نحوه عملکرد کولر گازی چگونه است؟

۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
  نحوه عملکرد کولر گازی چگونه است؟

در این مقاله به بررسی کامل چگونگی عملکرد کولر گازی خواهیم پرداخت و نگاهی به تاریخچه اولین کولرهای گازی خواهیم داشت با گلدیران همراه باشید.
کولر گازی یک دستگاه  تهویه مطبوع است که دو قابلیت سرد و گرم کردن مجزا دارد و می توانید از آن در فصل هایی از سال استفاده نمایید. امروزه کولر های گازی در انواع و عملکرد های متفاوتی تولید شده اند که می توانید بر اساس سلایق خود تهیه نمایید.
در مناطق آب و هوایی متنوع ایران سیستم‌ های سرمایشی مختلفی استفاده می شود. در مناطق مرکزی بیشتر از کولرهای آبی و در مناطق شمالی و جنوبی کشور به دلیل آب و هوای گرم و مرطوب بیشتر از کولرهای گازی برای سرمایش محیط استفاده می کنند. برای استفاده صحیح از کولر گازی ابتدا باید اطلاعات کافی درباره دستگاه کسب کنید. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه صحیح استفاده از کولر گازی اطلاعات مفید و موثری در اختیار شما قرار دهیم تا با به کار گیری این نکات استفاده بهینه ای از دستگاه کولر گازی خود داشته باشید.

کاملترین راهنمای خرید کولر گازی

تاریخچه کولر گازی

آیا تاریخچه کولر گازی را می‌دانید؟

جان گوری پزشک و مخترع در سال 1840 به این موضوع پی برد که هوای گرم باعث ایجاد بیماری های پوستی، مالاریا و تنگی نفس شده و همچنین بسیاری از مردم به خاطر گرمای زیاد در فلوریدا جان خود را از دست دادند و در این شهر بیماری های زیادی شایع شد.
در آن زمان جان گوری تصمیم گرفت یک سیستم مصنوعی برای خنک کردن محیط بسازد و برای اولین مرتبه موفق شد با ساخت یک کمپرسور آب و بخار را به یخ تبدیل نماید. سرانجام اولین تاریخ ساخت کولر گازی در سال 1851 به اسم جان گوری ثبت شد.

آشنایی با عملکرد کولر گازی

انجام تهویه مطبوع، شامل خنک کردن و گرم کردن محیط با کنترل سطح رطوبت برای ایجاد حداکثر راحتی در محیط های داخلی وظیفه کولر گازی است.
کولر گازی اینورتر  گرما را از داخل محیط به خارج انتقال می دهد و در سیستم گرمای اضافی را جذب و از طریق سیستم بسته به وسیله لوله کشی و کندانسور خارج خواهد کرد. پس سبب میشود که هوای گرم از داخل اتاق خارج می شود فضای داخلی سرد شود.

اجزای خارجی کولر گازی شامل چه قطعاتی میشود؟

کولرهای گازی عمدتا دارای اجزای واحد خارجی میباشند که در ادامه آن‌ها را بیان میکنیم.

وظیفه کمپرسور کولر گازی چیست؟

کمپرسور، مهمترین قسمت کولر گازی محسوب می شود که گاز کم فشار را به سمت کندانسور هدایت کرده و البته پیش از انجام این عمل فشار گاز را تا حد بالایی افزایش خواهد داد. معمولا کندانسورها با توجه به میزان تهویه هوا در اندازه های متفاوتی عرضه می شوند و کمپرسورها در مناطق گرمسیر با قدرت بالا در کمترین زمان ممکن گرما را از بین برده و سرما را پدید می آورد.

کندانسور کولر گازی چگونه عمل میکند؟

کندانسور کولر گازی چگونه عمل میکند؟

کندانسور گاز مبرد را از کمپرسور دریافت و آن را به مایع تبدیل می کندو سپس گرمای آن را جذب کرده و به محیط بیرون انتقال میدهد.

نحوه عملکرد فن کولر گازی چیست؟

فن پنل خارجی کولر گازی معمولا دارای چهار پره است و توسط یک موتور هدایت می شود. در واقع این فن جلوی کندانسور و کمپرسور قرار می گیرد و وظیفه آن خنک کردن کندانسور و کمپرسور خواهد بود.

وظیفه شیر انبساط در کولر گازی

به طور کلی بین سیم پیچ های سرد شده اوپراتور و سیم پیچ های گرم کندانسور شیر انبساط است و وظیفه کنترل میزان گاز مبرد ورودی به اواپراتور را بر عهده می گیرد. گاز با فشار بسیار و درجه حرارت متوسط کندانسو را ترک کرده و وارد شیر انبساط خواهد شد که شیر انبساط باعث افت فشار و دمای گاز می شود.

محاسبه ظرفیت کولر گازی و ضرورت انجام ظرفیت سنجی

اجزای داخلی کولر گازی به شرح ذیل است:

اجزای داخلی کولر گازی به شرح ذیل است

کولرهای گازی نیز علاوه بر اجزای خارجی دارای اجزای داخلی هم می باشند.

کاربرد فن خنک کننده کولر گازی

زمانی که توسط کنترل در حال تغییر دما هستید این سرعت فن است که تغییر می کند. در واقع فن خنک کننده هوای اتاق را می مکد و به اواپراتور و فیلتر هوا انتقال می دهد که این روند باعث کاهش دما شده و تمامی آلودگی های محیط را از بین خواهد برد.

