راهکارهایی برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی

۲۰ تير ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

قطعی برق و سوختن لوازم برقی در پی نوسانات ولتاژ برق موضوعی است که موجب شده است از طریق روش‌های متفاوت از دستگاه‌های خانگی خود محافظت کنیم. گاهی با سوسو زدن لامپ‌های خانه نگران سوختن وسایل برقی می‌شویم و سریعا اتصال آنها را از برق جدا می‌کنیم. برای جلوگیری از آسیب به لوازم برقی خانگی و سوختن آن علاوه بر اینکه استفاده از محافظ برق اهمیت زیادی دارد، راهکارهای دیگری نیز می‌تواند کمک کند که در مورد نوسان ولتاژ برق و محافظت از لوازم برقی آسوده خاطر باشیم و ساعات قطعی برق را آسان‌تر سپری کنیم. در ادامه برخی موارد را پیرامون موضوع قطعی برق، راهکارهایی برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی بر اساس نوسان و قطعی برق و کمک به مصرف‌کنندگان لوازم هنگام قطعی برق بررسی خواهیم کرد.

نوسان ولتاژ برق چگونه به دستگاه‌ها آسیب می‌زند؟


نوسان ولتاژ برق لحظه‌ای ممکن است در همان لحظه موجب سوختن دستگاه‌های برقی شود و این مورد را شما همان موقع متوجه می‌شوید اما نوسان ولتاژ ضعیف و افت ولتاژ خفیف در طولانی مدت عمر دستگاه را کاهش می‌دهد زیرا موجب می‌شود که دستگاه زمان افت ولتاژ جریان برق بیشتری بکشد و همین مورد باعث آسیب به قطعات خواهد شد.

نیاز به خدمات تعمیر لوازم خانگی دارید؟
از متخصصان گلدیران کمک بگیرید.

نحوه محافظت از وسایل برقی خانه در هنگام قطعی برق


همانطور که می‌دانید استفاده از محافظ برق می‌تواند مهم‌ترین راهکار بوده و هنگام نوسان ولتاژ برق با قطع مدار، از سوختن لوازم برقی بر اساس نوسان و موارد ناشی از قطعی برق جلوگیری می‌کند. استفاده‌ی محافظ برق برای هر نوع دستگاه استانداردهایی دارد و لازم است برای هر دستگاه محافظ برق مخصوص خریداری کنید. بهتر است در این مورد راهنمای آیا محافظ برق لازم است را مطالعه نمایید و بهترین محافظ برق را تهیه و استفاده کنید. از برق کشیدن وسایل برقی زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید، راهکار خوبی برای محافظت از وسایل برقی می‌باشد.

برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی خانگی،
بهترین محافظ برق را تهیه کنید.   

کاربرد جعبه فیوز چیست؟


در حال حاضر جعبه فیوز مینیاتوری در بیشتر منازل قرار می‌گیرد و برق دستگاه‌ها از جعبه فیوز تامین می‌شود؛ همین مورد باعث می‌شود جعبه فیوز اجازه‌ی عبور برق با جریان بیشتر از حد مجاز آن فیوز را ندهد؛ بنابراین در صورت افزایش جریان برق به دلیل افت ولتاژ، فیوز قطع می‌شود و از سوختن دستگاه جلوگیری خواهد شد. توصیه می‌شود برق واحد حتما از جعبه‌ی فیوز مینیاتوری تامین شود.

