رفع خرابی کمپرسور کولر گازی + نگهداری و پیشگیری از خرابی آن

۰۷ تير ۱۴۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
َجلوگیری از خرابی کمپرسور کولر گازی

تقریبا می‌دانیم که موتور هر دستگاهی مهم‌ترین قسمت و قطعه‌ی آن بوده و اصلی‌ترین نقش را در کارکرد دستگاه دارد. موتور دستگاه مانند قلب انسان عمل می‌کند و می‌شود گفت قلب دستگاه، موتور و یا کمپرسور آن است. در برخی دستگاه‌ها از جمله محصولاتی که از طریق سیکل تبرید کار می‌کند، موتور همان کمپرسور بوده و وظیفه‌ی فشرده‌سازی مبرد برای بالارفتن فشار آن را دارد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که اصلا علت اینکه باید فشار گاز در دستگاهی مانند کولرگازی بالا برود چیست و چه ضرورتی دارد. در ادامه در این مورد صحبت خواهیم کرد.

علت روشن نشدن کولر گازی ال جی+ راهنمای رفع مشکل

کمپرسور کولرگازی چیست؟

دلایل خرابی کمپرسور کولر گازی

سیکل کارکرد کولرگازی
بر اساس سیکل تبرید و طبق صنعت تبرید عمل می‌کند. برای اینکه کولرگازی بتواند محیط را خنک کند، لازم است گاز و مبرد آن در کمپرسور فشرده شود و به فشار و دمای بالایی برسد، تا جریان پیدا کرده و در هر قسمت از سیکل کولرگازی دمای مورد نظر را تامین کند.
روند کارکرد سیکل گازی کولر به این شکل است که ابتدا گاز در کمپرسور فشرده شده و سپس با دما و فشار بالا از کمپرسور خارج شده و وارد کندانسور می‌شود. کندانسور قطعه‌ای با لوله‎هایی مارپیچ است و بر روی آن ورقه‌های آهنی قرار دارد تا بتواند دمای گاز را به تعادل برساند؛ کندانسور دارای فن نیز بوده تا بخشی از گرمای مبرد را به بیرون انتقال دهد. گاز کولرگازی بعد از اینکه در کندانسور به دما و فشار متناسب رسید، از شیر انبساط عبور می‌کند و در نهایت با فشار و دمای پایین وارد اواپرتور قطعه‌ای که در پنل کولر قرار دارد می‌شود و به دلیل سرمای داخل لوله‌ها در بخش پنل کولرگازی، گرمای محیط را گرفته و هوای محیط به این شکل خنک خواهد شد. همانطور که مشخص است در صورتی که کمپرسور کولرگازی دچار مشکل شود، دستگاه به طور کلی کار نمی‌کند و هیچ سرمایشی نخواهد داشت. در ادامه دلایل خرابی و ایراد کمپرسور کولرگازی، نشانه‌های خرابی آن و نحوه رفع ایراد از سوی کارشناس را بررسی خواهیم کرد.
راهنمای کامل تشخیص ایرادات شایع کولرگازی

علل اصلی خرابی کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولرگازی ممکن است به دلیل خیلی از موارد و ایرادهای جزئی در سیکل کارکرد دستگاه آسیب ببیند و دچار مشکل شود اما برخی ایرادات می‌تواند به طور مستقیم در این مورد تاثیرگذار باشد. علت‌های اصلی ایراد کمپرسور کولرگازی موارد زیر است:

کمبود گاز و مبرد کولرگازی

یکی از دلایل خرابی کمپرسور کولرگازی، نشتی گاز است. وقتی گاز دستگاه نشت کند، به دلیل کمبود گاز، کمبود روغن نیز ایجاد می‌شود، زیرا گاز دستگاه ترکیبی از گاز و روغن است. این روغن برای عدم ساییدگی و کارکرد روان قطعات داخلی کمپرسور است و در صورتی که میزان روغن به دلیل کمبود گاز کاهش پیدا کند، کمپرسور پس از مدتی به دلیل سائیدگی و عدم کارکرد روان قفل می‌شود.

