علائم سوختن موتور جاروبرقی را تشخیص دهید!

۱۶ بهمن ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

سوختن موتور جارو برقی و یا بروز هر مشکلی برای دستگاه جاروبرقی آن هم در ماه‌های پایانی سال و در آستانه‌ی عید نوروز اتفاقی است که معمولا خانم‌ها را خیلی ناراحت می‌کند. البته اعضای خانواده نیز شاید ابتدا از اینکه چندروزی صدای گوش‌خراش جاروبرقی را نمی‌شنوند و چند روزی جاروبرقی با آن صدای مهیب به اتاق‌هایشان هجوم نمی‌برد، کمی خیالشان راحت شود اما پس از مدتی که فرش‌ها و زمین پر از خرده‌ریز شد و از آن حالت تمیزی و مرتب بودن خارج شد، ترجیح می‌دهند صدای جاروبرقی را دقایقی تحمل کنند تا مجدد خانه تمیز و مرتب شود.
جاروبرقی در واقع دستیار خانم‌ها برای تمیزی خانه‌ است و معمولا باید بیشتر از تمامی ابزار مربوط به تمیزی خانه کار کند و ذرات و خرده‌ریزها جمع کند. تصور اینکه این دستگاه دچار مشکلی جزئی شود، سریعا به یادمان می‌آورد که حالا با خانه‌ی کثیف و نامرتب که احتمالا قرار است مهمانانی عزیز را هم میزبانی کند، چه کنیم! حالا اگر موتور آن سوخته باشد که دیگر هیچ! احتمالا باید یکی دو ساعت جاروی دستی و خاک‌انداز به دست بگیریم و وجب به وجب خانه را به سختی جارو کنیم. تازه اگر جارو و خاک‌انداز مثل گذشته در خانه‌ها پیدا بشود!
در این مقاله موضوعی بسیار مهم یعنی نشانه‌های سوختن موتور جاروبرقی، نیم‌سوز شدن موتور جارو برقی و علت سوختن موتور جارو برقی را بررسی کرده‌ایم تا اگر دستگاه شما دچار مشکل شده و نگرانید که نکند موتور آن سوخته باشد، سریع‌تر مشکل آن را پیدا کنید و برای رفع آن اقدام نمایید. در چنین شرایطی اولین سوال این است که برای دستگاه شما چه اتفاقی افتاده است؟

موتور جاروبرقی چگونه کار می‌کند؟


تقریبا می‌دانیم که موتور هر دستگاه، مهم‌ترین قطعه‌ی آن است و مهم‌ترین کار را در روند عملکرد آن دستگاه انجام می‌دهد. اما اینکه این قطعه در جارو برقی دقیقا چگونه کار می‌کند، شاید خیلی واضح و مشخص نباشد. موتور الکتریکی که در جارو برقی قرار دارد، باعث چرخش پره‌ی آن می‌شود و همین حرکت هوا را مکش کرده و موجب مکش ذرات در جارو برقی خواهد شد.

از کجا متوجه شویم موتور جارو برقی سوخته است؟

برخی موارد هستند که نشان می‌دهد موتور جارو برقی شما از کار افتاده و یا اینکه نیمه‌سوز شده و احتمالا به زودی کاملا خواهد سوخت و از کار می‌افتد؛ اما به این معنی نیست که تا این علامت‌ها را مشاهده کردید، موتور جارو برقی شما سوخته است و باید هزینه زیادی پرداخت کنید و موتور آن را تعویض کنید. می‌توان گفت تشخیص سوختگی موتور جارو برقی آنقدر هم ساده نیست. گاهی دلایل جزئی‌تری موجب می‌شود که دستگاه علائم زیر را داشته باشد:

استشمام بوی سوختگی از جارو برقی

همانطور که کاملا مشخص است وقتی دستگاه بوی سوختگی می‌دهد یکی از دلایل آن می‌تواند سوختن قطعات داخلی آن باشد و معمولا سوختن موتور بوی سوختگی زیادی از دستگاه منتشر می‌کند. البته گاهی بوی سوختگی به دلیل نو بودن دستگاه و داغ شدن قطعات در ابتدای کار است که باعث می‌شود بویی شبیه بوی پلاستیک داشته باشد. برخی مواقع نیز ممکن است انسداد لوله و بخش‌های مختلف دستگاه به دلیل جمع شدن مو و نخ ایجاد شده باشد و به همین دلیل لازم است که دستگاه را به صورت دوره‌ای تمیز کنید.

