۷ مورد از علت‌ های نشت گاز در کولرهای گازی و روش‌های پیشگیری از آن

۰۴ تير ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
نشت گاز در کولر گازی

وقتی هوا رو به گرمی می‌رود و گرم‌ترین روزهای فصل تابستان از راه می‌رسد، کم‌کم مشکلات کولرهای گازی و آبی مشخص شده و ممکن است متوجه شویم در سیستم تهویه یک جای کار ایراد دارد و فضا به اندازه‌ی کافی و مانند سال‌های قبل خنک نمی‌شود؛ گاهی اصلا کولر کار نمی‌کند و باد گرم می‌زند. کولرگازی اگر دچار نشت گاز و کمبود گاز شود، دائم باد گرم زده و هیچ سرمایشی نخواهد داشت. در واقع رایج‌ترین مشکلی که ممکن است برای کولرهای گازی ایجاد شود، نشت گاز و کمبود مبرد یا همان گاز کولر گازی است.
کولرهای گازی از طریق سیکل گاز یا همان سیکل تبرید محیط را خنک می‌کند و با گردش گاز در لوله‌های مسی و عبور گاز از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور و کاهش فشار و دمای گاز، می‌تواند گرما را از هوای اتاق گرفته و موجب سرمایش محیط شود. با توجه به اینکه کمبود و نشت گاز در کولرگازی ایرادی رایج در کولرگازی بوده و معمولا بیشتر مشتریان این محصول در صورت مشاهده‌ی ایراد دستگاه، ایراد احتمالی آن را کمبود یا نشت گاز در کولرگازی می‌دانند، تصمیم گرفتیم در شروع فصل گرما این موضوع را به طور کامل بررسی کرده و دلایل نشت گاز در کولرگازی را برای شما عزیزان توضیح دهیم.
راهنمای استفاده از کنترل کولرهای گازی ال جی

علل نشت گاز کولرگازی

علت نشت گاز در کولر گازی

همانطور که مشخص است، علت خالی شدن گاز کولر اسپلیت، سوراخ شدن بخشی از مسیر عبور گاز در قسمت‌های متفاوت اتصالات یا قطعات کولرگازی است. در ادامه خواهیم گفت که معمولا از کدام قسمت‌های کولرگازی احتمال نشتی گاز وجود دارد.
  1. گاهی در حین نصب دستگاه برای اینکه لوله مسی به متراژ مورد نیاز لوله‌کشی شود، لوله مسی در بخش‌هایی که نیاز است جوشکاری می‌شود؛ پس از مدتی ممکن است از محل جوش سوراخ شده و گاز کولرگازی نشت کند.
  2. گاهی به دلیل ضربه به لوله‌ها یا دستگاه بر اثر جا‌به‌جایی و ... لوله‌ها و قطعات سوراخ شده و گاز نشت می‌کند.
  3. کندانسور کولرگازی داخل دستگاه بیرونی قرار دارد و مانند رادیاتور است؛ گاهی مشاهده می‌شود که کندانسور که لوله‌های زیاد تودرتو دارد، از یک یا چند قسمت سوراخ شده و از آن گاز نشت می‌کند.
  4. اگر کمپرسور کولرگازی به هر دلیل دچار مشکل شده باشد و نیاز به باز کردن برای تعمیر یا تعویض آن باشد، برای اتصال مجدد کمپرسور به دستگاه، نیاز به جوشکاری لوله‌ی رفت و برگشت گاز یا اصطلاحا لوله‌ی ساکشن و دیسشارژ کمپرسور است؛ اگر این جوشکاری از سوی افراد متخصص و به صورت صحیح انجام نشود، ممکن است پس از مدتی موجب نشتی مبرد کولرگازی شود.
  5. اگر لوله‌ها و یا کولرگازی به طور کلی قدیمی شده باشد، به دلیل فرسودگی و خورده‌شدن قطعات ممکن است دچار نشتی شود.
  6. اواپراتور کولرگازی قطعه‌ای است که آن هم مانند کندانسور بوده و لوله‌های مارپیچ دارد و گاز از میان آن عبور می‌کند. گاهی نشتی در اواپراتور کولرگازی ایجاد می‌شود.
  7. عدم نصب صحیح و تراز نبودن پنل یا یونیت بیرونی موجب لرزش دستگاه شده و همین لرزش در نهایت موجب جدا شدن اتصالات و یا جوشکاری لوله‌ها و نشتی گاز مبرد کولر گازی می‌شود.
دلایل نشت گاز کولر گازی

