چگونه لکه‌‌ها را از روی لباس پاک کنیم؟

۲۷ خرداد ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
چگونه لکه‌‌ها را از روی لباس پاک کنیم؟

شاید برای همه‌ی ما اتفاق افتاده باشد که یک لباس را از بین لباس‌های دیگرمان بیشتر دوست داشته باشیم. با پوشیدن آن حس بهتری را تجربه کنیم و همیشه برای تمیز و مرتب بودن آن تلاش کنیم. فرض کنید وقتی آن لباس را به تن کردید لکه چای، غذا و هر لکه مزاحم دیگری، لباس دوست داشتنی شما را کثیف کند. چه حسی به شما دست می‌دهد؟
برای اینکه تمام دنیا جلوی چشمانتان تیره و تار نشود بهتر است در همان لحظه دست به کار شوید و فکری برای از بین بردن لک لباستان کنید. استفاده از روش صحیح و مناسب باعث می‌شود که برای همیشه با نگرانی از بین نرفتن لکه‌ها خداحافظی کنید.
در ادامه 18 مورد از لکه‌‌های لباس و راه‌حل برطرف کردن آن + ضد لک‌ها را برایتان بیان خواهیم کرد. مطالعه و آگاهی از آن‌ها حتما در وقت‌های حیاتی کمک کننده شما خواهد بود.

نحوه پاک کردن لکه‌ها از لباس

نحوه پاک کردن لکه‌ها از لباس

برای پاک کردن انواع لک‌ها از روی البسه، فقط کافیست که به حلال آن لک‌ها یا همان لکه‌بر ( ضدلک ) آن، جنس لباس و برچسب روی لباس دقت کنید. توجه به این موارد، برای پاک شدن لک لباس‌هایتان به شما کمک خواهد کرد. بهتر است اول لکه‌ها را از بین ببرید و بعد برای شستشو آن‌ها در لباسشویی اقدام کنید.
مجموع نکات و راه‌حل‌هایی که برای از بین بردن لکه، ما در ادامه بیان می‌کنیم قابل استفاده برای لباس‌های سفید است.
این موارد و نکات امکان دارد در لباس‌های رنگی به خوبی جواب ندهد و به بافت لباس آسیب وارد کند. پس توصیه می‌کنیم در صورت مواجه شدن با این لک‌ها در لباس‌های سفید، از این نکات استفاده صحیح کنید.
مطالعه دفترچه راهنمای لباسشویی به پاک کردن انواع لک‌ها به شما کمک خواهد کرد.

 راه‌ حل فوری از بین بردن هر نوع لکه از روی لباس

برای بهتر پاک شدن لک‌ها و استفاده از ضد لک، کافیست در ادامه نکاتی که بیان می‌کنیم را انجام دهید تا ردی از لک بر روی البسه شما باقی نماند.
  • ابتدا باید لکه‌های روی لباس را فوراً پاک کنید.
  • نوع لکه را ارزیابی کنید و سپس با استفاده از مطالبی که در ادامه بیان می‌کنیم اقدام به رفع آن‌ها نمایید.
  • برای پاک شدن لکه از لباس، پیش از شستشو در لباسشویی، از مایع شوینده یا شوینده غلیظ و آب استفاده کنید
  • برای لکه‌های ناشناخته از آب سرد استفاده کنید، آب گرم موجب سفت شدن آنها می‌شود.
  • به دستورالعمل شستشوی لباس‌های خاص و برچسب روی لباس‌ها توجه کنید.
  • برای آزمایش ثابت بودن رنگ لباس، مقداری از لکه بر را بر روی طرف داخلی امتحان کنید.
  • پس از رفع لکه، لباس‌ها را شسته و آبکشی کنید.

نکات :

  1. در مواردی که استفاده از مواد شوینده سفید کننده بیان شده این شوینده فقط مخصوص لباس‌های سفید می‌باشد.
  2. استفاده از ماده شوینده سفید کننده در لباسشویی‌های درب از جلو، ممنوع می‌باشد. زیرا ممکن است این شوینده به لاستیک دور درب و دستگاه آسیب برساند.

برای شستشوی بهتر از بهترین شوینده‌ها استفاده کنید.

