نکات ضروری نگهداری یخچال که باید قبل از سفر انجام دهید

۲۲ اسفند ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

این روزها با شروع سال جدید و تعطیلات نوروزی خیلی از خانواده‌ها تصمیم به سفر می‌گیرند و قصد می‌کنند به شهرهای دور  و نزدیک سفر کرده و خستگی یک سال کار و تلاش برای رسیدن به اهداف و رویاها را در فضایی آرامش‌بخش و زیبا و یا در کنار اقوام و آشنایان به در کنند؛
از وقتی تصمیم به سفر می‌گیریم، شور و حال جمع‌آوری وسایل و بستن چمدان و آماده کردن تک تک لوازمی که فکر می‌کنیم شاید یک درصد در طول سفر به کارمان بیاید شروع می‌شود و تا روز راهی شدنمان هم ادامه دارد؛ البته خیلی از این وسایل مخصوصا لباس‌ها را استفاده نمی‌کنیم و آنها را همانطور به خانه برمی‌گردانیم.
این ذوق و شوق گاهی به قدری است که حتی برخی مواقع شب قبل از سفر با رویای روزهای پیش رو درست خوابمان نمی‌برد و فردایش هم کمی خواب‌آلوده راهی سفر می‌شویم. در این میان ممکن است فراموش کنیم که وسایل و لوازم خانه در این مدت باید در چه حالت و تنظیماتی قرار گیرد و ضروری است به کدام نکات توجه کافی داشته باشیم!

اما آنچه واضح است اینکه اصلا دوست نداریم وقتی به خانه برگشتیم یکی از لوازم منزل به درستی کار نکند و یا اینکه دچار مشکلاتی شده باشد. یکی از این دستگاه‌ها که نگهداری از آن نیز بسیار مهم است، یخچال بوده و در صورتی که اقدامات لازم برای نگهداشت آن را قبل از مسافرت انجام ندهید، در صورت خاموشی و ... ممکن است موجب فاسد شدن مواد غذایی شما شود. امروز در این مقاله خواهیم گفت اگر قصد مسافرت دارید، قبل از حرکت، می‌بایست چه نکاتی را در مورد یخچالتان را مد نظر قرار دهید.
نوروز، لوازم شما تنها در خانه

قبل از سفر یخچال را در چه وضعیتی قرار دهیم؟

شاید کم و بیش بدانیم قبل از اینکه راهی سفر شویم باید بعضی کارها را انجام دهیم و یکی از آنها قطع کردن برق برخی لوازم منزل است اما در این مقاله تمام جزئیاتی که ممکن است به آن توجه نکرده باشید را خواهیم گفت.

در صورت قطعی برق چه اتفاقی برای یخچال خواهد افتاد؟


یکی از نکات بسیار مهم، قطعی برق و یا مشکلات مربوط به آن است که در نهایت باعث قطع شدن جریان برق و خاموشی دستگاه خواهد شد. اگر برق قطع شود و تا مدتی طولانی وصل نشود، مواد غذایی داخل یخچال و فریزر فاسد می‌شود. اگر داخل فریزر گوشت و سبزیجات و ... داشته باشید و بازه طولانی مدت برق دستگاه شما قطع باشد، فاسد شدن این مواد غذایی هم موجب ضرر مالی خواهد شد و هم پس از اینکه از مسافرت برگردید لازم است دستگاه را تمیز کنید و ممکن است تا چند روز بوی مواد غذایی فاسد شده داخل یخچال باقی بماند. اگر به مسافرت طولانی مدت می‌روید و این امکان وجود دارد شخصی به منزل شما مراجعه کرده و شرایط یخچال و باقی وسایل را بررسی نمایند، بهتر است این کار را انجام دهید و بررسی وضعیت دستگاه‌ها را به شخصی بسپارید. با مطالعه‌ی راهنمای آموزش صفر تا صد تمیز کردن یخچال و نحوه رفع بوی یخچال می‌توانید یخچال را کاملا تمیز کنید.

