روش‌های کاهش مصرف برق کولرهای اینورتر LG

۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

تصور شما از کولرگازی اینورتر چیست؟ آیا می‌دانید یک کولرگازی و یا یک موتور اینورتر چگونه کار می‌‌کند؟
حتما شنیده‌اید که کولرگازی اینورتر یعنی کولری که مصرف برق پایینی دارد. این موضوعی است که تقریبا تا کلمه‌ی اینورتر شنیده می‌شود به ذهن می‌رسد. بله درست است. البته که همینطور است و کولرگازی اینورتر مصرف پایین‌تری نسبت به یک کولرگازی معمولی دارد. با این شرح شما انتظار خواهید داشت تحت هر شرایطی کولر گازی اینورتر شما مصرف پایینی داشته باشد؛ اما این تحت هر شرایطی اتفاق نمی‌افتد! لازم است بدانید برخی نکات استاندارد برای استفاده از کولرگازی اینورتر وجود دارد که اگر رعابت نشود ممکن است مصرف دستگاه شما حتی از یک کولر معمولی نیز بیشتر باشد. بهتر است برخی نکات را همیشه در نظر داشته باشد. لطفا همراه ما باشید و در مورد عملکرد یک کولرگازی اینورتر بیشتر بدانید.


کمپرسور کولرگازی اینورتر ال جی

نوع موتور یا همان کمپرسور کولرگازی اینورتر با کولرگازی معمولی تفاوت دارد. برای اینکه بهتر مشخص شود که موتور این نوع کولرها چگونه کار می‌کند، بهتر است کمی در مورد موتور کولرهای گازی غیر اینورتر توضیح دهیم. کمپرسور کولرگازی‌های معمولی همیشه با یک دور ثابت کار می‌کند و از %100 توان دستگاه در همه‌‌ی زمان‌ها استفاده می‌شود. این نوع کارکرد باعث می‌شود مصرف برق بالا برود و برای هربار خاموش و روشن شدن دستگاه، در زمانی که اتاق به دمای مورد نظر می‌رسد، نیاز به توان زیاد و به اصطلاح آمپر کشیدن است. به همین علت است که کولرهای گازی معمولی مصرف برق بسیار بالایی دارد، زیرا با هر بار روشن شدن نیاز به توان و مصرف بالایی دارد. این را نیز مد نظر داشته باشید که اگر دمای اتاق به حدود 1 درجه خنک‌تر از دمای انتخابی شما برسد، موتور کولرگازی خاموش خواهد شد.


حال اگر موتور یک کولرگازی اینورتر را در نظر بگیرید، این نوع کمپرسور می‌تواند با سرعت و توان‌های متفاوتی کار کند. یعنی زمانی که لازم است با توان پایین، متوسط و یا توان بالا کار کند. این نوع کولرگازی با فرمانی که بر اساس اختلاف دمای محیط با دمای انتخابی مشتری می‌گیرد، می‌تواند دور موتور و میزان سرمایش را تنظیم و تعیین کند. این نوع کارکرد موتور باعث می‌شود میزان مصرف کولرگازی اینورتر نسبت به کولرگازی غیراینورتر تا %60 کاهش پیدا کند. در این نوع موتور، وقتی اتاق شما خنک می‌شود، کولرگازی به طور %100 خاموش نخواهد شد و برای مدتی با دور پایین و حداقل توان کار می‌کند تا زمانی که مجدد هوای اتاق گرم‌تر شود و نیاز به سرمادهی بیشتری باشد.

 

