تمیز کردن ظروف مسی: ۸ قدم برق انداختن و شستن ظروف مسی

۳۰ آذر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
تمیز کردن ظروف مسی
مس در زمان قدیم و همچنین حالا یکی از بهترین فلز‌اتی است که با آن می‌توان آثار هنری فراوانی ساخت. در گذشته برخی از سکه‌های قدیمی و زنجیره‌های نادرشاه از مس ساخته شده‌اند. در اصل می‌توانیم بگوییم که مس قدیمی‌ترین فلزی است که مردم از ده هزار سال پیش تا کنون از آن استفاده‌های متعددی می‌کنند. در مصر باستان ظروف و اسباب‌هایی نظیر آیینه و جام و ... از مس ساخته می‌شدند و کاربرد بسیار زیادی داشتند. این فلز در جهان مدرن کنونی هم استفاده‌های زیادی دارد. ترکیب بی‌نظیری که مس داراست باعث شده است تا در انتقال جریان برق عملکرد بی‌نظیری داشته باشد. برنج و برنز آلیاژ‌هایی هستند که از مس گرفته می‌شوند. همه این‌ها را گفتیم تا به این برسیم که اهمیت تمیز کردن ظروف مسی را بدانید. در این مقاله از شما در دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید و روش‌های مختلفی برای برق انداختن ظروف مسی یاد بگیرید. 
شستن داخل قابلمه مسی

روش تمیز کردن ظروف مسی

در همه جای دنیا آشپز‌ها برای ظروف مسی، ارزش بسیاری قائل هستند. به این دلیل که بیشترین میزان انتقال حرارت را در میان سایر ظروف داراست. اضافه بر این مورد، گرمایی که مس به طور یکنواخت به کل ظرف می‌بخشد، به پخت یک دست غذا کمک می‌کند. پیشنهاد می شود جهت تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی از خدمات گلدیران استفاده کنید.
مطالعات کنونی بیانگر این است که مس خواص ضد میکروبی دارد و می‌تواند در برخورد با برخی از میکروب‌ها آن‌ها را نابود کند. همه این ویژگی‌ها باعث شده تا انتخاب اول هر آشپزخانه‌ای باشد. ولی حفظ درخشندگی این ظروف و به نوعی برق انداختن ظروف مسی با روش‌های گذشته کار بسیار سختی است. اما خوشبختانه برای تمیز کردن ظروف مسی چند روش خانگی موثر وجود دارد که برای براق کردن ظروف مسی بسیار مناسب هستند که عبارتند از:
برق انداختن ظروف مسی

روش اول: ترکیب نمک، آرد و سرکه

مقادیر را به صورتی ترکیب کنید که یک خمیر به به وجود آید. حالا خمیر تشکیل شده را برای شستن داخل قابلمه مسی و براق کردن ظروف مسی استفاده کنید. نمکی که در این خمیر وجود دارد به همراه حالت اسیدی سرکه به شما کمک خواهد کرد تا سطوح زنگ‌زده را به مرور از بین ببرد. نمک هم در این ترکیب به عنوان یک عامل ساینده به بهتر جواب دادن فرایند کمک می‌کند. 
اما عنصر بسیار مهم این ترکیب همان آرد است که عمل سایش را برعهده دارد و به شستن داخل قابلمه و ظروف مسی کمک شایانی می‌کند. این محلول باعث می‌شود تا درخشندگی به ظروف شما برگردد و برای استفاده از این ترکیب تنها به ارد، سرکه، نمک و یک حوله تمیز نیاز دارید.
  • کمی آرد را در داخل ظرفی بریزید.
  • به همان مقدار، نمک به ظرف اضافه کنید.
  • سرکه را به مقداری اضافه کنید که خمیری روان تشکیل دهد.
  • مواد را خیلی خوب هم بزنید.
  • سطح ظرف مسی را به کمک یک قلم‌مو آغشته به خمیر کنید.
  • فرصت دهید که ظرف به همان حالت به مدت 30 دقیقه استراحت کند.
  • با کمک از یک حوله یا پارچه، خمیر‌ها را از روی ظفتان پاک کنید تا همه لکه‌ها ازبین برود و شفافیت پیشین روی سطح ظرف برگردد. 
پیشنهاد می شود در صورت نیاز به تعمیر یخچال جی پلاس به متخصصین گلدیران تماس بگیرید.
براق کردن ظروف مسی

