معرفی انواع شوینده لباسشویی، مزایا و معایب آن ها

۰۳ اسفند ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
معرفی انواع شوینده لباسشویی، مزایا و معایب آن ها

اگر کمی به الیاف پارچه‌‌ و لباس هایتان اهمیت دهید حتما حساسیت و دقت شما در انتخاب شوینده‌های لباس نیز بیشتر شود. چون متوجه خواهید شد که قرار نیست همه شوینده‌ها برای انواع لباس‌ها مناسب باشد. از سوی دیگر پارچه‌ها جنس مختلفی دارند و برای شستن آن به شوینده درست و مناسب آن هم نیاز دارند. دقت داشته باشید که باید در کنار انتخاب شوینده مناسب، روش‌های صحیح شستشوی لباس را هم در نظر بگیرید. در این مقاله به معرفی و بررسی انواع شوینده های لباس، شوینده لباسشویی، کاربرد و تفاوت آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت تا بدانید شوینده مناسب برای لباسشویی چیست؟ بهترین مواد شوینده برای ماشین لباسشویی چیست؟  در این مطلب به بررسی انواع مواد شوینده ماشین لباسشویی می پردازیم.  قبل از آن درباره روش درست شستن لباس‌ها به شما اطلاعاتی خواهیم داد.

روش صحیح شستشو لباس چیست؟

بهتر است بدانید حتی اگر بهترین شوینده لباسشویی یا بهترین شوینده را برای شستشوی لباس خود پیدا کردید باید بهترین روش شستشو لباس خود را بدانید. زیرا بهترین شوینده دلیل خوبی برای نتیجه شستشو عالی البسه شما نخواهد بود. 

برنامه صحیح شستشو را در لباسشویی انتخاب کنید

یکی از روش های صحیح شستشو لباس این است که قبل از هر چیزی بدانید باید بر اساس جنس و میزان کثیفی لباستان آن را در چه برنامه‌ای شستشو دهید. کدام برنامه بهترین نتیجه شستشو را برای لباس های شما به همراه خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنیم حتما مقاله سیرتا پیاز برنامه های ماشین لباسشویی را مطالعه کنید.
معرفی انواع شوینده لباسشویی

لباس ها را بر اساس تفکیک رنگ شستشو دهید

لباس‌های رنگی را با لباس مشکی، تیره و سفید شستشو ندهید. تفیکی رنگ لباس‌ها را انجام دهید و سپس شوینده مخصوص لباس‌های رنگی، سفید، یا مشکی شوی ها را انتخاب کنید.

لکه های روی لباس را از قبل پاک کنید

اگر لباس شما لکه ای دارد باید قبل شستشو در لباسشویی به فکر چاره‌ای برای از بین بردن آن لکه باشید. برای پاک کردن لکه از روی لباس پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه لکه‌‌ها را از روی لباس پاک کنیم؟ مطالعه کنید.

قبل از شستشو دستورالعمل روی لباس را بخوانید

برای اینکه با کیفیت ترین شستشو را داشته باشید نیاز است که برچرسب یا لیبل دستورالعمل روی لباس را مطالعه کنید و بر اساس راهنمایی های آن لباس را شستشو دهید. در این برچسب ها نحوه شستشو، دمای آب، شوینده و حتی روش خشک کردن لباس را نیز به شما توضیح خواهند داد. برای اطلاع از این برچسب ها کافیست مقاله مفهوم و معنی علامت های روی لباس مطالعه کنید.

معرفی انواع شوینده های لباسشویی

معرفی انواع شوینده های لباسشویی

برای خرید و انتخاب بهترین شوینده ماشین لباسشویی بهتر است که ابتدا با انواع مواد شوینده آشنا شوید. با توجه به تنوع محصول، امروزه پودر لباسشویی تنها ماده شوینده لباس‌ها نیست، بلکه انواع گوناگونی از شوینده‌ها در بازار برای شستشوی لباس وجود دارد و مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد؛ که به معرفی آنها می‌پردازیم.
  1. مایع لباسشویی
  2. پودر لباسشویی
  3. قرص لباسشویی
  4. کپسول ژل شوینده لباس
  5. نرم‌کننده لباس
  6. لکه بر لباس
  7. مشکی شوی و تیره شوی
  8. توپ لباسشویی
در ادامه این محتوا به توضیح این موارد می‌پردازیم پس همراه ما باشید.