نکاتی در مورد خرید و نصب کولرهای گازی اینورتر


برای خرید یک کولرگازی اینورتر دو مورد بسیار اهمیت دارد که حتی در صورت عدم رعایت، می‌تواند باعث مصرف برق بسیار بالای کولر و در بلندمدت حتی باعث آسیب به موتور دستگاه شود.
برای خرید یک کولرگازی می‌بایست ابتدا محیط شما کارشناسی و بررسی شودو پس از آن کولرگازی مناسب را انتخاب نمایید. کولرگازی از نظر ظرفیت و توان سرمادهی می‌بایست برای متراژ و نوع کاربری محیط مناسب باشد. برای مثال اگر دستگاه در یک محیط مسکونی استفاده می‌شود که تعداد افراد، میزان تردد و استفاده از وسایل گرمازا کمتر است با دستگاهی که در یک محیط تجاری یا اداری که میزان تردد، تعداد افراد و وسایل گرمازا همانند کامپیوتر و لامپ و ... بیشتر است، از نظر ظرفیت تفاوت دارد. تصور کنید اگر دستگاهی با ظرفیت پایین‌تر از استاندارد را در یک محیط استفاده کنید، موتور دستگاه برای پوشش دادن میزان سرمایش مورد نیاز شما، دائم با دور و توان بالا کار می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود کولر شما حتی از یک کولر غیراینورتر هم بیشتر مصرف برق داشته باشد و پس از مدتی به خاطر اینکه کمپرسور دستگاه دائم با حداکثر توان کار کند و آسیب ببیند. توجه به کلاس آب و هوایی و دمای شهر نیز برای انتخاب ظرفیت کولرگازی اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر شما دستگاهی را برای یک شهر بسیار گرم انتخاب می‌کنید، لازم است از قبل بررسی کنید که این دستگاه در شرایطی با این درجه حرارت امکان سرمادهی داشته باشد. اگر دستگاه مناسب محیط شما نباشد، باز هم در این شرایط با حداکثر توان کار می‌کند. مصرف انرژی بالا می‌رود و پس از مدتی نیز موتور دستگاه آسیب می‌بیند. در صورتی که این استاندارها رعایت شود باقی موارد برای کنترل مصرف انرژی دستگاه نیز آسان خواهد‌بود.

2 قانون مهم برای انتخاب دمای کولرگازی اینورتر ال جی 


  1. اینورتر به طور کلی بر اساس اختلاف درجه کار می‌کند و هرچه اختلاف درجه‌ی محیط و دمای انتخابی بیشتر باشد دستگاه با توان و مصرف برق بیشتری کار می‌کند. برای مثال اگر شما تازه به منزل رسیده‌اید و هوا بسیار گرم است، باز هم بهتر است دمای خیلی خنکی انتخاب نکنید، زیرا انتخاب دمای پایین باعث می‌شود اختلاف دمای محیط و دمای انتخابی شما خیلی بالا باشد؛ بنابراین دستگاه درجه‌ی کارکرد موتور را دور بالایی در نظر می‌گیرد و همین باعث بالا رفتن مصرف انرژی می‌شود. قانون انتخاب دما در کولرگازی‌های اینورتر این است که 1 درجه 1 درجه دما را کاهش دهید تا این اختلاف دما را کمتر کنید. مثلا لحظه‌ی ورود به منزل می‌توانید کولر را با دمای متعادل و استاندارد 26 درجه‌ی سانتی‌گراد روشن کنید. پس از مدتی دما را به تدریج را کاهش دهید. این روش تنظیم دما باعث می‌شود کولرگازی شما آمپرکشی بالا نداشته باشد.
  2. به طور کلی بهتر است همیشه دمایی متعادل انتخاب کنید و برای خنک شدن محیط صبور باشید. علت پیشنهاد انتخاب دمای متعادل این است: زمانی که شما یک درجه‌ی مناسب و متعادل را انتخاب می‌کنید، پس از مدتی سرمادهی، احساس سرما و نارضایتی از دما نخواهید داشت. بنابراین کولر را خاموش نمی‌کنید. اما اگر دمای خیلی خنکی را انتخاب کنید، هم در ابتدای کار کولر با مصرف برق بالا کار می‌کند و هم اینکه پس از گذشت مدتی به دلیل نارضایتی از میزان سرمای زیاد کولرگازی، ممکن است کولر را خاموش کنید. همین خاموش و روشن کردن باعث می‌شود تقریبا موتور دستگاه شبیه به موتور یک کولرگازی معمولی کار کند و آمپرکشی زیادی در لحظه‌ی روشن کردن داشته باشد.

