چگونه کانال های حذف شده تلویزیون را برگردانیم؟

۲۲ اسفند ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تلویزیون را روشن کرده تا برنامه‌ی مورد نظرتان را تماشا کنید اما متوجه می‌شوید تلویزیون کانال مورد نظر شما را نمی‌گیرد و کانال مربوط از تلویزیون حذف شده است. در این شرایط شاید شروع کنید به تعویض کانال‌ها و بالا و پایین کردن شماره‌ی شبکه‌ها تا بتوانید سریع‌تر کانال مورد نظرتان را پیدا کنید، اما گاهی فایده‌ای ندارد و انگار این شبکه کلا از بین کانال‌های تلویزیون شما حذف شده است. در این شرایط برای بازگرداندن کانال‌ها و یا اضافه کردن مجدد آنها به لیست کانال، لازم است برخی مراحل را بررسی کنید.
ابتدا برای اینکه بدانیم چرا کانال‌ها حذف شده، لازم است بررسی کنیم کانال‌ها از چه طریقی دریافت می‌شده است. در ارتباط با کانال‌ها دو احتمال وجود دارد. ممکن است شما از طریق گیرنده‌ی داخلی تلویزیون و آنتن، کانال‌ها را دریافت کرده و یا اینکه از طریق یک گیرنده‌ی جانبی کانال‌ها را دریافت کرده باشید.

اگر کانال‌ها از طریق دستگاه جانبی دریافت می‌شود، لازم است دستگاه جانبی را بررسی بفرمایید و در صورت نیاز کانال‌یابی مجدد را در تنظیمات آن انجام دهید. البته ممکن است ایراد از آنتن متصل شده به آن نیز باشد. در صورتی که چنین مشکلی وجود داشته باشد، با پیغام «بدون سیگنال» مواجه خواهید شد و می‌توانید تشخیص دهید که مشکل از کجاست. در صورتی که با این پیغام مواجه شدید، آنتن، کابل، فیش و پورت مربوط به اتصال آنتن را در پشت دستگاه بررسی کنید.
در این مقاله بیشتر به موضوع حذف شدن کانال‌های تلویزیون در شرایطی که کانال‌های آن از طریق آنتن و گیرنده دیجیتال داخلی دستگاه دریافت شود، پرداخته‌ایم.
چرا برخی تلویزیون‌ ها کانال‌ های جدید HD را دریافت نمی‌کند؟

مشکلات آنتن و عدم شناسایی آنتن در تلویزیون


یکی از دلایل مهم در عدم دریافت کانال‌های تلویزیون، مشکلات مربوط به آنتن، کابل آنتن، فیش و پورت ورودی آن در پشت تلویزیون است. اگر مشکل عدم دریافت کانال‌های تلویزیون شما مربوط به آنتن باشد، تلویزیون هیچ کانالی دریافت نمی‌کند و نمی‌توانید هیچ‌یک از شبکه‌ها را مشاهده کنید. همانطور که گفته شد علت قطع و وصل شدن آنتن تلویزیون و یا قطعی سیگنال آن به طور کامل، می‌تواند ایرادات فیزیکی آنتن مانند شکستگی و ...، قرارگیری آنتن در جهت و مکان نامناسب، قطعی کابل آنتن، مشکلات مربوط به فیش ورودی و همچنین مشکل درگاه ورودی آنتن باشد.


اگر تلویزیون شما پیغام «بدون سیگنال» یا همان «No Signal» می‌دهد، در واقع نمی‌تواند سیگنال مورد نظر را دریافت کند و دلیل آن هم می‌تواند مواردی باشد که بالاتر گفته‌ایم. اگر از طریق ورودی HDMI یا AV تصویر تلویزیون دریافت می‌شود، عدم اتصال کابل مورد نظر، مشکل در اتصال و یا خاموش بودن و مشکل داشتن دستگاه جانبی باعث نمایش این پیغام و عدم نمایش تصویر خواهد شد.

چرا تلویزیون ال جی تصویر ندارد ولی صدا دارد؟

عدم دریافت برخی کانال‌ها به دلیل عدم دریافت سیگنال

برخی مواقع پیش می‌آید که تعدادی کانال که از طریق یک پهنای باند و فرکانس دریافت می‌شود، حذف شده است و در کانال‌یابی مجدد نیز دریافت نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که زاویه‌ی آنتن برای دریافت کانال‌های این فرکانس مناسب نباشد و نیاز باشد زاویه‌ی آنتن را تغییر دهید. در برخی موارد مشکل به زاویه‌ی آنتن مربوط نمی‌شود و به دلیل آنتن‌دهی نامناسب فرکانس مربوط در آن منطقه است.