آیا داغ شدن جارو برقی نشانه سوختن موتور است؟


یکی از نشانه‌هایی که مشخص می‌کند به دستگاه و خصوصا به موتور آن فشار وارد شده است، داغ شدن بیش از حد دستگاه است. وقتی موتور دستگاه بیش از اندازه داغ می‌شود، خاموش شده و دیگر کار نمی‌کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از 20 دقیقه یا نیم ساعت استفاده از جارو برقی، دستگاهتان خاموش شده و دیگر کار نکند. داخل جارو برقی ترموستات قرار گرفته و در صورتی که بیش از اندازه داغ شود، فرمان قطعی و خاموش شدن را صادر می‌کند؛ پس اگر دستگاه شما هم پس از 20 دقیقه خاموش می‌‎شود، نگران نباشید زیرا عملکرد طبیعی دستگاه است. البته اگر ترموستات جاروبرقی بسوزد، دستگاه بیش از اندازه داغ می‌شود و دستگاه نمی‌تواند تشخیص دهد چه زمانی باید موتور آن خاموش شود.
به طور کلی اگر همیشه بیش از توان دستگاه از آن استفاده می‌کنید و دستگاه خیلی داغ می‌شود، احتمال دارد به دلیل فشاری که به موتور آن وارد می‌شود، پس از مدتی نیم‌سوز شده و بسوزد. داغ شدن دستگاه یکی از نشانه‌های نیم‌سوز شدن آن نیز هست. دلیل دیگری که باعث داغ شدن دستگاه می‌شود، کثیف شدن فیلتر و پر شدن کیسه یا مخزن جارو برقی و یا گرفتگی در هر بخشی از دستگاه است. در اطراف موتور لاستیکی وجود دارد که برای نگه داشتن آن است و اگر دچار خرابی شود، دستگاه بیش از اندازه داغ خواهد شد.

دلایل روشن نشدن جارو برقی چیست؟


اگر جارو برقی شما روشن نمی‌شود، می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و همیشه روشن نشدن دستگاه به معنی سوختن موتور نیست. در صورتی که دستگاه شما هم دچار این مشکل شده است، می‌تواند دلایلی داشته باشد که در ادامه آنها را خواهیم گفت:

  • قطع شدن اتصال برق، مشکل پریز برق و ایراد دوشاخه برق دستگاه
  • مشکل کلید پاور جارو برقی و ایراد سوئیچ مربوط به روشن و خاموش شدن آن
  • پر شدن مخزن و یا کیسه‌ی جارو برقی
  • بروز ایراد و قطعی در اتصالات و مدارهای داخل جارو برقی
  • سوختن موتور جارو برقی

در صورتی که دستگاه شما یکی از ایرادهای گفته شده را داشته باشد، نیاز است از سوی کارشناس تعمیرات جاروبرقی مورد بررسی قرار گرفته و تعمیر شود. اگر هر دستگاهی که به همان پریز برق وصل می‌کنید، روشن نمی‌شود، مشخص است که پریز دچار مشکل شده است. اگر ایراد مربوط به پریز برق منزل شما باشد، می‌بایست متخصص و برقکار، مشکل برق محیط شما را رفع نمایند.

مکش ضعیف جاروبرقی و تمام علت‌های آن


مکش ضعیف جارو برقی از آن ایراداتی است که واقعا جارو کشیدن خانه را خسته کننده می‌کند؛ این همه وقت می‌گذاریم و سطوح را جارو می‌کشیم اما آنطور که باید ذرات جمع نمی‌شود و انگار که کار بی‌فایده‌ای انجام داده‌ایم هرچند که بیشتر هم وقت و انرژی گذاشته‌ایم. مکش ضعیف جاروبرقی می‌تواند به دلایلی باشد که در ادامه خواهیم گفت:

  • مشکلات لوله خرطومی از جمله گرفتگی یا سوراخ بودن
  • تنظیم نامناسب ارتفاع لوله تلسکوپی جارو برقی
  • تنظیم نامناسب درجه مکش
  • عدم توجه به نوع سطوح و انتخاب اشتباه برس
  • پر بودن و یا سوراخ بودن کیسه یا محفظه دستگاه
  • کثیفی فیلتر جارو برقی
  • نیم‌سوز شدن موتور جارو برقی
    راهنمایی کامل برای تعمیر جاروبرقی

