آیا استفاده از محافظ برق برای دستگاه ‌های خانگی ضروری است؟

۱۳ تير ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
ضرورت استفاده از محافظ برق

معمولا وقتی به خاطرات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در مورد برخی شهرها که در آن برق و بسیاری از امکانات حال حاضر در دسترس نبوده است گوش می‌دهیم، تصور اینکه حتی یک روز در چنین شرایطی به سر ببریم تقریبا برایمان سخت و غیرقابل تحمل است. اکنون برق جزء جدایی ناپذیر زندگی ماست و از صبح که بیدار می‌شویم بیشتر وسایلی که روشن می‌کنیم برقی است. به دلیل همین اهمیت وسایل برقی، این روزها بسیاری از مشتریان محصولات خانگی در مورد قطعی برق و احتمال آسیب رسیدن به دستگاه به دلیل نوسانات ولتاژ خواهان راهنمایی هستند ؛ بنابراین در این راهنما سوالاتی که در این زمینه بیشتر از سوی مشتریان مطرح می‌شود را پاسخ گفته‌ایم. برای صرفه‌جویی در مصرف برق نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم چگونه هزینه قبض برق را کاهش دهیم؟ را مطالعه نمایید.

آیا استفاده از محافظ برق لازم است؟

آیا استفاده از محافظ برق لازم است؟

ممکن است برق با انرژی پتانسیل الکتریکی بالا به محدوده‌هایی با برقی که میزان پتانسیل الکتریکی در آن پایین‌تر است برسد و در واقع این انرژی که به آن ولتاژ گفته می‌شود بالا برود. به طور کلی اگر ولتاژ برق به مدت 3 نانو ثانیه افزایش یا کاهش پیدا کند، از حیطه‌ی نرمال خارج شده و شوک الکتریکی ایجاد می‌شود. محافظ برق به شوک الکتریکی حساس است و در این حالت برق را قطع می‌کند و تا زمانی که جریان برق به وضعیت نرمال برنگردد، اجازه ورود برق به دستگاه را نمی‌دهد.
نوسان ولتاژ ممکن است باعث داغ شدن یا سوختگی سیم‌ها شود. در صورتی که محافظ برق بر سر راه برق دستگاه شما باشد، ولتاژ اضافی را تشخیص می‌دهد و از طریق سیم اتصال به زمین، اضافه بار الکتریکی را تخلیه می‌کند؛ از این طریق و قطع جریان، مانع ورود برق با ولتاژ بالا به دستگاه شده و از دستگاه‌های شما محافظت می‎‌کند و به همین علت بهترین روش مقابله با سوختن لوازم برقی استفاده از محافظ برق است.
با توجه به نوسانات برق شهری برای بسیاری از لوازم خانگی لازم است محافظ برق استفاده شود. در این مورد می‌توانید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید و چنانچه در دفترچه راهنما اشاره شده نیازی به استفاده از محافظ برق نیست، هنگامی که از دستگاه استفاده نمی‌کنید اتصال برق آن را جدا کنید. ممکن است در دفترچه راهنمای مایکروویو مشاهده کنید که دستگاه نیازی به محافظ برق ندارد؛ اما زمانی که دستگاه را استفاده نمی‌کنید حتما آن را از برق جدا کنید تا در صورت نوسانات ولتاژ لحظه‌ای آسیب نبیند. کشیدن پریز برق وسایل برقی برای در شرایطی که برای بازه بلند مدت‌تری از دستگاه استفاده نمی‌شود، توصیه شده است.

