رفع مشکل زیرنویس در تلویزیون ال جی فقط با چند کلیک

۰۷ اسفند ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
َ

تفریح و استراحت دو بخش لازم و ضروری برای زندگی انسان است و هرچند گاهی فراموش می‌کنیم که کمی وقت خالی برای آن اختصاص دهیم اما نمی‌توان نقش مهم اوقات فراغت را در شادابی و روحیه‌ی مثبت خود انکار کنیم. ممکن است فکر کنیم خوابیدن برای استراحت کافی است اما آنچه واقعیت دارد این است که ما به زمان‌هایی هم نیاز داریم که دور از افکار و دلمشغولی‌ها، بدون فعالیت جسمی و ذهنی مدت زمانی هم به خودمان اختصاص دهیم.
تماشای فیلم و سریال و مستند یکی از آن تفریح‌های لذت‌بخش برای بیشتر افراد است و معمولا در طول هفته برای آن زمانی را در نظر می‌گیرند و ترجیح می‌دهند همه‌ی شرایط برای تماشای فیلم دلخواهشان فراهم باشد؛ معمولا هم مشکلی وجود ندارد و همین که فرمت ویدئویی و کدک تصویری فیلم مورد نظر در تلویزیون قابل پشتیبانی باشد، مشکلی برای تماشای فیلم در تلویزیون وجود نخواهد داشت. اما اگر قصد داشته باشیم فیلم همراه با زیرنویس را تماشا کنیم، ممکن است در برخی موارد تلویزیون آن را به درستی نمایش ندهد. در مقاله‌ی امروز روش رفع این مشکل را توضیح خواهیم داد.
راهنمای کامل تنظیمات کاربردی تلویزیون

چرا زیرنویس در تلویزیون صحیح نمایش داده نمی‌شود؟

اگر زیرنویس در تلویزیون شما به شکل صحیح نمایش داده نمی‌شود، ابتدا این موضوع اهمیت دارد که زیرنویس کانال‌ها و برنامه‌های ورودی آنتن دچار مشکل است و یا اینکه شما نمی‌توانید زیرنویس فیلم‌هایی که داخل فلش قرار دارد را به درستی مشاهده نمایید. مشکل زیرنویس‌های کانال‌ها می‌تواند به دلایلی مرتبط باشد که متفاوت از مشکل فیلم‌های دانلودی و ویدئوهای داخل هارد و فلش است. ابتدا باید بررسی کنیم که گزینه‌ی مربوط به زیرنویس در منوی تلویزیون ال جی و یا بر روی کنترل آن چه کاربردی دارد.

علت کار نکردن کنترل تلویزیون ال جی

عملکرد گزینه زیرنویس در منوی تلویزیون ال جی چیست؟


در منوی تلویزیون‌های ال جی و بر روی کنترل آن گزینه‌ی زیرنویس یا همان Subtitle قرار دارد و مربوط به زیرنویس کانال‌های تلویزیونی و ورودی آنتن است. در صورتی که مرکز صدا و سیما برای یک برنامه یا کانال دو زیرنویس با زبان متفاوت و یا بیشتر را ارائه دهند و این سیگنال به طور جداگانه از ویدئو ارسال شود، با این کلید یا گزینه می‌توان انتخاب کرد که زیرنویس پخش شود یا خیر و یا اینکه کدام زیرنویس از بین زیرنویس‌هایی که به دستگاه ارسال شده است، قابل مشاهده باشد.


 در منوی تلویزیون‌های ال جی می‌توان زبان زیرنویس اول و زیرنویس دوم انتخاب کرد و این فقط زمانی کاربرد دارد که مرکز صدا و سیما این تعداد زیرنویس را ارسال نماید. برای اطلاع از عملکرد باقی کلیدهای کنترل تلویزیون ال جی نیز می‌توانید به راهنمای ‌کلید های پرکاربرد کنترل تلویزیون ‌های ال جی مراجعه کنید.

