علت صدای زیاد جاروبرقی + چگونه صدای زیاد جاروبرقی را کم کنیم؟

۰۳ آذر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
علت صدای زیاد جاروبرقی | چگونه صدای زیاد جاروبرقی را کم کنیم؟
 
هیچ کسی انتظار ندارد که جاروبرقی در زمان روشن بودن بی‌صدا باشد. با این حال دلایل زیادی می‌تواند باعث افزایش صدای آن شوند. در این مقاله سعی کردیم تا علت صدای زیاد جاروبرقی های مختلف مانند ال جی، بوش، پارس خزر، سامسونگ، پاناسونیک و سایر برند ها را بررسی کرده و نحوه عیب یابی و تعمیر آن را به شما آموزش دهیم. قبل از این که به خاطر صدای بسیار بلند و آزاردهنده جاروبرقی به فکر تعمیر باشید، نکات و موارد گفته شده در زیر را با دقت مطالعه کنید؛ تا شاید بتوانید به راحتی در منزل مشکل صدای آن را برطرف کنید و تعمیر جاروبرقی را انجام دهید. در انتهای این مقاله میتوانید نظرات و سوالات خود را مطرح کنید تا توسط کارشناسان تعمیر ما به آن پاسخ داده شود.

بررسی علت مختلف صدای زیاد جاروبرقی

علت صدای زیاد جاروبرقی
صدای زیاد و غیر عادی جاروبرقی میتواند به عوامل مختلفی نظیر خرابی قطعه، لرزش موتور، مدت زمان استفاده، قدرت جاروبرقی، مدل و برند آن و عوامل مختلف دیگری بستگی داشته باشد در این مطلب سعی شده تا مهم ترین دلایل سروصدای ناهنجار جاروبرقی بررسی بشود.
تعریف ما از صدای زیاد جاروبرقی، صدای بیش از 80 دسیبل است، حالا برای اینکه بدانید صدای جاروبرقی شما زیاد هست صرفا نباید دسیبل سنج تهیه کنید، با یک آزمایش ساده اگر فکر میکنید جاروی شما صدای آن نسبت به قبل تغییر کرده و صدای سوت جدیدی در آن ایجاد شده بدانید نیازمند بررسی است.

صدای زیاد جاروبرقی ناشی از قدرت مکش آن

یکی از دلایل صدای زیاد جاروبرقی قدرت مکش آن است. هرچه قدرت مکش دستگاه بیشتر باشد صدای ایجاد شده ناشی از تغییر فشار هوا درون جاروبرقی بیشتر خواهد شد. سعی کنید برای استفاده از جاروبرقی از دور کند آن استفاده کنید تا ضمن صدای کمتر، عمر دستگاه شما نیز افزایش یابد.

صدای زیاد جاروبرقی به علت لرزش بدنه

حرکت هوا و برخورد آن به قطعات داخلی جاروبرقی باعث ایجاد ارتعاشات می شود. اگر بدنه جاروبرقی پلاستیکی باشد، صدای جاروبرقی شدت نیز پیدا می کند.
صدای جاروبرقی های مختلف نیز بدلیل نحوه طراحی و قالب بدنه آن باهم متفاوت است. برخی از طرح های بدنه این دستگاه ها صدای آن را کمتر از حد معمول نشان میدهد بعنوان مثال اگر شما همزمان دو جاروبرقی ال جی و پارس خزر را که از توان موتور یکسانی برخوردار هستند را روشن کنید ممکن است صدای یکی از این دستگاه ها از دیگری بیشتر باشد!

مشکل صدای زیاد جاروبرقی ناشی از کثیفی فیلتر ها

چگونه صدای زیاد جاروبرقی را کم کنیم؟

کثیف بودن فیلتر یا پر بودن کیسه جاروبرقی موجب کار مداوم دستگاه و در نهایت داغ شدن بیش از حد آن خواهد شد که علاوه بر تولید صدای بیش از حد موجب خرابی جاروبرقی شما خواهد شد.
همچنین انسداد لوله خرطومی جاروبرقی یا دسته آن میتواند علت بوجود آمدن صدای زیاد جاروبرقی باشد لازم است هر چند مدت یکبار نسبت به بررسی خرطومی و دسته جاروبرقی اقدام کنید تا در صورت انسداد آنرا رفع کنید. زمانی که فیلتر ها از گرد و غبار اشباع می شوند، به جاروبرقی فشار مضاعفی برای مکش موثر تحمیل می‌شود. یکی از نشانه‌های کثیف بودن فیلترها، افت مکش جاروبرقی است. در این صورت فیلتر دستگاه را بررسی نمایید. برای آشنایی با راهنمای تمیز کردن جاروبرقی کافیست مقاله آن را مطالعه کنید.

صدای زیاد جاروبرقی ناشی از موتور آن

عامل دیگر صدای جارو برقی چرخش موتور است. صدای موتورهای AC بیشتر از موتورهای DC است. اگر کم بودن صدای جاروبرقی عامل مهمی برای شما است به دنبال جاروبرقی های با موتور DC باشید.