ضرورت استفاده از محافظ برق

در نظر داشته باشید استفاده از محافظ برق برای لوازم برقی خیلی اهمیت دارد و این موضوع تنها مربوط به تعطیلات ایام نوروز نیست اما اگر منزل نباشید و متوجه نوسان ولتاژ برق نشوید، نمی‌توانید سریعا برای قطع برق دستگاه اقدام کنید تا نوسان ولتاژ به آن آسیب نرساند؛ از سوی دیگر احتمال افت و نوسان ولتاژ برق در ایام نوروز زیاد است زیرا مصرف برق بالاست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما از محافظ برق استاندارد استفاده کنید. شما می‌توانید از فروشگاه آنلاین گلدیران این محافظ برق و دیگر لوازم جانبی و مصرفی لوازم خانگی خود را خریداری کنید.

قبل از مسافرت‌های طولانی‌مدت یخچال را خاموش کنید

اگر سفر شما طولانی‌مدت است بهتر است دستگاه را خالی کرده و آن را خاموش کنید؛ درب آن را نیز کمی باز بگذارید. زیرا در طولانی‌مدت به هر حال ممکن است قطعی برق اتفاق بیفتد و باعث فاسد شدن مواد غذایی شما و بوی نامطبوع داخل دستگاه شود.

یخچال را بر روی حالت Vacation یا Eco قرار دهید

ممکن است یخچال شما بر روی پنل دارای گزینه‌ی Vacation، Eco یا گزینه‌هایی مشابه باشد؛ اگر این گزینه را انتخاب کنید دستگاه ضمن اینکه مواد غذایی را سالم و تازه نگه می‌دارد، با کمترین مصرف انرژی کار کرده و در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند که البته در مارک‌های متفاوت یخچال این گزینه از نظر عملکرد تفاوت دارد. در نظر داشته باشید زمانی که شما منزل نیستید در طول روز درب یخچال باز و بسته نشده و سرمای آن خارج نمی‌شود و سرمادهی به میزان حداقل نیز برای سالم ماندن مواد غذایی کافی خواهد بود. ما در این قسمت حالت تعطیلات یخچال‌های ال جی و جی پلاس را توضیح خواهیم داد.

حالت تعطیلات یخچال ال جی


یخچال‌های ساید بای ساید ال جی قابلیت حالت تعطیلات ندارد و برخی مدل‌های یخچال ال جی این امکان را دارد. در یخچال‌های ال جی ممکن است گزینه‌ای به نام Vacation یا Eco Friendly بر روی پنل دستگاه قرار داشته باشد. با فعال کردن قابلیت Vacation دمای دستگاه در گرم‌ترین حالت خواهد بود.

حالت تعطیلات یخچال جی پلاس

بر روی پنل یخچال‌های جی پلاس ممکن است گزینه‌ی Eco و یا Holiday یا همان (Vacation) قرار داشته باشد. در صورتی که این گزینه را انتخاب نمایید دمای یخچال 17 درجه نمایش داده شده و در واقع قسمت یخچال سرمایشی نخواهد داشت. تا زمانی که این گزینه فعال باشد، دمای یخچال قابل تغییر نیست.

یخساز یخچال را خاموش کنید

یکی دیگر از بخش‌های یخچال که لازم هست حتما به آن توجه داشته باشید، یخساز است. قبل از سفر یخ‌های داخل یخساز را خالی کنید، ورودی آب یخچال را ببندید و کلید یخساز را خاموش کنید. این مورد به این علت اهمیت دارد که در صورت روشن بودن یخساز، یخ ساخته شده و در نهایت یخ‌ها به هم می‌چسبد و زمانی که بخواهید از دستگاه یخ بگیرید، به دلیل چسبیدن یخ‌ها به هم، دستگاه یخ بیرون نمی‌دهد. اگر یخساز روشن باشد، در صورت قطعی برق یخ‌های داخل باکس آب می‌شود و نشت می‌کند. اگر یخچال شما دارای قمقمه و یا آبریز دستی است نیز آن را خالی کنید.

نحوه خاموش کردن یخساز یخچال ال جی

توجه به تاریخ انقضای مواد غذایی


برخی مواد غذایی مانند شیر و لبنیات، میوه و سبزی و  آن دسته از مواد غذایی که ممکن است خیلی سریع و پس از چند روز تاریخ انقضای آن تمام شود و کپک بزند را قبل از سفر از یخچال خارج کنید. اصلا می‌توانید برای طول سفر آنها را به همراه ببرید و استفاده کنید. این مواد غذایی اگر داخل دستگاه بماند فاسد شده و ممکن است باعث آلوده شده باقی مواد داخل دستگاه و همچنین بوی نامطبوع آن شود.