راهنمای از بین بردن 18 لکه از روی لباس

اگر لکی بر روی لباس‌های شما افتاد که برای پاک کردن و نماندن رد آن، چاره‌ کار را نمی‌دانستید بهتر است نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم را رعایت کنید.
  1. لک نوار چسب، لک آدامس، لک سیمان روی لباس

راهنمای از بین بردن 18 لکه از روی لباس

برای از بین بردن لک چسب، آدامس، سیمان، روی محل این لک‌ها را یخ بمالید. سپس با چاقو آلودگی آن را بتراشید. لباس را در حالیکه لکه رو به پایین است بر روی حوله کاغذی قرار دهید و در آخر لکه را به لکه بر یا پاک کننده غیر قابل اشتعال آغشته کنید (یعنی از نفت، بنزین و تینر استفاده نکنید). بهتر است که از لکه برهای مناسب لکه استفاده کنید.
  1. از بین بردن لک غذای کودک، لک لبنیات، لک تخم مرغ از روی البسه

از بین بردن لک غذای کودک، لک لبنیات، لک تخم مرغ از روی البسه

برای برطرف کردن لک غذای کودک، لبنیات و تخم مرغ می‌توانید با شوینده‌های حاوی آنزیم، لکه را پاک کرده یا آن را خیس کنید.
  1. پاک کردن لک نوشیدنی‌ها ( لک قهوه، لک چای، سودا و لک آبمیوه )

پاک کردن لک نوشیدنی‌ها ( لک قهوه، لک چای، سودا و لک آبمیوه )

برای پاک کردن لک نوشیدنی‌ها ابتدا لکه را پاک کنید. با آب سرد آن را شستشو دهید و از شوینده مناسب برای آن استفاده کنید.
  1. از بین بردن لک خون

برای از بین بردن لک خون بهتر است که با آب سرد آن را آبکشی کنید. سپس صابون جامد روی آن بمالید یا با شوینده‌های حاوی آنزیم محل را پاک کنید یا به آن آغشته کنید. در آخر برای برطرف کردن لک آن با سفید کننده یا شوینده مناسب آن لباس  بشویید. توجه داشته باشید که استفاده از شوینده‌های سفید کننده مخصوص لباس‌های سفید است.
  1. پاک کردن لک پارافین و موم

لک موم را از روی لباس بتراشید. سپس لکه را به صورت رو به پایین بین حوله‌ کاغذی قرار دهید. در این مرحله اطوی داغ بر روی محل لک قرار دهید تا پارافین آن جذب شود. دقت کنید که حوله‌های کاغذی یا دستمال کاغذی را به طور مرتب تعویض کنید.
برای پاک کردن کامل لک موم یا پارافین با لکه بر یا مایع پاک کننده غیر قابل اشتعال، باقیمانده موم را پاک کنید. یعنی از تینر، نفت و بنزین استفاده نکنید. حلال را با دست بشویید و در آخر با سفید کننده یا شوینده مناسب آن را بشویید. دقت کنید که استفاده از شوینده‌های سفید کننده مخصوص لباس‌های سفید است.
  1. لک شکلات بروی لباس

لک شکلات بروی لباس

لک شکلات بر روی لباس کودکان، مشکل بسیاری از مادران است که چطور آن را پاک کنند. برای پاک کردن لک شکلات از روی لباس با استفاده از شوینده حاوی آنزیم محل را با آب گرم خیس کنید. بعد از این مرحله کافیست که با سفید کننده یا شوینده مناسب بشویید. البته اگر لباس سفید بود از شوینده‌های سفید کننده استفاده کنید.
  1. پاک کردن چرک یقه، لک سرآستین و لک لوازم آرایش

پاک کردن چرک یقه، لک سرآستین و لک لوازم آرایش

مواجه شدن با چرک یقه، سر آستین و لوازم آرایش از جمله مشکلات متداول برای لباس ها می‌باشد. که در بعضی اوقات پاک کردن آن‌ها مشکل ساز می‌شود. برای لک یقه و چرک سر آستین پشنهاد می‌کنیم که با لکه‌بر آن پاک کنید یا بر روی آن صابون جامد بمالید.
  1. لک رنگ ریخته شده بر روی لباس سفید

در صورت مواج شدن با این کثیفی‌ها از رنگ پاکن‌های بسته‌ای استفاده کنید و با سفید کننده و یا شوینده مناسب آن را بشویید.
  1. از بین بردن لک چمن از روی لباس

