بهترین دمنوش های گیاهی و طرز تهیه صحیح آنها

۰۴ مهر ۱۴۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

این روزها دم‌کرده‌ها، داروهای گیاهی و مواردی از این دست مانند قدیم مورد استقبال قرار گرفته و باز شدن تعداد زیادی عطاری در شهرها نشان می‌دهد که مشتریان زیادی از این محصولات استفاده می‌کنند. همانطور که مادربزرگ‌هایمان می‌گفتند دم‌کرده‌ها و جوشانده‌ها می‌تواند برای خیلی از دردها درمان باشد و در خیلی از موارد مفید است و گاهی تاثیر آن از چای نبات‌های معروف که دردها را درمان می‌کند، بیشتر است.
چای و دمنوش نوشیدنی روزانه‌ی اغلب افراد است و بیشتر افراد معمولا روزی چند استکان چای یا دمنوش می‌نوشند. هر یک از ما در طول روز سعی می‌کنیم اوقات فراغت خود را با نوشیدن چای و دمنوش سپری کنیم؛ البته بعضی از دمنوش‌ها معمولا به دلیل طعم خوبی که دارد میل می‌شود اما بهتر است با توجه به نیاز و طبع خود آنها را مصرف کنید. در این مورد بهتر است خواص هریک از دمنوش‌ها را بدانیم و با توجه به فواید و خواص آنها، بهترین دمنوش برای مصرف روزانه را انتخاب کنیم. همانطور که می‌دانید دمنوش‌ها برای برخی بیماری‌ها نیز مفید هستند و در روند بهبود برخی بیماری‌ها تاثیرگذارند. در این مقاله چند دمنوش که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را بررسی می‌کنیم. این روزها که هوا رو به سردی می‌رود، از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گرم بیشتر استقبال می‌شود و معمولا نوشیدن آن لذت‌بخش‌تر است. با سرد شدن هوا برای انجام تنظیمات سیستم‌های گرمایشی منزل می‌توانید به راهنمای جامع تغییر حالت تابستانی به زمستانی در پکیج شوفاژ دیواری و آموزش نحوه راه اندازی گرمایش کولر گازی مراجعه نمایید.

طرز تهیه انواع دمنوش

برای گرم کردن و جوشاندن آب در مایکروویو و تهیه دمنوش می‌توانید یک لیوان آب را در مایکروویو قرار داده و 6 بار کلید استارت را انتخاب کنید و یا 3 دقیقه به برنامه‌ی مایکرو زمان دهید تا آب بجوشد؛ سپس دمنوش را در لیوان ریخته و درپوش آن را برای مدت زمان معین بر روی لیوان قرار دهید. بسیاری از دمنوش‌ها به این روش آماده می‌شود، اما برای تعدادی دیگر نیاز است دمنوش را در قوری دم کنید. در نظر داشته باشید بهترین روش آماده کردن دمنوش‌ها گاهی با یکدیگر متفاوت است.

راهنمای کامل استفاده از برنامه‌های مایکروویو ال جی

خواص دمنوش بابونه


گل بابونه همانقدر که زیباست، خوش طعم نیز هست و می‌توان با گل خشک بابونه دم‌نوشی خوش طعم تهیه کرد که برای سلامتی نیز بسیار مفید است. برای تهیه‌ی یک لیوان دمنوش بابونه معمولا یک قاشق غذاخوری بابونه خشک‌شده کافی است. این دمنوش خواص متعددی دارد که از میان آنها می‌توان آرام‌بخش بودن آن را عنوان کرد. به طور کلی بابونه تقویت‌کننده‌ی سیستم عصبی،آرامش‌بخش و تقویت‌کننده‌ی اعصاب معده و روده است.
یکی دیگر از فواید دمنوش بابونه رفع اضطراب و بی‌خوابی است و در واقع بابونه یک مسکن بسیار مناسب برای میگرن، دردهای عصبی، سردرد و دندان‌درد است. در مورد فواید دم‌کرده‌ی بابونه گفته شده است با خنثی کردن آسیب رادیکال‌های آزاد می‌تواند التهاب، عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم‌های جزئی را نیز به همراه داشته باشد. طبع این گیاه گرم و خشک است؛ برخی به دلیل ماهیت بابونه که بدون کافئین می‌باشد، بیشتر آن را می‌پسندند و از آن استفاده می‌کنند.

