فصل سرما را با رعایت نکات ایمنی گرم سپری کنید!

۲۴ آذر ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
نمات ایمنی
شما جزو افراد سرمایی هستید یا گرمایی؟ آیا از آن دسته افرادی هستید که در برف زمستان هنوز اعتقاد دارید که با یک تیشرت هم میتوان بیرون رفت و یا از آن افرادی هستید از یک مهر شروع به پوشیدن کلاه و شالگردن می‌کنید؟
فرقی نمی‌کند که جز افراد سرمایی هستید و از آخر تابستان شروع به راه اندازی وسایل گرمایشی می‌کنید و یا فرد گرمایی که قصد دارید از اواسط زمستان از وسیله گرمایشی خود استفاده کنید، در هر صورت نیاز است که نکات ایمنی برای استفاده از وسایل گرمایشی را رعایت کنید تا با خیال راحت و کاملا درست، بتوانید از وسایل گرمایشی خود استفاده کنید. با رعایت نکات ایمنی، می‌توانید پاییز و زمستان را امن سپری کنید. در این مقاله قصد داریم یک سری نکات ایمنی برای استفاده از وسایل گرمایشی و گازسوز را برایتان بیان کنیم.

نکات ایمنی برای استفاده از بخاری در فصل سرد

نکات ایمنی بخاری نکات ایمنی بخاری
از میان وسایل گرمایشی مختلفی که هر ساله در فصل سرد از آن‌ها استفاده می‌شود، بخاری‌ها خطرناک و حادثه سازترین نوع آن‌ها هستند. برای اینکه حادثه ساز بودن این وسیله را به حداقل برسانیم نیاز است که نکات ایمنی آن را رعایت کنیم.
سوختن ناقص بخاری یا گرفتگی مسیر دودکش، موجب نشر گاز مونو اکسید کربن در هوا می‌شود. گاز مونو اکسید کربن، گاز خاموش نامیده می‌شود چون هیچ رنگ یا بویی ندارد و بسیار خطرناک است. همین موارد باعث می‌شود که این گاز خاموش به سرعت بتواند افراد را مسموم کند. برای اینکه خطرساز بودن این وسیله گرمایشی را به حداقل برسانیم، در این مقاله به توضیح رعایت نکاتی ایمنی آن پرداخته‌ایم.

در صورت استفاده از شومینه نکات ایمنی آن را رعایت کنید

شومینه و نکات ایمنی
دودکش شومنیه را نیز باید به خوبی چک کنید تا هیچ گونه گرفتگی نداشته باشد و همینطورکلاهک اچ دودکش آن سالم باشد. مطمئن شوید که دریچه شومینه کاملا باز باشد و بعد آن را روشن کنید. اجاق شومینه حتما باید ترموکوپل داشته باشد تا در صورت خاموش شدن، گاز قطع شود و به داخل انتشار پیدا نکند. فراموش نکنید که محل شومینه حتما باید زیر دودکش باشد تا تمامی دود ناشی از سوختن گاز خارج شود. شلنگ شومینه و اتصالات آن را نیز باید بدرستی تنظیم کنید. برای بررسی نشتی گاز، با کف صابون حتما آن را چک کنید. و نکته آخر فراموش نکنید که از تبدیل شومینه به اجاق خوراک پزی و مانند آن، جدا بپرهیزید. شعله شومینه نیز مانند بخاری باید آبی بسوزد تا عملکرد آن سالم باشد.