وجود نشت و یا سوراخ، علت صدای زیاد جاروبرقی

زیاد جاروبرقی

گاهی اوقات ممکن است در قسمتی از دستگاه به خصوص بخش‌های پلاستیکی آن سوراخی ایجاد شود. این مشکل می‌تواند دلیلی برای صدای زیاد جاروبرقی باشد. البته در اغلب اوقات این مشکل با شنیده شدن صدای سوت از جاروبرقی قابل تشخیص است. در صورت مواجه با ایجاد هر گونه حفره‌، شسکستی و نشت در قسمت‌های مختلف جاروبرقی هر چه سریعتر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید تا مجبور به پرداخت هزینه‌ی بیشتر نشوید.

آشغال های پر سر و صدا عامل صدای زیاد جاروبرقی

بله گیر کردن اشیا در جاروبرقی یا همان آشغال ها هم گاهی صدا تولید می کنند. اگر به طور ناگهانی یک جسم کوچکی چون اسباب بازی، دکمه، سکه، کلاف مو و یا کاغذ به داخل جارو کشیده شود، سر و صدای دستگاه خیلی زیادتر می شود. به طور کلی با شنیدن هرگونه نویز خشن باید جاروبرقی را خاموش کرده و برای رفع صدای آن اقدام کنید. وجود میخ و فلزات نوک تیز در داخل محفظه جاروبرقی یا کیسه می تواند صدمات جدی تری را ایجاد کند.

پوسیدگی قطعات داخلی جاروبرقی

چگونه صدای جاروبرقی را کم کنیم؟

قطعات پوسیده و یا شکسته در داخل جاروبرقی می تواند باعث ایجاد صدای بلند جاروبرقی شود. برای تشخیص قطعه شکسته و جایگزین کردن آن از یک تعمیرکار جاروبرقی متخصص کمک بگیرید.

علت صدای زیاد جاروبرقی ناشی از شکسته شدن برس جارو

شاید فکرش را هم نکنید که شکسته شدن برس هم می‌تواند علت صدای زیاد جاروبرقی باشد. بعد از هر بار جاروکشیدن، برس‌های دستگاه را بررسی کنید و در صورت کثیف بودن و گیرکردن زباله‌ها در لابه‌لای آن، نسبت به برطرف کردن انها اقدام کنید. در صورتی که متوجه شسکته شدن برس جاروبرقی شدید، برس جاروبرقی جدید را جایگزین آن کنید.

تا چه اندازه صدای جاروبرقی عادی است؟
علت صدای جاروبرقی

طراحی و نحوه ساخت جاروبرقی به گونه‌ای است که در بهترین شرایط هم، صدا تولید می‌کند. البته صدای جاروبرقی در مدل‌ها و برندهای مختلف با هم متفاوت است. واحد صدای جاروبرقی برحسب دسی‌بل بوده و اگر بخواهیم جاروبرقی‌های مختلف را براساس صدا و واحد دسی بل دسته‌بندی کنیم، آنها را باید در 4 گروه آرام، عادی، صدای بلند و بسیار بلند قرار دهیم.
  • چنانچه صدای جاروبرقی کمتر از 60 دسی بل باشد، به آن جاروبرقی کم صدا و یا سایلنت می‌گویند. البته منظور از سایلنت بودن این نیست که جاروبرقی هیچ صدایی تولید نمی‌کند، بلکه صدای آن در حدی است که به راحتی می‌توانید صدای تلویزیون و یا رادیو را بشنوید.
  • جاروبرقی‌هایی که در دسته عادی قرار دارند، صدای آنها بین 61 تا 70 دسی بل است. در این حالت صدای تلویزیون و رادیو به سختی شنیده می‌شوند.
  • زمانی که سروصدای جاروبرقی بین 71 تا 75 دسی بل باشد، در گروه جاروبرقی‌های با صدای بلند قرار می‌گیرد.
  • آن دسته از جاروبرقی‌هایی که صدای آنها بیش از دسی بل باشد، در گروه چهارم؛ یعنی صدای بسیار بلند جای داده می‌شوند.
صدای زیاد جاروبرقی

