شوینده بدون آنزیم بهتر است یا آنزیم‌دار؟

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

خیلی از واژه‌ها را در تبلیغات می‌شنویم و البته ممکن است اطلاعات زیادی در مورد آن نداشته باشیم؛ همین باعث می‌شود در مورد اینکه آیا واقعا ویژگی خوب و متمایزی است، سردرگم شویم. شاید زیاد در تبلیغات تلویزیونی و بر روی محصولات ببینیم که عنوان می‌شود پودر و مایع لباسشویی یا صابون حاوی آنزیم است یا شوینده‌ای بیولوژیکی بوده و تقریبا «دارای آنزیم» به عنوان یک مزیت مطرح می‌شود. اما آیا واقعا شوینده‌ی دارای آنزیم بهتر است؟ و پودر آنزیم‌دار اصلا به چه معناست؟ در ادامه در مورد آن خواهیم گفت.

معرفی انواع شوینده لباسشویی، مزایا و معایب آن‌ها

شوینده‌ی آنزیم‌دار و نقش آنزیم در شستشو چیست؟


اینکه شوینده‌های آنزیم‌دار می‌توانند بهتر تمیزی ایجاد کنند تقریبا موضوعی است که ثابت شده و دلیل اینکه در تبلیغات هم با تاکید عنوان می‌شود، همین تمیزی بیشتری است که ایجاد می‌کند. آنزیم‌ها چند نوع هستند و با توجه به نوع شوینده در آن به کار می‌روند. پروتئاز، لیپاز، آمیلاز، سلولاز و ... آنزیم‌هایی است که در این مواد شوینده استفاده می‌شود.
هریک از این آنزیم‌ها پاک‌کنندگی را در مورد لکه‌های متفاوتی افزایش می‌دهد؛ پروتئاز در پاک‌کنندگی لکه‌های پروتئینی، آمیلاز در پاک‌کنندگی و رفع لکه‌‌های مربوط به مواد غذایی حاوی نشاسته، سلولاز در نرمی و درخشندگی بخشیدن و لیپاز در حذف چربی‌ها و روغن‌ها نقش زیادی دارند.
اگر شوینده‌ای بخرید که حاوی سلولاز باشد، می‌توانید مطمئن باشید که حفظ و نگهداری لباستان و همچنین ماندگاری آن پس از شستشو بهتر انجام خواهد شد زیرا به دلیل کوچکتر بودن ذرات سلولاز، در بافت نفوذ کرده و لکه‌ها را دقیق‌تر پاک می‌کند. آنزیم سلولاز درخشندگی و نرمی را برای پارچه‌ها به ارمغان می‌آورد. این فرآیند به گونه‌ای است که آلودگی‌ها از سطح مورد نظر جدا شده و از بازگشت دوباره آن به سطح لباس، ظروف و ... جلوگیری می‌کند.
نقشی که آنزیم‌ها دارند و کاری که انجام می‌دهند در واقع این است که می‌توانند مولکول‌های بزرگی مانند چربی‌ها را تجزیه کرده و آنها را به ذرات قابل حل تبدیل کنند. این ذرات به زنجیره‌ی مواد تشکیل‌دهنده‌ی آلودگی‌ها می‌چسبند، آنها را در هم شکسته و باعث حل شدن آن در آب می‌شود.

مزایای شوینده‌های آنزیم‌دار

  • آنزیم‌های مواد شوینده در دمای پایین نیز کار می‌کنند و نیازی نیست حتما آب برای شستشو خیلی داغ باشد. از این رو می‌توان گفت موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم می‌شوند. در این مورد می‌توانید مطلب بهترین دمای آب برای شستن لباس در لباسشویی را مطالعه کنید.
  • آنزیم شوینده‌ها می‌تواند باعث شود تا 25 درصد عملکرد شستشو بهینه‌تر شود.
  • آنزیم‌های شوینده‌ها موجب کاهش مدت زمان شستشو می‌شود، زیرا قادر است زودتر تمیزی ایجاد کند.
  • این نوع شوینده‌ها می‌تواند در از بین بردن کثیفی‌ها و لکه‌هایی که به‌آسانی پاک نمی‌شود، موثرتر عمل کند.
  • شوینده‌های حاوی آنزیم دوستدار محیط زیست بوده و به آن میزان که شوینده‌های معمولی برای محیط زیست و آبزیان مضر است، زیان ندارد و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند.
  • با استفاده از این شوینده‌ها می‌توانید بیشتر پارچه‌ها را همراه با هم در دیگ لباسشویی شستشو دهید و نیازی نیست لباس‌ها را خیلی هم تفکیک‌شده در ماشین بریزید. در نظر داشته باشید از نظر رنگ لازم است حتما تفکیک رنگی لباس‌ها صورت گیرد.
  • آنزیم‌ها از ایجاد و رشد باکتری و قارچ در لباس‌ها جلوگیری کرده و همین باعث جلوگیری از باقی ماندن بوی بد لباس‌ها می‌شود.