 با شروع فصل سرد نکات ایمنی آب گرمکن دیواری و پکیج را رعایت کنید

پکیج و نکات ایمنی
پکیج نسبت به آب گرمکن‌های دیواری امنیت بیشتری دارد و مصرف سوخت در آن‌ها بهینه‌تر و بازدهیشان بالاتر است. آب گرمکن دیواری باید در مکانی نصب شود که جریان هوا وجود داشته و هم چنین تهویه و دودکش مناسب و استانداردی داشته باشد. دقت داشته باشید که نباید در مکان‌های بسته مثل حمام یا راهرو آن را قرار دهید.  پکیج با وجود ایمنی بیشتری که نسبت به آب گرم دیواری دارد، باید حتما سیستم تهویه و دودکش مخصوص به خود را داشته باشد.  تمامی قسمت‌های دودکش باید به درستی دودبندی شده باشد تا گازهای ناشی از احتراق مشعل به خارج خانه منتقل شود. حتما دقت داشته باشید که ایمنی وسایل گرمایشی را هنگام نصب و استفاده وسایل گازسوز رعایت کنید.
با وجود رعایت تمام نکات ایمنی این وسایل گرمایشی، اکسیژن موجود در محیط را استفاده می‌کنند و موجب خشکی و کمبود رطوبت هوا می‌شوند. با این حال بعضی از افراد اقدام به نصب پکیج داخل آشپزخانه می‌کنند.  نکته مهم این است که بهترین مکان برای قرارگیری پکیج در بیرون ساختمان و داخل بالکن است.
نکته آخر اینکه، توصیه می‌شود با یک دستگاه بخور هوا، رطوبت و اکسیژن از دست رفته را میتوان جبران کرد تا اهالی خانه خدایی نکرده دچار مشکلات تنفسی نشوند. سرویس دوره‌ای پکیج و رسوب زدایی آن نیز امری ضروری است پس حتما سرویس و چکاب پکیج را مخصوصا در فصل سرد جدی بگیرید. 

در صورت استشمام بوی گاز از پکیج، چه‌ کاری انجام دهیم

پکیج و نکات ایمنی
یکی از نکات ایمنی برای استفاده از وسایل گرمایشی، دقت به استشمام بوی گاز یا خروج دود از پکیج است. در صورتیکه با بوی گاز یا خروج دود از پکیج خود رو به رو شدید، مواردی را که در ادامه بیان می‌کنیم را بررسی کنید.
اگر پکیج شما داخل کابینت قرار دارد، درب کابینت را باز کنید. در صورت رفع مشکل باید هوای تازه جریان پیدا کند. قسمت بالای کابینت، محل نصب پکیج و یا درب کابینت بهتر است که برداشته شود.
حتما دقت کنید که دودکش از خروجی خود خارج نشده باشد یعنی خروجی دودکش از دیوار و سقف منزل خارج نشده باشد.
توجه کنید که از دودکش آکاردئونی استفاده نکرده باشید. چون این دودکش مناسب برای پکیج نخواهد بود.
از انجاکه با استنشاق منوکسید کربن، این گاز با هموگلوبین خون ترکیب شده و منجر به مرگ می‌شود حتما بدون معطلی وقت، در صورت داشتن این شرایط، هنگام استشمام بوی گاز، به تکنسین متخصص تعمیرات پکیج اطلاع دهید و تا مراجعه‌ی تکنسین شیر گاز مربوط به پکیج را ببندید. در و پنجره ها را باز کنید و از استفاده از وسایل برقی، روشن و خاموش کردن آنها و زدن کلید برق اکیدا خودداری کنید.

چند توصیه مهم برای رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از این حوادث ناگوار : 