سوالات رایج در مورد شارژ گاز کولرگازی

نشانه‌ های نشتی گاز کولر گازی چیست؟

راهکار رفع نشتی کولر گازی

در خیلی موارد مشاهده می‌شود که علت بیشتر ایرادات کولرگازی از سوی مشتریان به دلیل نشتی و یا کمبود گاز در نظر گرفته می‌شود. باید بگوییم درست است که این ایراد در کولرگازی بسیار رایج بوده و در خیلی از موارد دستگاه به همین علت عملکرد مطلوب را نخواهد داشت، اما نشتی گاز کولرکازی نشانه‌هایی دارد که در ادامه خواهیم گفت:
  • کولرگازی سرمادهی ضعیفی دارد و یا باد گرم می‌زند. البته این مشکل ممکن است به دلایل دیگری نیز به وجود بیاید و تنها دلیل آن نشتی مبرد کولرگازی نیست. گاهی به دلیل ایراد کمپرسور، برد و ... نیز ممکن است شاهد این ایراد باشیم.
  • افزایش مصرف برق کولرگازی نیز یکی از نشانه‌های نشت گاز و مبرد کولر گازی است. اگر کولرگازی نشتی داشته باشد، با توجه به اینکه مقدار گاز مورد نیاز برای سرمادهی را در لوله‌ها را ندارد، بیشتر کار می‌کند و ممکن است متوجه شوید که مدتی است مصرف برق کولرگازی شما بالا رفته است. در این مورد می‌توانید مطلب مصرف برق کولر گازی را مطالعه بفرمایید.
  • استشمام بویی شبیه استون داخل فضای اتاق احتمال دارد مربوط به نشتی مبرد از پنل کولرگازی باشد و به دلیل اینکه نشتی زیاد است بو استشمام می‌شود.
  • گاهی مشاهده می‌شود که لوله‌های داخلی پنل کولرگازی و یا لوله‌ی رفت کولرگازی از یونیت بیرونی به پنل دچار یخ‌زدگی می‌شود که نشانه‌ی کمبود مبرد کولرگازی است.
  • صدای دائمی کمپرسور که با بیشترین توان کار می‌کند نیز نشان‌دهنده‌ی کمبود گاز کولرگازی است، زیرا کمبود مبرد موجب می‌شود موتور دستگاه با بیشترین توان و به طور دائمی کار کند تا بتواند محیط را به حد کافی خنک کند.
  • صدای غیرطبیعی مانند صدای سوسو که مربوط به خروج گاز از دستگاه است، اگر همراه با عملکرد ضعیف در سرمادهی کولرگازی باشد، نشان می‌دهد نشتی گاز وجود دارد.

آیا جلوگیری از نشتی گاز کولرگازی امکان‌ پذیر است؟

علائم نشتی گاز و خالی شدن گاز کولر

نمی‌توان گفت راهکاری برای جلوگیری از نشتی گاز کولرگازی وجود دارد اما با سرویس‌های دوره‌ای و سرویس نگهداشت استاندارد دستگاه، می‌توان نشتی‌های کوچک را زودتر تشخیص داد و آن را رفع نمود تا موجب نشتی‌های بزرگ‌تر، خالی شدن گاز کولرگازی و آسیب به قطعات کولر به دلیل کمبود گاز نشود. معمولا کارشناس کولرگازی طی مراحل سرویس‌ نگهداری کولر گازی، تست نشتی، نشت‌یابی و رفع نشتی لوله مسی و برطرف کردن نشتی در دیگر قسمت‌های کولرگازی را انجام می‌دهند. در این مورد می‌توانید مطلب راهنمای سرویس دوره ای کولر گازی را مطالعه بفرمایید تا اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...