مگنترون مایکروویو چیست و در صورتی خرابی آن باید چه کرد؟

۱۲ تير ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

مایکروویو یا اصطلاحا ماکروفر دستگاهی که گرم کردن و پخت غذا را برای ما خیلی آسان‌تر کرده است، دارای برخی قطعات اصلی و مهم است که در روند کار کردن دستگاه نقش اصلی دارد؛ زمانی که دستگاه دچار مشکل می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که این قطعات اصلی دچار خرابی و ایراد شده باشد. یکی از این قطعات اصلی مگنترون است که معمولا نام آن را زیاد می‌شنوید. در این مقاله در مورد علت گرم نشدن غذا در مایکروویو و همچنین ایراداتی که ممکن است برای قطعه مگنترون پیش بیاید، صحبت خواهیم کرد. با توجه به اینکه این دستگاه از سوی بیشتر افراد اصطلاحا ماکروفر و ماکروویو هم گفته می‌شود، در این راهنما در برخی قسمت‌ها این کلمه را در شکل‌های دیگر آن نیز به کار برده‌ایم.

با کتاب آشپزی با سولاردام ال جی،
خوشمزه ترین غذاها را طبخ و میل نمایید.

رفع مشکل گرم نشدن غذا در مایکروویو


در صورتی که مایکروویو غذا را گرم نمی‌کند، لطفا ابتدا به بررسی موارد زیر بپردازید:

  • در نظر داشته باشید اگر با انتخاب 6 بار کلید استارت مایکروویو و یا تعیین مدت زمان 3 دقیقه با توان 900، یک لیوان آب در دستگاه گرم نمی‌شود، نیاز است کارشناس تعمیر مایکروویو ال جی برای بررسی و رفع ایراد دستگاه شما مراجعه نمایند.

در صورتی که غذا در مدت زمان طولانی و دیرتر از حالت معمول گرم می‌شود، نکات زیر را بررسی نمایید:

  • گاهی به دلیل اینکه در ساعات اوج مصرف برق از دستگاه استفاده شده است، به دلیل افت ولتاژ برق کافی وارد دستگاه نشده و غذا به خوبی گرم نمی‌شود.
  • در صورتی که فضای داخلی دستگاه کثیف شود، موجب می‌شود که غذا به خوبی گرم نشود.
  • چنانچه حجم غذا زیاد باشد، مدت بیشتری زمان می‌برد تا غذا گرم شود.
  • توجه داشته باشید غذاهایی که آبدار هستند در مدت زمان کمتر و غذاهایی که چرب است، در مدت طولانی‌تری گرم می‌شود.
  • برای بهتر گرم شدن شیر و غذاهای چرب، لازم است در میانه کار دستگاه، عملکرد را متوقف کرده، غذا را هم بزنید و دوباره کلید استارت را انتخاب کنید.

  • اگر یک لیوان آب در مدت زمان 3 دقیقه گرم می‌شود، دستگاه از نظر فنی ایرادی ندارد و روند کارکرد دستگاه نرمال است.
  • در برخی مدل‌ها که دستگاه دارای سینی گردان نیست و دستگاه به صورت طبقه‌ای است، ممکن است غذا در برخی قسمت‌های طبقه گرم نشود. بنابراین لازم است به قرارگیری داخل دستگاه توجه داشته باشید.
  • در نظر داشته باشید، لازم است غذا را در ظرفی گرم کنید که ظرف مناسب مایکروویو باشد.

راهنمای کامل استفاده از برنامه‌های مایکروویو ال جی

چرا مایکروویو غذا را گرم نمی‌کند؟


اگر همچنان غذا گرم نمی‌‎شود، احتمالا دستگاه ایراد دارد و مشکل آن می‌تواند مربوط به یکی از قطعات زیر باشد:

  • مشکل مگنترون مایکروویو
  • برد دستگاه مایکروویو
  • میکروسوئیچ درب مایکروویو
  • دیود مایکروویو
  • خازن مایکروویو
  • ترانس های ولتاژ مایکروویو
  • فیوز های ولتاژ مایکروویو

در صورتی که با بررسی موارد گفته شده در قسمت قبل باز هم غذا گرم نمی‌شود، احتمالا یکی از این قطعات دچار مشکل شده است و نیاز است دستگاه از سوی کارشناس ماهر و متخصص مورد بررسی قرار گیرد. زمانی که دستگاه غذا را گرم نمی‌کند، مگنترون قطعه‌ای است که معمولا بیشتر از باقی قطعات منجر به این مشکل می‌شود؛ به همین علت در ادامه به بررسی عملکرد، ایرادات احتمالی و نحوه تعمیر این قطعه می‌پردازیم.

مگنترون مایکروویو چیست و چه عملکردی دارد؟


مگنترون یکی از قطعات اصلی مایکروویو است و به آن لامپ مگنترون و یا لامپ خلاء هم گفته می‌شود. این قطعه با ایجاد امواج و اشعه مایکروویو و ساتع کردن آن به غذا، باعث حرکت‌های سریع و ارتعاش در مواد غذایی شده و همین حرکات موجب گرم شدن غذا خواهد شد. عمر این قطعه حدود 5 تا 10 سال است. نحوه استفاده از مایکروویو نیز در عمر مگنترون تاثیرگذار است و برخی موارد ممکن است به آن صدمه برساند. به طور کلی عملکرد اصلی مگنترون، گرم کردن فضای داخل مایکروویو است.

