نحوه شستن فرش و روفرشی در لباسشویی

۲۶ بهمن ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
نحوه شستن فرش و روفرشی در لباسشویی

چند سوال اصلی در خصوص موضوع مطرح شده این مقاله وجود دارد. آیا می‌توان فرش را در ماشین لباسشویی شست؟ آیا شستشو رو فرشی در لباسشویی مانعی ندارد؟ اگر امکان شستن فرش و روفرشی در لباسشویی وجود دارد با چه برنامه‌ای و به چه روشی میتوان اینکار را انجام داد؟ برنامه شستشوی روفرشی در لباسشویی، برنامه شستشوی فرش در لباسشویی و شستن روفرشی در ماشین لباسشویی ال جی و جی پلاس چیست؟ در غیر این صورت برای شستشو صحیح و بدون آسیب به فرش و روفرشی چه روشی را میتوان پیشنهاد داد که هم به صرفه باشد هم به بهترین شکل انجام گیرد؟ برای کسب اطلاعات در این زمینه فقط کافیست در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی که لازم دارید را بدست آورید.
آموزش برنامه های ماشین لباسشویی ال جی

جنس و نوع فرش را بشناسید

همواره باید قبل از شستن فرش با لباسشویی یا با دست، از بافت، جنس و نوع الیاف آن شناخت داشته باشید تا بهترین حالت شستشو را انتخاب کنید. در بیشتر لباس‌ها و همچنین برخی فرش ها که قابلیت شستشو دارند، برچسب راهنمای شستشو به آن‌ها متصل است تا شما با مطالعه و اطلاع از آن بهترین شستشو را داشته باشید و از ایجاد آسیب های احتمالی برای بافت فرش جلوگیری کنید. برای اطلاع و آگاهی از برچسب‌ها و لیبل البسه جهت شستشو کافی است مقاله مفهوم و معنی علامت های روی لباس را مطالعه کنید.

برنامه شستشوی فرش در لباسشویی

خاک، گرد و غبار فرش را از بین ببرید

برای شستشوی فرش و روفرشی با هر روشی دقت داشته باشید که حتما باید خاک و گرد غباری که به مرور زمان روی فرش یا لا به لای بافت آن نفوذ کرده را به خوبی بتکانید. گاهی کثیفی‌ها، خرده غذا، موی حیوانات خانگی و ... ممکن است شرایط و تمیز شدن فرش یا حتی رو فرشی را سخت تر کند. پس قبل از هر اقدام به شستشو آن را به خوبی از مواردی که بیان کردیم تمیز کنید و بتکانید.

لکه های روی فرش و روفرشی را از بین ببرید

بعد از اینکه تا حد امکان گرد و غبار، آلودگی‌ها و مواردی که در بالا بیان کردیم را از فرش و رو فرشی پاک کردید، در مرحله بعدی باید لکه های روی فرش را با توجه به نوع لک و راهکارهای آن از بین ببرید. به طور کلی برای از بین بردن لک های مختلف از روی لباس محتوای چگونه لکه‌‌ها را از روی لباس پاک کنیم؟ شاید در این خصوص نیز به شما کمک کند.

آیا امکان شستشو فرش با ماشین لباسشویی وجود دارد؟

ماشین لباسشویی همانطور که از اسم آن پیداست دستگاهی است برای شستشو لباس در لباسشویی با برنامه های خاص و مرتبط به خودشان که بهترین نتیجه شستشو را از آن شاهد باشید و سرعت کارهای زندگی پر مشغله امروزی را افزایش دهید. پس اگر بخواهیم تعارف را کنار بگذاریم، سر اصل مطلب برویم و شما را با واقعیت رو به رو کنیم، باید بدانید که اصلا شستشو فرش در لباسشویی توصیه نمیشود. برنامه‌ای نیز مخصوص برنامه شستشوی فرش در لباسشویی تعبیه نشده است. اگر افرادی اقدام به شستشو فرش یا روفرشی حتی کوچک در لباسشویی میکنند باید از عواقب آن نیز آگاه باشند. زیرا علاوه بر آسیب به دستگاه، امکان ارور، خطا از جمله ارور عدم تعادل، امکان گیر کردن پرزهای آن در لوله تخلیه، به خوبی شسته نشدن آن وجود دارد. از سوی دیگر امکان دارد حتی اگر دستگاه، این شستشو پر خطر را انجام دهد، پایان کار، فرش کوچک و یا روفرشی که از دستگاه تحویل میگیرید همانی نباشد که هنگام شروع شستشو به لباسشویی سپرده‌اید.