مایع لباسشویی

مایع لباسشویی در مدل‌های سفیدشوی، رنگین‌شوی و مشکین‌شوی در بازار موجود هستند. ویژگی اساسی مایع‌های لباسشویی، قابلیت نفوذ بسیار بالای آنها در تار و پود لباس‌ها است. مایع‌ لباسشویی در مقایسه با پودر ماشین لباسشویی قابلیت انحلال بیشتری در آب دارند و به همین دلیل است که کارایی مناسبی برای پاک کردن لباس‌ها دارند. البته باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از مایع‌های شوینده باعث باقی ماندن آثار آنها روی لباس‌ها خواهد شد.

شوینده های لباس در لباسشویی

پودر لباسشویی

یکی از قدیمی ترین انواع شوینده ‌ها، پودر لباسشویی است که برای شستشوی لباس مورد استفاده قرار میگیرد. شکل پودر ماشین لباسشویی ماشینی مثل پودر لباسشویی دستی است. پودر ماشین لباسشویی مواد فعال‌تری نسبت به پودرهای دستی دارند. همچنین این نوع از پودرهای شوینده دارای آنزیم‌‌های خاص هستند که هر کدام ویژگی منحصر به فردی برای نظافت و پاکیزگی لباس‌ها در هنگام شستشو دارند. پودرهای ماشین لباسشویی در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که عبارتند از:‌ پودرهای مخصوص لباس‌های کودکان، پودرهای مخصوص لباس‌های سفید و پودرهای مخصوص لباس‌های رنگی.

قرص لباسشویی

قرص‌های ماشین لباسشویی نیز از جمله شوینده‌های جدید به حساب می‌آیند که مانند کپسول ژل لباسشویی خاصیت پاک کنندگی و ایجاد رایحه برای لباس ها را دارد. قرص‌ لباسشویی یکی از شوینده‌هایی است که برای ماشین لباسشویی بسیار مناسب هستند و گفته شده که معمولا از ایجاد حساسیت یا آلرژی جلوگیری می‌کند. استفاده از قرص‌ لباسشویی کار شما برای شستشو راحت‌تر می‌کند.
فرض‌ کنید قرار است از مایع یا پودر لباسشویی استفاده کنید. اگر میزان پودر یا مایع را کمتر از مقدار مورد نیاز اضافه کنید، آن وقت لباس‌ها به خوبی تمیز نمی‌شوند. همچنین اگر بیش از حد نیاز اضافه شوند، باعث آثار آنها روی برخی لباس‌ها باقی بمانند. اما قرص‌ها به عنوان یک شوینده ماشین لباسشویی بی‌دردسر به شمار می‌روند. چرا که هر قرص برای تعداد معینی لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این ترتیب کار شما راحت‌تر خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت درباره قرص‌ها آن است که برای لباس‌های سفید بسیار بیشتر بکار می‌روند. تنها نکته منفی در مورد این نوع شوینده لباس، گران بودن و قیمت بالای آن است.

شوینده لباسشویی

کپسول ژل شوینده لباس

این نوع شوینده های لباس معمولا وارداتی هستند و به نسبت قیمت بالایی دارند. این کپسول‌ها به راحتی در آب حل می‌شوند و برای استفاده در ماشین لباسشویی عالی هستند. اگر بتوانید آن‌ها را در بازار پیدا کنید و قیمت به نسبت بالای آن را بپردازید، خاصیت نرم کنندگی، ایجاد رایحه دلپذیر و مناسب شستشوی لباس هایی که کثفی زیادی ندارند گزینه‌های عالی هستند. گاهی این کپسول های بالشتکی برای مکمل های شستشو گزینه مناسبتری هستند. تنها نکته منفی درباره این نوع مواد شوینده، قیمت بالاتر آنها در مقایسه با سایر شوینده‌ها باشد. بعد از خرید این کپسول های شوینده حتما روش استفاده از آن را مطالعه کنید.

نرم‌کننده لباس

نرم‌کننده‌ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند. از جمله کاربرد بارز نرم کننده‌ لباس می‌توان به ایجاد نرمی و لطافت در لباس ها اشاره کرد. نرم‌کننده‌ها به رفع الکتریسته لباس‌ها نیز کمک می‌کنند و شاید در برخی از برندها بوی دلنشین و مطبوعی نیز به لباس‌های شما ‌دهند.