مگنترون قطعه‌ای به نام آنتن دارد که پس از تولید گرما، از طریق این آنتن گرما به داخل کابین هدایت می‌شود؛ پس از آن با انعکاس گرمای منتشر شده بر روی دیواره‌های کابین مایکروویو و برخورد با دیواره‌ها و غذای داخل دستگاه، امواج جذب غذا می‌شود. حرکت سریع مولکول‌های آب درون غذا به دلیل امواج، باعث گرم شدن آن می‌شود. به همین دلیل است که غذاهای آبدار زودتر گرم می‌شود.

جلوگیری از خرابی مگنترون مایکروویو

عدم رعایت برخی نکات، باعث آسیب به مگنترون مایکروویو می‌شود. لطفا حین استفاده از دستگاه، موارد زیر را مد نظر داشته باشید، تا مگنترون دستگاه شما کمتر دچار مشکل شود:

  • استفاده از ظروف فلزی در مایکروویو باعث خرابی مگنترون می‌شود. با توجه به دستورالعمل دفترچه راهنما، در برخی برنامه‌ها می‌توان ظروف فلزی در دستگاه قرار داد. در این مورد می‌توانید مطلب ظروف مناسب مایکروویو را مطالعه نمایید.دستگاه مایکروویو را خالی روشن نکنید.
  • دقت داشته باشید محل قرارگیری دستگاه باید تهویه مناسبی داشته باشد و از اطراف فاصله استاندارد برای تهویه مناسب داشته باشد.
  • مایکروویو را در مجاورت دستگاه‌هایی که گرما تولید می‌کند و ممکن است موجب بیشتر گرم شدن دستگاه شود، قرار ندهید.

علت خرابی مگنترون مایکروویو

مگنترون دارای قطعاتی است که در صورت خرابی آنها، مگنترون کار نمی‌کند و غذا گرم نمی‌شود. علت ایراد و خرابی مگنترون ممکن است موارد زیر باشد:

  • بروز مشکل در آهنربای لامپ مگنترون مایکروویو؛ این آهنربا میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند و ممکن است به دلیل حرارت بالا دچار آسیب و شکستگی شود. همین موضوع باعث می‌شود مگنترون از کار بیفتد و در چنین شرایطی می‌بایست مگنترون تعویض شود.
  • وجود مشکل در سیم کشی مایکروویو؛ گاهی وجود ایراد در سیم کشی و یا میکروسوئیچ‌های درب مایکروویو باعث می‌شود دستگاه فرمان لازم را برای گرم کردن و شروع کار مگنترون صادر نکند.
  • ایراد در نازل اشعه لامپ مگنترون مایکروویو؛ این مشکل ممکن است به دلیل حرارت بالا پیش بیاید و در صورت بروز این ایراد، لازم است لامپ مگنترون تعویض شود.

تعمیر مگنترون مایکروویو

نمایندگی مجاز تعمیرات مایکروویو ال جی


برای تعمیر مگنترون مایکروویو توصیه می‌کنیم دستگاه را به کارشناس متخصص و ماهر بسپارید تا ایراد دستگاه به شکل صحیح و استاندارد رفع شده و این مشکل مجدد تکرار نشود. با توجه به اینکه این قطعه در روند کارکرد دستگاه بسیار مهم است و جزو قطعات اصلی بوده، تعمیر آن نیز بسیار مهم است و باید از سوی متخصص انجام شود.
در نظر داشته باشید که دریافت خدمات تعمیرات ماکروفر از سوی نمایندگی مجاز تعمیرات مزایای زیادی دارد و می‌توان گفت تعمیر اصولی و استفاده از قطعات اصل و با کیفیت از مزایای بسیار مهم خدمات نمایندگان مجاز تعمیر است.
شما می‌توانید برای تعمیر و یا تعویض مگنترون مایکروویو ال جی، درخواست تعمیرات ثبت نمایید تا کارشناس در اسرع وقت برای رفع مشکل مراجعه نمایند. شما می‌توانید قبل از مراجعه‌ی ایشان قیمت مگنترون مایکروویو را طبق مدل دستگاهی که دارید، تلفنی از ایشان سوال کنید.

لطفا سوالات خود را در مورد تعمیرات لوازم خانگی زیر همین مطلب برای ما بنویسید. شاید سوال شما، به مشتریان دیگر گلدیران نیز کمک کند و سوال باقی مشتریان هم باشد!

لوازم جانبی مایکروویو ال جی خود را
از فروشگاه آنلاین گلدیران تهیه کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

اقاي ده بزرگي
۱۴۰۲/۰۸/۲۳ ۱۸:۴۵

سلام تفاوت مگنترون 2M286 با 2M246 چیست و اگر یکی به جای دیگری استفاده شود چه عوارضی ممکن است داشته باشد . در صورت امکان بنده را از طریق پیامک نسبت به پاسخ و راهنمایی مطلع فرمایید

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ۱۱:۰۳

سلام و وقت به خیر؛ دوست گرامی این مدل‌ها گلدیرانی نیستن و در این مورد متاسفانه امکان راهنمایی وجود نداره و می‌بایست کارشناسان تعمیرات پس از بازدید دستگاه اعلام نظر کنن. موفق باشید

در حال ثبت...