ساده‌ترین راهنمای راه‌اندازی اولیه تلویزیون ال جی

نوسان سیگنال دریافتی در تلویزیون

پاک شدن کانال‌ها همیشه به معنی حذف کامل آنها نیست. ممکن است کانال در تنظیمات کانال‌یابی تلویزیون ذخیره شده باشد، اما زمانی که می‌خواهید برنامه‌های آن کانال را مشاهده نمایید، تصاویر مربوط به کانال مورد نظر دریافت نشود. در چنین شرایطی احتمالا در قدرت و کیفیت سیگنال دریافتی تلویزیون نوسان وجود دارد. در منوی تلویزیون‌ها و در بخش کانال‌ها معمولا قسمتی به نام تست سیگنال تلویزیون وجود دارد که می‌توانید در آن بخش، قدرت و کیفیت سیگنال را تست نمایید. در نظر داشته باشید که برای دریافت کانال‌ها به شکل مناسب و بدون قطع و وصل شدن لازم است قدرت سیگنال بالاتر از %70 و کیفیت سیگنال %100 باشد.

به هم ریختگی کانال‌های تلویزیون

یکی از دلایلی که ممکن است موجب شود کانال مورد نظر خود را پیدا نکنید، به هم ریختگی کانال‌ها و جابجایی آنها است. ممکن است شماره کانال مورد نظر شما جابجا شده باشد. کانال‌ها به ترتیب نباشد و یا اینکه برخی کانال‌ها را در لیست پخش مورد نظر و دلخواه خود قرار داده باشید و در حال حاضر بر روی لیست پخش مورد نظرتان نباشید. در چنین شرایطی لازم است با انتخاب گزینه‌ی Info لیست پخش مورد نظر را انتخاب کنید و یا برای مرتب ‌کردن و ویرایش کانال های تلویزیون های ال جی و یا ویرایش و مدیریت کانال‌های تلویزیون جی پلاس را انجام دهید.

در چه شرایطی لازم است کانال‌یابی مجدد انجام شود؟

اگر تلویزیون شما پیغام بدون برنامه‌ریزی می‌دهد و یا تعدادی کانال را دارید و برخی دیگر را ندارید، لازم است کانال‌یابی انجام دهید؛ کانال‌یابی حتی اگر به تازگی نیز انجام شده باشد، لازم است مجدد صورت گیرد تا در صورت ایراد کانال‌یابی، مشکل رفع شود و اگر مشکل از آنتن و زاویه‌ی آن و یا موارد مرتبط با کابل و فیش آنتن باشد، با توجه به پایین بودن قدرت و کیفیت سیگنال در منوی کانال‌های تلویزیون، می‌توانید متوجه شوید که ایراد از آنتن یا موارد مرتبط با آن است.
برای کسب اطلاعات کامل در مورد نحوه‌ی کانال‌یابی می‌توانید به راهنمای نحوه کانال یابی در تلویزیون LG و یا سوالات متداول در مورد کانال‌یابی تلویزیون جی پلاس مراجعه فرمایید.

چه زمانی باید به تعمیرکار مراجعه کرد؟

اگر تلویزیون شما پس از کانال‌یابی هیچ‌یک از کانال‌ها را پیدا نمی‌کند و نمی‌توانید کانال‌ها را به تلویزیون خود اضافه کنید، ابتدا می‌بایست آنتن و وضعیت آن مورد بررسی قرار گیرد. اگر مشکل از آنتن و موارد مرتبط با آن و همچنین آنتن‌دهی منطقه نباشد، می‌بایست دستگاه از سوی کارشناس تعمیرات تلویزیون مورد بررسی قرار گیرد، زیرا ممکن است مشکل مربوط به برد اصلی دستگاه و یا قطعات مرتبط دیگر و اتصالات باشد.