قوانین میزان و ساعات استفاده از کولرگازی اینورتر ال جی

شاید اینطور به نظر برسد که چون کولرگازی مورد استفاده‌ی شما از نوع اینورتر است، پس هر میزان ساعتی که از آن استفاده کنید باز هم مصرف انرژی آن کم خواهد بود. اما اینطور نیست. در نظر داشته باشید اگر شما قبلا یک کولرگازی غیراینورتر را چند ساعت در روز استفاده می‌کرده‌اید و حال با خرید یک کولرگازی اینورتر قصد دارید ساعات زیادی در روز از آن استفاده کنید، به هر حال به ازای هر ساعت استفاده، میزان مصرف کولرگازی شما بیشتر خواهد شد. پس بهتر است میزان و ساعات استفاده از کولرگازی خود را مدیریت کنید. برخی افراد پس از خرید کولرگازی اینورتر مدت زمان استفاده‌ی خود را تا چند برابر افزایش می‌دهند اما در نظر داشته باشید، در صورتی که ساعات استفاده‌ی یک کولرگازی معمولی و اینورتر یکسان باشد، می‌توان میزان مصرف برق آن را مقایسه کرد و در غیر این صورت قابل مقایسه نیستند.
اینکه چه ساعاتی از کولرگازی خود استفاده می‌کنید در میزان مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد. ساعات اوج مصرف برق و ساعات اوج گرما، کولرگازی شما جریان بیشتری می‌کشد. زیرا هنگام اوج مصرف برق، به دلیل افت ولتاژ، جریان کشی بیشتر خواهد داشت. در ساعات اوج گرما نیز به دلیل افزایش اختلاف دمایی محیط و دمای انتخابی شما، کولرگازی با دور و توان بالاتری کار می‌کند. بنابراین در این حالت نیز مصرف برق بالا می‌رود. بهتر است در ساعات اوج گرمای ظهر و اوج مصرف برق مانند هنگام غروب، در صورتی که قصد دارید از کولرگازی اینورتر خود استفاده کنید، دمای گرمتری را انتخاب نمایید.

استفاده از عملکرد Energy saving در کولرهای گازی اینورتر LG 

کولرهای گازی گزینه‌ای به نام Energy saving دارد که باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود. با انتخاب این گزینه، دما به طور خودکار بر روی درجه‌ی متعادل 22 تنظیم می‌شود. طی روند کارکرد ممکن است دستگاه این دما را بالاتر نیز ببرد و این طبیعی است. زیرا زمانی که دستگاه تشخیص می‌دهد میزان مصرف انرژی کولرگازی رو به افزایش است، با افزایش دما، میزان مصرف و ورود برق به کولرگازی را تعادل می‌بخشد. در این حالت اولویت کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف برق است.

به کولر گازی اینورتر LGبرای کاهش مصرف انرژی، کمک کنید


  • شما می‌توانید با عایق‌بندی صحیح منزل و بسته نگه داشتن درب و پنجره‌ها تا حد زیادی مصرف انرژی را کنترل کنید. اگر محیط شما عایق‌یندی مناسبی نداشته باشد و یا هوای خنک از درزها، درب‌ها و یا پنجره‌ها خارج شود، دستگاه مجدد می‌بایست این میزان سرما را تولید کند و در محیط انتشار دهد. بنابراین میزان مصرف انرژی افزایش می‌یابد.
  • اگر موتور کولرگازی شما در هوای خنک‌تری قرار بگیرد امکان افزایش دمای آن به دلیل تابش آفتاب و گرمای هوا کمتر است. در نظر داشته باشید کولرگازی می‌بایست گرمای گاز کمپرسور را کاهش دهد و تعدیل کند. حال اگر میزان گرمای کمپرسور به دلیل تابش آفتاب بیشتر شود، کولرگازی می‌بایست انرژی بیشتری صرف کند و گرمای بیشتری را متعادل سازد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بر روی یونیت بیرونی کولرگازی خود، سایه‌بان قرار دهید تا دمای موتور کولر شما به دلیل قرارگیری در سایه، به شکل مضاعف بالا نرود.
  • زمانی که احتمال می‌دهید پس از مدتی خوابتان می‌برد و یا ممکن است از اتاق خارج شوید، می‌توانید از عملکرد Sleep کولرگازی ال جی استفاده کنید. طی این عملکرد کولرگازی هر نیم ساعت 1 درجه به دمای انتخابی اضافه می‌کند. بنابراین مصرف انرژی کولرگازی افزایش نمی‌یابد و تا حدی کنترل می‌شود.

  • فیلترهای کولرگازی خود را هر دو هفته یکبار شستشو دهید. زیرا گرفتگی فیلترها باعث می‌شود که تبادل دمایی اتاق و پنل کولرگازی به درستی انجام نشود و همین باعث کارکرد بیشتر کمپرسور برای تامین سرمایش محیط شود. می‌توانید برای خارج نمودن و شستشوی فیلتر راهنمای شستشوی فیلترهای کولرگازی ال جی را مطالعه کنید.