صدای غیرطبیعی و ناهنجار جارو برقی

صدای جاروبرقی به هر میزانی که باشد معمولا ناخوشایند و ناهنجار به نظر می‌رسد (البته در مدل‌های قدیمی‌تر بیشتر اینگونه است) و اگر صدای آن از حالت طبیعی هم بیشتر باشد، آنقدر آزاردهنده است که حتی اگر به فکر عمر دستگاه هم نباشیم، برای اینکه بتوانیم از سر و صدای این دستگاه در امان باشیم، باید فکری برای آن کرده و زودتر مشکل آن را حل کنیم. فقط در برخی موارد صدای جارو مربوط به موتور آن است اما می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.
ابتدا بهتر است بدانیم اصلا چرا جارو برقی صدا می‌دهد؟ علت صدای جارو برقی می‌تواند موارد زیر باشد:
  • خرابی بلبرینگ‌ها
  • درست بسته نشدن درب دستگاه
  • گرفتگی لوله خرطومی یا تلسکوپی
  • کثیفی فیلتر دستگاه
  • خرابی پروانه یا همان فن موتور
  • ایجاد صدا به دلیل مکش برخی اجسام مانند اجسام فلزی
  • شکستن قطعات داخلی و یا عدم استقرار قطعات در محل خود
  • نیم‌سوز شدن و یا سوختن موتور
    علت صدای زیاد جاروبرقی +
    چگونه صدای زیاد جاروبرقی را کم کنیم؟

راهکارهایی برای جلوگیری از سوختن موتور جارو برقی


سعی کنید برخی موارد را در نگهداشت جارو برقی خود رعایت کنید تا ناچار به پرداخت هزینه تعمیر موتور جارو برقی و یا تعویض آن نشوید؛ نکات زیر مهم‌ترین نکاتی است که توصیه می‌شود:
یکی از موارد بسیار مهم که می‌بایست رعایت شود و تاثیر مستقیم بر روی عملکرد دستگاه دارد، تمیز کردن دوره‌ای فیلتر جارو برقی و خالی کردن کیسه یا مخزن آن است. در نظر داشته باشید گاهی ممکن است فیلتر و ... مسدود شده و به همین دلیل جارو برقی درست کار نکند و به دلیل فشاری که به موتور دستگاه وارد می‌شود، پس از مدتی بسوزد. داغ شدن بیش از حد موتور به دلیل گرفتگی فیلتر و مخزن و یا پر بودن کیسه یکی از مواردی است که فشار بیش از حد به موتور وارد می‌کند. در این مورد می‌توانید راهنمای تمیز کردن جارو برقی را مطالعه فرمایید تا اطلاعات کاملی در این مورد به دست آورید.
7 نکته طلایی برای طول عمر و نگهداری جاروبرقی
مدت زمان استفاده از دستگاه نقش مهمی در طول عمر آن دارد. اگر بازه‌‌های طولانی مدت از دستگاه استفاده می‌کنید و به آن استراحت نمی‌دهید، احتمال دارد دستگاه عمر کمتری داشته باشد.
زمانی که محیط را جارو می‌کشید، با لوله خرطومی دستگاه را روی زمین نکشید؛ همانطور که مشخص است کشیدن دستگاه و لوله خرطومی آن می‌تواند آسیب جدی به آن وارد کند؛ سعی کنید دستگاه را به آهستگی و با دقت جا‌به‌جا کنید.
دقت داشته باشید که لوله خرطومی دچار تاخوردگی و پیچ‌خوردگی نشده باشد؛ انسداد و پیچ‌خوردگی لوله‌ی جارو برقی به موتور دستگاه فشار وارد می‌کند.
برس‌های دستگاه را از نخ و مو تمیز کنید. جمع شدن نخ و مو باعث می‌شود که در برس گرفتگی ایجاد شده و ذرات به خوبی مکش نشود.
سعی کنید زباله‌هایی که ممکن است به دستگاه صدمه بزند را جارو نکشید؛ برای مثال شیشه خرده، اجسام نوک‌تیز، اجسام بزرگ و ... نباید با جاروبرقی جمع‌آوری شود.
اگر می‌خواهید جارو برقی شما همیشه به خوبی کار کند و کمتر دچار مشکل شود و همچنین طول عمر بیشتری نیز داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم در بازه‌های شش ماهه دستگاه خود را برای سرویس‌دوره‌ای به نمایندگی خدمات پس از فروش محصول تحویل دهید. سرویس دوره‌ای علاوه بر اینکه از خرابی دستگاه جلوگیری کرده و عمر آن را طولانی‌ می‌کند، می‌تواند دستگاه را مثل روز اول پرتوان کرده و مکش دستگاه را مانند روز اول افزایش دهد.

فروشگاه لوازم جانبی اصلی جارو برقی الجی

نکته پایانی که لازم بود در انتهای این مطلب گفته شود این است که سعی کنید قطعات جانبی استاندارد برای جارو برقی خود تهیه کنید. تعویض کیسه و فیلتر جارو برقی معمولا به صورت مداوم انجام می‌شود و اگر استاندارد نباشند، ممکن است باعث کارکرد ضعیف و یا خرابی‌های زود هنگام همین قطعات شود. شما عزیزان برای تهیه‌ی قطعات جانبی جارو برقی ال جی و جی پلاس خود می‌توانید به فروشگاه آنلاین قطعات گلدیران مراجعه کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...