دانستنی‌های انواع کولر گازی‌

۱۶ مرداد ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
انواع کور گازی ال جی
یکی از دغدغه‌های ما برای انتخاب کولر گازی شاید این باشد که چه نوع کولر گازی بخریم ؟ کدام طراحی را انتخاب کنیم که برای شرایط محیطی، آب و هوایی و از جمله اقتصادی و ...، بهترین انتخاب باشد. پس باید بدانیم تفاوت هر نوع کولر گازی در چیست، تا در صورت تمایل برای انتخاب آن، بهتر بتوانیم کولرگازی‌ها را باهم تشخیص دهیم و خرید درست‌تری را انجام دهیم. برای انتخاب درست در ادامه با ما همراه باشید.

انواع کولر گازی‌های موجود در بازار :

کولرهای گازی به 4 دسته تقسیم می‌شوند:
  • کولر گازی پنجره‌ای
  • کولر گازی پرتابل
  • کولر گازی اسپیلت
  • کولرهای ایستاده

کولر گازی پنجره ای:

کولر گازی پنجره ای ال جی
این دستگاه اولین دستگاه تهویه مطبوع خانگی تراکمی بوده است. کل قطعات در یک محفظه بوده که نیمی از آن در فضای سرد شونده و نیم دیگر در فضا بیرون برای انتقال گرما به محیط قرار گرفته است.
 جهت نصب دستگاه  نیازی به سوراخ کردن دیوار و رد کردن لوله‌های مسی نیست. بدنه‌ی یکپارچه‌ی کولر به ‌سادگی درون پنجره جا می‌خورد و به ‌سرعت آماده‌ی استفاده می‌شود. قیمت پایین و قدرت خنک‌کنندگی زیاد، از مزیت‌های اصلی این کولرها است، و وزن زیاد و مصرف برق به‌ شدت بالا، در کنار ایجاد سروصدا، نقاط ضعف کولرهای پنجره‌ای به شمار می‌روند.

کولر گازی پرتابل:

کولر گازی پرتابل ال جی
 
در این دستگاه نیز، همانند کولر های پنجره‌ای، کل قطعات در یک محفظه قرار می‌گیرند و با این تفاوت که در کولرهای پنجره‌ای، نیمی از دستگاه در فضای سرد شونده و نیم دیگر در بیرون فضا برای انتقال گرما به محیط بیرون قرار می‌گیرد، اما در کولرهای پرتابل، کل دستگاه در محل سرد شونده قرار می‌گیرد و گرمای کمپرسور و کندانسور، توسط یک لوله خرطومی پلاستیکی که در پشت آن متصل می‌باشد به بیرون هدایت می‌گردد.
لازم به ذکر است، کولر گازی‌های پرتابل، نیاز به نصب و لوازم خاصی ندارند. این مدل کولر گازی برای فضاهای کوچک اجاره ای کاربرد داشته و چون چرخ دارند قابل حمل هستند.
از معایب آنها، سر و صدای بالای آن می‌باشد، که ممکن است در محیط‌های خواب ایجاد نارضایتی نماید.

کولر گازی اسپیلت :