برچسب مصرف انرژی و ناگفته‌هایی در مورد آن  

ضرورت استفاده از محافظ برق برای یخچال

استفاده از محافظ برق یخچال

نوسانات برق به طور کلی بر روی یخچال شما تاثیر خواهد داشت. اگر نوسان ولتاژ برق ضعیف باشد در بلندمدت موجب آسیب به دستگاه و کاهش عمر آن می‌شود و در صورتی که نوسان ولتاژ شدید باشد، همان لحظه باعث داغ شدن قطعات یخچال و ایجاد جرقه شود. بنابراین استفاده از محافظ برق برای یخچال امری ضروری است. به دلیل اینکه یخچال دستگاهی است که همیشه روشن می‌باشد، بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از نوسانات ولتاژ برق است و اصلی‌ترین قطعه‌ی آن که همان کمپرسور می‌باشد در صورت نوسان برق ممکن است آسیب ببیند. برای دستگاه یخچال فریزر و یا یخچال ساید بای ساید خود محافظ برق مخصوص خریداری کنید. در نظر داشته باشید محافظ برق دستگاه‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و برای مثال محافظ تلویزیون را نمی‌توانید برای یخچال استفاده کنید زیرا از نظر مدت زمان تاخیر اولیه برای اتصال برق با هم تفاوت دارند. محافظ برق خوب مخصوص یخچال معمولا دارای کلید خاموش و روشن، سه چراغ برای نمایش وضعیت، فیلتر حذف نویز برق شهری، نمایشگر LCD برای نمایش ولتاژ و ... می‌باشد و در مقابل نفوذ آب و آتش مقاوم است. توان محافظ برق یخچال بهتر است 2000 وات یا بالاتر باشد. برای استفاده‌ی بهینه از یخچال و افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی آن نیز می‌توانید به راهنمای کاهش مصرف انرژی یخچال مراجعه نمایید.

محافظ برق استاندارد ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی

محافظ برق استاندارد ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی

ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نیز در مقابل نوسانات ولتاژ مقاوم نیستند و حتی اگر نوسان ولتاژ به صورت لحظه‌ای نباشد، نوسان ولتاژهای ضعیف در طولانی مدت عمر این دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد و توصیه می‌کنیم حتما از محافظ برق مخصوص با توان حداقل 1000 وات برای ماشین ظرفشویی و لباسشویی خود استفاده کنید. در نظر داشته باشید سرویس دوره‌ای دستگاه‌ها می‌تواند تا حد زیادی از ایرادات احتمالی آنها جلوگیری کند.

خرید بهترین محافظ برق از فروشگاه اینترنتی گلدیران

محافظ برق کولرهای گازی


برق کولرهای گازی تک فاز از فیوز مینیاتوری تامین می‌شود و در صورت نوسان ولتاژ فیوز از ورود برق به دستگاه جلوگیری کرده و جریان برق را قطع می‌کند. با توجه به ظرفیت کولرگازی ممکن است جعبه فیوز دارای فیوز مینیاتوری 16 آمپر، 25 آمپر و یا 32 آمپر باشد. در نظر داشته باشید برای کولرگازی با ظرفیت پایین‌تر نباید فیوزی با ظرفیت نامناسب و یا ظرفیت بالاتر استفاده نمود، زیرا دیگر عملکرد محافظتی نخواهد داشت و اجازه‌ی ورود برق با جریان بالاتر به دستگاه را می‌دهد. برای کولرهای گازی سه فاز نیاز به کنترل فاز می‌باشد، که در این مورد بهتر است از متخصص برق مشاوره بگیرید. همانطور که می‌دانید مصرف برق کولرهای گازی نسبت به باقی دستگاه‌های خانگی بالاست و بهتر است برای کاهش مصرف برق در این روزها دانستی‌های درباره مصرف برق کولر گازی را مطالعه نمایید.

بهترین محافظ برق برای دستگاه‌های صوتی و تصویری

بهترین محافظ برق برای دستگاه‌های صوتی و تصویری

دستگاه‌های صوتی و تصویری نیز نیاز به محافظ برق دارد و در صورتی که به آنتن برقی، کابل‌های مربوط به ماهواره و ... وصل باشد، علاوه بر نوسانات برق پریز گاهی ممکن است جریان‌های دیگری نیز عملکرد آن را با مشکل مواجه کند. پیشنهاد می‌شود برای لوازم صوتی و تصویری، محافظی با توان بالاتر از 1500 وات استفاده کنید.