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان


احتمالا بارها نام دمنوش گل‌گاو‌زبان را شنیده‌اید؛ گل گاو زبان در برخی منازل معمولا یکی از دمنوش‌هایی است که گاهی همانند چای و به همان اندازه استفاده می‌شود. در واقع یکی از معروف‌ترین دمنوش‌ها گل‌گاو‌زبان است. آنچه در مورد گل‌گاو‌‌زبان خیلی شنیده می‌شود و سالهاست که مردم گل گاوزبان را به این منظور استفاده می‌کنند، افزایش آرامش و در برخی موارد درمان سرفه و بهبود آسم است؛ با توجه به خاصیت آرام‌بخشی این دمنوش، می‌تواند برای بیش‌فعالی هم موثر باشد. طبع این دمنوش گرم و تر می‌باشد.
برای دم کردن دمنوش گل‌گاو‌زبان می‌توانید به میزان دلخواه از آن را در قوری بریزید؛ زیرا ممکن است شما دمنوش پررنگ و تلخ‌تر و البته با عطر بیشتر را دوست داشته باشید و یا شاید ترجیح می‌دهید طعم دمنوش گل‌گاو‌زبان شما ملایم‌تر باشد. اگر بخواهید طبق اندازه گل‌گاو‌زبان بریزید توصیه می‌شود چند برگ آن را برای هر لیوان دمنوش دم کنید. برای دم کردن گل گاوزبان برگ‌ها را در لیوان آب جوش بریزید و بر روی آن درپوش بگذارید تا پس از 5 الی 10 دقیقه دم بکشد. دقت داشته باشید نیازی نیست گل‌گاو‌زبان بر روی شعله بجوشد زیرا طبخ آن به این شکل طعم، عطر و خواص آن را از بین می‌برد. بهتر است دمنوش گل‌گاو‌زبان را در قوری جنس چینی دم کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد. گل‌گاوزبان به دلیل اینکه منبعی از آنتی‌اکسیدان است التهاب بدن را کاهش می‌دهد. این گیاه به دلیل اینکه آرامش‌بخش است می‌تواند استرس را کاهش دهد و به همین علت از بیماری‌هایی که به دلیل استرس و فشار عصبی ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

ترفندهای خانه‌داری برای خانم‌های شاغل

طرز تهیه دمنوش آویشن


آویشن یکی از دمنوش‌‎هایی است که خواص بسیاری زیادی دارد و بسیار هم محبوب است. این دمنوش برای درمان انواع بیماری‌ها و همچنین برای سلامت و زیبایی پوست و مو موثر است. بیش از 350 گونه از گیاه آویشن در دنیا وجود دارد که در ایران 14 گونه از آن یافت می‌شود.
پودر آویشن نیز معمولا در کنار پیتزا، پاستا، ذرت و در برخی سوپ‌ها و ساندویچ‌ها استفاده می‌شود و غذا را بسیار خوش‌طعم می‌کند. برای دم‌ کردن آویشن می‌توانید حدود 1 قاشق مرباخوری گیاه خشک‌ آویشن را در یک لیوان آب جوش بریزید و بر روی آن درپوش قرار دهید تا به مدت 20 دقیقه دم بکشد. برای اینکه دمنوش آویشن شما طعم لذت‌بخش‌تری داشته باشد، می‌توانید به آن عسل اضافه کنید.
دمنوش آویشن خواص و فواید زیادی دارد؛ از خواص دمنوش آویشن می‌توان به خاصیت ضد التهابی و تاثیر آن بر روی حنجره اشاره کرد. احتمالا زیاد شنیده‌اید که دمنوش آویشن برای سرماخوردگی و گلودرد مفید است. گیاه آویشن به تاثیر ضد‌باکتریایی بودن معروف است.

