رفع مشکل سرد نشدن بخش فریزر در یخچال

۲۷ تير ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
مشکل سرد نشدن بخش فریزر

سرد نشدن یخچال می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و گاهی هم ممکن است فقط بخش فریزر یخچال شما دچار مشکل شده باشد. البته این مشکل متداول نیست و معمولا اگر فریزر سرمایش نداشته باشد، کابین یخچال نیز همین مشکل را خواهد داشت. مشکل عدم سرمایش یخچال به طور کلی رایج‌ترین ایراد یخچال‌هاست و می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد و آنطور که به نظر می‌رسد همیشه هم مشکل موتور آن نیست. در ادامه بررسی خواهیم کرد که ایراد عدم سرمایش فریزر چیست.

عدم سرمایش یخچال و فریزر

عدم سرمایش یخچال و فریزر

اگر یخچال و فریزر هر دو سرمایش ندارد و یا اینکه سرمایش آن در حال ضعیف شدن است، بهتر است ابتدا موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
  • اگر یخچال و فریزر هیچ سرمایشی ندارد، لازم است کارشناس آن را بررسی کرده و رفع ایراد آن را انجام دهند. در صورتی که دستگاه شما نیز دچار این مشکل شده است، درخواست تعمیرات یخچال ثبت نمایید.
  • ممکن است کمپرسور یخچال شما در حالت خاموش قرار گرفته باشد. در این صورت یخچال ال جی بر روی پنل پیغام Off نمایش می‌دهد؛ برای فعال‌سازی مجدد آن درب یخچال را در حالت باز قرار داده و سپس کلید EXPRESS FRZ و REFRIGERATOR را به مدت 3 ثانیه به طور همزمان نگه دارید تا کمپرسور روشن شود. البته در برخی مدل‌های یخچال ال جی مانند مدل نکست، بنتلی، پایونیر و Insta view بسته به مدل با کلید REFRIGERATOR و یا FRIDGE و انتخاب سه مرتبه کلید EXPRESS FRZ دستگاه مجدد روشن خواهد شد.
در یخچال‌های مارک جی پلاس نیز این مورد وجود دارد و در صورتی که بر روی نمایشگر یخچال حالت OF نمایان شود، روند خنک‌سازی دستگاه غیرفعال خواهد شد و سرمایش یخچال قطع می‌شود و در این حالت فریزر سرمایش دارد.
اگر حالت Vacation انتخاب شده باشد نیز قسمت یخچال بر روی حالت OF قرار گرفته و در این صورت یخچال سرمایش ندارد و فقط فریزر سرمایش خواهد داشت؛ با انتخاب همین کلید می‌توانید این حالت را غیرفعال کنید.
شایع ترین مشکلات یخچال ها و دلایل فنی آن

در صورتی که سرمایش یخچال ضعیف شده است به نکات زیر توجه داشته باشید:

خنک نکردن یخچال

  • محل قرارگیری دستگاه اهمیت زیادی دارد و لازم است دستگاه در محیطی قرار گیرد که هم امکان تهویه و گردش هوا در اطراف آن وجود داشته باشد و هم وسایل گرمازا در آن قرار نداشته باشد. دمای مناسب برای محل قرارگیری دستگاه 16 تا 43 درجه سانتی‌گراد است و در صورتی که دمای محیط پایین‌تر یا بالاتر از این بازه دمایی باشد، دستگاه نمی‌تواند به شکل نرمال و استاندارد عملکرد داشته باشد. همچنین لازم است توجه داشته باشید که دستگاه در مقابل نور آفتاب نباشد.
فاصله‌های استاندارد اطراف برای یخچال می‌بایست از کناره‌ها حداقل 5 سانتی‌متر، از پشت 10 سانتی‌متر و تا سقف حداقل 30 سانتی‌متر باشد.