روش عملکرد اواپراتور کولر گازی

عمدتا گاز مبرد از لوله با دما و فشار بسیار پایین عبور کرده و وارد اواپراتور می شود که در این حالت اواپراتور با سرمای خود هوایی را که از آن عبور می کند خنک کرده و به محیط انتقال می دهد. اواپراتورها دارای پوششی آلومینیومی هستند که حداکثر مقدار حرارت را به هوا انتقال خواهند داد.

نقش فیلتر هوا در کولر گازی

پیش از اواپراتور، فیلتر هوای کولر گازی قرار می گیرد و زمانی که فن هوای گرم اتاق را می کشد این هوا ابتدا توسط فیلتر از تمامی ذرات و گرد و غبار پاک شده و سپس از اواپراتور عبور می کند.

وظیفه لوله تخلیه کولر گازی

دمای لوله اواپراتور در مقایسه با دمای معمول هوای اتاق بسیار کمتر است و همین باعث می شود که بخار آب موجود در هوا متراکم شده و قطرات شبنم مانندی روی سطح اواپراتور بماند. البته پس از آن این قطرات آب از اواپراتور خارج شده و در یک فضای کوچک درون پنل داخلی جمع می شوند.

آیا کاربرد دریچه کولر گازی را میدانید؟

دریچه کولر گازی هوای خنک شده را به درون اتاق منتقل می کند و با استفاده از آن می توانید عبور هوای خنک را کنترل و تنظیم نمایید.

روش های کاهش مصرف برق کولرهای اینورتر

نحوه عملکرد سیستم سرمایش کولر گازی

نحوه عملکرد سیستم سرمایش کولر گازی

معمولا در عملکرد سیستم سرمایش کولر گازی سیستم تهویه هوا با ارائه فرآیندی که هوای گرم را از داخل اتاق بیرون می کشد و گرمای آن را از بین می برد، اتاق را خنک خواهد کرد بدین صورت که مبرد گازی درون کمپرسور متراکم شده و با فشار به سمت کندانسور می رود. سپس در آنجا گرمای خود را از دست داده و تبدیل به مایع می شود. سپس مایع خارج شده از کندانسور از شیر انبساط عبور کرده و دچار افت فشار شدید می شود که در اثر این آفت فشار حالت دو فازی به خود گرفته و به سمت ورودی اوپراتور هدایت خواهد شد. در اوپراتور تحت تاثیر دمای محیط تبخیر و دوباره تبدیل به گاز شده و به همین خاطر سرمای خود را به محیط یا همان سیم پیچ های اوپراتور پس می دهد. معمولا هوای اتاق با گردش فن خنک کننده از یک سمت پنل داخلی وارد شده و پس از عبور از بین سیم پیچ های اوپراتور سرد و از قست دیگر به داخل اتاق هدایت خواهد شد.

نحوه عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی

عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی به طور کلی به این صورت است که در فصول سرد گاز موجود در درون کمپرسور گرم شده و از طریق یک شیر چهار طرفه به سمت اواپراتور هدایت شده و سپس از اواپراتور گرما را به سمت بیرون دستگاه و محیط انتقال می دهد. عمدتا هوای گرم ورودی از کمپرسور به این محفظه باعث گرم شدن لایه ها و صفحات شده و این هوای گرم در کسری از ثانیه به محیط شما دمیده می شود و باعث خنک سازی محیط خانه خواهد شد.

ویژگی های مناسب ترین کولر گازی برای خانه

با توجه به اینکه خانه شما در کدام یک از طبقات قرار گرفته، ظرفیت سرمایشی کولری که خریداری می کنید باید متفاوت باشد. اگر طبقه بالای ساختمان هستید آفتاب به صورت مستقیم به منزل شما می تابد و هوا گرم تر می شود. در زمان خرید کولر گازی به متراژ و مساحت ساختمان خود توجه کنید. کولر گازی را با ظرفیت برودتی مناسب برای همان مساحت تهیه کنید. همیشه توصیه ما این است که برای خرید کولرگازی حتما باید از کارشناسان فروش کولرگازی راهنمایی بگیرید تا دستگاه خریداری شده مناسب با محیط شما باشد.

راه های جلوگیری از هدر رفتن انرژی در کولرهای گازی

راههای جلوگیری از به هدر رفتن انرژی در کولرهای گازی

تمیز بودن کندانسورکولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از جریان برق مصرفی کولر می‌کاهد.
نصب کندانسور کولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آن‌ها خواهد شد.
در صورت امکان کولر گازی را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار باعث انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی حاصل خواهد شد.
سعی شود محوطه پشت کولر دارای فضای مناسبی جهت گردش هوا باشد.
درزگیری مناسب اطراف کولر، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز نمودن فیلترهای هوا و رادیاتور، تاثیر به سزایی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی دارند.
تمامی کولرهای گازی دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند؛ لذا با توجه به اینکه بهترین درجه برودت منزل در فصل تابستان بین 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد است، می‌بایست از سرد کردن بیش از حد محل سکونت خودداری کرد.
در صورتی که یکی از محصولات کولر گازی ال جی یا جی پلاس را تهیه نموده‌اید جهت تعمیر یا سرویس کولر گازی ال جی و یا جی پلاس می‌توانید به بخش پشتیبانی خدمات گلدیران تماس حاصل نمایید. 

16 ترفند کاربردی برای کاهش قبض برق

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...