اگر نیاز به خدمات تعمیر تلویزیون ال جی یا جی پلاس داشتید، می‌توانید درخواست خود را در قسمت ثبت درخواست تعمیرات تلویزیون ثبت کرده و منتظر باشید تا در کوتاهترین زمان برای هماهنگی مراجعه با شما تماس حاصل شود.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

سلطانی محمدی
۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ۱۹:۳۹

ممنون از مقاله خوب شما در ارتباط با این مقاله میخواهم چند نکته را یاد اوری نمایم . 1- در تمام تلوزیون های حدید اعم از هوشمند و ساده بروز رسانی نرم افزار گیرنده دیجیتال بصورت OTA ( بروز رسانی از طریق فرستنده تلوزیون) انجام می گیرد بدلیل اینکه OTA از الزامات تلوزیون های دیجیتال می باشد امکان غیر فعال کردن ان وجود ندارد معمولا بعد از حذف شبکه ها ( مانند شما و ایران کالا در چند ماه قبل ) و یا اضافه شدن شبکه های جدید صدا و سیما تغییراتی را در چیدمان کانال ها اعمال می نماید که ممکن است از نظر بیننده بهم ریختگی کانال ها تلقی شود در منوی تنظیم کانال تمام تلوزیون های جی پلاس و نکسار گزینه ای بنام LCN یا مرتب سازی کانال ها بر اساس چیدمان فرستنده وجود دارد اگر این گزیته را غیر فعال نمایید تا زمانیکه خودتان اقدام به کانال یابی نکنید چیدمان کانال ها ثابت خواهد ماند ، برای دریافت شبکه های جدید HD و 4k اهمیت قدرت سیگنال آنتن بیشتر از شبکه های SD می باشد و به غیر از نقاط نزدیک به فرستنده استفاده از انتن هوایی برای دریافت این شبکه ها الزامیست در حال حاضر در تهران فقط شبکه های یک و دو سیما بر روی باند VHF بترتیب شبکه یک کانال 7 و شبکه دو کانال 9 بصورت انالوگ در حال پخش است این شبکه ها روی کانال های متعدد روی باند UHF بصورت انالوگ و دیجیتال در دسترس هستند بنا براین خرید انتن مخصوص دریافت باند UHF که ابعاد کوچکتر و وزن سبکتر و قیمت ارزان تر هستند برای شما کفایت می کنند انتن های VHF&UHF موجود در بازار بدلیل ابعاد بزرگ بخش VHF و اضافه شدن برد میکسز و وجود دو عدد مچینگ هم قیمت بالایی دارند هم در زمان وزش باد شدید امکان خارج شدن از تنظیم و حتی شکستن انها بالاست در زمان خرید انتن حتما به علامت استاندارد و داشتن مچینگ فیوز دار دقت فرمایید وجود فیوز در زمان رعد و برق از اسیب دیدن تیونر تلوزیون شما جلو گیری می کند سعی کنید از کابل تلوزیون یک تکه از نوع مرغوب دارای مغزی و شیلد مسی تولید داخل استفاده کنید کابل های ارزان قیمت چینی عمدتا با مغزی و شیلد الومینیمی و روکش نامرغوب که در شرایط جوی زود از بین می رودبه قیمت ارزان به وفور در بازار موجود است گخ هم باعث افت سیگنال و هم بعد از مدتی مجبور به تعویض ان خواهید بود اگر کابل کشی انتن منزل شما داخلی است قطعا از عمر بالاتری ( در صورت استفاده از کابل مرعوب معادل عمد ساختمان ) برخوردار می باشد ) حتما از فیش انتن مرغوب استفاده کنید جهت انتن را در تهران به سمت شمال کمی مایل به شرق ( برای مرکز تهران با توجه به ادرس منزلتان تمایل به شرق در شرق تهران نیاز نیست و در غرب تهران این تمایل بیشتر است ) تنظیم نمایید اگر کابل را از کنار پنجره به داخل اتاق راهتمایی می کنید یک حلقه کوچک زیر محب ورود انتن ایحاد و با چسب برق قسمت بالای حلقه را محکم و یک تکه پارچه به پایین حلقه گره تا اب باران به داخل اتاق منتقا نشود بعد از نصب انتن حتما کانال یابی را انجام دهید دریافت بی عیب شبکه فراتر ( IRIB UHD HDR ) نمایانگر صحت کار شماست اگر در دریافت این شبکه مشکل داشتید جهت انتن را کمی به چپ و راست تغییر تا مشکل بر طرف شود در کانال های دیجیتال دو ثانیه بعد از اعمل تغییرات نتیجه رویت می گردد پس صبور باشید و با حوصله بهترین جهت را بیابید

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۱/۲۴ ۱۱:۲۱

سلام و وقت به خیر؛ دوست گرامی از اعلام نظر شما و زمانی که اختصاص داده‌اید متشکریم. موفق و پیروز باشید

در حال ثبت...