برای از بین بردن لک چمن از روی لباس با استفاده از شوینده حاوی آنزیم محل را با آب گرم خیس کنید و با سفید کننده یا شوینده مناسب بشویید.
  1. لک گریس، لک روغن و جرم باقی مانده روی لباس (کره، چربی، لک سس سالاد، روغن آشپزی، گریس، لک روغن موتور)

برای از بین بردن لک کره، لک چربی، لک سس سالاد، لک روغن آشپزی و لک روغن موتور، بهتر است لکه را بتراشید. با آب داغ مناسب برای آن جنس لباس، محل لک را بشویید. برای لکه‌های شدید، مقداری مایع شوینده غیر قابل اشتعال به پشت لکه بمالید. منظور از شوینده غیر قابل اشتعال، شوینده‌ایست که دچار آتش سوزی نشود (مثل تینر، نفت و بنزین) .
حوله کاغذی زیر لکه را، به طور مرتب تعویض کنید. زیرا پس از یک مرتبه استفاده کثیفی را به خود جذب می‌کند. پس بهتر است مرتب آن را تعویض کنید. لباس را به طور کامل آبکشی کنید. در آخر نیز با استفاده از آب داغ مناسب لباس، آن را بشویید.
  1. پاک کردن لک جوهر

به این نکته دقت کنید که پاک کردن برخی جوهرها ممکن نیست. شستن برخی از جوهرها موجب تثبیت لکه می‌شود. لکه را با لکه بر بشویید، از الکل یا مایع پاک کننده غیر قابل اشتعال استفاده کنید.
  1. لک کپک، لک سوختگی روی لباس

اگر سفید کننده کلر ( دسته‌ای از شوینده‌های سفید کننده ) برای لباس اشکالی ندارد، از آن استفاده کنید. یا پیش از شستشو آن را در آب گرم و سفید کننده اکسیژن (دسته‌ای از شوینده‌های سفید کننده)  خیس کنید. اما فراموش نکنید که برخی از کپک‌ها به لباس آسیب می‌رسانند.
  1. تمیز کردن لک گِل، لک لجن

تمیز کردن لک گِل، لک لجن

برای پاک کردن لک گِل، روی گِل خشک شده برس بکشید. با شوینده‌های دارای آنزیم لکه را خیس کنید تا لکه از بین برود.
  1. از بین بردن لک خردل، لک رب

از بین بردن لک خردل، لک رب

با لکه بر محل را خیس کنید. از سفید کننده یا شوینده مناسب لباس برای شستشو آن استفاده کنید.
  1. تمیز کردن لک لاک ناخن

ممکن است پاک کردن لاک بر روی البسه غیر ممکن باشد. لکه را رو به پایین بر روی حوله کاغذی قرار دهید. به پشت لکه، لاک پاکن بمالید. حوله‌های کاغذی را به طور مرتب تعویض کنید زیرا کثیفی‌ها را پس از هر بار استفاده به خود جذب می‌کند. از بکاربردن استون خودداری کنید. پس از پاک شدن لک می‌توانید آن را در لباسشویی شستشو دهید.
  1. لک رنگ روی لباس

استفاده از حلال آب، وقتی لکه مرطوب است، لباس را با آب سرد بشویید. اگر رنگ خشک شود دیگر قابل پاک شدن نیست. حلال روغن و جلا، از حلال های توصیه شده بر روی برچسب استفاده کنید. قبل از شستن، به طور کامل آبکشی کنید.
  1. پاک کردن لک زنگار، رنگ قهوه‌ای یا زرد

پاک کردن لک زنگار، رنگ قهوه‌ای یا زرد

برای لکه‌ها از پاک کننده زنگار (رنگ) مناسب لباس استفاده کنید. برای پاک کردن رنگ کل لباس، از شوینده فسفات و سفید کننده بدون کلر ( دسته‌ای از سفید کننده‌ها) استفاده کنید. اگر از سفید کننده حاوی کلر ( نوعی از سفید کننده‌ها ) استفاده کنید، رنگ رفتگی تشدید می‌شود.
استفاده از سفید کننده‌ها مخصوص لباس‌های سفید است.
  1. لک واکس کفش روی لباس

اگر لک واکس کفش، با واکس مایع به وجود آمده است از مایع شوینده غلیظ و آب استفاده کنید. یعنی میزان شوینده بیشتر  باشد. اگر لک با واکس جامد بود، واکس را بتراشید و با لکه بر یا شوینده غیر قابل اشتعال خیس کنید.از بنزین، نفت و تیر استفاده نکنید. ماده شوینده را به محل مرطوب بمالید و با استفاده از سفید کننده یا شوینده مناسب بشویید.