دلیل سرد نکردن فریزر

سرد نشدن بخش فریزر

گاهی ممکن است یخچال سرمایش داشته اما فریزر سرمادهی نداشته باشد. همانطور که گفتیم این ایرادی رایج نیست و معمولا کم اتفاق می‌افتد که فقط فریزر سرمادهی نداشته باشد. یخچال‌ها بخشی به نام اواپراتور دارند که گاز از آن عبور کرده با حرکت فن، کابین یخچال را خنک می‌کند. در برخی از مدل‌های یخچال‌ها که البته تعداد محدودتری هستند، یخچال دارای دو اواپراتور است که یکی مربوط به کابین یخچال و دیگری مربوط به فریزر است. در این نوع یخچال‌هایی که دارای دو اواپراتور هستند، ممکن است مشکل عدم سرمایش فریزر هم پیش بیاید که این ایراد مربوط به کمپرسور دستگاه نیست، زیرا کمپرسور عملکرد استاندارد داشته و می‌تواند قسمت کابین یخچال را خنک کند. ایراد عدم سرمایش فریزر در یخچال‌های دو اواپراتوره مربوط به یکی از موارد زیر است:
  • بروز مشکل در سنسور دیفراست؛ چند سالی است که یخچال‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شود که در صورت برفک‌زدگی داخل فریزر آن را ذوب می‌کند. سنسور دیفراست یخ‌زدگی و برفک‌زدگی فریزر را تشخیص می‌دهد و در صورتی که میزان آن زیاد باشد، هیتر را برای ذوب کردن برفک‌ها فعال می‌کند. اگر سنسور دیفراست با مشکل مواجه شده و عملیات دیفراست به شکل صحیح انجام ندهد، بر روی سرمادهی در بخش فریزر اثرگذار خواهد بود و ممکن است این روند را با اختلال مواجه کند.
  • ایراد هیتر دیفراست؛ همانطور که گفتیم برخی یخچال‌ها با توجه به مدل، پس از مدتی وارد مرحله دیفراست می‌شود و سنسور دیفراست تشخیص می‌دهد که چه زمانی این عملکرد انجام شود؛ حال اگر هیتر دیفراست که وظیفه‌ی گرم کردن را دارد، دچار مشکل شده باشد، دیفراست نیز با اختلال مواجه شده و همین موضوع باعث توقف در سرمایش فریزر و آب شدن مواد در فریزر خواهد شد زیرا یخچال نمی‌تواند دیفراست کند.
  •  بروز مشکل در اواپراتور یا ایراد فن اواپراتور فریزر؛ بالاتر هم گفتیم که اواپراتور قطعه‌ای است که مبرد را پشت کابین یخچال و فریزر عبور داده و سرمایش را به داخل آن انتشار می‌دهد. در واقع اواپراتور دارای فن است و این فن با گردش هوا، سرمایش را به تمام فضای فریزر منتقل می‌کند. در یخچال‌های دارای دو اواپراتور اگر فقط فریزر سرمایش نداشته باشد، ممکن است اواپراتور فریزر و یا فن اواپراتور فریزر دچار مشکل شده باشد.
دلیل سرد نکردن فریزر

  • خرابی برد یخچال؛ همانطور که مشخص است برد دستگاه فرمان تمامی عملکردهای یخچال را صادر می‌کند. خرابی و بروز ایراد در برد می‌تواند بر روی تمامی قطعات دستگاه تاثیر داشته باشد و عملکرد آن را مختل کند. برای مثال اگر ارتباط سنسور و برد مختل شود و یا اینکه فرمان صحیح برای عملکرد فن اواپراتور ارسال نشود، کارکرد دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است سرمایش فریزر و یا کابین یخچال دچار مشکل شود. البته معمولا ایرادات برد یخچال به شکل ارور بر روی نمایشگر آن نمایان می‌شود و با توجه به کد خطای آن می‌توان به ایراد اصلی پی برد.
  • ایرادات شیر سه راهی یخچال؛ یکی از قطعاتی که در یخچال‌های دو اواپراتوری قرار دارد، شیر سه راهی است و این قطعه مسیر گاز را به سمت اواپراتورها باز کرده و امکان ورود مبرد به هر یک از اواپراتورها را می‌دهد؛ در صورتی که عملکرد مکانیکی این قطعه و یا ارتباط آن با برد دچار مشکل شود، ممکن است سرمایش فریزر یا یخچال با مشکل مواجه شده و یا سرمادهی متوقف شود.

دلایل روشن نشدن یخچال چیست؟

اگر دستگاه شما به طور کلی خاموش شده و با رعایت موارد گفته شده در ابتدای این مطلب نیز روشن نمی‌شود، توصیه می‌کنیم نکات گفته شده در دلایل روشن نشدن یخچال ال جی را مطالعه فرمایید و در صورت نیاز برای تعمیر یخچال ال جی از سوی کارشناس اقدام کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...