علت کم بودن شعله شمعک آبگرمکن + راه حل

۰۵ دی ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

آبگرمکن‌ها به ویژه آبگرمکن‌های دیواری معمولا زیاد خراب نمی‌شوند؛ اما اگر زمانی هم دچار مشکل شوند، نیاز به تعمیرات فوری و هرچه سریع‌تر آن وجود دارد، زیرا دستگاهی ضروری بوده و برای گرمایش آب مصرفی در روز به آن نیاز داریم. برخی ایرادات در آبگرمکن‌ها رایج‌تر بوده و با اینکه معمولا این دستگاه‌ها کمتر دچار مشکل می‌شود، اما دچار ایراداتی می‌شود که تقریبا دلیل آن به سادگی قابل تشخیص و رفع خواهد بود.
معمولا زمانی متوجه ایراد آبگرمکن می‌شویم که آب به خوبی گرم نشده یا در حین استفاده سرد و گرم می‌شود. ممکن است در این شرایط به تنظیم کردن شمعک و شعله‌ی آن و سپس بررسی مسیر ورودی آب و شیر گاز مشغول شویم. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد. ابتدا باید بدانیم دلایل گرم نشدن آب آبگرمکن کدام موارد است.
بهترین پکیج دیواری کدام است؟

دلایل گرم نشدن آب آبگرمکن‌ها چیست؟

گرم نشدن آب در آبگرمکن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که موارد زیر هستند:
  • افت و یا نوسان فشار گاز ورودی به آبگرمکن؛ طبیعی است که در صورت افت و نوسان فشار گاز مشعل به صورت استاندارد روشن و پایدار نمی‌ماند و باعث سرد و گرم شدن آب می‌شود.

  • افت فشار آب ورودی به آبگرمکن؛ میزان آبی که وارد آبگرمکن می‌شود، مشخص می‌‌کند که شعله باید روشن شود. اگر این میزان آب کم بوده یا دائم در نوسان باشد، باعث می‌شود آب به‌خوبی گرم نشود.
  • رسوب گرفتن مبدل آبگرمکن؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل گرم نشدن آب آبگرمکن، گرفتگی مسیر آب در مبدل یا همان منبعی است که آب داخل آن گرم می‌شود. با توجه به اینکه در آب شهری املاح وجود دارد، پس از گذشت مدتی داخل مبدل رسوب می‌گیرد و لازم است رسوب‌گیری شود. ممکن است لوله‌ها و شیرها نیز به دلیل وجود همین رسوب‌ها دچار گرفتگی شود و همین روند بر فشار آب ورودی و عملکرد مشعل دستگاه اثرگذار خواهد بود.
  • لوله‌کشی آب غیراستاندارد در ساختمان؛ اگر لوله‌کشی آب طوری باشد که دارای پیچ‌ و ‌خم‌های زیاد بوده و یا لوله‌هایی با اندازه‌‌ی نامناسب در آن استفاده شده باشد، آب به خوبی گرم نخواهد شد زیرا فشار آب ورودی به آبگرمکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • عدم خروج دود و مشکلات مربوط به دودکش؛ یکی دیگر از دلایل گرم نشدن آب، مشکلات مربوط به دودکش است که در نهایت باعث کاهش میزان اکسیژن محفظه احتراق و خاموش شدن شعله خواهد شد.
  • وجود مشکل در قسمت مشعل آبگرمکن دیواری؛ یکی از دلایل که در ادامه بیشتر در مورد آن خواهیم گفت، بروز مشکل در مجموعه‌ی مشعل و قطعات مرتبط با آن مانند ترموکوپل، شمعک و ... است و با کم شدن شعله متوجه ایراد آن خواهید شد.

تنظیمات آبگرمکن دیواری چگونه انجام می‌شود؟

علت کم بودن شعله شمعک آبگرمکن و راه حل آن

این ایراد که دلایل آن تقریبا شامل کم بودن شعله دستگاه به طور کلی هم می‌شود، می‌تواند علت اصلی گرم نشدن آب باشد. معمولا دلیل کم بودن شعله شمعک آبگرمکن همان دلیل کم بودن شعله‌ی شمعک آن است که این دلایل موارد زیر هستند:
  • وجود مشکل در دودکش و خروجی دود آبگرمکن دیواری؛ برای اطلاع از اینکه آیا مشکل دودکش وجود دارد یا خیر، لازم است مسیر دودکش و خروجی آن را بررسی نمایید. اگر کلاهک H در محل خروجی دودکش قرار دارد، آن را چک کنید و از باز بودن مسیر آن مطمئن شوید.

