تنظیمات آبگرمکن دیواری چگونه انجام می‌شود؟

۲۶ تير ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

اخیرا استفاده از پکیج شوفاژ دیواری برای گرمایش آب مصرفی و گرمایش محیط رواج پیدا کرده است و چند سالی است که در برخی ساختمان‌ها به جای آبگرمکن از پکیج شوفاژ دیواری استفاده می‌شود. با این حال در برخی ساختمان‌ها نیز به دلیل اینکه سیستم گرمایش محیط دارند و برای گرمایش محیط از شومینه، بخاری، کولرگازی و ... استفاده می‌کنند، برای گرمایش آب مصرفی همچنان از آبگرمکن استفاده می‌شود که معمولا آبگرمکن دیواری نیز بیشتر از باقی انواع آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.


در این راهنما تنظیمات رایج مربوط به آبگرمکن‌های دیواری را خواهیم گفت؛ در صورتی که از پکیج شوفاژ دیواری گلدیران استفاده می‌کنید، می‌توانید برای انجام تنظیمات و نگهداری صحیح آن، راهنمای نگهداری پکیج شوفاژ دیواری گلدیران را مطالعه نمایید.

بهترین پکیج دیواری کدام است؟

طرز روشن کردن آبگرمکن دیواری


  • ابتدا باید در نظر داشته باشید که گاز و آب باید به دستگاه متصل باشد، شیر آن باز بوده و قطع نباشد.
  • سلکتور و یا همان کلید ولومی اصلی که مربوط به روشن کردن دستگاه است را کمی به سمت چپ بچرخانید تا بر روی علامت شمعک قرار گیرد.
  • بعد کلید را به داخل فشار دهید.
  • سپس از زیر دستگاه کلید جرقه زن را فشار دهید تا با ایجاد جرقه، شعله تشکیل شود. دقت داشته باشید اگر جرقه زن جرقه نمی‌زند و شعله تشکیل نمی‌شود، می‌توانید با کبریت یا فندک شعله را روشن کنید.
  • کلید سلکتوری را پس از روشن شدن به همان شکل که به سمت داخل فشرده نگه داشتید، همچنان برای مدت 10 ثانیه فشرده نگه دارید تا ترموکوپل دستگاه گرم شود.
  • سپس کلید را رها کنید و کلید سلکتوری را کامل به سمت چپ بچرخانید.
  • پس از انجام این مرحله برای تست دستگاه می‌توانید آب گرم را باز کنید تا مطمئن شوید شعله تشکیل شده و آب گرم می‌شود.

توجه: در برخی مدل‌ها این کلید سلکتوری در سمت چپ دستگاه قرار دارد و لازم است آن را از سمت چپ به سمت راست ببرید.

  • با کلید مربوط به تنظیم دما نیز همانطور که بر روی علامت آن مشخص شده است، برای تنظیم شعله آبگرمکن دیواری در صورتی که سلکتور سمت راست دستگاه باشد، هر چه آن را به سمت چپ حرکت دهید، میزان گرمایش آب مصرفی بیشتر خواهد شد. اگر سلکتور سمت چپ باشد، با حرکت دادن آن به سمت راست، آب گرم‌تر می‌شود.

گاهی ممکن است در حین استفاده از آب گرم، گرمایش آب متوقف شده و متوجه شوید که شعله و شمعک آن خاموش شده است. در این حالت به روش گفته شده در بالا، آبگرمکن را روشن کنید.

کامل ترین راهنمای برق انداختن
و تمیز کردن اجاق گاز

چرا آبگرمکن آب را گرم نمی‌کند؟

دلیل سرد و گرم شدن آب مصرفی چیست؟


گاهی با مشکل گرم نشدن آب مصرفی مواجه می‌شویم و برای مدتی نمی‌توانیم از آب مصرفی یا اصطلاحا آب بهداشتی گرم استفاده کنیم. در صورتی که چنین مشکلی ایجاد شده است، لطفا مراحل زیر را انجام دهید:

  • دقت داشته باشید آیا آب همه‌ی شیرهای آب گرم، این مشکل را دارد و گرم نمی‌شود یا اینکه فقط یک یا دو شیر آب این مشکل را دارد؟ در صورتی که تمامی شیرهای آب گرم دچار این مشکل شده است، می‌بایست آبگرمکن بررسی شود اما اگر فقط یک شیر آب و یا برخی شیرها این مشکل را دارد، دلیل آن می‌تواند رسوب گرفتگی لوله‌های آب باشد. زمانی که لوله‌های آب رسوب می‌گیرد، به دلیل کاهش میزان فشار آبی که در لحظه باز کردن شیر آب وارد آبگرمکن شده و از شیر آب خارج می‌شود، شعله روشن نمی‌شود و به علت کم شدن فشار آب آبگرمکن دیواری، آب گرم نخواهد شد.
  • این رسوب‌گیری ممکن است به دلیل املاح موجود در آب و یا قدیمی بودن لوله‌ها و جنس آن باشد.
  • در صورتی که فشار آب منزل و منطقه کم باشد نیز آبگرمکن ورود آب را تشخص نمی‎دهد و به همین علت شعله روشن نخواهد شد.
  • روشن نشدن شعله‌ی آبگرمکن، روشن نماندن شعله و همچنین مشکلات مربوط به ترموکوپل آبگرمکن دیواری نیز موجب می‌شود شعله پایدار نباشد و پس از مدتی خاموش شود و در نهایت آب مصرفی گرم نخواهد شد.
  • اگر دستگاه آبگرمکن روشن بوده و شعله قابل مشاهده باشد، در شرایطی که دمای آب به درستی تنظیم شده است، نیاز است دستگاه برای تعمیر و رفع عیب مورد بررسی قرار گیرد. در چنین شرایطی ممکن است داخل مبدل و مخزن آبگرمکن رسوب گرفته و باعث عدم گرمایش آب مصرفی شود. رسوب گیری قطعات داخل آبگرمکن به دلیل املاح و همچنین دمای بالای آب طبیعی است و ممکن است در بازه‌های زمانی متفاوت اتفاق بیفتد.

دلایل روشن نشدن شعله آبگرمکن


در تمامی مدل‌های آبگرمکن در صورتی که شعله روشن نشود، یکی از دلایل آن، ناپایدار بودن شمعک و خاموش شدن آن در حین کار است. در صورتی که شمعک خراب بوده و یا به هر علتی دستگاه برای امنیت و محافظت در مقابل حرارت بسیار بالا، شمعک را خاموش کند، شعله تشکیل نخواهد شد. خرابی ترموکوپل نیز باعث خاموش شدن شمعک خواهد شد. جهت قرارگیری نادرست شمعک و الکترود، کم بودن حجم شعله، فشار گاز کم، اتصال غیراستاندارد دودکش و ... نیز ممکن است موجب خاموش شدن شمعک بشود.
یکی دیگر از دلایل روشن نماندن شعله آبگرمکن، مشکل دیافراگم یا واشر است که جزو قطعات فنی داخل دستگاه است و تشخیص ایراد و نحوه تعمیر آن را می‌بایست تعمیرکار انجام دهند. در صورتی که آبگرمکن شما روشن نمی‌شود، معمولا یکی از مواردی که کارشناس بررسی خواهند کرد، همین دیافراگم و واشر آبگرمکن است.
 
در نظر داشته باشید یکی از قطعاتی که ممکن است دلیل روشن نشدن آبگرمکن باشد، جرقه زن است. البته ایراد جرقه زن را هنگام روشن کردن دستگاه متوجه خواهیم شد و مربوط به خاموش شدن شعله‌ی آبگرمکن در حین کار نیست.

علت کم بودن شعله آبگرمکن دیواری


شعله آبگرمکن در قسمت مشعل به واسطه‌ی هوا و خروج گاز از نازل خروجی گاز داخل آبگرمکن ایجاد می‌شود و با ترکیب گاز و هوا، شعله‌ی مناسبی در قسمت مشعل برای گرم کردن آب تشکیل خواهد شد. اگر هوا و یا گاز مناسب به این قسمت وارد نشود و میزان هوا و گاز ورودی به محفظه برای شعله‌ی مناسب کافی نباشد، گاز به صورت کامل نمی‌سوزد و شعله‌ی آبگرمکن کاهش پیدا می‌کند. نشتی گاز نیز باعث می‌‌شود که گاز مورد نیاز برای تشکیل شعله به آبگرمکن نرسد و شعله به خوبی تشکیل نشود.

در صورت خرابی آبگرمکن با کدام نمایندگی تماس بگیریم؟

اگر آبگرمکن شما دچار مشکلی شد که با انجام تنظیمات و موارد گفته شده نتوانستید مشکل آن را رفع کنید، بهتر است از خدمات پس از فروش دستگاه برای تعمیرات کمک بگیرید. اگر دستگاه گارانتی ندارد و یا در دوره گارانتی نیست و ترجیح می‌دهید خدمات را از باقی نمایندگی‌های مجاز دریافت کنید، کاردون نیز آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شماست.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...