روش دوم: لیمو و نمک

لیمو یکی از عناصر مهم برای تمیز کردن ظروف مسی است. برای برق انداختن ظروف مسی در هر روشی لیمو حرف اول و آخر را می‌زند. باید بگوییم که ترکیب لیمو و نمک می‌تواند هر نوع لکه و کدری را از روی ظرف شما پاک کند. ماهیت اسیدی که لیمو دارد اگر با نمک ترکیب شود، به راحتی می‌تواند از سطوحی که خورده شده است عبور کند و لکه‌های ظرف را نابود کند. برای اینکه از این روش برای برق انداختن ظروف مسی استفاده کنید به نمک، لیمو و یک حوله تمیز نیاز دارید.
  • لیمو را از وسط نصف کنید، سپس در ظرف نمک قرار دهید تا سطح آن به طور کامل با نمک پوشیده شود.
  • لیموی آغشته به نمک را روی لکه‌های ظرف بکشید تا فلز درخشان زیر آن پدیدار گردد.
  • از یاد نبرید که لیمو بایستی حتماً به نمک آغشته شود. از این رو تکه‌ی لیمو را هر چند بار در ظرف نمک غلط بدهید و بعد آن را روی قسمت‌های دیگر ظرف بکشید.
  • این کار را تا جایی انجام دهید که تا تمام سطح ظرف مسی پاک شود و سیاهی‌ها از بین برود.
  • بعد از پاک شدن کلیه لکه‌ها، سطح مسی را با حوله خشک و تمیز کنید.
  • بعد از این کار مجدداً این عمل را با یک حوله‌ی خشک انجام دهید تا ظرف شما درخشان شود. 
 پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر اجاق گاز ال جی از متخصصین گلدیران کمک بگیرید.
لیمو و نمک برای تمیز کردن ظروف مسی

روش سوم: سرکه و جوش شیرین

اگر آرد دردسترس نبود می‌توانید از جوش شیرین هم استفاده کنید. سرکه و جوش شیرین را به قدری با همدیگر ترکیب کنید که مخلوطی خمیری تشکیل شود. سپس مثل روش اول به کمک یک حوله مراحل را طی کنید تا تمیز کردن ظرف مسی شما از لکه‌ها به پایان برسد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره شستن عروسک در لباسشویی را بخوانید.
سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن ظروف مسی

روش چهارم: استفاده از سس گوجه‌فرنگی

شاید فکر کنید که این روش زیاد موثر نباشد ولی اینطور نیست. یکی از روش‌های موثر برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده از سس گوجه است. به این دلیل که نمک و سرکه موجود در این سس برای لکه زدایی ظروف مسی بسیار کاربردی است. یک قاشق غذاخوری سس را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون به همراه موم عسل ترکیب کنید و روی ظرف بکشید و بگذارید بماند. بعد با یک حوله تمیز کنید تا ظرف برق بزند.
 پیشنهاد می شود درصورت نیاز به تعمیر صدا و جرقه زدن مایکروویو ال جی از خدمات گلدیران استفاده نمایید.
استفاده از سس گوجه‌فرنگی برای تمیز کردن ظروف مسی

روش پنجم: جوش شیرین و لیمو

ترکیب جوش شیرین به عنوان یک ساینده قوی و لیمو به عنوان یک عامل اسیدی به شما کمک خواهد کرد تا ظرف مسی را عاری از هرگونه لک و سیاهی کنید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره شستشوی کاغذ دیواری را بخوانید.
جوش شیرین و لیمو برای تمیز کردن ظروف مسی

نتیجه‌گیری
دانستید که در همه جای دنیا آشپز‌ها برای ظروف مسی، ارزش بسیاری قائل هستند. به این دلیل که بیشترین میزان انتقال حرارت را در میان سایر ظروف داراست. اضافه بر این مورد، گرمایی که مس به طور یکنواخت به کل ظرف می‌بخشد، به پخت یک دست غذا کمک می‌کند. همچنین می‌توانید به‌جای اینکه از جوش شیرین یا نمک در مخلوط سرکه یا لیمو، استفاده کنید، به مخلوط خود کرم تارتار اضافه کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که رطوبت زیاد موجب سیاه‌شدن ظرف مسی می‌شود. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما متشکریم و امیدواریم که روش‌هایی که در این مقاله برای تمیز کردن ظروف مسی گفته شد، برای شما موثر باشد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره روش های شستن لباس عروس را بخوانید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...