فصل سرما را با رعایت نکات ایمنی گرم سپری کنید!

خواص دمنوش زنجبیل


همانطور که می‌دانید زنجبیل بسیار محبوب است و به شکل‌های متفاوت هم تازه و هم خشک و پودر شده استفاده می‌شود؛ این گیاه نیز استفاده‌های متفاوتی دارد و به عنوان ادویه، در نوشیدنی‌ها و به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا زنجبیل به پرخاصیت بودن معروف است. با توجه به اینکه این گیاه بدون کافئین است و همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. دمنوش زنجبیل به همراه آبلیمو و عسل می‌تواند برای بهبود سرماخوردگی موثر باشد.
دمنوش زنجبیل برای معده‌درد، گوارش، کاهش میزان کلسترول و قند مفید است و همچنین برای هضم بهتر غذا و کاهش وزن موثر است.
برای دم کردن دمنوش زنجبیل پوست آن را جدا کنید و یک یا دو برش را در یک لیوان آب جوش قرار دهید و درپوش لیوان را بگذارید تا دمنوش دم بکشد. حدود 5 تا 10 دقیقه بعد نوشیدنی شما دم می‌کشد. به جای ورقه‌های زنجبیل می‌توانید زنجبیل را رنده کنید و داخل لیوان بریزید.

موارد مصرف دمنوش اسطوخودوس


گیاه اسطوخودوس که نام دیگر آن لاوندر است گیاهی بسیار خوشبوست که به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت معروف است. طبع گیاه اسطوخودوس گرم و خشک است. این گیاه در بهبود و درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی، رفع اختلال خواب، ضعف و سرگیجه و تقویت معده موثر است. برای بهبود وضعیت خواب بهتر است یک ساعت قبل از خواب، آن را بنوشید.
برای دم کردن دم نوش اسطوخودوس و تهیه دمنوش اسطوخودوس به میزان یک قاشق چای‌خوری از برگ خشک اسطوخودوس را در آب جوش بریزید. سپس به مدت 10 دقیقه درپوش آن را قرار دهید تا دم بکشد.

طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب


سنبل الطیب گیاهی معطر است که البته طعم تلخی دارد و معمولا به دلیل فوایدی که برای قلب، فشار خون و دیابت دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه برای رفع بی‌خوابی و اضطراب و تقویت حافظه بسیار موثر بوده و برای بیش‌فعالی کودکان نیز توصیه می‌شود. علاوه بر آن، این گیاه برای معده و دستگاه گوارش نیز بسیار مفید و اثربخش می‌باشد. سنبل الطیب دارای طبع گرم و خشک می‌باشد.
توصیه می‌شود سنبل الطیب را به اندازه مصرف کنید، زیرا استفاده‌ی زیاد آن موجب ناراحتی معده و سرگیجه خواهد شد. برای دم کردن این گیاه حدود یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک‌شده‌ی سنبل‌الطیب را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه بر روی آن درپوش قرار دهید تا دم بکشد.

خواص دمنوش پونه کوهی و طرز تهیه آن


پونه گیاهی است که معمولا در کنار غذا و به عنوان دمنوش استفاده‌ی زیادی دارد. طبع پونه گرم و خشک می‌باشد. پونه به عنوان یک آنتی بیوتیک گیاهی شناخته می‌شود و گفته می‌شود که مشابه آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند. این گیاه در بهبود و درمان گلودرد، سینوزیت، کاهش تب و کاهش درد معده موثر است.
برای دم کردن پونه حدود 1 قاشق غذاخوری برگ پونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و حدود 10 دقیقه بر روی آن درپوش قرار دهید تا دم بکشد.