چرا زیرنویس کانال‌ها شطرنجی نمایش داده می‌شود؟

گاهی امکان دارد در برخی کانال‌ها زیرنویس در حال پخش به شکل شطرنجی نمایش داده شود. این مورد معمولا گاهی در شبکه خبر اتفاق می‌افتد و دلیل آن پایین بودن رزولوشن تصویری است که از سمت صدا و سیما ارسال می‌شود. این تصویر با رزولوشن پایین وقتی به تلویزیون می‌رسد، برای نمایش در ابعاد دستگاه کمی بزرگ‌تر می‌شود. به همین دلیل به صورت شطرنجی نمایش داده می‌شود. این موضوع به دلیل ایراد تلویزیون نیست و به علت کیفیت پایین تصاویر ورودی است و نمی‌توان مشکل آن را از طریق تلویزیون رفع نمود.

مشکل پخش زیرنویس فیلم‌های ذخیره شده در فلش و هارد

اگر زیرنویس ویدئوهای ذخیره شده در هارد یا فلش شما بر روی تلویزیون نمایش داده نمی‌شود و یا برعکس، بریده بریده و نامفهوم نمایش داده می‌شود، لازم است فایل زیرنویس را تغیر دهید تا مشکل رفع شود. در نظر داشته باشید فایل زیرنویسی که دانلود می‌کنید، می‌بایست با فرمت SRT باشد تا تلویزیون ال جی آن را پشتیبانی کند. سپس بر روی فایل زیرنویس SRT مراحل زیر را انجام دهید:


  1. ابتدا فلش و یا هارد را به کامپیوتر وصل کنید.
  2. فایل زیرنویس را از طریق Note pad باز کنید.
  3. اگر فونت زیرنویس هم مشکل دارد، کل متن را انتخاب کنید و فونت آن را Arabic transparent قرار دهید.
  4. سپس Save as کنید.
  5. در بخش Encoding گزینه‌ی Ansi را انتخاب کنید و آن را ذخیره نمایید.
  6. زیرنویس و فیلم باید در یک پوشه قرار گیرد.
  7. فیلم و زیرنویس می‌بایست همنام باشد.
نکات کاربردی نحوه اتصال فلش به تلویزیون ال جی

سوالات متداول تلویزیون‌های ال جی

مشکل زیرنویس دستگاه شما با انجام مراحلی که شرح دادیم رفع خواهد شد. اگر سوال دیگری در مورد دستگاه تلویزیون و یا حتی باقی لوازم خانگی داشتید، می‌توانید به بخش سوالات متداول دستگاه‌های ال جی مراجعه کنید و پرسش و پاسخ‌های مرتبط با این موضوع را مطالعه بفرمایید. هر سوال دیگری هم داشتید و پاسخ آن را در سایت گلدیران نیافتید، می‌توانید زیر همین مقاله برای ما بنویسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان باشند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

۱۴۰۲/۰۹/۱۴ ۲۲:۲۰

سلام وقت بخیر زیرنویس چسبیده بر روی ال ای دی ال جی من بالا نمیاد میشه یکی راهنماییم کنه

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۹/۱۶ ۰۹:۵۱

سلام و وقت به خیر؛ فایل فیلم و زیرنویس رو در یک پوشه قرار بدید و برخی موارد رو که در این راهنما گفته شده انجام بدید و بررسی کنید آیا مشکل رفع میشه یا خیر. csgl.ir/ubtitle موفق باشید

۱۴۰۲/۰۷/۲۹

سلام وقت بخیر تلویزیون ال‌جی مدل نانو80 فیلم و زیرنویس جدا میریزم روی فلش و فرمت زیرنویسsrt ولی زیرنویس نمیاد قبلا راحت انجام میشد بعد از آپدیت جدید که فعال بود و شد مشکل داریم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۷/۲۹ ۱۲:۲۳

سلام و وقت به خیر؛ اگر مواردی که در این مطلب گفته شده رو انجام دادید و مشکل رفع نشده، از زیرنویس چسبیده استفاده کنید، در این مورد کارخانه راهکار دیگه‌ای ارائه ندادن. موفق باشید

در حال ثبت...