تنظیم صحیح و استاندارد درجه‌ی یخچال


تنظیم صحیح درجه‌ی یخچال بسیار مهم است و بهتر است قبل از سفر یک مرتبه تنظیم دمای یخچال را چک کنید و در صورت نیاز دمای یخچال و فریزر را تغییر دهید، زیرا به دلیل عدم حضور شما اگر دما کم یا زیاد باشد، ممکن است هوای مناسبی را برای نگهداری مواد غذایی در کابین ایجاد نکند و شما هم نیستید که در زمان نیاز آن را تغییر دهید پس بهتر است از قبل آن را در استانداردترین حالت تنظیم نمایید. در این مورد با توجه به مارک و مدل دستگاهتان می‌توانید به راهنماهای لینک‌های زیر مراجعه کنید:

جلوگیری از انتشار بوی مواد غذایی و خوراکی در یخچال


مواد غذایی که بوی زیادی دارد باعث می‌شود یخچال شما طی این مدت بو بگیرد و پس از آن نیز تمیز کردن و رفع بوی به جامانده کمی سخت است زیرا بوی مواد غذایی به سادگی از بین نمی‌رود. در این حالت ممکن است نیاز باشد دستگاه را تمیز کنید و چند روز درب یخچال را باز بگذارید که عملا امکان‌پذیر نیست؛ پس بهتر است این نوع مواد غذایی را از دستگاه خارج نمایید. ظروف حاوی مواد غذایی را نیز بدون درب داخل دستگاه قرار ندهید و از ظروف مناسب که درب آن به خوبی بسته می‌شود استفاده کنید.

یخچال را از وسایل گرمازا دور نگه دارید

ممکن است دستگاه شما در کنار برخی وسایل که گرما تولید می‌کند قرار گرفته باشد؛ برای مثال یکی از دستگاه‌هایی که امکان دارد در نزدیکی یخچال باشد، پکیج شوفاژ دیواری است؛ ممکن است گرمای پکیج شوفاژ دیواری موجب گرمای بیش از حد اطراف دستگاه شود و موتور یخچال به درستی کار نکند.
 برخی افراد هنگامی که منزل نیستند پکیج را خاموش نمی‌کنند و تنها درجه‌ی آن را کاهش می‌دهند که البته این موضوع نیز نیاز به دقت دارد و بهتر است نکات کلیدی برای انجام تنظیمات پکیج شوفاژ دیواری قبل از رفتن به سفر را مطالعه نمایید.

بعد از سفر یخچال را تمیز کنید

اگر قبل از رفتن به مسافرت یخچال را تمیز کرده باشید بعد از سفر تنها کافی است در صورت مشاهده‌ی برفک و یخ‌زدگی آن را پاک کنید. در صورتی که دستگاه شما آبریز و یخساز دارد، شیر ورودی آب را باز کنید و اگر قمقمه دارد می‌توانید آن را پر کنید و در محل خود قرار دهید. ممکن است پس از اتصال ورودی آب یخچال ساید بای ساید، آب از آبریز خارج نشود؛ اگر چنین مشکلی پیش آمد یک لیوان را زیر پدال آبریز نگه دارید و پس از 30 ثانیه پدال را رها کنید. تا 3 دقیقه این مرحله را تکرار کنید تا هوای داخل لوله‌های یخچال تخلیه شده و آب جریان پیدا کند.

در صورتی خرابی یخچال در ایام نوروز چه کنیم؟


امیدواریم روزهای خوبی را پشت سر گذاشته باشید و روزهای پیش رو نیز سرشار از سلامتی، آرامش و زیبایی برای شما باشد. یادتان باشد گلدیران همیشه همراه شماست و اگر در تعطیلات نوروزی هم نیاز به خدمات و یا تعمیرات دستگاه‌ها از جمله یخچال، ماشین لباسشویی و یا باقی لوازم خانگی داشتید می‌توانید ثبت درخواست آنلاین انجام دهید و یا با مرکز ارتباط گلدیران تماس بگیرید تا کارشناسان ما در کوتاهترین زمان برای رفع مشکل دستگاه شما اقدام نمایند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...