برنامه شستشوی روفرشی در لباسشویی

چرا نباید فرش را با لباسشویی شست؟

علت های اصلی مناسب نبودن ماشین لباسشویی برای شستشوی فرش و قالیچه:
  • پرزهای فرش در داخل دیگ لباسشویی رسوب میکند و برای شستشوهای بعدی امکان کیفیت عملکرد دستگاه پایین می‌آید.
  • پرزهای فرش، گرد و خاک و خرده غذاهای بین الیاف فرش در داخل پمپ تخلیه گیر کند و موجب گرفتگی لوله تخلیه، ظاهر شدن ارور و آسیب به قطعات دیگر ماشین لباسشویی شود.
  • لباسشویی مخصوصا شستن لباس است. با شستن فرش، الیاف سنگین و ... در این دستگاه، که ظرفیت و برنامه طراحی شده برای آن وجود ندارد با آبگیری لباسشویی، دستگاه اگر با هر کیلویی باشد مثلا (8k، 10k و ...) موجب سنگین شدن درام و آسیب به دستگاه می‌شود.
  • شما با شستشو مواردی که شستن آن برای لباسشویی طراحی نشده است به کوتاه شدن عمر ماشین لباسشویی با آسیب به دستگاه و از بین رفتن یا خراب شدن فرش و ... خود کمک کرده‌اید.
  • به هم ریختن تنظیمات محل استقرار ماشین لباسشویی به علت ترکیب شدن الیاف با آب و مواد شوینده و سنگین شدن بار درام و همچنین فشار به موتور در هنگام چرخش غیر قابل پیش بینی نیست.
  • امکان دارد در اثر ترکیب و نفوذ مواد شوینده لباسشویی به فرش‌ها به بافت پارچه نیز آسیب وارد شود.

شستشوی فرش های کوچک در ماشین لباسشویی

نگهداری از فرش و روفرشی
برای شستشوی انواع فرش های کوچک، قالیچه، پادری، موکت، رو فرشی و ... از ماشین های لباسشویی استفاده نکنید و کلا برای شستشوی این موارد برای سلامت دستگاه و فرشهایتان به روش های شستشوی دستی و یا توسط دستگاه های صنعتی مخصوص شستشوی فرش به قالی شویی ها بسپارید.

راه های از بین بردن لکه از روی فرش و روفرشی

نحوه زدودن لکه از فرش و روفرشی میتوان گفت کار ساده ای نیست. لکه های ایجاد شده بر روی روفرشی تفاوت زیادی با لکه های روی فرش ندارد. باید پس از ایجاد لکه خیلی سریع برای تمیز کردن آن اقدام کنید تا آن لک ها روی فرش و روفرشی ماندگار و غیر قابل از بین رفتن نشود. در ادامه برای تمیز شدن لکه ها از روی فرش و روفرشی راهکار ارائه میدهیم.
  • قبل از هرچیز دقت داشته باشید که اگر تصمیم به تمیز کردن لک را گرفتید ریسک پخش شدن لک روی آن را نیز باید بپذیرید. زیرا ممکن است این کار به درستی انجام نشود و بدتر لکه به سایر قسمت ها نیز پخش گردد.
  • ابتدا اگر برچسب یا لیبل شستشو دارد آن را بررسی و چک کنید تا از دستورات صحیح آن پیروی کنید.
  • در مرحله بعدی در وهله اول باید لکه ایجاد شده بر روی فرش اگر ممانعتی ندارد با آب سرد شستشو دهید و بعد از اسفنج و مواد شوینده در محل لک شده بمالید.
  • اگر لکه ها سرسخت نیستند استفاده از آب سرد و مواد شوینده ملایم ترجیحا شوینده مخصوص فرش بلامانع است.
  • برای جلوگیری از پخش شدن لک، از اسفنج به همراه مواد شوینده برای پاک کردن استفاده نمایید.
  • از سشوار می توانید برای خشک شدن فرش و روفرشی استفاده کنید.
راه های از بین بردن لکه از روی فرش و روفرشی

نکات لازم جهت حفظ و نگهداری فرش و روفرشی

نکاتی برای نگهداری از فرش و روفرشی را بیان میکنیم. تا اینجا به آموزش نحوه شستن فرش و روفرشی در لباسشویی آشنا شدید اما لازم است از نکات لازم جهت حفظ و نگهداری آن ها نیز مطلع شوید.
1. قرار دادن فرش در معرض نور مستقیم خورشید یا قرار نگرفتن آن موردی است بر اساس نوع الیاف و نوع فرش شما متفاوت است و باید متخصص آن بر اساس استاندارد آن نظر دهد. شاید این کار باعث تغییر رنگ در فرش می شود. بهتر اسن فرش را روی یک بند رخت یا روی نرده با هوای آزاد خشک کنید.
2. تنظیم فرش ها با پایه مبل باعث می شود که آن ها دچار چین و چروک نشوند. پایه های مبل از حرکت فرش جلوگیری کند.
3. همچنین استفاده منظم از جاروبرقی مانع ورود گرد و غبار به بافت فرش می شود.
4. استفاده از موارد شوینده در شست و شوی فرش ها باید متناسب با نوع الیاف آن ها صورت گیرد. برای شستشوی فرش حتماً در مورد الیاف مصرفی در آن تحقیق کنید و مواد شوینده ای به کار ببرید که استاندارد کافی داشته باشد.

روش اصولی شستشوی فرش چیست؟

نحوه خشک کردن فرش و روفرشی
سپردن انواع مختلف فرش هایتان با جنس، سایز و نوع مختلف آن‌ها به قالشویی شما را از احتمالات خرابی که در بالا بیان کردیم دور میکند. بهترین انتخاب، سپردن فرش‌هایتان به قالشویی ها و متخصصین این کار است. علت این که شما باید برای انجام این کار به خشکشویی و قالیشویی مراجعه کنید، این است که افرادی که این شغل را دارند به دلیل داشتن تخصص در این کار به شما کمک می کنند که هیچ آسیبی در حین شستن روفرشی و فرش، به آن ها وارد نشود همچنین باعث می شوند که فرش و روفرشی شما مثل روز اول براق و درخشندگی اولش را دوباره بدست آورد. به روش اصولی و صحیح آن نیز خشک شود.
مهارت‌ها و اصول صحیح خانه تکانی را در مقالات گلدیران بخوانید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...