بهترین آنتن و لوازم جانبی را برای تلویزیون خود از فروشگاه گلدیران خریداری کنید.

استفاده از محافظ برق برای لپتاپ

به دلیل اینکه نوسانات ولتاژ برق در طولانی مدت بر روی قطعات لپتاپ شما تاثیر می‌گذارد و نوسان ولتاژ به راحتی می‌تواند به قطعات آسیب وارد کند، حتما محافظ برق مناسب برای لپتاپ استفاده کنید. قطع برق و نوسان ولتاژ ناگهانی برق ممکن است موجب حذف برخی داده‌ها از دستگاه نیز بشود.

هنگام خرید محافظ برق به چه نکاتی توجه کنیم؟

با توجه به اینکه خرید محافظ برق برای محافظت از دستگاه و افزایش عمر آن می‌باشد، بهتر است علاوه بر اینکه محافظ مخصوص هر یک از وسایل را با در نظر گرفتن نوع و توان آن جداگانه خریداری می‌کنید، برای محافظت از سوختن وسایل برقی به برخی نکات نیز توجه داشته باشید؛ این نکات موارد زیر هستند:

هنگام خرید محافظ برق به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • سه‌راهی یا چندراهی را به جای محافظ برق خریداری نکنید. گاهی ممکن است بخواهید برای چند دستگاه از یک پریز برق بگیرید و به همین علت سه‌راهی یا چندراهی برق را انتخاب کنید؛ اما دقت داشته باشید این وسیله در مقابل نوسانات برق از دستگاه‌های شما محافظت نمی‌کند.
  • به تعداد خروجی‌های محافظ برق دقت کنید و محافظی خریداری کنید که یک پریز بیشتر از خروجی برق مورد نیاز شما داشته باشد.
  • متراژ کابل محافظ برق را در نظر داشته باشید. با توجه به کابل برق دستگاه‌هایتان، در صورتی که کابل محافظ کوتاه باشد ممکن است باز هم نتوانید دستگاه را به برق متصل کنید. گاهی قصد دارید شارژر موبایل را نیز به محافظ وصل کنید، با خیال آسوده موبایل را به برق متصل کرده و همزمان با موبایل خود سرگرم باشید؛ پس زمان خرید محافظ به تمامی این نکات دقت کنید.
  • زمان پاسخ محافظ نیز اهمیت دارد و هر چه مدت آن کمتر باشد، محافظ زودتر افزایش موج برق را تشخیص می‌دهد و از وسایل محافظت می‌کند.

لوازم خانگی شما دچار مشکل شده است؟
از متخصصان گلدیران کمک بگیرید.

خرید بهترین محافظ برق دستگاه های خانگی

یکی از موارد مهمی که در ارتباط با خرید محافظ برق اهمیت دارد گارانتی و کیفیت آن است. شاید در ابتدا خرید محافظ برق ساده به نظر بیاید اما زمانی که به این موضوع فکر می‌کنیم که این قطعه‌ی کوچک قرار است از دستگاه‌های بزرگ و گران‌قیمت ما محافظت کند، انتخاب صحیح آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم قطعات جانبی و محافظ برق دستگاه‌‌های خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. می‌توانید بهترین محافظ برق را از فروشگاه اینترنتی گلدیران خریداری کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۰:۰۸

سلام باتوجه به اینکه من از محافظ برق برای وسایل خونه استفاده میکنم اما برق نوسان داره و انگار قدرتش کم زیاد میشه که همین موضوع باعث میشه دستگاه ها و حتی چراغ های خونه روشن و خاموش بشن. پیشنهاد شما برای خراب نشدن دستگاه ها چیه؟ همون محافظ برق میتونه محافظت کنه از وسایل خونه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۰:۱۹

سلام و وقت به خیر؛ پیشنهاد می‌کنیم در این مورد با متخصص برق مشورت کنید و بهتر هست برق محیط شما رو در زمان‌های متفاوت بررسی کنند. ممکنه نیاز به استفاده از استبلایزر باشه. موفق باشید

در حال ثبت...