انسداد لوله‌های کولرگازی

کمپرسور دارای یک ورودی و یک خروجی گاز است. طبیعی است که مسدود شدن هر قسمت از آن موجب اختلال در ورود یا خروج گاز کمپرسور می‌شود و به کمپرسور صدمه می‌زند. اگر لوله‌ی ورودی گاز کمپرسور دچار کمی انسداد باشد، فضای کمپرسور به دلیل کمبود گاز ورودی کمی خالی می‌ماند و در حین حرکت قطعات داخل آن زودتر خراب می‌شود. اگر لوله‌ی خروجی گاز کمپرسور هم دچار کمی انسداد شود، به دلیل اینکه گاز بیش از حجم استاندارد داخل کمپرسور می‌ماند و موجب دمای بالای آن می‌شود، پس از مدتی دچار مشکل خواهد شد.

عدم توجه به سرویس‌های دوره‌ای کولرگازی

همانطور که می‌دانید سرویس‌های دوره‌ای برای هر دستگاهی ضروری است به ویژه برای کولرهای گازی که با توجه به نوع کارکرد و قطعاتی که دارد، نیاز است به صورت مداوم و در بازه‌های 6 ماهه از سوی متخصص سرویس شود. طی سرویس دوره‌ای، کندانسور و اواپراتور دستگاه تمیز می‌شود و فشار گاز رفت و برگشت دستگاه که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سالم بودن و یا ایراد آن باشد چک می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

7 نکته بسیار مهم برای سرویس دوره‌ای کولر گازی
در نهایت ممکن کمپرسور به دلایل دیگری نیز کار نکند که البته مشکل مستقیم کمپرسور نبوده و در صورتی که مشکل قطعه‌‎ی مربوط رفع شود، کمپرسور مجدد کار می‌کند. برای مثال ممکن است ایراد به دلیل عدم ارسال یا ارسال فرمان اشتباه برد، قطعی و یا مشکل در سنسورها، خرابی اوورلود کمپرسور، ایراد رله، ایراد خازن (در برخی مدل‎‌ها)، قطعی کابل‌ها و ... باشد.
حال این سوال پیش می‌آید که نشانه‌های خرابی کمپرسور کولرگازی چیست؟ که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

از کجا بفهمیم موتور کولرگازی مشکل دارد؟

خرابی کمپرسور کولر گازی

علائم خرابی و مشکل کمپرسور کولرگازی
می‌تواند نشانه‌های زیر باشد اما در نظر داشته باشید که موارد زیر نشانه‌ی قطعی خرابی کمپرسور نیست و می‌تواند به دلیل ایرادات دیگری نیز بوده باشد:
  • افزایش بی‌دلیل مصرف برق کولرگازی
  • صدای غیرطبیعی کمپرسور کولرگازی
  • پریدن فیوز چند ثانیه بعد از روشن شدن کمپرسور دستگاه
  • خروج باد گرم در حالت سرمایش و یا سرمایش بسیار ضعیف دستگاه
  • خروج باد خیلی داغ از یونیت بیرونی کولرگازی همراه با عدم کارکرد صحیح
  • نمایش ارورهای مربوط به
    عدم کارکرد کولرگازی مانند ارور CH29، CH26، CH32 و ... در کولرگازی ال جی؛ در این مورد می‌توانید صفحه‌ی ارور کولرگازی ال جی و دلیل کدهای خطای کولرگازی جی پلاس را مشاهده فرمایید.
  • خاموش شدن کمپرسور پس از چند ثانیه بعد از روشن شدن
    بهترین کمپرسور کولرگازی کدام است؟

نحوه رفع خرابی کمپرسور کولرگازی

نحوه رفع خرابی کمپرسور کولرگازی

بدیهی است که در صورت خرابی کمپرسور کولرگازی و یا احتمال ایراد کمپرسور کولرگازی، می‌بایست کارشناس ماهر و متخصص دستگاه آن را بررسی کرده و رفع ایراد کمپرسور کولرگازی را انجام دهند؛ بنابراین در صورتی که دستگاه ال جی یا جی پلاس شما دچار این مشکل شده است، درخواست تعمیرات کولرگازی ثبت نمایید تا در کوتاهترین زمان برای رفع ایراد دستگاه شما اقدام شود. کارشناس تعمیرات کولرگازی پس از تست سیم‌پیچ‌های کمپرسور، بررسی فشار رفت و برگشت گاز کولر، بررسی صدای کمپرسور و یا روش‌های دیگر که معمولا تجربی است، ایراد را تشخیص داده و رفع ایراد را انجام خواهند داد.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...