کولر اسپیلت ال جی
کولر گازی اسپیلت، شامل دو قسمت مجزا می‌باشند. قسمت جذب کننده، حرارت از محیط (اواپراتور) در داخل فضای سرد شونده نصب شده و سایر بخش ها شامل کمپرسور، کندانسور و لوله مویی ( شیر فشار شکن) در بیرون فضای سرد شونده نصب می‌گردند. به این ترتیب بخش‌های پرصدا در خارج محیط بوده و آلودگی صوتی در داخل ساختمان ایجاد نمی‌کنند. جهت اتصال دستگاه داخلی و بیرونی به یکدیگر می‌بایست از لوله مسی با عایق مناسب استفاده نمود. در مواردی که لوله‌های مسی در حین ساختمان سازی اجرا می‌گردند، معمولا برای زیبایی روی دیوار شیارهایی جهت عبور لوله‌ها ایجاد می‌کنند، تا لوله‌های مسی در معرض دید نباشند. لذا پس از انجام کار، دیگر نمی توان ایرادات در لوله کشی را برطرف نمود. به همین دلیل نیاز به تکنسین متخصص و ماهر جهت پروسه لوله کشی و نصب می‌باشد.
با توجه به اینکه سایز لوله کشی و میزان لوله کشی جهت هر مدل از کولرهای گازی متفاوت می‌باشد، لازم است قبل از انجام لوله کشی، ظرفیت دستگاه و برند کولر گازی را انتخاب نمایید.
در مواقعی که نیاز به لوله کشی بیشتر از دستور العمل کارخانه سازنده باشد، یا از فکر کولر اسپلیت بیرون بیایید، یا حتما کولری بخرید که در ساختمان شما جوابگو باشد. البته از کولر گازی اسپیلیت در فصل زمستان نیز می‌توان استفاده نمود، البته به شرطی که شرایط کارکرد در حالت گرمایش را داشته باشد.

کولرهای ایستاده :

کولر ایستاده ال جی
ساختار کلی این کولر‌های ایستاده، تقریبا شبیه به کولر گازی‌ها اسپلیت می‌باشد، با این تفاوت که یونیت داخلی اسپیلیت‌ها بر روی دیوار نصب می‌گردد که اصطلاحا به آن Wall Mounted می‌گویند. اما یونیت داخلی کولر‌های ایستاده به صورت عمودی بر روی زمین قرار می‌گیرد. در این کولر ها نیز می‌بایست یونیت داخلی به وسیله لوله مسی و عایق‌های مربوط به آن و یونیت بیرونی متصل گردد.
علت انتخاب کولر‌های ایستاده این می‌باشد که ظرفیت برودتی کولرهای اسپلیت دیواری محدود است و حداکثر تا ظرفیت 36000BTU/HR یا 38000BTU/HR تولید می‌شوند و بیشتر جهت مصارف خانگی استفاده می‌گردند. اما از دستگاه های ایستاده به دلیل قدرت بالای پرتاب هوا و توانایی سرمایش و گرمایش زیاد در مساجد، مغازه‌های بزرگ ، پاساژها ، سالن‌های آمفی تئاتر و برای سالن‌های وسیع و محل‌های بزرگ مناسب هستند.
کولرهای ایستاده با ظرفیت‌های پایین، جهت مصارف خانگی نیز وجود دارد ولی دامنه استفاده آن در کشور ما بسیار پایین تر از اسپلیت می‌باشد و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند در مصارف خانگی از اسپلیت دیواری استفاده نمایند.
باید توجه نمود این کولرها را نمیتوان همانند کولرهای متحرک جابجا نمود. در صورتی که ازکولر گازی ایستاده استفاده می‌نمایید و محل نصب آن در اماکن عمومی می‌باشد، می‌توانید جهت جلوگیری از تغییرات تنظیمات از قابلیت قفل کودک استفاده نمایید.

پیشنهاد پایانی گلدیران :

آنچه مسلم است برای بهترین انتخاب، باید اطلاعات مورد نیاز و کافی از مرجع‌های درست و اصولی آن بدست آورید. بدون اطلاعات و بدون پیشنیه‌ی مورد نیاز، به راحتی نمی‌توان تصمیمی درست برای انتخاب محصولات مهم را گرفت. به همین خاطر گلدیران برای اینکه شما بتوانید انتخابی صحیح و با خیال راحت داشته باشید، هر آنچه نیاز است را برای شما بیان می‌کند. فراموش نکنید که انتخاب محصولات دارای گارانتی و خدمات پس از فروش، اطمینان خاطری برای طول مدت استفاده از دستگاه، در سایه آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد. درنهایت جهت تکمیل اطلاعات خود برای خرید کولر گازی حتما مقاله کامل‌ترین راهنمای خرید کولر گازی را مطالعه کنید.  همچنین اگر مشکل یا سوالی در مورد تعمیر کولر گازی  داشتید خوشحال می‌شویم آن را در نظرات برای ما بنویسید تا به شما کمک کنیم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...