 هشدارهای ایمنی را جدی بگیرید

 هشدارهای ایمنی را جدی بگیرید

  • هرگز مایع سفید کننده دارای کلر ( نوعی از وایتکس ‌) را با سایر مواد شیمیایی مصارف خانگی مانند جرم گیر دستشویی، رسوب زدا، اسید یا مواد حاوی آمونیاک ترکیب یا استفاده نکنید. این ترکیب موجب تشکیل بخار خطرناکی می شود که می‌تواند آسیب جانی یا حتی مرگ را به همراه داشته باشد.
  • به منظور کاهش خطر آتش سوزی یا آسیب جدی جانی یا مالی هشدارهای زیر را رعایت کنید :
  1. تمامی دستورالعمل‌های پیرامون محصولات لکه‌بر را مطالعه و رعایت نمایید.
  2. تمامی ظروف استفاده شده برای از بین بردن لک‌ها را، پس از اتمام کار به طور کامل بشویید.
  3. محصولات لکه‌بر را مخلوط نکنید، به خصوص آمونیاک و کلر. منجر به تشکیل بخار خطرناک می شود.
  4. لباس‌هایی را که به گازوئیل، حلال‌های خشکشویی، سایر مواد قابل اشتعال یا مواد منفجره، آغشته یا شسته شده‌اند را هرگز نشویید، زیرا که امکان جرقه یا آتش سوزی آن‌ها وجود دارد.
  5. هرگز از حلال‌های قابل اشتعال نظیر گازوئیل در خانه استفاده نکنید. گاز آنان در تماس با شعله یا جرقه دچار انفجار می‌شوند.

شستشو با برنامه ضد لک در لباسشویی

شستشو با برنامه ضد لک در لباسشویی

برنامه مخصوص لکه بری، در بعضی از مدل‌های ماشین لباسشویی وجود دارد. در بعضی از مدل‌های ماشین لباسشویی ال جی نیز این برنامه قابل رویت است.
برنامه Stain Care یا ضد لک، در ماشین لباسشویی ال جی مخصوص از بین بردن لک است که در برخی از مدل‌های لباسشویی ال جی وجود دارد.
این برنامه انواع لکه‌های حاصل از نوشابه، آبمیوه، چرک و ... را از بین می‌برد. برای از بین بردن لکه‌های مختلف در این برنامه ماشین لباسشویی، دمای آب مرحله به مرحله افزایش می‌‌یابد. این برنامه مناسب پارچه‌هایی با جنس پنبه‌ای، لباس‌های غیر ظریف می‌باشد.

برای تمیزتر شدن لباس‌ها در لباسشویی چکار کنیم؟


لکه‌ها را نابود کنید و لباس‌هایی تمیز تر داشته باشید ...

از بین بردن لک روی لباس، این روزها دغدغه خیلی از افراد هست. شاید از پوشیدن لباسی که همیشه خیلی دوست داشتید بخاطر همین لک‌ها صرف نظر کرده‌اید اما اگر به صورت صحیح و به موقع فکری برای پاک شدن لک‌ها کنید همیشه لباس‌های دوست داشتنیان برایتان باقی خواهد ماند.
در نهایت اگر سوالی در رابطه با از بین بردن لک‌ها و مواردی از این قبیل داشتید در قسمت نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.
 

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۰۹:۴۰

لکه بر قوی لباس کدوم هست؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۲:۰۳

سلام و وقت بخیر، اگر منظور شما برای تهیه شوینده هست میتونید به لینک زیر مراجعه کنید. اما برای هر نوع جنس و الیاف لباس باید باتوجه به برچرسب روی آن و استانداردهای لازم لکه بری از آن ها را انجام داد. https://cs.goldiran.ir/product/category/86/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C موفق باشید.

در حال ثبت...