مزایا و کاربرد ترانس و استبلایزر


ممکن است نوسان ولتاژ برق در منطقه‌ی شما بالا باشد و یا اینکه دستگاه‌های شما به نوسان برق بسیار حساس بوده و به همین علت بخواهید دستگاه جلوگیری از نوسان برق استفاده کنید تا محصولات شما دچار آسیب نشود. در این شرایط می‌توانید از استبلایزر یا همان تثبیت‌کننده‌ ولتاژ استفاده کنید. استبلایزر و ترانس دستگاهی است که برق با ولتاژ ضعیف و یا دارای نوسان را تثبیت می‌کند و برقی با ولتاژ نرمال و عادی برای دستگاه شما تامین می‌شود. این دستگاه‌ها بسیار دقیق است و می‌تواند نوسانات برق ضعیف که ممکن است در یک میلی ثانیه رخ دهد را شناسایی کند. دستگاه‌های دیگری با عنوان AVR (Automatic voltage regulator) نیز برای تثبیت ولتاژ برق استفاده می‌شود که نسبت به استبلایزر نمونه‌ی ضعیف‌تری است. در مورد تهیه‌ی ترانس و استبلایزر ابتدا باید به نوع استفاده‌ی خود توجه داشته باشید که دستگاه برای مصرف خانگی و تثبیت ولتاژ برق تکفاز است و یا اینکه برای محیط صنعتی است و قرار است برای برق سه فاز مورد استفاده قرار گیرد. استبلایزر مناسب از نظر توان و آمپر برای محصولات متفاوت، تفاوت دارد و لازم است به این موضوع توجه داشته باشید. به طور کلی استبلایزرهای محصولات متفاوت مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ... با نام تثبیت‌کننده‌ی ولتاژ مخصوص همین دستگاه‌ها به فروش می‌رسد. شما می‌توانید دستگاه را بر اساس ولتاژ خروجی مورد نیاز نیز انتخاب کنید. به تعداد پریزهای استبلایزر نیز توجه کنید. در حال حاضر استبلایزر برندهای معتبر برای محصولات خانگی از حدود قیمت 2 و 3 میلیون تومان تا بالاتر در بازار عرضه می‌شود که دستگاه‌های مناسبی هستند.

UPS و کاربرد آن


UPS منبع تغذیه و برق اضطراری است که هنگام قطعی برق، برق مورد نیاز شما را تامین می‌کند. UPS دارای باتری است و انواع متفاوتی دارد. برای خرید UPS لازم است به قدرت و توان آن توجه کنید؛ در مورد این دستگاه‌ها نوع باتری و اینکه آیا باتری امکان تعویض دارد یا خیر و همچنین عمر باتری نیز اهمیت دارد. در مورد مدت زمانی که نیاز است باتری دستگاه شارژ شود هم بهتر است قبل از خرید آن تحقیق کنید. UPS از آسیب به دستگاه‌ها به دلیل نوسان ولتاژ نیز جلوگیری می‌کند. اگر قصد خرید UPS خانگی دارید می‌توانید با قیمت 3 تا 4 میلیون تومان و بالاتر دستگاهی مناسب تهیه کنید.

پرداخت خسارت سوختن لوازم برقی


در صورتی که دستگاه شما به دلیل نوسان برق و مشکلات مربوط به برق دچار ایراد شود، می‌توانید در سامانه‌ ثبت خسارت مشترکین برق درخواست پیگیری ثبت نمایید؛ در صورتی که ایراد دستگاه شما و مشکل برق در شرایطی رخ داده که استفاده‌ی شما از برق در شرایط مجاز بوده است و به دلیل ایراد کنتور و یا کابل و سیم‌کشی نبوده، نامه درخواست خسارت از اداره برق پیگیری خواهد شد.

با تمدید گارانتی می‌توانید پس از گذشت مدت گارانتی محصول،
همچنان از مزایای گارانتی استفاده کنید.

لزوم صرفه جویی در مصرف برق

این روزها به دلیل گرمای هوا، استفاده‌ی بیشتر از سیستم‌های تهویه مطبوع پرمصرف و شرایط حال حاضر توصیه می‌شود که به نکاتی که موجب کاهش مصرف برق می‌شود، توجه بیشتری داشته باشیم. در مورد مصرف برق کولرهای گازی می‌توانید راهنمای میزان مصرف برق کولر گازی و مصرف برق کولر گازی اینورتر را مطالعه نمایید. راهنمای چگونه هزینه قبض برق را کاهش دهیم؟ نیز برای صرفه‌جویی به شما کمک می‌کند.
در نهایت پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش میزان انرژی دستگاه‌ها، سرویس دوره‌ای محصولات را فراموش نکنید؛ همانطور که می‌دانید سرویس دستگاه‌ها باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف برق آنها خواهد شد.

با سرویس‌ دوره‌ای دستگاه‌ها، مصرف برق محصولات را کاهش دهید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۱۲:۴۷

برق خونمون یهو قطعی داره یعنی محافظ ها از کار می افتن یه لحظه یه ثانیه همه ی برق خونه روشن خاموش میشه پیشنهادتون چیه. حتی بعضی وقتات نور لوستر کم و زیاد میشه

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ ۱۳:۱۹

سلام و وقت به خیر؛ پیشنهاد ما اینه که از استبلایزر استفاده کنین اما قبلش حتما با اداره برق این موضوع رو پیگیری کنید و بهتره یک نفر متخصص برق هم این مورد رو بررسی کنن. موفق باشید

در حال ثبت...