لکه بر لباس

لکه‌ بر یک نوع دیگر از شوینده‌ها است که نسبت به سایر محصولات شوینده کاربرد کمتری دارد و به شما کمک می‌کنند تا لکه‌هایی را که با شستشوی معمولی پاک نمی‌گردند، به راحتی از بین ببرید.
لکه‌ برها قابلیت از بین بردن برخی از لکه های موجود روی لباس را دارند و در سریع‌ترین زمان، لکه‌ها را از بین می‌برند. معمولا از لکه برها می‌توان به صورت دستی هم استفاده کرد که البته این موضوع معمولا بر روی راهنمای استفاده از آن برند شوینده نیز قید میشود. برای استفاده از لکه برها حتما به روش و نحوه استفاده از آن ها که بر روی هر برند طرز استفاده قید شده است توجه کنید.

کپسول ژل شوینده لباس

شوینده لباسشویی مناسب لباس تیره

لباس‌های تیره و مشکی، در زمان شستشو، معمولا رنگ زیادی از دست می‌دهند. در نتیجه به مرور رنگ آن‌ها به بوری و کدری می‌زند. برای شستشو لباس های تیره در ماشین لباسشویی نیاز است حتما برچرسب نحوه شستشو آن را مطالعه کنید. سپس از مایع لباسشویی مخصوص لباس های تیره استفاده کنید. لباس تیره خود را حتما پشت و رو کنید و با دمای آب سرد لباس را در لباسشویی بشویید.

توپ شوینده لباسشویی

توپ شوینده لباسشویی وسیله‌ای است که این روزها به جای استفاده از انواع شوینده‌ها مثل پودرها و صابون لباسشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توپ لباسشویی در شکل‌های متنوعی وارد بازار شده است و یک جایگزین مناسب برای انواع شوینده‌ لباسشویی و شوینده های شیمیایی می‌باشد. برای اطلاعت بیشتر درخصوص توپ شوینده لباسشویی کافیست مقاله راهنمای استفاده صحیح از توپ لباسشویی مطالعه کنید.

4 نکته که هنگام خرید شوینده های لباسشویی باید به آن توجه کنید

برای خرید شوینده لباسشویی مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید کیفیت، بسته بندی، شرکت تولید کننده، قدرت پاک کنندگی است.
  1. آنزیم های شوینده لباسشویی

آنزیم های موجود در شوینده از جمله مواردی هستند که کمک به سرعت پاک شدن کثیفی ها از لباس میکنند. انواع بسیاری از آنزیم های مختلف وجود دارد. شایان ذکر است که این آنزیم ها احتمال ایجاد حساسیت های پوستی را نیز دارند .
  1. بررسی حساسیت های پوستی

توجه داشته باشید که احتمال دارد برخی از شوینده های شستشو حساسیت ایجاد کنند. اگر پوست حساسی دارید بهتر است به دنبال شوینده هایی باشید که فاقد رنگ و اسانس معطر می باشند. در صورت وجود حساسیت می توانید از انواع ضد حساسیت شوینده لباسشویی استفاده کنید.

شوینده لباس در لباسشویی
  1. بو و رایحه شوینده لباسشویی

یکی از مواردی که در انتخاب بهترین مارک مایع لباسشویی تاثیر دارد، دقت به بو و رایحه محصول می باشد. با توجه به این که هر فرد سلیقه متفاوتی دارد، باید دقت کرد که بوی این پاک کننده آزاردهنده نباشد و مورد پسند شما باشد.
  1. مقدار و حجم شوینده لباسشویی

بهتر است قبل از خرید، میزان مصرف مایع و تعداد دفعات شستشوی البسه را در نظر بگیرید، بعد با توجه به این نکات اقدام به خرید کنید. زیرا امروزه شوینده ها در مقادیر متفاوت کوچک، متوسط و بزرگ تولید میشوند.

شوینده های مناسب لباس در لباسشویی

صحبت آخر

اکنون که با انواع شوینده لباسشویی آشنا شدیم، وقت آن است که برای تمیز کردن لباس‌ها از شوینده‌ های مناسب تر استفاده کنیم. برای بالا بردن کیفیت شستشو و دریافت بهترین نتیجه حتما به مقالاتی که در سایت گلدیران بیان شده مراجعه کنید.
با درست ترین روش‌ها خانه تکانی را انجام دهید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...