راهکارهای ساده برای کاهش داغ شدن جاروبرقی و جلوگیری از خرابی آن

۲۱ تير ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
َ

در مطلب قبلی در دلایل اصلی خاموش شدن جاروبرقی و روش‌های جلوگیری از آن را گفتیم. یکی از این دلایل، داغ شدن جارو برقی است که موجب خاموش شدن آن می‌شود و تا زمانی که دستگاه خنک نشود، مجدد روشن نخواهد شد. استفاده از جارو برقی مانند همه‌ی دستگاه‌های دیگر دستورالعملی برای استفاده دارد که خیلی هم سخت و پیچیده نیست و می‌توان به سادگی آن را رعایت کرد. مهم‌ترین مواردی که می‌بایست رعایت کنیم شاید نکاتی است که از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری می‌کند زیرا داغ شدن موجب خاموش شدن آن می‌شود، آن هم زمانی که خیلی به این دستگاه نیاز داریم و می‌خواهیم سریع منزل را جارو کنیم. در این مطلب مختصر و مفید راهکارهای جلوگیری از داغ شدن جارو برقی را خواهیم گفت.

همه چیز درباره‌ی عیب یابی و تعمیر جاروبرقی

آیا داغ شدن جارو برقی موجب خرابی آن می‌شود؟


گرم شدن بیش از حد جاروبرقی ارتباط مستقیم با موتور آن دارد و همانطور که می‌دانید حرارت بالاتر از حد مجاز می‌تواند به موتور هر دستگاهی آسیب برساند. البته قطعات دیگری داخل جارو برقی قرار دارد که در صورت داغ شدن، فرمان لازم برای خاموش شدن دستگاه را صادر می‌کند، اما به طور کلی رعایت مواردی که روند داغ شدن دستگاه را کنترل می‌کند، می‌تواند باعث طول عمر موتور دستگاه شود. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد.

علائم سوختن موتور جاروبرقی را تشخیص دهید!

چرا جاروبرقی زود داغ می‌کند؟


به طور کلی اگر از جارو برقی مدتی حدود 15 الی 20 دقیقه استفاده شود، کم کم داغ می‌شود و این روند طبیعی است. البته دستگاه به طور خودکار خاموش می‌شود و زمانی که دستگاه کمی خنک شود می‌توانید مجدد آن را روشن کنید. گرم شدن بیش از حد جاروبرقی زمانی اتفاق می‌افتد که عاملی در این مورد موثر بوده و روند طبیعی دستگاه را با اختلال مواجه کند. موارد زیر می‌تواند دلیل داغ شدن بیش از حد جارو برقی باشد:
  • همانطور که گفتیم زمانی که دستگاه داغ می‌شود خاموش شده و تا زمانی که کمی خنک نشده است، نمی‌توان مجدد آن را روشن کرد. این روند خاموش شدن دستگاه بر اساس عملکرد ترموستات جارو برقی اتفاق می‌افتد و زمانی که ترموستات به دلیل دمای تشخیص داده سنسور، اتصال را قطع می‌کند، دستگاه خاموش می‌شود؛ اگر این ترموستات دچار مشکل شود، زمانی که دستگاه داغ می‌شود، خاموش نخواهد شد و همین باعث داغ شدن بیش از اندازه جارو می‌شود.
  • اگر به دلایلی که می‌تواند مشکل برق، نوسان ولتاژ برق و ... باشد دستگاه جریان برق بالایی بکشد، موتور بیش از اندازه داغ می‌شود؛ به طور کلی آمپر کشیدن یکی از ایراداتی است که می‌تواند موجب ایراد قطعات دیگر و داغ شدن و آسیب موتور شود. علاوه بر آن خاموش و روشن شدن دستگاه که معمولا به دلیل نوسان ولتاژ برق اتفاق می‌افتد، موجب داغ شدن و خرابی جارو برقی می‌شود.
  • اگر موتور دستگاه دچار مشکل شده و در حالت نیم‌سوز باشد نمی‌تواند به درستی عمل کند و ممکن است بیش از حد داغ شود زیرا برای مکش نیاز است دستگاه با توان بالاتری کار کند و عملکرد موتور با توان بالاتر، باعث داغ‌تر شدن آن می‌شود.
  • کثیفی فیلتر و پر بودن مخزن یا کیسه‌ی جارو برقی نیز باعث داغ شدن بیش از حد موتور دستگاه می‌شود زیرا موجب انسداد مسیر گردش هوا می‌شود. در نظر داشته باشید که تمیز کردن فیلتر جارو برقی و یا تعویض آن و تعویض کیسه یا پاکت جارو برقی می‌بایست در زمان مناسب انجام شود. در این مورد می‌توانید راهنمای تمیز کردن جاروبرقی رامطالعه فرمایید.
  • یکی دیگر از موارد بسیار مهم سوراخ شدن کیسه و پاکت است که در نهایت زباله‌ها در فضای داخلی جارو برقی پراکنده شده و در فضای اطراف موتور و ... گردش می‌کند و نفوذ همین زباله‌ها به دستگاه باعث داغ شدن بیش از حد موتور دستگاه خواهد شد.