معایب شوینده‌های آنزیم‌دار

برخی معتقدند آنزیم‌های مواد شوینده می‌تواند معایب زیر را نیز داشته باشد:

  • مایع و پودرهای آنزیم‌دار به دلیل ترکیبی که دارد و اسانس‌هایی که در آن استفاده می‌شود، ممکن است برای برخی افراد حساسیت و آلرژی ایجاد کند.
  • در برخی موارد به دلیل قدرت شویندگی بالا ممکن است باعث پوسیدگی و کهنه‌شدن زودتر لباس‌ها شود که البته این مورد کاملا اثبات‌شده نیست.
  • میزان اثرگذاری و تمیزکنندگی شوینده‌های دارای آنزیم بسته به نوع لکه و پارچه می‌تواند متفاوت باشد.
  • لباس‌ها را می‌بایست دقیق‌تر از نظر رنگ تفکیک کنید زیرا شوینده‌ی حاوی آنزیم ممکن است نتواند تا حد زیادی از تداخل رنگ‌ها جلوگیری کند.
    چگونه از رنگ دادن لباس در زمان شستشو جلوگیری کنیم؟
  • در تماس این نوع پودرها با پوست می‌بایست حساس‌تر عمل کرد و بهتر است شوینده خیلی با سطح پوستتان در تماس نباشد و طوری استفاده شود که کمتر در معرض استشمام بوی آن باشید.  

چقدر می‌توانیم از شوینده‌های آنزیم‌دار استفاده کنیم؟


اگر همیشه جاپودری را به اندازه‌ای که مشخص شده (معمولا 110 میلی‌لیتر پودر و یا 50 میلی‌لیتر مایع لباسشویی) پر کنید و بیشتر از آن مواد شوینده نریزید، معمولا میزان مناسبی است. میزان لباس‌های داخل دیگ هم باید به اندازه‌ی مشخص شده و متناسب با ظرفیت ماشین لباسشویی باشد. در این مورد ویدئوی چقدر لباس میتونیم در لباسشویی بریزیم؟ به شما کمک می‌کند.
استفاده‌ی کمتر از حد استاندارد مواد شوینده مشخص است که از تمیز شدن کامل لباس‌ها جلوگیری می‌کند و استفاده‌ی بیش از حد مواد شوینده ‌هم می‌تواند باعث موارد زیر شود:
  • مواد شوینده‌ی بیش از اندازه، باعث پوسیدگی و کهنه‌شدن سریع‌تر لباس‌‌ها خواهد شد.
  • ممکن است مواد شوینده اضافی باقی بماند و خوب آبکشی نشود و همین باعث ایجاد حساسیت خواهد شد.
  • استفاده از شوینده‌ به میزان زیاد می‌تواند به دستگاه شما هم آسیب برساند.

آیا شوینده‌ی آنزیم‌دار برای شستشوی لباس کودکان و بیماران مناسب است؟

توصیه می‌شود برای شستشوی لباس کودک و نوزاد از شوینده‌های غیربیولوژیکی یا همان شوینده‌های بدون آنزیم استفاده کنید، زیرا نمی‌‌توانیم مطمئن باشیم که حتی ذره‌ای از شوینده بر روی لباس باقی نمی‌ماند؛ همیشه امکان دارد کمی از مواد شوینده که البته آسیب‌زا هم نیست بر روی بافت لباس باقی بماند که همین برای پوست‌های بسیار حساس مانند پوست نوزاد حساسیت‌زا خواهد بود. اما اگر مواد شوینده بدون‌آنزیم باشد، دیگر نیازی به تفکیک ماده شوینده‌ی لباس کودک و بزرگسال وجود ندارد و جای نگرانی هم وجود ندارد. لباس شخص بیمار بهتر است با آب نسبتا گرم و شوینده‌ی آنزیم‌دار شستشو شود.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...