در طول مسیر لوله دودکش به تعداد محدودی می‌توان زانویی قرار داد و امکان استفاده از لوله دودکش به متراژ طولانی و با پیچ‌ و خم‌های متعدد وجود ندارد. برخی استانداردها مانند حداکثر متراژ لوله‌کشی دودکش به صورت افقی یا عمودی، استفاده از دودکش آلومینیومی، استفاده از عایق و مهار، استفاده از دودکش با قطر استاندارد و همچنین توجه به استاندارد بودن دودکش است.
  • گرفتگی مسیر مشعل، شمعک و فندک آبگرمکن دیواری؛ همانطور که هر دستگاه دیگری نیاز به سرویس‌های دوره‌ای و منظم دارد، آبگرمکن نیز می‌بایست در بازه‌های منظم تمیز شود. پس از مدتی ممکن است به دلیل دوده‌های داخل دستگاه و ... دچار گرفتگی شود و لازم است هر چند وقت یکبار سرویس دوره‌ای آن را انجام دهید.
 گرفتگی قطعات مربوط به مشعل ممکن است مسیر ورود اکسیژن مورد نیاز برای تشکیل شعله را نیز بسته باشد. بهتر است کارشناس فنی مربوط این موارد را انجام دهند زیرا باز کردن قسمت‌های مختلف دستگاه احتمال نشتی گاز را به همراه دارد و آب‌بندی آن نیز می‌بایست با دقت و صحیح انجام شود.
  • افت و نوسان فشار آب منطقه و محل نصب دستگاه؛ علاوه بر افت فشار آب که ممکن است به طور کلی مربوط به منطقه بوده و ارتباطی به دستگاه و شرایط استفاده‌ی شما از دستگاه نداشته باشد، برخی موارد نیز باعث کاهش فشار آب می‌شود که مربوط به دستگاه و یا شرایط منزل شماست مانند گرفتگی مسیر لوله‌ها و شیرهای آب به دلیل رسوب و املاح آب.

  • ایراد مشعل، جرقه‌زن یا همان فندک، الکترود جرقه‌زن و ترموکوپل آبگرمکن دیواری؛ همانطور که مشخص است این قطعات در ایجاد شعله دستگاه کارکرد هماهنگ دارند و هریک از آنها دچار مشکل شده باشد، باعث کم شدن و یا خاموش شدن ناگهانی شمعک و یا شعله‌ی دستگاه خواهد شد.
  • نوسان و افت فشار گاز شهری؛ کاهش و نوسان فشار گاز در روزهای خیلی سرد که معمولا استفاده از گاز شهری افزایش می‌یابد، طبیعی و رایج است. اگر فکر می‌کنید ایراد شعله و شمعک آبگرمکن می‌تواند به دلیل افت فشار گاز شهری باشد، برای تست می‌توانید شعله‌های اجاق گاز را بررسی نمایید. اگر شعله‌های اجاق گاز تغییری نکرده و فشار آن نرمال است، ایراد از فشار گاز شهری نیست.
  • گرفتگی لوله‌ی گاز ورودی آبگرمکن دیواری؛ اگر شعله‌های اجاق گاز منزل شما فشار مناسبی دارد و شعله‌ها همانند همیشه روشن می‌شود، مسیر ورودی و شیرگاز آبگرمکن را نیز بررسی نمایید.
  • بسته بودن شیر ربع‌گرد یا در واقع همان ورودی آب آبگرمکن؛ این شیرها طوری است که اگر اهرم آن در راستای لوله قرار گیرد، مسیر آب باز بوده و اگر اهرم برخلاف مسیر لوله‌ها قرار گرفته باشد، مسیر آب بسته است. شیر ربع‌گرد را نیز بررسی کنید.

تعمیر و رفع ایراد آبگرمکن دیواری


در صورتی که آبگرمکن شما دچار مشکلی مانند سرد و گرم شدن آب و یا گرم نشدن آب مصرفی شده، بهتر است خودتان اقدامی انجام ندهید و برای رفع مشکل دستگاه را به کارشناس بسپارید. برای انتخاب بهترین تعمیرگاه، نظرات مشتریان قبلی، پاسخگویی بعد از انجام خدمات، تجربه و مهارت تعمیرکاران و تعهد به هزینه‌های متعارف را مد نظر قرار دهید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...