  • خرابی سیم و دوشاخه جاروبرقی و همچنین مشکلات مربوط به مدار الکتریکی برق جارو برقی هم باعث داغ شدن دستگاه می‌شود و لازم است هر چه سریع‌تر مشکل آن رفع شود زیرا می‌تواند به باقی قطعات نیز صدمه بزند.
  • استفاده از دستگاه در اتاقی که خیلی گرم بوده و دمای آن خیلی بالاست، باعث داغ شدن سریع‌تر دستگاه می‌شود و لازم است به این نکته توجه داشته باشید.
  • طبیعی است که ضربه‌خوردگی و آسیب فیزیکی به جاروبرقی ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد جارو برقی شود. در این شرایط بهتر است سریع‌تر مشکل دستگاه را رفع نمایید تا به دیگر قسمت‌های جارو برقی آسیب وارد نکند.
  • آب‌خوردگی موتور جارو برقی معمولا در بیشتر موارد به موتور دستگاه آسیب وارد می‌کند؛ به طور کلی آب‌خوردگی معمولا به بیشتر دستگاه‌های برقی آسیب می‌زند. حتی محیطی که دارای رطوبت بالایی است هم موجب نفوذ رطوبت به موتور شده و آسیب جدی به آن وارد می‌کند.
  • خرابی و ایراد لاستیک نگهداره موتور نیز باعث داغ شدن بیش از حد آن می‌شود. این لاستیک همانطور که از نام آن مشخص است، موتور را در محل خود نگه می‌دارد و از حرکت کردن آن جلوگیری می‌کند. اگر این لاستیک آسیب ببیند، موتور دستگاه به دلیل حرکات و ... بیش از اندازه داغ می‌شود.
  • انسداد لوله‌ی جارو برقی می‌تواند باعث ضعیف شدن مکش شده و لازم است دستگاه با توان بیشتری ذرات را مکش کند و به همین دلیل بیش از اندازه داغ خواهد شد.
  • گاهی ممکن است صدای غیر طبیعی فن جارو برقی را بشنوید و متوجه شوید احتمالا فن جارو برقی شما دچار ایراد شده است. گاهی هم صدای غیرطبیعی شنیده نمی‌شود، زیرا عملکرد فن جارو برقی به طور کلی با مشکل مواجه شده است. خرابی فن باعث داغ شدن بیش از حد موتور جارو برقی خواهد شد.
  • خرابی برد جارو برقی مانند هر دستگاه دیگری می‌تواند دلیلی برای ایراد قطعات دیگر باشد و به طور کلی چون در این حالت برد در زمان معین فرمان‌های لازم را به قسمت‌های متفاوت ارسال نخواهد کرد، هم باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه و هم ایراد جدی آن می‌شود.

سرویس دوره‌ ای جارو برقی را جدی بگیرید

سرویس دستگاهی مانند جارو برقی که خیلی هم پیچیده نیست، شاید خیلی ساده به نظر برسد اما انجام آن آنقدر اهمیت دارد که طول عمر دستگاه را افزایش خواهد دارد و از بسیاری خرابی‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. لطفا سرویس دوره‌ای جارو برقی را جدی بگیرید و اگر مدتی است دستگاه را سرویس نکرده‌اید، درخواست سرویس نگهداری جارو برقی خود را ثبت نمایید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...