از منازل پکیج در محل تراس نصب می‌شود، به دلیل هوای سرد امکان یخ زدگی آن وجود دارد. معمولا زمانی که به صورت روزانه از پکیج و گرمای آب مصرفی و رادیاتورها استفاده می‌کنید به دلیل عملکرد شعله، یخ زدگی ایجاد نمی‌شود اما اگر مدتی از دستگاه استفاده نکنید لوله‌ها یخ می‌بندد و یا ممکن است با ارور E9 پکیج مواجه شوید.
در صورتی که لوله‌ها دچار یخ زدگی شده است، به وسیله‌ی سشوار شلنگ آب مصرفی ورودی را گرم کنید تا یخ زدگی لوله برطرف شود.  پیغام E9 پکیج نیز زمانی نمایش داده می‌شود که سنسور سیکل گرمایشی پکیج دمای 2 درجه سانتی گراد را تشخیص دهد. در صورت مشاهده‌‌ی این ارور یک مرتبه برق دستگاه را قطع و وصل کنید و در صورت مشاهده‌ی مجدد ارور برای بررسی و تعمیر پکیج از سوی کارشناس اقدام نمایید.

عملکرد آنتی فریز پکیج و جلوگیری از یخ زدن پکیج  


پکیج‌های گلدیران عملکردی به نام آنتی فریز دارند و معمولا بیشتر مدل‌های برندهای دیگر نیز این عملکرد را دارند. این عملکرد باعث می‌شود در صورت کاهش دما، پمپ و مشعل دستگاه عمل کرده و از یخ زدگی پکیج جلوگیری شود. اگر در فصل زمستان برای مدتی قصد ندارید از پکیج استفاده کنید، به این شکل عملکرد آنتی فریز دستگاه را در حالت فعال قرار دهید: آب، گاز و برق دستگاه را قطع نکنید.

علت نشتی آب از پکیج

در صورتی که از پکیج شوفاژ دیواری شما آب نشت می‌کند، اینکه محل دقیق نشتی آب کجاست اهمیت زیادی دارد و بر اساس آن می‌توانید مشکل را رفع نمایید. توجه داشته باشید:

  • اگر نشتی آّب از لوله‌های آب منزل است مربوط به پکیج نمی‌شود و لازم است مشکل لوله کشی منزل را رفع کنید.
  • همچنین اگر نشتی آب از لوله‌های رادیاتورها، شوفاژها و لوله کشی روکار و توکار منزل باشد، می‌بایست از یک نفر لوله کش برای رفع ایراد کمک بگیرید.

  • دقت داشته باشید شیر پرکن زیر پکیج کاملا بسته باشد؛ در صورتی که شیر پرکن باز باشد از محل شیر اطمینان آب تخلیه خواهد شد.
  • چنانچه نشتی آب از فیلتر سختی گیر آب ورودی پکیج و یا اتصالات دستگاه باشد، لازم است دستگاه از طرف تکنسین بررسی شود.
  • فشار دستگاه می‌بایست استاندارد و بر روی 1.5 بار باشد. اگر فشار دستگاه پکیج به 3 بار برسد، آب از شیر اطمینان تخلیه می‌شود. در صورتی که فشار دستگاه استاندارد نیست، لطفا تنظیم فشار پکیج را انجام دهید.

به باقی سوالات شما در مورد پکیج پاسخ داده ایم!

سعی کردیم تا قبل از شروع سرما نکات لازم از انتخاب سیستم گرمایشی و بهترین نوع پکیج گرفته تا هواگیری رادیاتور و بررسی ایراد و برخی سوالات متداول شما در مورد پکیج شوفاژ دیواری پاسخ دهیم. به شما توصیه می‌کنیم سرویس پکیج شوفاژ دیواری خود را هم انجام دهید تا شاهد ایرادات غافلگیر کننده‌ی پکیج نباشید. همچنین طبق روال گذشته پاسخگوی سوالات شما در قسمت نظرات هستیم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۳۹۹/۰۸/۱۲ ۱۶:۲۷

یعنی الان پیکج من عملکرد آنتی فریز پکیج و جلوگیری از یخ زدن پکیج رو داره؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۸/۱۲ ۱۶:۴۸

سلام و وقت به خیر؛ لطفا برند و مدل دستگاه رو بفرمایید تا بررسی بشه. ممکنه برخی برندها این قابلیت رو نداشته باشن. موفق باشید

در حال ثبت...