آیا می‌توان میزان مصرف برق کولرگازی اینورتر را مشاهده کرد؟

برخی کولرها دارای گزینه‌ای بسیار کاربردی است و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که میزان برق ورودی به دستگاه و حتی مجموع میزان مصرف برق را از لحظه‌ی روشن کردن کولر تا زمان انتخاب کلید، مشاهده کنید و بر این اساس بتوانید میزان مصرف کولرگازی و میزان سرمایش انتخابی را بهتر مدیریت کنید. این گزینه با عنوان Energy Display در برخی کولرگازی‌های ال جی قابل استفاده است. با انتخاب این کلید جریان ورودی برق به دستگاه بر مبنای واحد  KW و با انتخاب دومرتبه‌ی این کلید مجموع مصرف برق از لحظه‌ی شروع به کار تا زمان انتخاب کلید، به واحد KW/h نمایش داده می‌شود.


لطفا نکات گفته شده را رعایت کنید!

امیدواریم با رعایت نکات گفته شده، پس از مشاهده‌ی فیش برق رضایت داشته باشید. بسیاری از مصرف‌کنندگان کولرهای گازی اینورتر پس از مدتی احساس می‌کنند در میزان مصرف برق کولرگازی تفاوتی ایجاد نشده است و همچنان می‌بایست هزینه‌های بالای برق را پرداخت کنند. علت اصلی این مشکل، استفاده‌ی غیراستاندارد از دستگاه است؛ لطفا چنانچه شما برای کاهش مصرف انرژی کولرگازی‌های اینورتر، تجربه و پیشنهادی دارید، آن را اعلام کنید تا باقی خوانندگان نیز در این مورد مطلع شوند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

حمید خدری
۱۳۹۹/۰۵/۱۳ ۱۹:۰۱

سلام من در گذشته در منزلم کولر گازی18000 aux چینی داشتم که گرید مصرف انرژی آن B بود، از سرمایشش خیلی راضی بودم بعدا که تبلیغ کولرهای گازی اینورتر ال جی را دیدم که نوشته بود60درصد کاهش مصرف برق، آنرا فروختم و یک کولر24000 ال جی گذاشتم چون کارشناس ال جی گفت قدرت 18000 کافی نیست، در حالیکه من قبلا با 18000 استفاده کرده بودم و راضی بودم. خلاصه به امید کاهش مصرف برق و متعاقبا کاهش هزینه، رفتم یک 24000 کره ای اصل ال جی را خریدم، اما متاسفانه!!!!! اولا از سرمایشش اصلا راضی نیستم! دوم همان مقدار و حتی بیشتر! هزینه برق میدهم!! مشکلات دیگری هم دارد مثلا اینکه روی کنترل آن یک چراغ نگذاشته اند که شب بتونی صفحه را ببینی!!! البته در جواب میگویند سه تا دکمه آن شب نما دارد، که پاسخ قابل پذیرشی نیست. خلاصه من از جنس چینی با رده انرژی B راضی بودم، هم از حیث هزینه و هم سرمایش، اما از این محصول ال جی راضی نیستم به چند دلیل که برخی را اشاره کردم واقعا پشیمانم و معتقدم اشتباه کردم. این توضیحاتی هم که میبینید نوشته اند، بدلیل این است که نارضایتی امثال من را گردن استفاده نادرست بیندازند، نه بی کیفیت بودن و ناکارآمدی محصول خودشان. اینکه این محصولات در حالت انرژی سیوینگ، با بالابردن دمانی محیط مصرف را کم کند که هنر نیست، خوب من خودم میتوانم اساسا کولر را خاموش کنم تا هیچ!!! مصرفی نداشته باشد! این ادعای کاهش 60درصدی انرژی دروغی زشت و فریبنده است

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۵/۱۴ ۰۷:۵۸

سلام و وقت به خیر؛ دوست گرامی سیطح مصرف انرژی دستگاه بر اساس استاندارها تعیین میشه و در این مورد واقعا نمیشه اطلاعات غیر واقعی ارائه داد. همونطور که در این مقاله گفته شده نحوه‌ی استفاده از کولر گازی اینورتر در میزان مصرف انرژی خیلی تاثیر داره و این مورد فقط مربوط به کولرهای گازی برند ال جی نمیشه. در صورتی که استاندارها رعایت بشه و به شکل صحیح از دستگاه استفاده بشه کولرگازی اینورتر ال جی %60 برق کمتری نسبت به یک کولرگازی معمولی مصرف میکنه. موفق باشید

در حال ثبت...