  • اگر از بخاری‌های گازی، نفتی، شومینه، آبگرمکن، پکیج و... در فصل سرما استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که اصلا نباید همه‌ی راه‌های جریان هوا را بندید و حتماً مسیر مناسبی برای رد و بدل شدن هوای تازه و اکسیژن نیز در نظر بگیرید.
  • اگر از پکیج استفاده می‌کنید، بهتر است که این دستگاه را در خارج از خانه مثلا در بالکن یا حیاط که مستقیما با هوای آزاد ارتباط دارد قرار دهید. زیرا پکیج‌ها به علت اینکه مقدار زیادی اکسیژن مصرف می‌کنند، در صورتیکه هوای مناسبی را تامین نکند، به سرعت اکسیژن محیط را کاهش می‌دهد.
  • اگر قصد دارید از بخاری استفاده کنید، حتما قبل از اینکه آن را نصب کنید، مسیر دودکش‌های داخل دیوار را بررسی کنید تا گرفتگی نداشته باشد. برای تست آن هم کافیست، مثلا از پشت بام یک وزنه کوچک به یک بند به داخل دودکش بفرستید. اگر تا انتها آمد یعنی مسیر دودکش باز است.
  • دودکش‌های داخل دیوار که سیمانی هستند، یک استاندارد نصب دارد که باید آن را رعایت کنید. یعنی از سطح بام 80 سانتی متر بالا آمده و در انتهای کلاهک آن به حالت H نصب شود.
دودکش مناسب
  • اگر بدنه دودکش‌ها همیشه داغ باشد، این بهترین نشانه برای عملکرد صحیح و درست آن‌ها است. پس از مکش مناسب دودکش‌ها حتما اطمینان حاصل کنید. اگر بخاری روشن است و دودکش سرد باشد و همچنین شعله بخاری زرد و نارنجی باشد این از نشانه های تولید گاز خطرناک است که باید مساله را سریعا بررسی کنید.
  • حتما به این نکته دقت داشته باشید که انتهای دودکش را در فضای درز ساختمان‌ها قرار ندهید چون گازها از شکستگی‌ها و ترک‌های روی دیوار حتی در واحدهای دیگر می‌توانند وارد منزل شوند.
  • انتهای دودکش‌ها را اصلا در ظرف آب قرار ندهید. چون این گاز خطرناک در آب حل نمی‌شود و این عمل باعث مسدود شدن مسیر خروجی شده و گاز از طریق دیگر خارج و وارد فضای خانه می‌شود.
دودکش در اب

  • دقت داشته باشید که از دودکش‌های مشترک برای دو یا چند وسیله استفاده نکنید. چون هر دستگاه گرمایشی و شعله دار نیاز به یک دودکش مجزا دارد.
  • دودکش‌ها حتما به صورت قائم یا عمود قرار داده شود چون آلاینده‌ها راحت‌تر خارج می‌شوند . اگر شیب دودکش پایین‌تر باشد خروج آلاینده‌ها سخت خواهد بود. شیب نباید به صورت منفی باشد چون به داخل محیط راه پیدا می‌کنند.
دودکش درست

در هنگام علائم گاز گرفتی موارد زیر را رعایت کنید

  • قبل از هر کاری وسیله گرمایشی را حتما خاموش کنید.
  • درب و پنجره‌های خانه را باز کنید. تا هوای تازه رد و بدل شود
  • از یک حوله نم دار استفاده کنید تا گاز را از فضا خارج کنید و کمک به عوض شدن هوا شود.
رعایت نکات ایمنی
در آخر نیز توجه داشته باشید که باید بعد از حل مشکل نشت گاز در محیط، هر چه سریع‌تر مشکلات ایمنی وسیله گرمایشی و گازسوز خود را برطرف کنید هرچند که این کار را باید قبل از استفاده از وسایل گرمایشی انجام دهید.
از استاندارد بودن دودکش وسایل گرمایشی و گازسوز خود (مانند بخاری گازی، شومینه، آبگرمان، پکیج و …) اطمینان حاصل کنید.
مطمئن شوید در فضایی که وسایل گرمایشی و گازسوز تعبیه شده است، به‌اندازه کافی گردش هوا وجود دارد مثلاً می‌توانید تهویه یا فن مناسب نصب کنید
تاکید می‌کنیم که هرسال قبل از راه‌اندازی بخاری‌های گازی، حتماً مسیر دودکش و لوله بخاری را بررسی کنید که چیزی مانع از عبور هوا در آن نشود.

تنها یک حرف دیگر باقی مانده است

اگر سلامت خود و خانوادیتان برایتان با اهمیت است، از سهل انگاری و کوتاهی در این مواردی که گفته شد خودداری کنید. راه اندازی صحیح وسایل گرمایشی را جدی بگیرید و حتما تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید. در طول دوره استفاده از وسایل گرمایشیتان حتما موارد ضروری را مورد بررسی قرار دهید. سرویس دوره‌ای مخصوصا در پکیج کمک بسیاری به اطمینان از سلامت عملکرد دستگاه می‌کند. سرمای هوا را با گرمای سالم و بدون خطر برای خود لذت بخش کنید. و در آخر اگر نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
 
اگر می‌خواهید درباره‌ی پکیجتان بیشتر بدانید مقاله‌های مفیدی در لینک رو به رو قابل دسترسی هست.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...