خواص چای سبز


چای سبز در سال‌های اخیر جزو نوشیدنی‌های گرم بسیار محبوب است و آنقدر طرفدار دارد که می‌توان گفت فواید و مزایای آن نیازی به توضیح ندارد. چای سبز به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان در حفظ شادابی و جوانی موثر است. این چای برای کاهش وزن، شادابی پوست، کاهش قند خون و پیشگیری از آلزایمر نیز مفید است. برای کاهش وزن بهتر است چای سبز دو ساعت بعد از غذا میل شود. طبع چای سبز سرد و خشک است.
برای دم کردن چای سبز 1 تا دو قاشق چای‌خوری چای سبز را در یک لیوان آب جوش بریزید و بر روی آن درپوش قرار دهید تا به مدت 5 الی 10 دقیقه دم بکشد.
هکتور گارسیا در کتاب «ایکیگای» در مورد چای سبز اینگونه می‌نویسد:
«مطالعات اخیر ثابت کرده است که چای سبز یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها (در اکیناوا) و یکی از عوامل قدرتمند و موثر در داشتن عمر طولانی است. برخلاف چای‌های دیگر، چای سبز در هوای آزاد و محیط باز خشک می‌شود و مورد تخمیر قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل مواد فعال خود مانند آنتی‌اکسیدان را حفظ می‌کند که در کاهش کلسترول بسیار موثر است. همچنین چای سبز در کنترل میزان قند خون، بهبود گردش خون و حتی دفع عفونت نیز بسیار مفید است.
ممکن است چای سبز با مزاج‌تان همخوانی نداشته باشد. اگر به دنبال جایگزینی برای آن هستید، چای سفید را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در واقع چای سفید، مقادیر آنتی‌اکسیدان بیشتری از چای سبز دارد. این چای، از جوانه‌ها و گلبرگ‌های تازه گیاه چای به دست می‌آید و جایگزین خوبی برای چای سبز است.»

طرز تهیه دمنوش‌ های میوه‌ ای


اگر طعم ‌دمنوش‌های گیاهی را دوست ندارید، می‌توانید دمنوش‌های میوه‌ای را امتحان کنید. این دمنوش‌ها طعم‌های بی‌نظیری دارد و با میوه‌های خشک می‌توانید آن را درست کنید. این دمنوش‌ها برای سنین متفاوت مناسب است. دمنوش‌های میوه‌ای به دلیل خواص میوه‌ها بسیار مفید است. با میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، کیوی، انبه، پرتقال و ... می‌توان دمنوش‌های خوش‌طعم آماده کرد که هر یک خواص و ویتامین‌های خاص خود را دارد.

یک نوشیدنی خوش‌طعم و خوش‌عطر برای عصرهای پاییزی

یک دمنوش که هم عطر و طعم خوبی دارد و هم برای سلامتی شما مفید است، می‌تواند انتخاب خوبی برای عصرانه باشد. البته پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید دمنوشی را به صورت مداوم و روزانه استفاده کنید، به مواد منع مصرف آن نیز توجه داشته باشید!

با کتاب آشپزی با سولادارم ال جی
خوشمزه‌ترین غذاها را آماده کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۱۲:۵۴

سلام دم کردن گل گاو زبون با لیمو عمانی برای اینکه فشار رو بالا نبره خوبه؟ و اینکه اگر توی قوری دم میکنم چقد دمنوش و چندتا لیمو عمانی بندازم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۸/۱۱ ۱۲:۱۸

سلام و وقت به خیر؛ به ازای یک قاشق گل گاو زبان یک لیموعمانی رو بشکنید داخل قوری بندازید و حدود 15 تا 20 دقیقه برای دم کشیدن روی بخار کتری قرار بدید. با توجه به طبع ممکنه باعث کاهش یا افزایش فشار بشه و نمیشه در مورد تاثیر این دمنوش بر روی همه طبع‌ها نظر یکسان ارائه داد. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۴:۳۲

بابونه عالی بود. آرامش بخش شل کننده عظله و لذت بخش. مخصوصا من کمی آبلیمو و عسل هم داخلش ریختم برای سرماخوردگی میگن خیلی خوبه. خداقوت

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ۱۵:۰۶

سلام و وقت به خیر؛ ممنون از اعلام نظر شما، بله همانطور که شما میفرمایید بسیار مفید هست. خداقوت دوست گرامی

در حال ثبت...