لازم به ذکر است که جاروبرقی استاندارد نباید بیش از 80 دسی بل صدا تولید کند. با توجه به موارد بالا متوجه شدید که جاروبرقی‌های مختلف از نظر تولید سروصدا با هم متفاوت هستند. زمانی که صدای جاروبرقی شما از حالت عادی آن که می‌تواند شامل هر یک از موارد بالا باشد، فراتر برود؛ به طوری که صدای آن برایتان عجیب به نظر برسد، باید کمی نگران شوید و در جستجوی علت صدای زیاد جاروبرقی خود باشید.
صدای جاروبرقی را می‌توان جزء ویژگی‌های مهم آن برشمرد. زیرا خریداران در هنگام انتخاب جاروبرقی از فروشنده درباره میزان صدای جاروبرقی می‌پرسند. با این حال هر برند و مدل از جاروبرقی را که انتخاب کنید، این احتمال وجود دارد که صدای زیاد جاروبرقی شما را اذیت کند.
علت صدای زیاد جاروبرقی فقط مربوط به نقص فنی آن نیست. همانطور که در این مطلب ملاحظه کردید، دلایل زیادی برای صدای زیاد آن وجود دارد. تمام سعی خود را کردیم که برای همه آنها راهکارهایی ارائه دهیم. چنان‌چه با رعایت و بررسی موارد گفته شده در بالا صدای زیادی جاروبرقی را نتوانستید کم کنید، قبل از اینکه جاروبرقی شما برای همیشه از کار بیفتد و دیگر روشن نشود، راهنمایی کامل برای تعمیر جارو برقی را مطالعه کنید در صورت عدم رفع ایراد تعمیر آن را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.
چگونه صدای زیاد جاروبرقی را کم کنیم؟
با توجه به مطالب گفته شده برای کاهش صدای زیاد جاروبرقی خود می توانید اقدامات زیر را انجام دهید با انجام این چند کار ساده میتوانید تا حدودی مشکل صدای زیاد جاروبرقی خود را برطرف کنید:
ابتدا به دفترچه راهنمای شرکت سازنده جاروبرقی خود مراجعه کنید تا از نکات ویژه آن مطلع شوید.
کیسه جاروبرقی را خارج کنید. آنها را از بابت گرفتگی و پر بودن چک کنید. سپس آن را مطابق با دفترچه راهنما تمیز کنید.
لوله خرطومی جاروبرقی را از دستگاه جدا کنید. سپس آن را از بابت انسداد و گرفتگی اشیای بزرگ بررسی کنید. دسته و برس جاروبرقی را بررسی کنید تا در صورت خرابی (شکستگی یا ترک) آنرا تعویض کنید و در صورت انسداد آن را رفع کنید تا ضمن جلوگیری از بروز صدای غیر عادی، عمر جاروبرقی خود را نیز افزایش دهید و از بوجود آمدن مشکلات جدی تر جلوگیری کرده باشید.

علت صدا زیاد جاروبرقی
 
فیلتر های جاروبرقی ها هر چند مدت یکبار تعویض کنید یا اگر از فیلتر دائمی استفاده میکنید در فاصله کوتاه آنها را بشویید همچنین کیسه جاروبرقی خود را هنگامی که به میزان سه چهارم ظرفیت آن پر شده است تعویض یا تمییز نمایید تا فشار کمتری هنگام کار به جاروبرقی وارد شود.
وجود گرد و غبار بیش از حد ناشی از کارکرد طولانی مدت جاروبرقی میتواند از علت های صدای زیاد جاروبرقی های بوش، پارس خزر، سامسونگ و سایر برند ها باشد باید نسبت به سرویس جاروبرقی خود برای جلوگیری از مشکلات بیشتر اقدام نمایید.
آخرین کلام
با استفاده صحیح و رسیدگی به هر نوع لوازم خانگی میتوان از خراب شدن آن تا حد بسیاری جلوگیری کرد. در این مقاله مهم ترین دلایل بوجود آمدن صدای زیاد در جاروبرقی های مختلف نظیر پارس خزر، ال جی، بوش و ... را توضیح دادیم.
در قسمت نظرات میتوانید سوالات خود را در رابطه با این مقاله مطرح کنید تا توسط متخصصان تعمیرخونه بررسی و پاسخ داده شود.

نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای دریافت مشاوره بیشتر از متخصصان گلدیران تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۱۳

واقعا علت صدای زیاد جاروبرقی تمام مواردی بود که اعلام کردین من چک کردم و متوجه اون شدم میشه فقط برام دوباره لینک تمیز کردن جاروبرقی رو بزارین

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۴۳

سلام و وقت به خیر؛ لینک راهنمای مورد نظر شما:csgl.ir/arj

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۰:۰۳

علت صدای زیاد جاروبرقی چیه؟ چرا واقعا باید جاروبرقی صدا بده؟ آیا جارو های رباتیک هم صدا دارن؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۱:۳۴

سلام و وقت به خیر؛ علت صدا فن و موتور دستگاهه. جاروبرقی رباتیک هم صدا داره اما ممکنه به دلیل کوچکتر بودن در مقایسه با برخی مدل‌ها صداش کمتر باشه. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۵:۴۰

اگر جاروبرقی بی صدا بخریم امکان داره که کیفیت مکش نداشته باشه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۱۵:۴۵

سلام و وقت به خیر؛ بستگی به قدرت موتور دستگاه داره. به طور کلی با توجه به اینکه کاربرد جاروبرقی مکش زباله‌ها هست هر دستگاهی که انتخاب کنید تا حد قابل قبولی مکش داره اما بهتره در مورد قدرت موتور و نظر سایر خریداران هم تحقیق کنید. موفق باشید

در حال ثبت...